Paren, broeden, tam

Gestart door MToasty, april 15, 2008, 21:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MToasty

Hoi,

Ik heb sinds half februarie 2007 2 parkietjes thuis. Een mannetje en een vrouwtje. Wil heel graag dat het vrouwtje eitjes gaan leggen. Ze hebben maar twee keer gepaard maar de vrouwtje heeft nog steeds geen een eitje gelegd. Ik wil graag weten waardoor dit komt. Komt dit door het voedsel. Ben ik iets vergeten te geven of zal het vrouwtje nooit een eitje leggen? De dierenwinkel heeft gezegd dat ik tot april deze jaar moest wachten, maar er is nog steeds niks. Ik heb op een site gelezen dat ik tussen 1 en 5 jaar moet wachten. Ik heb een houten hokje en heb daar wat witte stro ingezet. Heel soms gaat het vrouwtje erin maar niet voor lang. Is er iets dat ik verkeerd doe? Ik wil heel graag dat het vrouwtje eitjes legt en dat deze uitkomen.
Allebei zijn tam. Als ik de mannetje op mijn vinger neemt blijft hij kalm. Als ik de vrouwtje op mijn vinger neem bijt ze soms zo hard dat mijn vinger gaat bloeden waarna ik een wondje aan overhou. Ze zijn wel tam, maar elke keer als ik naar het kooitje loop raken ze in paniek en bewegen ze heen en weer en ik heb ze al langer dan een jaar. Soms als ik ze samen een tijdje op mijn vinger hou blijven ze niet lang en vliegen ze weg, maar als ik alleen eentje op mijn vinger hou blijven ze langer.

Safrena

Hey MToasty

Welkom op het forum

Allereerst lijkt het me dat je nog niet zoveel van broeden weet, misschien kun je eerst nog een beetje lezen en vragen stellen daarover, want broeden is lang niet altijd zo makkelijk als dat het lijkt.

Ten eerste moet je niet wachten tussen 1 en 5 jaar, maar kan een parkietenpopje vanaf 1 jaar eitjes leggen en mogen ze dit maar doen tot ze 5 jaar zijn.
Ten tweede moet je een goed broedblok hebben, voor grasparkieten en daar leg je het liefste niks in, grasparkieten hebben het liefste een harde ondergrond.
Ten derde is voorbereiding ook heel belangrijk bij het broeden, de lichturen moet goed zijn, de luchtvochtigheid enz
Ten vierde is inderdaad ook de voeding heel belangrijk, ze hebben nodig iedere dag eivoer, een goede zaadmengeling, en grit en mineralen enz

Kortom kijk ook maar een keertje op onderstaande link over broeden, en hier op het forum zelf over broeden hoe leuk en mooit het is, maar net zo vaak hoe het jammer genoeg fout gaat, zelfs met de beste zorgen

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?board=10.0

Vele groetjes

Diana

#2
Ik denk dat je je nog heel goed moet inlezen over het gaan broeden met parkietjes want er kan een hoop fout gaan.

Ook zeg je dat je parkietjes tam zijn en dan zeg je later dat je mannetje kalm blijf zitten maar het vrouwtje bijt je soms tot bloedens toe. Weet niet of je dan helemaal begrijpt wat tam zijn van een parkietje inhoud want dit klinkt dan absoluut niet als tam.

Ik zal eerst lekker veel gaan lezen en vragen sucses

MToasty

Klopt. Dat lijkt raar mag toch gebeurt het. Het mannetje blijft rustig op mijn vinger, maar als het vrouwtje op mijn vinger zit zit ze de hele tijd te knabbelen aan mijn vingers. Soms zo hard dat het echt lichtelijk bloed. Ik dacht dat tam was dat de vogeltje op je vinger kwam zitten en dat je ze kan aaien enzo.

Diana

#4
Nee helaas dat is niet helemaal wat tam inhoud. Bij deze zal ik je ook dan willen adviseren om even ook goed het hoofdstuk tam maken door te nemen want een parkietje die tam is doet en kan wel meer dan dat. Ga lekker veel lezen hier en stel gerust je vragen als je iets niet snap of probeer de zoek functie want vaak kom je dan ook al een heel eind.

Succes

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php