ramp in de voliere!

Gestart door cupido, april 19, 2008, 21:41:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cupido

Hey,

Even voorstellen:
Ik ben Kurt, 37 jaar, en beginner in het kweken van grasparkieten. Mijn volière is deels in mijn tuinhuis met een opening naar buiten, alwaar de vogels naar hartelust kunnen ravotten. Er zitten 2 koppeltjes in, die elk hun broedkastje hebben, een berkestam, gekocht in de speciaalzaak. Qua voeding geef ik hen de  gebruikelijke zaden, specifiek voor hen, af en toe een stuk groen (appel, sla...), een apart schaaltje ei-voer en om de twee dagen vers water.

Twee weken geleden waren mijn kinderen en ik in de wolken toen we het gepiep hoorden van een jong. Dus heb ik extra zorg gedragen van de volière, zoals mooi uitgekuist, om geen bacteriën de vrije loop te laten, en heb de natuur zijn gang laten gaan. Ik moet wel zeggen dat ik wel eens heb gekeken, (als beginner ben je wel eens nieuwsgierig...) maar niets aangeraakt, de pop rustig haar gang laten gaan. Van op afstand heb ik de man genoeg zijn werk zien doen, zoals de pop voederen e.d.
Nu, vandaag is er iets vreselijks gebeurt.
De pop heeft haar jong doodgebeten, (vermoed ik) en de drie eieren die in de broedkast lagen, inclusief het dode jong naar buiten gegooid. In de eieren bevonden zich eveneens jongen. Ze heeft dus het broedproces op een gruwelijke wijze afgebroken.

Is er iemand die mij kan zeggen waar ik in de fout ben gegaan? Of wat zou er zijn mis gelopen?
Kan ik eventueel iets doen om dat in het vervolg te vermijden?

Mvg,
Kurt

Caradow

Het kan dat de pop het zelf heeft gedaan, maar het andere koppel, heeft dat ook een nestje?
Het kan ook nog dat de andere pop het nest geroofd heeft.
Dat kan bijvoorbeeld omdat ZIJ dat blok wilde hebben. Daarom word altijd aangeraden minimaal 1 blok meer op te hangen dan er koppes zijn.