ramp in de voliere!

Gestart door cupido, april 19, 2008, 21:41:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cupido

Hey,

Even voorstellen:
Ik ben Kurt, 37 jaar, en beginner in het kweken van grasparkieten. Mijn volière is deels in mijn tuinhuis met een opening naar buiten, alwaar de vogels naar hartelust kunnen ravotten. Er zitten 2 koppeltjes in, die elk hun broedkastje hebben, een berkestam, gekocht in de speciaalzaak. Qua voeding geef ik hen de  gebruikelijke zaden, specifiek voor hen, af en toe een stuk groen (appel, sla...), een apart schaaltje ei-voer en om de twee dagen vers water.

Twee weken geleden waren mijn kinderen en ik in de wolken toen we het gepiep hoorden van een jong. Dus heb ik extra zorg gedragen van de volière, zoals mooi uitgekuist, om geen bacteriën de vrije loop te laten, en heb de natuur zijn gang laten gaan. Ik moet wel zeggen dat ik wel eens heb gekeken, (als beginner ben je wel eens nieuwsgierig...) maar niets aangeraakt, de pop rustig haar gang laten gaan. Van op afstand heb ik de man genoeg zijn werk zien doen, zoals de pop voederen e.d.
Nu, vandaag is er iets vreselijks gebeurt.
De pop heeft haar jong doodgebeten, (vermoed ik) en de drie eieren die in de broedkast lagen, inclusief het dode jong naar buiten gegooid. In de eieren bevonden zich eveneens jongen. Ze heeft dus het broedproces op een gruwelijke wijze afgebroken.

Is er iemand die mij kan zeggen waar ik in de fout ben gegaan? Of wat zou er zijn mis gelopen?
Kan ik eventueel iets doen om dat in het vervolg te vermijden?

Mvg,
Kurt

Caradow

Het kan dat de pop het zelf heeft gedaan, maar het andere koppel, heeft dat ook een nestje?
Het kan ook nog dat de andere pop het nest geroofd heeft.
Dat kan bijvoorbeeld omdat ZIJ dat blok wilde hebben. Daarom word altijd aangeraden minimaal 1 blok meer op te hangen dan er koppes zijn.

Natuurlijk kan de moeder het zelf ook gedaan hebben. Hier is niet altijd een reden voor te noemen.. Instinct, dat het nest niet goed is of er geowon zelf gene zin meer in hebben.. mogelijk heeft ook vader het nest verstoord, niet elke pop dult de vader in het blok en dan kan er geknokt worden door het ouderpaar, waarbij eieren en jongen sneuvelen, die vervolgens zonder pardon uit het nest gegooid worden...

Dus legio mogelijkheden en maar weinig dingen die je zelf in de had kunt houden, behalve dan een blok meer ophangen...


cupido

#2
Tja, ik denk dan eerder dat ze er gewoon geen zin meer in had. Het andere koppel heeft nog niet gepaard omdat het een nieuwe pop is en nog moet wennen.
Ik had een popje dood van legnood. Maar van ruzie tussen de nieuwe pop en de pop die aan het broeden was heb ik nooit iets gemerkt. Zelfs het mannetje van de nieuwe pop had er geen probleem mee. Ik heb zelfs de nieuwe pop al haar blok zien verkennen!
Nu ja, wat er achter mijn rug gebeurd weet ik niet he.
Goed, ik zal uw advies opvolgen en een blok bijhangen.

bedankt voor de reactie, ik hou jullie op de hoogte.
Kurt

Mars

Ja erg vervelend. ik zou in eerste instantie ook aan het andere koppel denken...dat dan jaloers is.

Hier heb ik ook meegemaakt dat de eitjes sneuvelden toen paps niet meer welkom was in het blok: ook al ontwikkelde jongen in het ei. Zowel paps als mamas zaten onder het waterige vocht... dus tja, wie er nu aan de eitjes heeft gezeten... Ik ga persoonlijk uit van hoog opgelopen emoties...

Dat het kleintje van zo'n week of twee aangevallen is, is wel heel raar, als dat door paps of mams zelf gebeurd is. Het kan zijn dat dat dan per ongeluk gebeurd is, in de hectiek van een ouderlijke ruzie...

Maar nogmaals, ik zit in eerste instantie te denken aan de andere pop.

Er valt helaas niets aan te doen... je weet niet wat er gebeurt is.

-ik lees nu je reactie, tja het blijft gissen-
- de nieuwe pop, is die wel een jaar oud? Dat is wel heel belangrijk en voorkomt het verlaten van de jongen, niet eten geven en vooral: legnood-
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

cupido

Volgens de verkoper in de speciaalzaak is de nieuwe pop wel degelijk kweekrijp. het snaveltje is bruinachtig.
Ik heb ze wel eens op de blok nieuwsgierig zien zitten staren. zou ze misschien jaloers kunnen zijn ofzo, en zoals Caradow zegt, het nest geroofd hebben?
Ik kan nu toch maar moeilijk de volière in twee scheiden...

Nature is weird, we zien wel wat volgt.
Ik begin helemaal opnieuw bij het hangen van een extra blok.
Thx,
Kurt

Mars

Als je niet zeker weet of je popje een jaar is, zou ik haar toch niet bij de blokken in de buurt laten. En in een (dieren)speciaalzaak verkopen ze meestal popjes van jonger dan een jaar. Ook al heeft ze een bruine dop, dan nog beter het risico niet nemen.

Je hebt al een pop verloren aan legnood...

Ja, een nest roven komt vaker voor dan je eigen jongen ombrengen. Zeker als dat na twee weken nog gebeurt, vind ik niet aannemelijk.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

#6
Hey Kurt

Welkom op het fourm

Een popje moet minimaal 1 jaar zijn om te broeden. Een popje krijgt een mooie donkere bruine neusdop als ze acht maanden zijn.
Als ik het goed lees, is de neusdop nog niet helemaal bruin, maar begint hij net bruin te worden, waaruit ik opmaak dat je ene popje toch nog te jong is om te broeden.

Popjes die nog niet broed rijp zijn, zullen niet zo heel vaak een ander nestje gaan roven, uitzonderingen daar gelaten.
Echter in deze situatie, zoals bij jou op dit moment,  kun je beter het broedend koppeltje tijdelijk apart houden.

Wat nog een reden zou kunnen zijn, is dat je een zenuwachtig popje hebt, en dan bij een eerste keer een netjes, bij het minste dat ze dan gestoord worden, op houden met broeden, en ja ook met deze gevolgen.

Vele groetjes

cupido

hey,

ik denk dat de waarheid aan het licht is gekomen.
Vandaag heb ik er de extra blok bij gehangen en vrijwel onmiddellijk heeft de nieuwe pop de blok opgeëist waar de oude pop in zat te broeden. Ik denk dat de nieuwe pop gewoon het nest heeft 'uitgemoord'.
Heb ik er fout aan gedaan om na de dood van die ene pop direct een andere tempramentvolle pop aan te schaffen?
En hoe moet het nu verder, Het is niet eenvoudig de volière te scheiden.
Ik loop nu waarschijnlijk kans dat ze voor die ene blok gaan vechten zeker?

grt,
Kurt

Caradow

Ze zullen beide een eigen blok gaan uitkiezen. Op het moment dat ze daar over uit zijn, zal er in principe niet meer gevochten worden om het blok.

Als je er niet van overtuigd bent dat de nieuwe pop minimaal ene jaar is, dan beter de blokken er allemaal uithalen en geen nestje dit jaar.

cupido

Er is eventueel wel een oplossing om de koppels van elkaar te scheiden maar dan zou ik een koppel buiten moeten laten zitten. De buitenkooi is wel van wind en regen afgescheiden, maar aangenaam is anders zeker?
De nieuwe pop zit voortdurend de andere weg te jagen, zelfs bij de voederbak. Ze heeft werkelijk controle over de volière. Ik zal toch iets moeten ondernemen vrees ik zodat ik niet nog meer lijken van de grond mag schrapen...
Er is echt een soort oorlog aan de gang.

grtz,
kurt

Safrena

#10
Hey Kurt

Die "oorlog" tussen de twee popjes is normaal, ze zijn nog niet zo lang samen, moeten nog wennen aan elkaar en ze "vechten" uit wie er baas is, wie de leider is.
Dat is ook niet bevoorderlijk voor het broeden.
Echter zolang ze niet echt gaan vechten totdat de veren in het rond vliegen en/of tot bloedens toe, zou ik ze gewoon laten doen.

Persoonlijk zou ik je aanraden om nog een paar maanden te wachten met het broeden,en de blokken er voorlopig uit te halen,  zo tot half augustus, veel beter zelfs tot volgende jaar,  dan zijn ze al langere tijd bij elkaar en zal je jongste parkietje ook haar leeftijd hebben om te gaan broeden.

Echter als je gewoon nu wil gaan doorzetten met het broeden dan zul je de koppels toch echt apart moeten gaan zetten voor een ongelukken gebeuren
De popjes kennen elkaar nog niet genoeg om ze samen te laten tijdens het broeden

Vele groetjes

cupido

hoi,

:( Het één volgt het ander op...
Nu is de man van de parkiet die had gebroed (laten we haar gemakkelijkshalve 'Witje' noemen), van zijn stokken gevallen...
Ik zit nu dus met een treurende pop, een dominante en een man, die niet goed weet waar eerst te kruipen.
graag advies over wat ik het beste zou doen, er een nieuwe man voor Witje bijsteken, of alles gewoon zijn gangetje laten gaan.

thx,
Kurt

Mars

Als ik het goed begrijp heeft witje nog een blok toch?
Witje alleen laten zitten, het andere koppel er uit. Tenzij het mannetje toevallig witje voert, maar ik vermoed van niet.

Nu een nieuwe man er bij zetten heeft waarschijnlijk weinig zin en maakt de boel nog lastiger voor je broedende pop.

Als je pop zit te broeden, hoe oud zijn de eitjes dan? Als ze nog niet ouder dan een weekje zijn, dan kun je ze beter weghalen: het is allemaal nogal wat om als popje alleen een nest op te voeden.

Of heb je inmiddels al de blokken niet meer hangen? Want dan kun je wel een tweede man kopen. Dan moet je uiteraard daarna wle de boel eens de tijd gunnen om op adem te komen en de rangorde te bepalen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

cupido

Ik heb drie blokken hangen. Ik merkte op dat de twee poppen elkaar gerust lieten na de dood van de man van Witje. De 'roofpop' heeft nu haar eigen blok uitgekozen en Witje zit nog steeds in haar blok welke leeggeroofd werd.
Voorlopig liggen er in geen van de blokken eieren, maar ik vermoed dat de roofpop stilaan haar nest begint te maken, gezien ze toch regelmatig al door de resterende man gevoed wordt.
Doe ik er nu best aan alle blokken te verwijderen? En de rust te laten herstellen?

Mars

JA

Dat is op dit moment het beste:
1. je weet niet hoe oud de roofpop is,
2. er zijn twee popjes en maar 1 man en dan ook nog twee poppen in broedstemming
3. er zijn nog geen eieren en als die er wel komen, dan stopt de pop als het goed is wel met leggen omdat ze geen veilige plek heeft. Als ze er echt in een hoekje van de kooi op gaat zitten broeden, vervang ze dan door nepeitjes,
4 witje kan ook nog jaloers worden als haar concurrente nu zo wel kleintejs krijgt.


Ik zou er dan wel snel een man bij kopen, liefst eentje die iets ouder is (minimaal 3 maanden) ofzo. Omdat de popjes hem anders misschien nog te veel als jonkie en te weinig als potentiele echtgenoot zien. Normaal is dat niet zo'n probleem, maar met popjes in broedstemming zou ik wel een beetje op de leeftijd van de man letten.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..