parkieten buiten legt binnen in ziekenkooi ei

Gestart door chrikske, april 18, 2008, 17:36:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chrikske

wel, een vriend van mij heeft een grote volière buiten met 10 valkparkieten.
een paar weken geleden heeft hij de broedblokken opgehangen (de valkparkieten zijn al hevig in broedstemming)

nu, een week geleden, was er een valkparkiet (popje) die haar pootje had verwond dus hij heeft haar binnen gehaald en in een ziekenkooi gezet om haar te genezen.
5 dagen later had ze op de bodem van de kooi een ei gelegd!!   :'(

wat moet er nu gebeuren?

-de vogel naar buiten (die nu genezen is) en het eitje in een broedblok leggen met de hoop dat ze het ei vind in die broedblok?

-proberen om de opening van een broedblok tegen een deurtje (open) van de ziekenkooi te bevestigen en daar het ei in leggen ?

-het ei wegnemen (zou zonde zijn)?

-... ?

groeten Christophe ;) (ik weet dat het niet om grasparkietjes gaat maar jullie weten wel raad!)

Caradow

Ik neem aan dat de pop alleen binnen zit? De kans zal groot zijn dat het ei onbevrucht is, als ze al een week binnen zit..

Het ei buiten in een blok leggen zal niet helpen, daar ze zelf haar broedblok/plek uitkiest.

Voor een nestje zijn zowel de pop als de man nodig, dus haar alleen binnen laten heeft ook geen zin.. Het lijkt mij dat dit ei gewoon als verloren beschouwd kan worden

Safrena

#2
Hey Christophe

Zit het popje alleen?
Heeft zij gepaard toen ze met een mannetje zat?
Kijkt ze nu naar het eitje om?

Misschien kun je het ook een keertje navragen op het valkparkieten forum, daar kennen ze er meer van ;)

http://www.valkparkiet.com/index_second.htm

Persoonlijk zou ik haar als ze hersteld is, weer naar buiten laten in de volière, waar ze het gewoon is, en waar de broedblokken hangen en haar daar laten doen samen met het mannetje.
In tegenstelling tot grasparkietjes, wisselen valkparkietjes het broeden af, eentje gaat overdag broeden, het het andere valkje zal dan op de late avond, s nachts gaan broeden. Zowel popje als mannetje zijn bij het broeden dus echt nodig.
Het eitje dat ze binnen gelegd heeft zul je hoogstwaarschijnlijk gewoon moeten weggooien vrees ik, omdat ze zelf een blok willen kiezen en tegen die tijd het eitje toch al te koud zal zijn om nog uit te broeden.

Vele groetjes

Oeps, Caradow was me voor  ;)

chrikske

het popje zit nu alleen binnen  :)

ze heeft wellicht gepaard toen ze nog in de volière zat.
Ik zal hem zeggen het eitje weg te doen en de pop terug in de volière te zetten.

bedankt  :)

groeten Christophe