De vogel is gevlogen......

Gestart door Parkieten-Freak, april 20, 2008, 13:25:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Dit topic is aangekondigd in de nieuwsbrief van april 2008

Nu de dagen gaan lengen en de temperaturen langzaam stijgen, krijgt iedereen weer zin om de lente in huis te halen.
Hupsakee, lekker open met die ramen en deuren, laat de frisse voorjaarslucht maar binnenstromen! Ieder jaar opnieuw wordt een aantal van onze parkietenvrienden zeer onaangenaam verrast. In een onbewaakt ogenblik ontsnapt hun parkiet door de openstaande deur en weg is je vogelvriend.

Hoe kunnen we nu voorkomen dat onze vogels wegvliegen? Waar gaat het fout, waar liggen precies de gevaarlijke momenten?
Discussieer (en denk) mee in dit speciale topic over "wegvliegen".



Parkieten-Freak

De discussie is geopend, ga je gang! 
Maak er een goede en waardevolle discussie van. ;)


Moppers


NaOmi_W

Sja, een ongeluk'je' is inderdaad de komende maanden sneller gebeurd dan in de koude maanden.

Denk dat het vooral belangrijk is dat iedereen die de deur in en uit loopt, zich goed bewust is van parkietjes die zo nu en dan rondvliegen. Goed aanwennen dus om bijvoorbeeld de deur niet onnodig open te laten staan als er verder niets is om de vogels binnen te houden. Denk dat een hor ook erg veel doet. Sowieso houdt dit de vliegen buiten terwijl de vogels binnen blijven. Ook een vliegendeur dus. Dan kan er goed gelucht worden en van de warmere dagen genoten worden terwijl de vogels veilig zitten. Of die periode de parkieten een aparte kamer geven.

Ilse*

Ik vind dat wij, als parkietenbaasjes, ALTIJD moeten controleren of de kooien / volieres gesloten zijn, VOORDAT er een raam of buitendeur opengaat.
Ramen of buitendeuren open = parkietjes in de kooi / voliere.

Ook als je met je parkietje in de kooi buiten zit, moet je altijd er bij blijven. Een ongeluk zit in een klein hoekje en gebeurd snel.

Ik zou het mezelf nooit vergeven, als een van mijn parkietjes wegvloog. Een kooi (of voliere) deurtje gaat niet uit zichzelf open, dus er moet wat voorgevallen zijn. Ik vind dat de fout altijd bij de mens ligt (of bij een ander huisdier die de kooi omstoot) :-\

Parkieten-Freak

#5
Citaat van: Moppers op april 22, 2008, 22:52:44
Ehm, ik wil niet lullig doen ofzo, maar hebben we dit niet al?
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7933.0

Ja, dat klopt.
We hebben hier 2 jaar geleden ook over gediscussieerd, maar het kan geen kwaad om het nog eens onder de aandacht op te brengen nu de zomer er weer aankomt.  ;)
Daarom deze keer ook speciaal aandacht voor de "gevaarlijke momenten". Waar en/of wanneer gaat het nu precies fout? Wat zijn de kwetsbare momenten?

Voorbeeldje:
CiteerEen vogelkooi op een laag tafeltje bij mooi weer buiten zetten. Iemand kan er tegenaan lopen, de kooi valt, bodem gaat los en weg is je parkiet.  :(

Het zou fijn zijn als jullie dit soort dingen aan elkaar willen vertellen. Ook leden die het aan den lijve hebben ondervonden kunnen hun verhaal vertellen.
We kunnen er allemaal van leren en een gewaarschuwd mens telt voor twee!  :)

Ook kunnen we over enkele weken misschien een soort "gevarenlijstje" maken. Zo kunnen we onze huisgenoten ook goede voorlichting geven.





ciske

ik ben er heel vel in
er zit altijd een deur tussen de deur naar buiten en de parkieten, als ze los zijn. is het de deur van de kooi of een andere binnendeur maakt niet uit
het gevaarlijkste punt vind ik als je ramen open gaat zetten. ik heb er hier nog geen hor voor dus gaat ie niet los. maar ik ga een hor maken voor het raam hier maar moet er zeker van zijn dat als een parkiet er tegenaan vliegt, dat ie niet omvalt. ook dat is iets waar je rekening mee moet houden

Gr, Bas

Sonja

#7
Ik wil graag even inhaken op de horren voor de ramen/deuren.

Soms wil het weleens gebeuren dat de zgn. ""rol-horren" losschieten, het is mij weleens gebeurd, en godzijdank waren de parkietjes niet los.
Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als dat wel het geval was geweest. :(

Sindsdien heb ik de rolhor(deur) altijd met een extra haakje vastgezet.

Groetjes, Sonja.

Deze goede tip zetten we op het "gevaren (en tips) lijstje".
Gr. PF

Petr@

Ja als je parkietjes los zijn ramen dicht.Ook al is het lekker weer.Bij mij zitten ze nu in de kooi omdat ik de ramen open heb gezet.Ze mogen er pas uit als het raam dicht gaat.
En met de deuren ik moet de mannen elke dag hier er aan herinneren dat ze de deur dicht moeten doen achter hun ................ ;)

Ik zou gek worden van verdriet als er eentje of allemaal zouden weg vliegen.



Petra

In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Safrena

Citaat van: NaOmi_W op april 22, 2008, 22:56:05
Sja, een ongeluk'je' is inderdaad de komende maanden sneller gebeurd dan in de koude maanden.

...

Dat noem ik geen ongelukje als een vogel ontsnapt door een open staande deur of raam.
Dat noem ik gewoon onvoorzichtigheid  :-\

Hier staat nu ook iedere dag een raam open, maar wel op een veilige maniervoor mijn lieverdjes.
Als de lieverdjes hier mee naar buiten gaan word hun kooi eerst wel tig keer nagekeken voor ze mee gaan, zodat alles helemaal veilig is

Het is aan de parkieten baasjes om alles goed na te kijken en veilig te maken voor hun lieverdjes.
Kijk alles liever 50 keer na, en een keer teveel, dan een keer na te kijken en dat er iets fout gaat

Vele groetjes

roha

We gaan ook de vakantieperiode tegemoet en vaak komt er dan iemand om o.a. voor de parkietjes te zorgen. Aan die persoon moet je dan ook deze info doorgeven.
Voor de zekerheid zet ik alle info over de verzorging op papier en bepaalde punten, zoals wat hier nu wordt besproken, dik gedrukt.
Voor ons is het gelukkig routine (moet wel zeggen bij mijn vriend totaal routine, ik betrap me er heel soms op dat de deur in de keuken nog open is, door het koken) dat de kooi dicht zit als er een raam of deur open gaat. Wij hebben geen hordeuren of -ramen. Persoonlijk vind ik dat niet veilig genoeg en niet handig in ons huis. We hebben nl. best grote schuifdeuren en ramen. Dus bij ons zitten ze in de voliere met gesloten deuren, als de ramen/deuren open zijn.
We geven ze wel 's morgens de gelegenheid om te kunnen vliegen en in de avond ook nog.
Wat ik dus wil zeggen is dat het voor de ''oppas" helemaal al helemaal geen routine is en het is voor niemand fijn áls er een parkietje ontsnapt.

Nog een vraagje: er zijn toch ook speciale slotjes voor de kooideurtjes, of bestaan die alleen voor papegaaiekooien?

Groetjes Hanneke

Sonja

#11
Hoi Hanneke,

Voor slotjes kun je hier even kijken:

http://www.valkparkiet.net/N_frame.html?http://www.valkparkiet.net/
Even klikken op huisvesting- kooien- kooiaccessoires. ;)

Maar het gevaar van ontsnappen zit hem niet alleen maar in het deurtje, ook de klepjes van de voer- en drinkbakjes moeten extra goed nagekeken/afgesloten worden. ;)

Groetjes, Sonja.

Deze goede tip zetten we op het "gevaren (en tips) lijstje". De Slotjes van Roha nemen we ook mee.
Gr. PF

DarkWolf

Ik moet het hele jaar door, dag in dag uit opletten.
Onze benedenverdieping is 1 grote ruimte (living, open keuken, eetkamer) die eindigt in een deur naar de tuin. Elke keer als mijn parkieten los zijn, doe ik de achterdeur dus op slot want anders stapt er iemand van de familie buiten zonder eerst te kijken of mijn parkietjes in de kooi zitten.
Voor deze zomer weet ik nog niet hoe ik het zal moeten aanpakken..Dan staat het schuifraam de hele dag open met een vliegenraam erin. Maar mijn moeder bv loopt constant in en uit dus mijn parkieten krijgen kans genoeg om mee naar buiten te vliegen. Dan komen ze wrs op mijn kamer te staan, daar mogen ze dan vliegen.
Het is heel erg als je parkiet weg vliegt, maar ik vind niet dat het altijd aan jou ligt. Ik neem nu maatregelen (zoals de deur op slot doen) maar als ze rest van je gezin hier niet achterstaat sta je ook nergens. Mijn zus trekt van tijd nog de achterdeur open omdat ze er van overtuigd is dat de parkieten binnen zullen blijven en dan verschiet ze dat Falkor komt aangevlogen...Hij is al meermaals bijna buiten geraakt (in de deuropening), en ik zeg het je het is een hel om dat te zien en niks te kunnen doen!

hillie

Wij hebben het al een keer gehad we hadden net een nieuwe engels parkiet gekocht.
Op een keer had me man de voor deur open staan en de vogels waren ook los.
en daar vloog ze weg ( en helaas was nog niet tam.)
Was eigenlijk ook nog een wonder dat ze weg vloog.
Want om door de voordeur te komen moet je eerst een gang door vanuit de kamer.

Daarom controleer ik altijd of de vogels niet los zijn als er iets open staat.
En als de vogels los zijn doe ik de deur snel dicht.
Dat nog weleens moet als me man de deur opendoet.(achterdeur.)
Die zit aan de kamer vast.
Hier komen geen mensen door hoor.... ;)
Om te voorkomen dat ze wegvliegen.

Milo-Pixel

#14
Ik kijk altijd alles na voor er iets open gaat. En ook ik kijk het liever 100 keer na, dan dat het 1 keer fout gaat. Ook moeten mijn huisgenootjes altijd kloppen en wachten tot ik zeg of ze naar binnen kunnen of niet, en ook heb ik gevraagd de keukendeur altijd dicht te houden, en zeker als de balkondeuren open staan.

Als het je overkomt is het verschrikkelijk, maar vaak wel onoplettendheid..
Citaat van: roha op april 23, 2008, 13:17:07
We gaan ook de vakantieperiode tegemoet en vaak komt er dan iemand om o.a. voor de parkietjes te zorgen. Aan die persoon moet je dan ook deze info doorgeven.
Voor de zekerheid zet ik alle info over de verzorging op papier en bepaalde punten, zoals wat hier nu wordt besproken, dik gedrukt.

Als er bij mij iemand voor mijn dieren komt zorgen, vertel ik alles heel duidelijk en schrijf ik ook alles wat ik maar kan bedenken op. Beter iets te veel opgeschreven waar ze niks aan hebben, dan iets te weinig en er gebeurd iets.

Deze goede tip (info opschrijven voor "oppassers") komt ook op het "tips" lijstje.
Gr. PF

Audrey

#15
Ons huis is, gelukkig, zo opgebouwd dat er tussen de ruimtes waar Croky vliegt en buiten altijd twee deuren zijn. Hij vliegt meestal in de living en de keuken, en tussen de living en de voordeur zit er een gang, tussen de keuken en de zijdeur zit er een garage en tussen de keuken en de achterdeur zit het 'waskot' (waar de wasmachine en droogkast staan). De achterdeur staat wel vaak open in de zomer maar er zit een hor in en als de achterdeur open staat zorg ik ervoor dat het haakje van de hordeur zeker gesloten is.
Ik heb ook een kaartje gemaakt dat je ziet hangen als je van de garage naar de keuken wilt gaan, met aan de ene kant een foto van Croky in z'n kooi en daaronder 'Crokytje kooitje' (dat zegt hij zelf ook) en aan de andere kant Croky die speelt met eronder 'opgepast, ik vlieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeg'. Zo weet bezoek ook altijd dat ze moeten oppassen dat ze eerst de zijdeur dichtdoen voor ze de keukendeur openen. Misschien een ideetje voor sommigen?  ;)
En als Croky buiten van het zonnetje geniet ga ik er altijd gezellig naast zitten met een boek om ook in het zonnetje te zitten.  :D Met die katten die rondlopen weet je maar nooit, en bovendien hebben de buren een hond. Croky is er tot nu toe nog niet van geschrokken als die begint te blaffen, maar je weet maar nooit hé.

Deze goede tip (kaartjes maken om aan de deur te hangen) zetten we op het "tips" lijstje. Heb je hier misschien een foto van? Zo ja, zou je die via pb naar mij willen sturen?
Gr. PF

Jacko

Horren werken hier ook perfect.
Voor het zolderraam hangt er een, zodat evengoed het raam openkan omdat het hier vaak te warm word.
Tussen de voordeur en de keuken/kamer hangt een gordijn wat is opgehangen in de winter tegen de kou die binnenkomt bij het openen van de deur.
En van de woonkamer naar de tuin zit er een schuifhor (?) waarbij ik gewoon even moet opletten waar ze ergens vliegt.

groet

DarkWolf

#17
Even moet opletten waar ze vliegen? Ja dat dacht mijn pa ook, Falkor zat aan de spiegel heel de andere kant van de kamer dus mijn pa wou naar buiten. Hij trekt de achterdeur open, Falkor verschiet en begint al krijsend rond te vliegen en zat IN de deuropening. Als mijn pa op die moment zijn handen niet omhoog had gestoken om hem terug binnen te jagen dan was ik hem kwijt. Steek je parkiet IN je kooi als je er nog lang geniet van wil hebben, geloof mij ze zijn sneller dan je denkt!

Ook deze goede tip zetten we op het "gevarenlijstje". Parkieten kunnen inderdaad ergens van schrikken en vliegen geheel onverwacht naar je toe
Gr. PF

Jacko

Totaal mee eens hoor Darkwolf, maarja zovaak heb ik nou ook nog niet buiten gezeten.
En meestal als ze beneden is gaat ze, voordat ik naar buiten ga, in het reiskooitje. ;)

Groet

Milo-Pixel

#19
Citaat van: Jacko op april 23, 2008, 22:43:31
Totaal mee eens hoor Darkwolf, maarja zovaak heb ik nou ook nog niet buiten gezeten.
En meestal als ze beneden is gaat ze, voordat ik naar buiten ga, in het reiskooitje. ;)

Groet

Meestal is niet altijd. En 1 keertje niet, kan te laat zijn. Het is maar welk risico je wilt nemen...

DarkWolf

Citaat van: Jacko op april 23, 2008, 22:43:31
Totaal mee eens hoor Darkwolf, maarja zovaak heb ik nou ook nog niet buiten gezeten.
En meestal als ze beneden is gaat ze, voordat ik naar buiten ga, in het reiskooitje. ;)

Groet
Waarom in de reiskooi en niet in de gewone kooi? ???
En voor de rest sluit ik me aan bij Milo-Pixel, 1 keer kan het mislopen en die 1 keer tekent je leven lang!

Jacko

Ook mee eens ( :-\)
Ze zit hier altijd of op het keukenrolrekje boven 't aanrecht of op het windlicht voor het raam.
Nog nooit ergens mee gevlogen.. en dan zal hier wel weer het antwoord opkomen, "je weet maar nooit, een keer kan te laat zijn" ( :P)
Ik let goed op voordat ik iets doe en hoop ook dat er niet iets ooit zal gebeuren.

Nou goed, voortzetting topic a.u.b.! :P

Milo-Pixel

#22
Citaat van: Jacko op april 23, 2008, 22:51:02
Ook mee eens ( :-\)
Ze zit hier altijd of op het keukenrolrekje boven 't aanrecht of op het windlicht voor het raam.
Nog nooit ergens mee gevlogen.. en dan zal hier wel weer het antwoord opkomen, "je weet maar nooit, een keer kan te laat zijn" ( :P)
Ik let goed op voordat ik iets doe en hoop ook dat er niet iets ooit zal gebeuren.

Nou goed, voortzetting topic a.u.b.! :P

Sorry, maar ik snap het niet. Je hoopt dat er nooit iets gebeurd, maar je neemt niet de nodige maatregelen??? Zoals bijvoorbeeld in de kooi zetten? Ze kan toch ook wegvliegen als ze op een rekje of windlicht zit?

En ja, het topic word voortgezet, want het is een discussie topic (die zo aardig op gang komt..)

DarkWolf

Met hoop bereik je niets...je moet er ook iets voor doen!

Jacko

@Darkwolf,
De gewone kooi staat boven op zolder en is te groot en te log om mee naar beneden te sjouwen.
De reiskooi is groot genoeg en staat altijd beneden. ( lxbxh = 40x30x60 )

Na het lezen van mijn antwoorden, zie ik dat ik niet erg duidelijk ben geweest...
Heel even de indeling van de benedenverdieping. Binnenkomst -> hal -> gordijn -> naar rechts keuken -> rechtdoor woonkamer, deels afgescheiden met keuken door een muur -> rechts van woonkamer openslaande deuren naar de tuin met hordeuren. En anders maak ik zo wel even een tekening.

Ingrid

#25
Ik heb sowieso als regel: als er bezoek is, of komt, dan zitten de vogels in de voliere en mogen ze niet vliegen. Je kunt tenslotte niet van anderen verwachten dat ze zo denken als jijzelf ;). Zeker wanneer je visite geen vogels gewend zijn, kunnen ze onwetend een deur openen niet beseffend dat je geliefde gevleugelde vriendjes dan weleens de wijde wereld in kunnen vliegen.

Dus: bezoek, vogeltjes veilig en wel in de kooi ;).

Deze komt ook bij de tips.
Gr PF


Parkieten-Freak

Mensen, het is hier geen architectenbureau.
Beschrijvingen en tekeningen van woonruimten vallen buiten dit discussietopic.

Graag weer ontopic: hoe kunnen we voorkomen dat onze vogels wegvliegen? Hoe pakken we dat aan? Wat voor maatregelen tref jij in huis?


Jacko

Sorry, maar volgensmij mag hier ook gediscussieerd worden over opvattingen.

Parkieten-Freak

Citaat van: Jacko op april 23, 2008, 23:14:23
Sorry, maar volgens mij mag hier ook gediscussieerd worden over opvattingen.

Dat is wel de bedoeling ja.
Uitgebreide beschrijvingen en/of tekeningen van interieuren hebben niets met opvattingen te maken.
Laatste keer: Ontopic!


ciske

ik heb het voordeel hier van als er een buitendeur of raam open gaat moet ik het zelf doen, want op alles zit een slot met een sleutel. en woon alleen. maar als ik hier voor de warmte een raam of deur los zet zit er of een hor tussen, of de vogels zitten in de kooi, en test zelf regelmatig of de hor nog stevig is en nie versleten is, en iedere keer of de hor niet weg kan

Petr@

En gisteren middag had het dus bij mij fout kunnen gaan.Ken me nog wel voor me hoofd slaan  :-[
Ik ging me was binnen halen toen ik dus op het balkon stond dacht ik ineens ,wat hoor ik die parkieten toch duidelijk.Keek even naar binnen en ja hoor ik had dus de keuken deur niet goed dicht gedaan.Ze hadden er dus zo vandoor kunnen gaan door mij onvoorzichtingheid.Ik haal dus nu alleen me was binnen als ze in de kooi zitten.


En inderdaad een goede tip als er bezoek is de vogels in de kooi.Hier komen best wel vaak kinderen over de vloer en dan moet ik altijd zeggen Deur dicht.
Dus nu betrap ik me er toch op dat ik ook niet altijd oplet :(
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

smartie

#31
Bij mij mogen mijn lieverds ook vaak uit hun kooien als er visite is (ligt wel aan de visite: leeftijdsgenoten is uiteraard iets anders dan kleine kinderen). Die vinden het vaak onwijs leuk om te zien hoe tam ze zijn. Een buitendeur of raam openzetten is in mijn huiskamer onmogelijk zonder het eerst aan mij te vragen. Op al mijn ramen zitten namelijk extra anti-inbraaksloten die net als de buitendeur alleen te openen is met de sleutel!

Mee naar buiten neem ik ze ook regelmatig. Gisteren in mijn werkpauze nog. Dan installeer ik eerst mijn stoelen (jaja, 1 om op te zitten en 1 voor mijn luie benen) en daarna ga ik de kooien 1 voor 1 halen. Ze wonen nog steeds in ieder hun eigen kooi en dat vind ik nog steeds onhandig. In de meivakantie ga ik weer een poging wagen om ze in 1 kooi te laten wennen. Als ze buiten staan en je de kooien naar binnen verplaatst is er altijd een split second dat er dus eentje alleen buiten staat en dat vind ik helemaal 3x niks! Het is echt optillen de hor door en neerzetten en meteen de volgende halen. Ik vind namelijk dat je er ALTIJD bij moet blijven zitten buiten. Je weet tenslotte maar nooit: een kat kan op de loer liggen of wie weet springt er een zgn lollig kind over mijn hek en opent het deurtje... Of een insect waar ze vreselijk van schrikken of geprikt worden...

Voorzichtig kan je niet genoeg zijn. Ik moet er niet aan denken om 1 van mijn schatten weg te zien vliegen door onoplettendheid van mijn kant!!

Deze tip komt ook op het lijstje (blijf er altijd bij als je parkiet(en) buiten staan)
Gr.Sonja

Moppers

Smartie, misschien kan je eerst allebei de kooien binnen achter de hordeur neerzetten. Je kan dan de eerste kooi buiten laten staan zonder je oog ervanaf te moeten halen, want je hoeft de tweede kooi dan maar enkele centimeters te verplaatsen en hij staat ernaast.
De weg van binnen naar buiten in etappes doen zegmaar.

Caradow

Zoooo.. al een hele lijst verzameld ;)

Ehm, worden horren ed ook regelmatig gecontroleerd mensen|? Bij ene minimale beschadigingis er bijna niets voor nodig om DOOR de hor heen te gaan. Als er eenmaal een minimaal scheurtje in zit, scheurt het heel snel verder..

Eet en drinkbakjes ook goed afsluiten, is ook al gezegt..

Pak als het even kan de kooi altijd bij de onderbak op en niet bij het handvat bovenop! Hoe goed een sluiting ook nog werkt, op de meest vreemde momenten kan een onderbak er toch zo onderweg vallen en dat zal maar net gebeuren als je aan de wandel bent met je kooi!

Geen badjes aanhangen buiten of besluiten om wat groenvoer snel even door het deurtje naar binnen te werken.

Ik vind de tip van Audrey helemaal top, een kaart met afbeeldingen die iedereen gelijk waarschuwt! TOP!!


(niet zozeer een tip, maar ik had vorige zondag het kleine kooitje even buiten gezet, zonder vogels, met het deurtje open, omdat ik hier 2 agapornissen los had rondvliegen voor de flat. Ik had het kooitje neergezet met trosgierst, met de bedoeling ze eventueel te vangen. Een kwartier later stond de buurvrouw lichtelijk aangeslagen voor de deur..  ze hoorde vogels los vliegen buiten en zag mijn kooitje staan met het deurtje open... Ze kreeg zowat een rolberoerte... Dacht dat mijn vopgeltjes ontsnapt waren.. )

Mars

#34
Je kunt voor de Ferplast kooien extra haakjes bestellen voor tussen de kooi en de onderbak. Dus zulke haken als er al op zitten, maar dan een extra setje, dan is het gevolg als er eentje losgaat, niet zo ernstig!

En eventueel kun je ook in de onderbak even twee gaatjes boren en dan met sisaltou de onderbak met de kooi extra bevestigen.

Hier is al een aantal keren gebleken dat die twee haakjes die op mijn grootste kooi zitten nauwelijks voldoende zijn voor die grote bak.

Gaatjes boren tbv sisaltouw en extra klemmetjes komen op de tiplijst!
Gr PF
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Euhm, het is misschien een beetje offtopic, maar met de naderende zomer en daarmee vliegenoverlast, wil ik toch een waarschuwing geven. Pas op met vliegenstrips!! Ik weet niet of die nog gebruikt worden, maar je kunt je voorstellen wat er gebeurd als je gevleugelde in zo'n plakkerige strip vliegt  :o.
Pas ook op met vliegenpennen, ik weet niet hoe je die precies noemt, maar daarmee kun je op het raam of de deur een onzichtbare streep zetten waardoor vliegen het loodje leggen. Lijkt mij niet bepaald gezond voor parkietjes.

Caradow

inderdaad Ingrid!

Ja, misschien niet helemaal bij de wegvlieggevaren, maar zeker een seizoensgevaar!

Een hele goede, kijk ook uit met andere muggenverdrijvers met luchtjes, pieptonen en dergelijke, dit kan zeer storden en ongezond zijn voor onze gevleugelde vriendjes.

Parkieten-Freak

Van Audrey ontving ik nog haar waarschuwingsbordjes voor op de deuren.  :)

Audrey gaf meteen de tip mee om de foto's met de rugkanten tegen elkaar te plakken en het geheel daarna te lamineren.
Maak in de kaart 2 gaatjes en doe er een een touwtje door, zo kun je de kaart gemakkelijk ophangen en omdraaien.

Misschien heb ik ook nog een tip naar aanleiding van deze kaartjes: geef de tekst "pas op, ik vlieg" de kleur rood, dit valt goed op.
Geef de tekst op de andere kaart een andere, minder felle kleur.

Bedankt Audrey voor de foto's en de tips !  ;)



[verwijderd door de beheerder]


Petr@

En dat is dus met de parkiet van me zus gebeurd.Kwam dus aan zo'n vliegen vanger te hangen.Ze heeft dat arme vogeltje dus voorzichting los moeten maken en moeten wassen.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Kyrenna

Badjes zijn bij mij het grootste gevaar...de kooi staat op wieltjes en wordt 's zomers dus wel eens verreden richting zon (of schaduw). Wat er dan gebeurt als de kooi verreden wordt, of op een ongelukkige plek gezet wordt: iemand doet lomp en het badje kukelt weg van het deurtje waar het voor hangt. Het gebeurt elke zomer wel één keer :(...huisgenoten, argh. De vogels schrikken zich het apelazerus, en ik ook, want als ze dat gat toch weten te vinden in hun paniek dan zijn ze met twee vleugelslagen het raam uit. Maar geen bad wil ik ze ook niet aandoen, hoe warmer het is hoe meer lol ze er mee hebben.

Let trouwens ook op dat je ze niet op de wind zet :( Je zou 't met de temperaturen soms vergeten, maar tocht blijft tocht :(

Jacko

#40
Tip voor het badje:

Natuurlijk weet ik niet wat voor badje je hebt, maar als je er een hebt met: bovenkant 2 haakjes, onderkant 2 haakjes, en een plastic 'deksel tegen het waterspetteren' erop, kun je het plastic eraf halen/trekken.
Het bakje kun je dan aan de binnekant van de kooi ophangen en hebben je volgetjes er evengoed plezier van met de zekerheid dat ze niet weg kunnen vliegen uit de opening.

gr

Lima

#41
Ik heb een vogelbadje wat je op de bodem van de kooi zet, ik zet het badje er alleen in als het warm is. Maar nu is dat niet meer nodig van mijn vogel houd totaal niet van water.

Owja ik dacht voorheen, dat een hor voor het raam genoeg was. Helaas had ik geen rekening gehouden met de kat van de buren die met zijn nagels de hor stuk heeft gemaakt, waardoor er een vogel alsnog de wijde wereld invloog. En ik had mijn hor extra goed vastgezet en woon vrij hoog, maar katten zijn onvoorspelbaar en je hoeft maar 5 minuten weg te zijn, genoeg om een gat te maken en voor de vogel om weg te vliegen. Dus als je even weggaat vergeet dan niet dat raam (met hor) alsnog dicht te doen!

Sammydeparkiet

Citaat van: Jacko op mei 24, 2008, 11:59:55
Tip voor het badje:

Natuurlijk weet ik niet wat voor badje je hebt, maar als je er een hebt met: bovenkant 2 haakjes, onderkant 2 haakjes, en een plastic 'deksel tegen het waterspetteren' erop, kun je het plastic eraf halen/trekken.
Het bakje kun je dan aan de binnekant van de kooi ophangen en hebben je volgetjes er evengoed plezier van met de zekerheid dat ze niet weg kunnen vliegen uit de opening.

gr

Ja dat dacht ik inderdaad ook al. Maar bij mij zit er net zo als wat je schreef ook inderdaad 2 haakjes boven en 2 haakjes onder.
Maar je schrijft : Als je het plastice er af haalt. Kan je hem binnen aan de kooi op hangen.
Maara ls het plastice er af haalt.
Dan heb je ook gelijk 2 haakjes minder. Attans dat is bij de mijne wel.

Ik weet niet of dat bij de jouwe ook is; Maar hoe hang je het dan op. :-X

Jacko

En daar heb je de twee onderste haakjes voor.
Die hang je dan gewoon een aan spijltje aan de binnenkant ergens in de kooi, horizontaal tralies natuurlijk.

Milo-Pixel

Ik wil dit topic even omhoog gooien ;)

Het wordt weer warmer, en ramen en deuren gaan lekker open. Groot gelijk, maar let goed op! Een ongeluk zit in een klein hoekje, en voor je het weet is de vogel gevlogen..

Idske

Heel veel dingen en tips zijn al gegeven, dus heb daar eigenlijk niets meer aan toe te voegen.

Veel dingen zijn routine, bijvoorbeeld de deur op slot doen als je weggaat. Ik doe dat al automatisch. Bij het loslaten van Coco gaat het anders. Heel bewust word er gekegen of alle ramen en deuren dicht zijn, DAN PAS gaat het luikje los.

Met mooi weer gaat Coco ook mee naar buiten en staat dan op een lage tafel. Ik ben blij dat ik een waarschuwing tegen kwam voor lage tafels betreft het te dicht langslopen en het omstoten. Ook betreft het dragen van de kooi!

Een wat ouder topic maar goed dat hij ge upt is!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Marcus

Ik heb het zelf meegemaakt dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten met mijn eerste vogel. We zaten tijdens een warme zomerdag lekker buiten onder de parasol. De kooi stond mooi op tafel en de vogel maar lekker kijken en zingen. Terwijl we even snel naar binnen gingen om wat te drinken te pakken, kwam er een windvlaag die de parasol omver waaide en de kooi raakte en deed vallen. En toen was de vogel gevlogen, helaas. We hebben het arme beest jammerlijk genoeg nooit meer terug gezien.  :( Zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Het blijft toch je eerste vogel en ik mis hem nog altijd.

Ukki

Mijn 2 vorige parkieten zijn ontsnapt, maar dat was niet mijn schuld.. Eén of ander klein meisje (zusje van een meisje dta ik ken) deed kooitje open, meteen haar hand erin, parkietjes schrikken zich wild, en ontsnappen.. Ze waren nog niet tam.

Ik denk dat mijn huidige parkiet, Ukki, niet zo snel zou wegvliegen. Ik heb al wel aan haar gemerkt dat ze altijd bij me in de buurt blijft. Als ze een rondje vliegt in de kamer, komt ze altijd weer bij me terug.