Kleikoek

Gestart door Peter62, april 27, 2008, 17:18:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter62

Afgelopen week heb ik een pakje met kleikoek gekocht bij de Vogelkelder. De kleikoek bevat een mengsel van essentiele mineralen. Ingredienten zijn oestergrit, klei, roodsteen, oestergritpoeder, maagkiezel, millet, zout en biergist. Het lijkt een goed alternatief voor de gangbare grit en maagkiezel.

In het pak zitten drie blokjes, een daarvan heb ik in de kooi gelegd. Het bleek een groot succes want het blokje werd driftig aangepikt en na een paar dagen was er weinig meer van over. Daarbij denk ik dat ze  niet veel van de koek eten maar er meer mee spelen.

Heeft iemand ervaring met deze kleikoek? Is het een goede aanvulling op de voeding? Hoeveel kan ik het beste per keer aanbieden?   

Ilse*

Ik ken de kleikoek niet en ik weet niet hoe groot de blokjes zijn.
Ik neem aan dat het een blokje aan elkaar vast geplakte maagkiezel met grit is. Ik zie dat het ook zout bevat.

Maagkiezel en grit mag je sowieso niet veel geven, tenminste daar zijn de meningen ook nog over verdeeld. Zelf geef ik (voor 4 parkieten) twee snoepbakjes (zo'n klein bakje dat je tussen de tralies kan steken) vol, 1x per maand. 1 bakje voor de maagkiezel en 1 voor de grit.

Het hangt van de grootte van het blokje af, maar ik denk dat je dit niet te lang in de kooi moet hangen, omdat ze zo te horen er erg aan knagen (het zout krijgen ze dan namelijk wel binnen, ook al knabbelen ze er meer aan dan dat ze het werkelijk opeten).

Citaat van: Peter62 op april 27, 2008, 17:18:09
* Is het een goede aanvulling op de voeding?
*Hoeveel kan ik het beste per keer aanbieden?   
Antwoord op je vragen:
* Ik vind het wel een goede aanvulling op de voeding, maar zou het niet te vaak en niet te lang in de kooi leggen.
* Je kan het blokje een half uurtje in de kooi leggen, ongeveer 1x per week. Ik denk dat dat voldoende is.

Zelf hou ik het liever gewoon bij de snoepbakjes, maar het is een leuk alternatief :)

Groetjes, Ilse