Onze parkiet wil het kooitje niet meer uit

Gestart door Caroline, Daniel en Timo, april 18, 2008, 21:31:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caroline, Daniel en Timo

Hoi allemaal,

wij hebben een parkietje Timo die nu ongeveer 3 maanden oud is. We hebben hem bij een kweker gehaald waar hij al gewend is geraakt aan 'handen' en hij is in principe ook wel tam. De laatste tijd is hij wat bijterig en erg druk, waarschijnlijk komt dit door de puberteit.
Maar wat we eigenlijk wel erg jammer vinden, is dat hij de kooi niet meer uit wil. Eerst zat hij wel 2x per dag een half uurtje op je schouder en nou is hij de kooi niet uit te krijgen.. We zijn wel bang dat hij hierdoor ook minder tam zal worden. Iemand ideeen hierover?

Alvast bedankt en groetjes,
Caroline, Daniel en Timo


Sonja

Hoi Caroline,

Welkom op het forum. :)

Het bijterige gedrag komt inderdaad (zoals je al schrijft) waarschijnlijk door de pubertijd.

Is er iets veranderd in de omgeving van de kooi, waardoor hij er niet meer uit wil komen?
Of heeft hij de laatste keer dat hij uit de kooi was, ergens in de kamer een negatieve ervaring opgedaan, is hij ergens van geschrokken oid?

Hoe lang hebben jullie Timo nu?

Groetjes, Sonja.

Mars

Het kan ook zijn dat hij zich meer thuis gaat voelen in zijn kooitje. Dat is zijn veilige plekje en soms is het dan fijn om daar te blijven.

Probeer hem daar met lekkers uit te halen: stukje trosgierst, appeltje enz. Dan komt het vanzelf wel weer.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caroline, Daniel en Timo

Hallo,

Aan Sonja: We hebben Timo sinds eind januari, hij was toen 6 weken oud. Er is in principe weinig veranderd rondom de kooi, we hebben alleen een nieuw meubeltje staan en de plant verplaatst. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Er zijn geen negatieve ervaringen geweest. 2 dagen geleden is het wel gelukt Timo eruit te halen, toen wilde hij ook zijn kooitje niet meer in. Dus ik denk niet dat hij het onprettig vindt.

En Marcia: Trosgierst vindt hij wel lekker dus dat zal ik morgen maar proberen, 's avonds is Timo sowieso erg rustig.

Groetjes Caroline en Daniel

Safrena

Hey Caroline, Daniel en Timo

Welkom op het forum

Om even de berichtjes van Sonja en Mars aan te vullen

Het is ook best mogelijk dat hij het buiten de kooi niet zo leuk vind.
Je kan het buiten de kooi ook aantrekkelijk, leuk en gezellig voor hem gaan maken, door hem buiten de kooi ook speeltjes te geven, een speelboom en/of speeltuin.

Daarnaast heb je je parkietje nog niet zo heel lang, en moet hij ook nog aan veel dingen wennen.
Blijf rustig oefenen met hem en maak het ook buiten de kooi gezellig voor hem ;)

Vele groetjes