Hoi iedereen!

Gestart door MissMoontje, april 23, 2008, 18:15:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MissMoontje

Hoi,
ik ben Simone en heb sinds vorig weekend een nieuw parkietje genaamd Pino.
Hij zat nog in het nest toen ik hem kreeg en stond op het punt om uit te vliegen.
Een kleintje nog dus, hij is nu +/- 5 weken.
Hij eet al grotendeels zelf zaad, (moet alleen zijn voerbak nog wel ontdekken), hij eet trosgiers, drinkt zelfstandig.
3 keer per dag voer ik hem met de hand met de lepel wat eivoer en zaad bij zodat hij vooral het zaadpellen goed onder de knie krijgt en aangezien hij nog jong is genoeg voeding binnen krijgt .
Dat ga ik zo langzaam afbouwen tot hij helemaal zelfstandig eet.
Hij is al vrij tam, gaat op mijn schouder zitten en op mijn hoofd zo schattig.



Dit is Pino...


Groetjes Simone

Foto's mogen enkel geplaatst worden ter verduidelijking van een vraag
Wil je je parkietje showen, dat is heel leuk
maar dat doen we in onze foto album
http://album.parkietenweb.nl/index.php
gr Safrena

NaOmi_W

Hoi Simone,

Waarom heb je niet gewacht tot Pino echt uitgevlogen was? Het is voor een parkietje belangrijk dat deze zelfstandig is voordat ie bij zijn ouders weg wordt gehaald. Het gaat nog te vaak mis met parkietjes waarbij hier geen rekening mee is gehouden :(
Ik hoop voor jou dat Pino sterk genoeg is en het toch allemaal red met de juiste zorg (via de zoekfunctie topics over te vinden) zodat je nog lang van em mag genieten.

Succes

MissMoontje

Hoi,
ik ging er vanuit dat hij al uitgevlogen en zelfstandig was maar toen ik daar kwam bleek dat dus niet zo te zij :S maar gelukkig gaat het nu heel goed hij eet goed zaad en drinkt goed dus volgens mij gaat het met hem wel goed komen.
Hij ziet er verder ook gezond uit, dus we gaan er gewoon vanuit dat hij sterk genoeg is ;) ik ben inderdaad het forum ook goed aan het bekijken voor tips enz is altijd handig natuurlijk.

Groetjes Simone

hillie

Hoi simone,

welkom op dit forum.
Ik hoop dat je hier veel van zult leren en als je nog vragen heb mag je die altijd stellen.

En zo te lezen gaat het aardig goed met pino.
ga zo door.
veel plezier met Pino

groeten hilde

Milo-Pixel

Citaat van: MissMoontje op april 23, 2008, 18:27:10
ik ging er vanuit dat hij al uitgevlogen en zelfstandig was maar toen ik daar kwam bleek dat dus niet zo te zij :S

Dan had je hem toch nog even kunnen laten zitten, en hem later kunnen ophalen? Sorry, maar ik ben absoluut geen voorstander van handopfok als het niet nodig is. Jonge grasparkietjes krijgen nog kropmelk, wat erg belangrijke voedingsstoffen bevat en goed is voor de weerstand en de gezondheid van de kleintjes. Dit is niet te vervangen door eivoer met zaadjes...

Ik hoop dat hij sterk genoeg is, het is al vaak genoeg mis gegaan...

MissMoontje

Hoi,
jah dat had ik ook kunnen doen inderdaad, maar de kweker zei dat hij toch op uitvliegen stond, dus ik had zoiets van goed, dan neem ik hem mee.
Maar goed, het gaat tot nu toe hartistikke goed met hem, mocht het minder met hem gaan zorg ik echt wel dat hij de zorg krijgt die hij nodig heeft wat ik er ook voor moet doen.
Maar laten we maar niet uit gaan van het ergste, er zijn ook genoeg gevallen waarin het wel goed gegaan is ;)

Ingsu

Een parkietje dat wordt vaak [altijd?] nog bijgevoert door de ouders nadat het is uitgevlogen, daarom is het niet alleen belangrijk een parkietje te nemen dat al is uitgevlogen, maar ook al zelfstandig eet. Zoals Milo-Pixel al zei krijgen jonge parkieten nog kropmelk en kunnen ze door handopfok voedingstoffen tekortkomen.

Maar laten we niet te voorbarig zijn, heel veel succes en plezier met je nieuwe vriendje!

Groetjes Inge

Audrey

Wat een schatje  :-*

Je had inderdaad beter nog een tijdje gewacht, maar het is nu eenmaal zo en zo te horen gaat het goed met Pino  ;D gelukkig dus, maar als je er ooit nog eentje neemt, dan weet je nu dat je beter kunt wachten tot het vogeltje helemaal zelfstandig eet hĂ©  ;)
Heel veel plezier met je parkietje, tziet er echt een lieverd uit!

Mr-Bollie

hey

ben Rick en de vriend van Simone.
zoals Simone al zei, is dit haar eerste parkietje en heeft dus niet zoveel ervaring (heb zelf ook geen ervaring met parkieten) als de meesten op deze forum.
wij hebben samen haar grasparkiet opgehaald bij een ervaren kweker en die zag geen probleem met het feit dat de vogel nog wat te jong was/is.
vaak krijg je tegenstrijdige tips van mensen, de ene vind dit het beste de ander iets anders.
ik kweek zins 3 jaar tropen en in het begin had ik dat ook, de ene zegt dit en de ander zegt zo, en zie er dan maar eens er uit te komen.

ondertussen hebben wij Pino nou wat dagen en zijn al heel wat wijzer geworden dan dat we waren, en het gaat gelukkig prima met Pino.

ik wil de webmaster ( van de site) trouwens complimenteren met de website, zie er prima uit!!

gr,
Rick

Safrena

Citaat van: Milo-Pixel op april 23, 2008, 20:15:16
... Jonge grasparkietjes krijgen nog kropmelk...

Hey Marit

Parkietjes krijgen alleen de eerste week kropmelk, daarna word dit goed voorgeweekte zaadjes bijna zoals een papje, die steeds minder en minder voorgeweekt worden en dus harder worden, tot ze het zelf moeten gaan doen. Een parkietje met vijf weken krijgt dus al even geen kropmelk meer.  ;)

@Simone
Een parkietje van vijf weken is op zich inderdaad nog veel te jong, omdat ze op die leeftijd eigenlijk leren vliegen, zelfstandig eten, enz.. van mams en paps
Daarnaast doordat ze naast het zelf moeten leren eten, nog een beetje voorgeweekte zaadjes krijgen, krijgen ze op die manier nog een aantal belangrijke voedingsstoffen mee, die hij nu moet missen

Gelukkig doet jouw lieverdje het nu goed, en begint hij al zelf te eten. Voor extra vitaminen kun je zo een vier keer per week appelazijn in zijn drinkwater gaan doen.  En als hij zo een acht weken is, hem/haar aanleren groentjes/fruit te eten.

Vele groetjes

MissMoontje

Hoi,
Pino eet zelfstandig! :D
Gister keek ik richting kooi en zag hem uit zijn bakje eten, vanochtend deed hij het weer dus hij heeft zijn voerbakje ontdekt.
Ik geef hem ook wat gekiemd zaad, en inderdaad ook vitaminen ja zodat hij niets te kort komt.
Ook doe ik door zijn water wat druivensuiker voor extra energie.
Nu hij zelfstandig eet ga ik het met de hand voeren langzaam aan afbouwen zodat hij straks helemaal zelfstandig eet :D

Groetjes Simone   & bedankt voor alle reacties & tips ;)

Jacko

Hee super joh :)
Heel veel plezier verder en jee wat heb jij een schattig beestje ::)

Mandy

Druivensuiker voor extra energie????????
Is dat wel goed?!

Hij moet toch voldoende hebben aan het voor wat bestemd is voor jonge parkietjes?!
Hij/Zij is erg mooi maar wel te jong verkocht!

Men zegt ook wel vaak dat ze kenners zijn, maar ik heb zelf heb dat ook gehad en was ie ook te jong verkocht achteraf! Het duurde me veel te lang voor ik kon zien of het een man of popje was... Verkoop praatjes!!

Maar veel plezier met hem! En het komst vast wel goed..  ;)Maar verzamel wel genoeg info!

Safrena

Citaat van: Mandy op april 24, 2008, 15:02:26
Druivensuiker voor extra energie????????
Is dat wel goed?!
...

Hey Mandy

Yep bij zieke parkietjes word dit soms wel aangeraden om ze dan af en toe een beetje druivensuiker in het water te geven.  ;)

@Simone

Met die vitamine preparaten kun je beter maar voorzichtig zijn, veel beter kun je je lieverdje een vier tal keer per week appelazijn in het drinkwater geven, en een tot twee keer per week roosvicee (vruchtenmix).
Deze zijn veel gezonder en veiliger en natuurlijker voor je parkietje dan die vitamine preparaten ;)

Vele groetjes

Caradow

Hartstikke goed dat het zo goed gaat nu met Pino :)

Tja, het was mischien niet de meest ideale start, maar hij is er :) Houd hem de komende dagen nog even goed in de smiezen, want soms kunnen ze ook hele goed toneelspelen en eten ze niet zo zelfstandig als het lijkt.

Het scheelt wel een stukje, dat Rick ervaring heeft met jonge vogels, al zin het dan tropen.. Aan de ene kant hele verschilende vogletjes, maar je kan er toch zeker je voordeel mee doen en dat hebben jullie ook gedaan zo te horen ;)

Geniet van de kleine, voor je het weet is hij groot ;)

Mr-Bollie

hey

@ Caradow: ik heb vooral ervaring met zebravinken en binsen, en heb zelfs eens een zebravink jong moeten voeren, de ouders kregen ruzie.
maar dat is inderdaad heel wat anders dan een grasparkiet.

gr,
Rick


MissMoontje

Hoi,
jah ik hou hem zeker heel goed in de gaten, het blijft een jong vogeltje he ;)
Okey dan geef ik hem wat appelazijn en rosevicé had ik ook van gehoord jah.
Ik haal echt zoveel info uit dit forum heel handig, vooral als je zo'n klein hummeltje hebt :D

Bedankt voor de tips ;)

Groetjes Simone :-X

Diana

Gefeliciteerd met je jonge parkietje. Ik ga niet herhalen wat hierboven allemaal al gezegd is dat weet je nu inmiddels wel. Wel zal ik nog even willen zeggen dat je bij deze "kweker" betr geen parkietje meer kan halen want vind hem niet echt slim bezig met zijn beestjes om ze zo jong te verkopen. Ik heb zelf een nestje nu maar de 2 die weg  gaan naar nieuwe baasjes gaan hier echt niet eerder weg dan dat ze echt zelfstandig eten en dus heb ik tegen de nieuwe baasjes al gezegd ga maar uit van 8 weken.

MissMoontje

Hoi,
jah dat was inderdaad niet echt slim van hem.
Mijn vader heeft vroeger ook jaren parkieten gekweekt hij maakt ze tam als ze +/- een week uitgevlogen waren en dus helemaal zelfstandig en dan pas gingen ze naar een eigenaar.
Het is ook wel onverantwoord om ze zo jong te verkopen in dit geval gaat het (tot nu toe dan ;) ) hartstikke goed, maar er zijn genoeg waarbij het fout afloopt, dat is gewoon zielig...

Mandy

Ik moet wel zeggen: Hij/Zij is wel erg mooi!!!
Die grote zwarte oogjes, zooooo lief!!!

Ik heb een popje met diezelfde kleuren...

MissMoontje

Bedankt! ;)
Ik vind de kleurencombinatie hemelsblauw met geel erg mooi voor parkieten

Milo-Pixel

Citaat van: Safrena op april 24, 2008, 10:46:52
Hey Marit

Parkietjes krijgen alleen de eerste week kropmelk, daarna word dit goed voorgeweekte zaadjes bijna zoals een papje, die steeds minder en minder voorgeweekt worden en dus harder worden, tot ze het zelf moeten gaan doen. Een parkietje met vijf weken krijgt dus al even geen kropmelk meer.  ;)

Oke, dan heb ik dat fout ;) Weer wat geleerd :). In ieder geval bedoelde ik er mee te zeggen dat ze wel van de ouders nog alle vitamientjes en voedingsstoffen krijgen.