mijn popje heeft een eitje gelegd

Gestart door malleJIP, mei 02, 2008, 19:34:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

malleJIP

Nou ben ik blij dat jip niet ziek is(omdat ik al eerder schreef op dit forum over waterige ontlasting enzo) het is gewoon enn gek beesie die erg van water houdt. Nu heeft ie weer iets geks geloof ik:
Ze(dat blijkt nu wel) is al 2 weken heel erg opgewonden. Als ik met haar kroel en kusjes geef gaat haar kuif omhoog en steekt ze haar kont de lucht in en maakt dan een hoop lawaai. Heel grappig. Ik heb altijd mannetjes gehad dus ken dit niet echt.Ik ben ook de enige die aan dr mag komen, andere pikt ze heel hard. Nu kom ik net thuis, ligt er een klein wit eitje in dr kooi op dr bodem. Ik dacht eerst dat mijn vriend een geintje had uitgehaald en er een chocolade-of speelgoed ei ofzo in had gelegd, omdat hij al de hele week heel hard moet lachen om Jip ijn gedrag.Maar het komt echt uit mijn nu dus vrouwlijke Jip!!
Hoe kan dit als een parkiet alleen is en er geen mannetje bij is geweest?
Raar toch? Ik kom er maar niet aan, maar wat moet ik ermee? Weghalen? Ze zit er ook steeds op of ze gooit hem door de kooi...
ik ben erg benieuwd of iemand weet wat ik moet doen? Hij is nog geen jaar oud..

Safrena

Hey Mallejip

We zeggen tegen een popje geen hij maar zij  ;)

Het gedrag van jouw popje is broeds gedrag en dan kan er wel een eitje komen ook al is er geen mannetje bij. De eitjes zijn niet bevrucht dus kleintjes kunnen er niet komen.
De eitjes kun je beter voorlopig laten liggen, of vervangen door nepeitjes, zodat jouw popje geen eitjes zal blijven leggen. Na een broed periode van 18 dagen kun je de eitjes weghalen

Waarom doet zij dat nu
Waarschijnlijk omdat de omstandigheden daarvoor bij jou thuis prima zijn. De luchtvochtigheid zal goed zijn en ook de lichturen zullen behoorlijk lang zijn. Als er 15 uren of meer licht zijn is dat ook een stimulans om eitjes te gaan leggen.
Kijk dus een keertje naar de lichturen en breng deze terug naar zo een 12 à 13 uren

Zorg er ondertussen voor dat jouw popje voldoende aan eiwiten en kalk en mineralen heeft

Vele groetjes

Mars

Misschein is het ook wle een goed idee om eens na te denken over een tweede parkietje.
Mogelijk houdt het uit verveling? drinken dan ook op of wordt minder en een parkietje dat uit zichzelf (zonder bevruchting) eitjes legt is natuurlijk ook geen ideale situatie.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..