Zaadjes geven.

Gestart door Char., mei 02, 2008, 13:20:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Char.

Hallo,

Ik heb sinds een half jaartje een parkietje, Purple.
Hij is heel lief, alleen wel een beetje druk. Hij maakt makkelijk vriendjes, met alles en iedereen, en hij kletst dus ook met iedereen (van kleerhangers, tot lege cola blikjes)
Het probleem is alleen een beetje, dat hij (vooral aan zijn speeltjes) veel zaadjes geeft. Laatst verschoonde ik zijn kooitje, en toen lagen er toch wel erg veel zaadjes op de bodem.

Ik betwijfel of hij tegen zo`n hoeveelheid op kan eten, en dus maak ik me zorgen om hem. Hij is een beetje een dunnertje, maar ook weer niet tè. Speeltjes uit zijn kooi halen lijkt mij geen optie, want hij geeft ook zaadjes aan zijn zitstokjes, drik bakje, en voerbakje, en soms betrap ik hem zelfs op een gesprek met de kast naast zijn kooi, waar hij dan waarschijnlijk ook weer zaadjes aan geeft.

Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes,
Char :)

Audrey

Croky deed het ook, maar in mindere mate. De vogelarts zei dat hij seksueel gefrustreerd is, de tijd van het jaar en zo...  :P je kunt proberen het aantal lichturen te beperken zodat hij denkt dat het winter is. De aanleiding van het zaadjes geven wegnemen is geen optie zei je zelf, misschien helpt het wel om enkel de spiegeltjes weg te nemen? Of is een vriendje/vriendinnetje een optie?  :)
De vogelarts zei ook dat in heel extreme gevallen er een hormonenspuit kan gegeven worden, maar het is best dat dat niet hoeft en dat je eerst zoveel mogelijk andere dingen probeert.  ;)

Safrena

Hey char

Heb je al een keer gezien of hij gewoon zaadjes voert aan zijn speeltjes en stokjes enz
Of dat jouw parkietje echt braakt

Als het echt voeren is, tja dan zul je daar niet zoveel aan kunnen doen, maar moet je het wel goed in het oog gaan houden dat het niet te extreem wordt, zodat hij zelf ook nog voldoende vitaminen enz opneemt
Mocht het nu toch te extreem worden, kun je best even contact opnemen met een vogelarts

Met cola blikjes en andere blikken zou ik hem niet laten spelen, dat is te gevaarlijk ;)

Vele groetjes

Char.

Bedankt voor de tips,

en nee, het is echt voeren, er zit ook geen slijm bij, en hij geeft (zover ik weet) Alleen zaadjes aan voorwerpen waar hij eerst mee heeft gekletst.

(ik zal ook beter op blikjes letten  :-X)

PinoenLuna

He,


Ik denk dat je hem gewoon kan laten, alleen opletten dat het niet echt superveel doet..
Mijn mannetje, Pino doet hetzelfde. Maar dan met slijm. Hij vind een stuiterballetje erg
leuk, en een belletje ook. Kan hij uren mee doorgaan, soms doet hij het ook af en toe
in mijn nek(wat ik niet zo prettig vind:P) maar nu heeft hij een soortgenootje, Luna,
die graag zaadjes wil hebben en snavelen wil, aangezien ze steeds zijn snavel probeert
open te krijgen en nu is het wel een beetje gestopt maar hij doet het het meeste bij zijn
bel in de kooi.. Ik denk gewoon hem laten doen wat hij doet, naja.. veel succes.


Kristel.

Ingrid

Mijn ventje Luna doet dat dus ook en deze vraag heb ik eens voorgelegd aan een vogelarts ;). Het is geen probleem, want, zo zei hij, er is voldoende eten voor handen dus afvallen of een tekort zal hij daardoor niet oplopen.

Het hangt inderdaad ook wel een beetje samen met de tijd van het jaar. Luna is nu ook heviger aan het voeren aan zijn speeltjes, terwijl hij aan soortgenootjes geen gebrek heeft (hij woont samen met twee dames en één heer ;)).