Straffen

Gestart door Signs, april 05, 2008, 12:33:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Signs

Beste mensen,

Wij hebben in onze woonkamer 2 palmbomen staan. Nu vindt onze parkiet het leuk/fijn om in de palmbomen te zitten.
Opzicht is dat niet erg maar ze knaagt de bladeren kapot. Hoe kunnen we haar dit afleren ?

Meestal lopen we naar haar toe maar dan vliegt ze fluitend weg en als je weer op de bank gaat zitten vliegt ze weer terug.
Het lijkt erop dat ze je uitdaagt (spelende wijs)

Mvg
Kevin

Jacko

Hallo Kevin

Knagen hoort nou eenmaal bij de parkiet, dat kun je voglensmij niet afleren.
Hier zijn ook al heel wat planten, boeken, etc aangehapt maar ach...

Heb je genoeg speeltjes in de kamer staan? Zo nee, dan kun je bijvoorbeeld een speelplaats of 'parkietenboom' zelf maken of kopen.
Dit helpt meestal wel. Straffen heeft hier denk ik niet veel zin.

Vriendelijke groet,

Caradow

Heel lastig.. Enerzijds als je iets wilt afleren, moet je het gedrag negeren en pas aandacht geven wanneer hij lief is.. maar dat werkt hier niet, dan gaat je plant er namelijk al helemaal aan... Hier hebben we het probleem gehad met het behang en plafond.. 

Je kunt hem als hij in de plant zit, hem terug in de kooi zetten, deur dicht en laat hem maar even ene minuut of 10 zitten (zet hem terug zonder iets te zeggen, praat ook niet tegen hem in de kooi) Na 10 minuten begroet je hem gewoon vrolijk en laat je hem weer uit de kooi. Gaat hij in de plant? zelfde verhaal. Blijf dit consequent volhouden, dan heeft het de meeste kans van slagen. en zorg dat hij op andere plekken buiten de kooi genoeg interesante mogelijkheden heeft om zich uit te leven. Knaagt hij aan een stok dat speciaal voor hem is? beloon hem dan uitbundig.

Signs

Bedankt voor de reacties.

Ze heeft genoeg speeltjes in de kooi hangen. We hebben ook een speeltuin in de kamer staan.
Ze zit ook vaak bij de spiegel, zit ze lekker tegen aan te tikken of tegen te brabbelen.

Als ze eenmaal door heeft dat ze in de kooi moet, vliegt ze weg.

Zelf heb ik het idee dat ze ons uitdaagt. Als ze in de palm zit lopen we er heen, dan gaan gelijk de kopveren omhoog staan en gaat ze met haar kop schudden/fluiten/brabbelen. Ze vliegt dan direct weer weg. Als je weer op de bank gaat zitten, vliegt ze weer naar de palm. Goed voor onze conditie maar niet goed voor de plant.

Jacko

Als je consequent te werk gaat, door bv het beesie als ze in de plant zit naar het speeltuintje te brengen, dan moet het afleren denk ik wel lukken.
Op een gegeven moment zal ze wel doorhebben dat ze niet in die plant mag gaan zitten, maar dat heeft gewoon de tijd nodig.

Groet en succes

Mandy

Zelf heb ik het idee dat ze ons uitdaagt. Als ze in de palm zit lopen we er heen, dan gaan gelijk de kopveren omhoog staan en gaat ze met haar kop schudden/fluiten/brabbelen. Ze vliegt dan direct weer weg. Als je weer op de bank gaat zitten, vliegt ze weer naar de palm. Goed voor onze conditie maar niet goed voor de plant.

Zo kun je bijna niet boos worden toch?!   ;)

En afleiden met nieuwe speeltjes of inderdaad een parkietenboom?!
Graszaad kweken en dat bij de kooi zetten zodat ze alleen dat sloopt?!

Sonja

Hoi Mandy,

Ik herken dit gedrag wel van 1 van mijn parkietjes: Joepie.
Hij vraagt altijd heel veel aandacht, die krijgt hij ook, maar soms heb ik gewoon echt eventjes geen tijd.

Dan probeert hij op een negatieve manier de aandacht te trekken. Hij is slim en weet heel precies wat hij niet mag. Dat gaat hij dan prompt allemaal doen: Op de konijnenkooi zitten, over het toetsenbord van de pc heenlopen, en meer van dat soort dingen.
Je ziet hem dan achterom kijken op een manier van "zie je me wel?" ;)

Toch is de enige manier om dit af te leren, dit gedrag negeren. (zoals Caradow al schreef)
En als hij iets doet wat je graag wilt, hem uitgebreid belonen.
Afleiden kan helpen, maar bij mijn Joepie werkt dat niet. Hij moet en zal mij hebben, hihi.
Voor hem werkt het het beste door hem te negeren als hij zo doet. Even geen aandacht geven is voor hem de beste "straf".

Het is daarom per parkietje ook een beetje verschillend, het hangt ook van het karaktertje van het diertje af.

Het is een kwestie van volhouden, maar dan zul je uiteindelijk resultaat boeken.

Succes!

Groetjes, Sonja.

Fenixjuh

hey,
een week terug was mijn vogel ook heel vervelend, en het straffen wat ik normaal doe hielp niet. Ik liet hem opstappen en ergens anders neer zetten en dan heel streng 'niet daar komen' ofzo zeggen. Helaas beet hij mijn hele hand kapot nog voor ik hem ergens anders neer kon zetten. In dit geval heeft de plantenspuit heel erg geholpen, iets wat ik eigenlijk liever niet doe.
misschien heb je er iets aan
groetjes!!

Jacko

Een plantenspuit werkt lang niet altijd. :-\
De meeste denken dan dat ze mogen badderen.

ciske

hier genieten ze zelfs van de plantenspuit. gaan er echt helemaal voor zitten en na een paar keer spuiten gaan ze zich lekker zitten poetsen

Dolce

ik heb mijn parkiet heel snel en effectief afgeleerd om te bijten in het begin, en ze bijt/hapt echt haast nooit meer!!
gewoon door elke keer als ze het deed een beetje boos te zeggen: uh uh uh uh! (ja klinkt zo heel stom haha)
en het werkte al heel snel en heel snel kon ik al over haar buikje aaien zonder dat ze beet!

Jacko

@Dolce,
Het afleren van bijten heeft niet altijd het effect dat je zomaar je parkietje mag aaien.
Sommige houden wel van rustig aaien en kroelen en anderen rennen zo snel mogelijk weg of happen omdat ze bang zijn.
Je hebt dus een mazzeltje dat je hem/haar mag aaien want veel laten dat absoluut niet toe, (jaloers ::))

parkietenfreakje

Maak een speeltuin of zo en bied hem daar eten aan.
Negeer hem waneer hij in de boom zit, geef hem aandacht :-*  waneer hij in de speeltuin zit.
Of dek de palm eens of met een deken.
Of verzet de palm.

;D

Dolce

@ Jacko

o hihi dat wist ik niet, wat leuk dan! ik mag haar altijd kusjes geven op haar hoofdje, of rug. en altijd aaien op haar buikje!! Vind ze dat zeker fijn!


Tja over die palboom en het straffen, zou ik dan toch inderdaad maar voor het negeren gaan wat al eerder is gezegt...Dat is toch denk ik het beste!

Jacko

Door haar gedrag te negeren als ze aan de palm zit te knagen heb je straks een prachtige palm met gaatjes ... :-\

fullmetalgirl

Het is af te leren!!!!

wij hebben dit ook gehad met onze parkiet spikey.
elke keer als hij op plant ging zitten terug in kooi gestopt en hele dag er niet meer uit.
binnen 3 dagen was het doorgedrongen  ;D
sinds dien nooit meer in plant gaan zitten,

bij ene duurt het misschien langer dan de ander,
maar je moet consequent blijven!!!

eten aanbieden omdat hij in de palmboom is gaan zitten lijkt me geen slim idee  ??? dat is meer een beloning dan een straf....