Vakantie

Gestart door GULSHEN, april 23, 2008, 22:24:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GULSHEN

Hoi allemaal!

Ik heb een paar vraagjes over mijn parkietje Çapkin.
Misschien kunnen jullie mij raad geven.

Capkin is al 7 jaar oud en is sinds dag 2 al eigenlijk tam. Ze is sinds dag 2 ook nooit in de kooi. Ze vliegd gewoon rond in huis. En slaapt in de lamp. Ons lamp is eigenlijk haar huisje geworden. Ze heeft het zo erg naar haar zin bij ons thuis. Ze kan doen waar ze zin in heeft. Maar nou is er dus elke keer een probleem als we op vakantie gaan. 2 jaar terug waren we voor het laatst op vakantie gegaan... We hebben een buurman die op wilde passen(zoals elke keer). Hartstikke lieve man.. Alleen capkin moest bij hem wel de kooi in en af en toe werd die eventjes uit de kooi gehaald maar moest na 2 uurtjes ofzo terug de kooi in. Capkin die is ook gewend dat ze op ons eet en gewoon uit een glas water drinkt... Mijn buurman zegt dat ze ook bij hem uit de hand heeft gegeten en uit de glas heeft gedronken..Maar nu komt het punt. Elke keer als we terug komen van vakantie is ze zo mager, helemaal uitgeput. Heeft ze haar veertjes uit haar huidje getrokken waardoor ze niet meer kan vliegen en dus ook weinig evenwicht heeft. Mijn buurman is met haar naar de dierenarts geweest en die heeft gezegd dat ze aan heimwee leed. Ik ben eerlijk gezegd zo bang dat ze zal overleiden aan heimwee ofzo. Want ze is nu al wat ouder en als je haar dan zo ziet. De gedachte is zo eng. Dit jaar gaan we weer op vakantie, maar ik denk niet dat ik capkin weer aan mijn buurman geef. want die heeft twee jonge parkietjes gekocht een jaartje terug. Dus ik weet niet  of capkin dat wel leuk  vind. Mijn ouders willen haar ook mee nemen op vakantie maarja.. we zijn 3 dagen heen en drie dagen terug onderweg met de auto.. Houd ze dat wel uit..en op vakantie is het meestal 45 graden..Houd ze dat wel uit? Is dat slim? Wat kan ik het beste doen? Iemand anders vinden die eventueel oppast?

ZOUDEN JULLIE MIJ RAAD KUNNEN GEVEN WANT IK MAAK ME ZORGEN !!!

alvast bedankt xx

Safrena

Hey GULSHEN

Welkom op het forum

Een parkietje kan zich zo hard aan een persoon hechten dat ze inderdaad heimwee krijgen als ze naar een tijdelijk vakantie adresje moeten  en zeker als hun gewoontes daar anders zijn dan bij jullie

Haar zover mee nemen zou ik zeker niet doen, dat is te ver en te lang.

Persoonlijk zou ik naar een ander oppas adres uit kijken, waar jouw lieverdje wel kan doen wat ze ook bij jullie thuis kan doen.

Vele groetjes

Jacko

Hallo Gulshen.

Het zou best kunnen dat Capkin aan heimwee lijdt, vooral omdat ze al zo oud en zo gehecht aan jullie is geraakt.
Bij de buurman in huis is een vreemde omgeving, vreemde geuren, vreemde man.. ze mist jullie zo dat ze uit stress haarzelf kaalplukt.
Waarschijnlijk zal ze het wel gezellig vinden als ze twee vriendjes krijgt, maar meestal klikt dat niet zo 1-2-3..
Een paar uur in de auto is voor een vogeltje niet zo erg.. maar om nou 3 hele dagen mee te gaan is voor mijn gevoel echt te veel. Ook die 45 graden is zeker niet goed... vooral door het grote temperatuur verschil...

Weet zogauw geen goede oplossing, maar ik had haar niet meegenomen op vakantie.

vr.groet

ciske

zo lang met de auto is geen goed plan. zou persoonlijk uitkijken naar een oppas die bij jou thuis op wil passen zodat ze in haar eigen omgeving is. zodat ze haar eigen plekje heeft en houd. (mischien iemand hier van het forum, dan weet je zeker dat ze in goede handen is). wat wij met onze hond deden was iemand vragen die in de buurt woonde zodat ouders in de buurt waren en ze toch op zichzelf was en op de hond paste. mischien een goed id, vooral die heimwee ondervang je hier mischien mee,

Audrey

Ik vrees dat 45 graden wat te warm is voor een parkietje dat (waarschijnlijk) een 20 graden gewend is.
Tja, en wat de buurman betreft, misschien mist ze jullie wat minder als ze tijdens jullie afwezigheid gezelschap heeft van zijn 2 parkietjes, misschien kan de buurman iedere dag een uurtje of twee met zijn parkietjes bij jullie in huis komen en Capkin ook laten vliegen, ervan uitgaande dat zijn parkietjes tam zijn natuurlijk. Misschien is de enige, voor jullie parkietje aanvaardbare, oplossing wel dat jullie je vakanties opofferen, maar ik begrijp wel dat daar over nagedacht moet worden en dat naar zo'n vakanties lang uitgekeken wordt. De beslissing ligt in jullie handen, hoeveel heb je over voor je parkietje?
Wij gaan zelf nooit op vakantie, dus dat probleem stelt zich hier gelukkig niet, al moet ik toegeven dat ik dat niet altijd even leuk vind. Maar aan de andere kant, als ik met de chiro 10 dagen op kamp ben mis ik Croky al.

DarkWolf

Het is toch belangerijk dat je parkiet leert leven in zijn kooi. Dus misschien kun je nu al beginnen met ze eens 10 min op te sluiten, dan 20 min,....zo tot ze toch wel meer in de kooi zit dan erbuiten. Dan zal de overschakeling veel makkelijker zijn voor haar, want nu is ze het gewend om altijd los te zijn en als jullie op vakantie zijn wordt ze in een kooi gestopt dat ze niet kent (die ze niet als haar huis beschouwt). Dan vind ik het normaal dat ze haar eigen veren begint uit te trekken, ze is zwaar gefrustreerd op die moment en weet niet wat er gebeurd.
Daarbuiten kun je haar ook best leren eten uit een voerbakje, en drinken uit een drinkfontein. Als ze mee eet uit je bord, dan vraag ik me af wat ze te eten krijgt. Ik hoop zaadjes.
Meenemen is geen goed idee. 3 dagen in de auto is lang, in de auto wordt het ook al heel warm. In het huisje waar jullie gaan kent ze niks, dus geen idee of het dan verstandig is om haar los te laten. En dan moet ze nadien nog eens 3 dagen terug tot thuis. Ik denk dat dat meer stress oplevert dan ze bij je buurman te laten.
Je kan eventueel af en toe een bij je buurman langs gaan, en ze al laten wennen aan de andere parkieten. En als het niet klikt, dan moet je buurman maar een regeling treffen en de parkieten om beurt los laten.

Milo-Pixel

Citaat van: ciske op april 23, 2008, 22:35:23
zo lang met de auto is geen goed plan. zou persoonlijk uitkijken naar een oppas die bij jou thuis op wil passen zodat ze in haar eigen omgeving is. zodat ze haar eigen plekje heeft en houd.

Dit was ook het eerste wat in mij opkwam. Dan veranderd haar omgeving en haar doen en laten niet, misschien helpt dit wel tegen de heimwee. Misschien ook iemand die echt een passie heeft voor parkietjes zodat ze ook lekker bezig gehouden word en jou niet continu aan het missen is.

Parkieten-Freak

Gulshen,
Misschien is het een idee om op bij de rubriek "Vakantie opvang" van het forum een oproep te zetten.
Je parkietje wordt dan in de periode dat je met vakantie bent, verzorgd door iemand van dit forum.
Vermeldt wel even je woonplaats en de vakantieperiode.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?board=41.0


GULSHEN

hoihoi!
bedankt voor je tip,k wilde nog even  zeggen dat ze parkietenzaad krygt,trosgierst heeft hangen,over haar zaad zit een klein beetjegrid ofzo voor haar spysvertering,soms eivoeding erdoor,ze heeft ook dat dingetje waarmee ze haar snavel by kan werken..kortom alles wat ze nodig heeft,maar ze  eet dat alles op je borsten het liefst!haha,daarbuiten betast ze ook alles wat wy eten en drinken,brood,groente,fruit,melk,yoghurt,kaas etc.

groetjes gulsen

ciske

#9
als je nie erg vind dat er 4 parkieten mee komen samen met een voliere, en niet te ver weg woont wil ik me wel aanbieden eventueel ;)

Volgens mij woon jij in Drenthe?
Gulshen woont in het zuiden des lands.  ;)
Gr PF

GULSHEN

#10
ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie tips !

groetjes

Citaat van: ciske op april 23, 2008, 23:44:26
ja woon in drenthe ;) had geen id waar gulshen vandaan kwam :$

haha,ik kom uit  eindhoven,toch bedankt!:)

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Parkieten-Freak

Ik heb wat berichtjes verwijderd die niet zinvol waren.
Voor alle duidelijkheid: Gulshen woont in Eindhoven.
Degene die dacht dat de Achterhoek vlak bij Noord-Brabant ligt, kan beter eerst even Googlen. ::)
Verder:
Doe geen vage toezeggingen als "ik weet misschien wel iemand voor je". Hier kan topicstarter dus echt helemaal niet mee!



Mars

ik ben het eens met de eerdere reacties: niet alleen mist je parkietje jullie, maar ook haar eigen omgeving en haar veilige plekje, de lamp.

Ik zou echt proberen haar eens wat vaker aan de kooi te laten wennen. Wat mij betreft hoort een parkietje 's nachts gewoon te slapen in een kooi en niet zonder toezicht op de lamp. Ook overdag steeds iets langer in de kooi: het moet haar eigen plekje zijn.

Negeer het dan ook een beetje dat ze in het begin zal roepen of druk zal proberen jullie aandacht te trekken. Zie het maar als haar een een beetje opvoeden. Het is voor haar eigen bestwil.

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om een tijdelijk baasje te vinden die haar de aandacht geeft die jullie haar geven en haar gewoon vrij haar gang laat gaan, dat moet je zelf ook accepteren en er naar toe werken met je vogeltje dat het ook voor haar niet een al te grote omschakeling is.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..