Ben ik goed op weg met het tam maken van mijn Pino?

Gestart door brietje, april 15, 2008, 22:36:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

brietje

Hoi hoi,

Ik heb sinds een week een parkietje van ongeveer 6 weken oud. Elke dag ga ik met mijn hand in de kooi en dat gaat best goed. Het is 1 keer voor gekomen dat hij uit zichzelf even op mijn hand gaat zitten. Hij eet wel uit mijn hand, maar niet altijd. Als ik over zijn buikje aai, gaat hij vaak op mijn vinger zitten of ik hou mijn vinger tegen zijn pootjes en springt hij er ook op. Ik heb trostgierst in zijn kooi hangen en als hij op mijn vinger zit dan eet hij vaak van het trostgierst. Het gebeurd ook vaak als hij op mijn vinger zit springt hij regelmatig nog terug naar zijn stokje waar hij graag op zit. Soms bijt hij in mijn vinger als ik over zijn buikje aai, vooral 's avonds. Het lijkt wel dat hij er 's avonds minder zin in heeft dan overdag of in de ochtend. Door de weeks werk ik maar zodra ik thuis ben geef ik hem de aandacht en in het weekend doe ik het overdag.

Hij heeft al een aantal keer gevlogen, maar komt niet bij mij in de buurt. Ook niet als ik tegen hem praat of hem roep of eten op mijn hand heb. Als het toch echt tijd wordt dat hij terug naar zijn kooi moet, ga ik heel voorzichtig met mijn vinger over zijn buik aaien en dan gaat hij wel op mijn vinger, dan breng ik hem heel langzaam, stap voor stap naar zijn kooi. Zelf kan hij de ingang (nog) niet vinden.

Als ik tegen hem praat, dan beweegt zijn hoofdje heen en weer, en soms dan reageert hij helemaal niet. Dan gaan zijn oogjes dicht en langzaam weer open, en zijn, de veren van hem een beetje opgezet. Wat betekend dat? Soms kan hij heel lang op 1 plek blijven zitten, zonder te bewegen. Terwijl hij niet slaapt.

Is hij nog erg bang? Ben ik goed op weg om hem tam te maken? Ik weet dat het per parkiet verschillend is hoe lang het duurt om een parkiet tam te maken, maar hoe lang duurt het ongeveer? Ik wil zo graag met hem spelen en knuffelen, in ben helemaal weg van Pino.

Groetjes Brigitte

Caradow

Je hebt hem pas een week.....

Als hij dalijk gewent is bij je zal die zich nog wat meer verzetten voor je echt vooruitgang boket..

Advies om hem niet los te laten vliegen voor hij goed handtam is, ivm terugzetten in de kooi...

en als je wil knuffelen, koop dan een knuffelbeest.. parkietjes houden niet van knuffelen en zijn er ook niet voor gemaakt...

parkietenfreakje

Tam maken deed ik uit de kooi.
Je moet er alleen voor zorgen dat een punt leuk en dat voor u makelijk te bereiken is (bv: speeltuintje, parkietenboom) maar de rest van de kamer 'saai' is.(bied wat eten aan op de leuke plaats)
Na een paar keer vliegen weet hij dat het daar te doen is .
;D

brietje

Hoi Parkietenfreakje,

Bedankt voor je reactie en de tip.

We zijn nu 2 weken verder en het gaat een stuk beter. Ik laat hem in zijn kooi en hij eet regelmatig uit mijn hand en komt ook zonder eten op mijn hand zitten. We communiseren met elkaar door geluidjes te maken. Heel erg leuk! Vaak is hij 's ochtends erg enthousiast als we wakker worden, en begint dan te fluiten. Door terug te "fluiten" zitten we gezellig te kletsen.  :D Soms is hij toch ook nog wel erg bang,  :( waarom? Geen idee, maar dan duurt het wel een tijd voordat hij weer op mijn hand komt zitten als ik eten heb. Maar ik heb geduld. :D

Groetjes Brietje