Overstappen op Pellets

Gestart door Yushi, maart 24, 2008, 11:34:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yushi

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik kreeg van iemand de tip om hier even te komen kijken omdat hier wat meer mensen zijn die hun parkietjes pellets voeren en die me dus wat meer tips kunnen geven?
Ik heb 2 parkietjes (een mannetje en een vrouwtje), en voer nu sinds 3 dagen pellets (daarvoor gewoon zaadjes). Ik heb de pellets van Harrison superfine. Mijn mannetje wil de pellets eten als ze geplet (tot kruimeltjes) zijn en op een spiegeltje liggen  ::). Als ik dezelfde geplette pellets in zijn eetbakje leg komt ie der niet aan. Het moet op dat spiegeltje liggen en het moet geplet zijn (de normale brokjes wil die ook niet). Mijn vrouwtje eet ze iets moeilijker, ze eet het ook alleen als het mannetje ook aan het eten is en ook van het spiegeltje maar zij zit er meer mee te klooien dan dat ze werkelijk eet.  ???
Ik heb al geprobeerd om het spiegeltje in het eetbakje te steken, zodat het mannetje toch nog zeker het spiegeltje ziet, maar ook dat schijnt niet echt te helpen  :(. Kan het zijn dat hij echt niet snapt dat hetgeen op het spiegeltje ligt echt hetzelfde is als in het bakje, en waarom wil hij enkel het geplette eten, terwijl de brokjes juist hetzelfde smaken? Of is hij gewoon beetje kieskeurig en heeft hij een beetje grilletjes? En wat het vrouwtje betreft, tjah zij eet amper of niet ervan, ze prutst er alleen maar wat mee.
Moet ik nog wat geduld hebben of moet ik nog iets anders proberen?

Groetjes en hopelijk kan iemand me helpen.

Yushi (combinatie van Yuna en Dushi  :) )

Mars

Hoi Yushi,

Op het forum zijn er inderdaad een paar mensen die hun parkietjes pellets geven en ik ben er eentje van.
Het belangrijkste met pellets is: heb geduld en meer doorzettingsvermogen dan je parkietjes. Zo te lezen ben je al een heel eind op weg!
Het geeft niet als je parkietjes nu alleen nog maar van het spiegeltje af eten of zelfs alleen maar spelen met de pellets: dat is nu na drie dagen echt al een goed teken. Ook hier aten ze het in eerste instantie ook alleen maar met zijn allen uit een speciaal bakje boven op de kooi. (maar niet zo snel als die van jou!) Een van mijn parkietjes heeft dit nog bijna drie weken volgehouden: dat spul uit het etensbakje ging ze echt niet eten! Maar meestal zijn ze minder koppig hoor!

Ik ben wel nieuwsgierig of je daarnaast zaad bijgeeft. Je moet wel zorgen dat ze vanavond met een gevuld maagje naar bed toe gaan. Dus geef ze dan even een theelepeltje zaad uit je hand, als je dat niet gepland had.

Maar zo te horen gaat het echt heel erg goed! Je kunt straks eens proberen of je het spiegeltje kunt vervangen voor een bordje waar ze met zijn tweeen af kunnen eten. Want met parkietjes werkt het inderdaad erg 'als hij het eet, dan ik ook'. Ze zijn erg op elkaar gericht.
Geef daarnaast ook even wat groenten en fruit bij: dan heb je neit het gevoel dat je ze tegemoet komt met zaad, maar hebben ze wel even wat te knabbelen (als ze het eten).

Succes! En als je vragen hebt of gewoon even steun zoekt, PB gerust!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Yushi

Dag Marcia,

Bedankt voor je snelle reactie. Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik ze zeker zaadjes geef hoor. Ik laat ze heus niet verhongeren ofzo  ???. De eerst dag heb ik het zaadbakje een hele tijd in het huisje gehangen(wel gemengeld met pellets) en er stond ook een apart bakje met pellets op de plaats waar het bakje met zaad normaal hangt. (Dus het zaadbakje hing op een andere plaats, zodat ze toch even moesten zoeken en dus normaal eerst uitkwamen bij de pellets). Eergisteren heb ik ze smorgens zaadjes laten eten, smiddags een beetje uit me hand en savonds voor het slapen. Gisteren heb ik ze smorgens zaadjes gegeven en kheb dan smiddags voor het eerst die pellets geplet en op het spiegeltje gelegd en savonds hebben ze weer zaadjes gehad (wel steeds gemengeld met pellets). Vanmorgen dan heb ik geen zaadjes meer gegeven, yuna(mannetje) had zijn spiegel met geplette pellets al meteen zien liggen en ging er dan ook meteen naartoe. Kheb dushi (vrouwtje) er dan bijgezet in de hoop dat ze wat zou eten. En dat deed ze voor heel even maar daarna begon ze met die spiegel te gooien en te trekken. Dat zat dus ook niet ok  ???.
Dushi heb ik daarjuist een zaadje of 10 uit mijn hand gegeven omdat ze de laatste dagen nog niet veel heeft gegeten en tjah kvond het even zielig. (kweet dat het dom is en dat ik daar niet aan toe mag geven, maarja het waren maar 10 zaadjes ofzo en er lagen dan nog veel pellets bij, dat ze toch niet zo het gevoel had van 'ik krijg lekker zaadjes'). Yuna heb ik nog geen zaadjes gegeven, ik ga proberen wachten tot vanavond bij hem. Ik vind het eigenlijk best gek dat Yuna zo snel die dingen eet, ok het is dan wel geplet en op een spiegel, maar hij eet het toch  ::). Ik dacht eerder dat het omgekeerd zou zijn, dat yuna de stijfkop ging uithangen en dat dushi snel zou plooien. Want dushi gaat normaal alle nieuwe eten een keer proberen en dan breekt ze het meestal af en gooit er mee enzo. Dushi is ook heel erg dik, 3 dagen geleden 48-49 gram, nu 47 gram omdat ze altijd heel veel eet. Yuna (34g) daarentegen is heel mager in vergelijking met dushi. Nochtans krijgen ze beiden evenveel en hetzelfde eten en krijgen ze geen rommel of vette dingen die niet voor vogels dienen.

Nuja ik zie wel hoe het verder loopt, ik probeer straks nog eens met wat anders dan het spiegeltje. Hopelijk lukt het  ???. Ik hou je op de hoogte  :)!

Groetjes

Jolien (hihi die naam was al genomen dus daarom maar Yushi :p)

Mars

Nou Jolien,

Zo te horen gaat het gewoon erg goed bij jou. Netjes door blijven zetten. Als je morgen naar je werk moet of lang naar school, dan kun je het beste ze 's ochtends ook even wat zaad geven. Verder mag je het dan wel de rest van de dag uit de kooi houden. En dan 's avonds weer wat zaad geven.
Houd hun gewicht en ook ontlasting in de gaten. Daarnaast is gedrag natuurlijk een goede leidraad: worden ze rustig dan eten ze te weinig.

Groetjes en houd ons op de hoogte,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Succes Jolien :)

Ik zie je dat je de link gevonden hebt ;)

Groetjes Renate

Yushi

Hey Marcia,

Heb vanmiddag eens een bordje geprobeerd ipv een spiegel. En Yuna ging zelf de brokjes eten van het bordje!!!!!!!  ;D. Het geplette was ineens niet meer nodig ::). Daarna ook eens met het bakje geprobeerd maar dat wou nog niet lukken. Kheb het bakje op het bordje gezet, naast het bordje, in het huisje met het bordje op de bodem, maar nee hoor uit het bakje was nog net niet gepermiteerd voor meneer  ::).
Het was ook maar tijdelijk hoor dat hij het wou eten want tegen de avond had meneer niet veel zin meer in brokjes van het bordje. Kheb dan uiteindelijk nog maar wat zaad gegeven (wat wel in de smaak viel  ::)).
Wat school betreft heb ik nu 2 weken vakantie dus ben elke dag thuis, kan ze dus goed in de gaten houden  :) en meer met hen bezig zijn en khoop dat ik na deze twee weken ze alleen kan laten met de pellets in de hoop dat ze dan zelfstandig ervan eten. Maar denk dat dat wat makkelijker gezegd dan gedaan zal zijn, zeker bij Dushi, die is echt niet zo into pellets. Maarja we zien wel he :).


@Renate

Ik heb inderdaad de link gevonden, bedankt daarvoor :).

Groetjs en ik hou jullie op de hoogte ;)

Jolien

Mars

Nou, zo te horen ga je dat wel in 2 weken redden hoor.
Laat Yuna eerst maar flink pellets van de spiegel eten en als hij dat een beetje goed doet, kun je het in een schaaltje leggen. En gewoon in de bakjes laten.

En als hij het eenmaal zonder aarzelen eet, zal het met Dushi best snel ook wel geod gaan!

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Yushi

Hallo,

Hier ben ik nog eens. Moet eigenlijk zeggen dat het helemaal niet goed gaat met de pellets.
Het gaat zo slecht dat ik bijna helemaal terug bij af ben met de zaadjes.
Nu wil yuna der ook al niet meer van eten, niet op een spiegeltje, niet gemengeld met zaadjes, niet gemengeld met kruimeltjes van een koek die hij heel lekker vindt, niet als de pellets geplet zijn en ook niet meer op het bordje.
In het begin wou hij dit wel allemaal maar nu echt niets meer. Ik begrijp niet waarom niet meer, ik heb werkelijk alles geprobeerd.
En als ik ze een tijdje geen eten geef dan beginnen ze gewoon de zaadjes te eten die op de bodem van het kotje gevallen zijn. Om dat tegen te gaan heb ik het kot dan telkes uitgekuist. Maar toen ze ook daar geen zaadjes meer konden vinden zaten ze gewoon een hele dag kabaal te maken en het kot af te breken en agressief te wezen. Maar hoe hard ik ook probeer en hoe veel honger ze ook hebben die pellets daar komen ze echt niet aan.
Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet  :(. En ik wil het ook niet zomaar opgeven, want ik weet dat yuna het best hard nodig heeft om beter eten te hebben dan zaadjes.
Tis ook wel zo dat ik hier vrij veel tegenkanting krijg van thuis, omdat iedereen vindt dat het zielig is om ze geen eten te geven en dat ik overdrijf en dat ik ze gewoon maar zaadjes moet geven enzo.
En het is best lastig zo want ik vind het zelf ook erg om me beesjes honger te zien hebben en als iedereen dan ook nog is negatief doet erover dan lukt het natuurlijk niet he :(. Want weetje het zijn mijn vogels en ik moet wel alles doen voor ze. Heb daar geen problemen mee hoor, ik zorg graag voor ze enzo maar af en toe is een beetje hulp daarbij toch wel welkom hoor, in de zin van beetje minder afbreken wat de pellets betreft enzo.

Najah ik weet het ook niet meer :(.
Sorry moest het even kwijt ...

Groetjes
Jolien

Parkieten-Freak

#8
Pellets zijn gezond, dat staat buiten kijf. Als je parkieten het gewoon niet willen eten maak er dan geen drama van.
Geef je vogels een goed zaadmengsel (XtraVital, of het grasparkietenzaad van Versele laga) en verstrek daarbij groenten, fruit, en af en toe een stukje droog brood. Hang gerust een sliertje gekookte spaghetti in de kooi als je vogels dat lekker vinden.
Pellets voeren is geen garantie voor supergezonde parkieten. Ook een parkiet die pellets eet, kan ziek worden.






Danielle

Je kunt ook even een pauze inlassen en het over een maand ofzo nog een keer proberen.
Dit heb ik ook bij mijn parkietjes gedaan, het ging zo moeizaam, dat ik het op een gegeven moment echt zat was.
Toen ik het na een maand probeerde, was ik weer iets gemotiveerde, gebruikte een iets hardere manier (door 1,5 dag geen zaadjes te geven, hierbij hield ik wel hun gewicht goed in de gaten) en toen waren ze na een week helemaal over. Eerst wilde ze alleen een pellet papje (fijn geprakt met wat water) en dit heb ik toen langszaam aan afgebouwd.

Groetjes Danielle

Kleintjes

Citaat van: Danielle op april 09, 2008, 19:27:48

Toen ik het na een maand probeerde, was ik weer iets gemotiveerde, gebruikte een iets hardere manier (door 1,5 dag geen zaadjes te geven, hierbij hield ik wel hun gewicht goed in de gaten) en toen waren ze na een week helemaal over. Eerst wilde ze alleen een pellet papje (fijn geprakt met wat water) en dit heb ik toen langzaam aan afgebouwd.

Groetjes Danielle

Even mijn mening als dat mag (niet aanvallend bedoeld):
Je parkietjes niets te eten geven is niet hard maar eigenlijk gemeen. Zover ik weet is 't niet goed voor de gezondheid van hen.
Lijkt me beter om dan gemengd aan te bieden, desnoods met geplette pellets. Geplette pellets kun je mengen met 't gewone menu, ze zullen er dan toch iets van oppikken en zo er aan wennen. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die alleen oppikken wat ze kennen en lekker vinden, maar niet geschoten is altijd mis (lijkt me toch).

Groetjes en liefs van ons aan jullie

ps met de zoekfunctie kun je al veel vinden over pelletes en de problemen met omzetten.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

Citaat van: Kleintjes op april 09, 2008, 21:07:10
Even mijn mening als dat mag (niet aanvallend bedoeld):
Je parkietjes niets te eten geven is niet hard maar eigenlijk gemeen. Zover ik weet is 't niet goed voor de gezondheid van hen.
Lijkt me beter om dan gemengd aan te bieden, desnoods met geplette pellets. Geplette pellets kun je mengen met 't gewone menu, ze zullen er dan toch iets van oppikken en zo er aan wennen. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die alleen oppikken wat ze kennen en lekker vinden, maar niet geschoten is altijd mis (lijkt me toch).

Groetjes en liefs van ons aan jullie

ps met de zoekfunctie kun je al veel vinden over pelletes en de problemen met omzetten.

Ik heb zelf de ervaring dat veel parkietjes het met gemengd geven niet redden. En dan is 1,5 dag geen eten (beetje groente en klein beetje zaad) veel minder hard, dan een maand lang te weinig eten, als je het mij vraagt. Jim ging in het begin gewoon elke dag minder eten, want er zat elke dag minder zaad in haar bakje. Dus ik adviseer mensen het toch zo eens te proberen, als het langzaam niet wil ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Ik heb 't dan ook niet over half om half of iets dergelijks, maar gewoon wat geplette pellets ertussen. Staat er wellicht wat ongelukkig getypt. Net als bv 'n hond laten wennen aan ander voer, dit doe je ook beetje bij beetje mengen en niet in 1 keer.

Is 't niks dan mogen beide berichten verwijderd worden en houd ik me er verder buiten. Ik bedoelde dus alleen aan te geven dat je 't gemengd kunt aanbieden, dus bv 'n paar geplette pellets door 't gewone menu zodat ze toch ook wat van de pellets meekrijgen als ze zitten te eten, niet ineens half om half of dergelijke.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Chicowen

Ik heb hier de ervaring met zowel het omzetschema als het 'hard' overzetten.
Ik heb ze hier ruime tijd geprobeerd om te zetten via het schema (dus ook mengen van pellets en zaadjes en de hoeveelheid zaad dan steeds verder afbouwen), ben daar 1,5 maand ofzo mee bezig geweest, maar uiteindelijk moest ik de poging staken omdat ze gewoon echt teveel waren afgevallen en te rustig werden. Ik heb ze hierna 2 weken op volledig zaad gezet om ze weer aan te laten sterken. Na lang wikken en wegen maar besloten om het toch een keertje op de 'harde' manier te proberen. (ik was hier zelf eerst ook niet positief over) 's Ochtends nog een klein beetje zaad gegeven, daarna de hele dag alleen maar pellets. 1 van de 4 had het de 1e keer ook al gegeten, dus die at het eigenlijk vrij snel alweer, alleen waren de andere 3 een probleem. Uiteindelijk na veel moeite (en een grote spiegel met pellets op de tafel) aten 's avonds 3 van de 4 pellets. (nog niet heel veel, maar ik had ze het wel zien eten) De 4e heb ik 's avonds ook een klein beetje zaad gegeven en de volgende dag weer hetzelfde... Toen ik dacht dat de 4e het wel een beetje at heb ik helemaal geen zaadjes meer gegeven 's ochtends en 's avonds en sindsdien eten ze allemaal pellets.
Eerst dus 1,5-2 maanden bezig geweest met het schema en daarna binnen 3 dagen alle 4 over op de 'harde' manier.
Ik raad je dus aan om het toch te proberen op de 'harde' manier. Hiervoor moet je ze alleen wel heel goed in de gaten houden, zodat je het direct merkt als het niet goed gaat.

Mocht het echt niet lukken, dan zal ik inderdaad ook niet koste wat kost ze over proberen te zetten op pellets. Maar onthoud wel dat sommige parkieten heel moeilijk kunnen doen, maar dat een groot deel van hen uiteindelijk alsnog over gaat.

Succes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Ik begrijp jou wel hoor Kleintjes, maar het is inderdaad zo dat niet alle vogels het redden met het schema, dus mengen. Ik ken inmiddels veel meer mensen waar het met het schema niet werkt, maar die het naderhand via de "harde" manier wel gelijk oppakken. Mijn mening is dat ook dat de harde manier ene vel groter slagingspercentage heeft, maar daar staat dan wel tegenover dat je inderdaad je vogels heel goed moet observeren. Dagelijks gewicht bepalen en heel goed het gedrag interpreteren. en natuurlijk de ontlasting goed bekijken.

Ook andersom komt het voor, dat het schema juist beter werkt dan de harde manier. Daarom adviseer ik ook zeker altijd als de ene methode niet werkt, om de andere te proberen.
Ik ben van mening dat in principe alle vogels om te zetten zijn. Afhankelijk van hoe graag de baas het zelf wil. Wel vind ik dat men pas moet overstappen als de voedingstoestand van de voel helemaal in orde is en ben ik er geen voorstander van om verzwakte of zieke vogels om te zetten. En dat is iets waar de meeste (vogel)artsen het weer niet mee eens zijn.

smartie

Ook bij mij thuis eten mijn parkieten pellets. Pino had ik als eerste en heb ik zelfs nog even met de hand gevoerd. Daarna ging ze langzaamaan wat van trosgierst eten maar ging haar ook een papje van geplette pellets aanbieden. Eerst moest ze er niks van weten, dus ook pellets met wat pindakaas, met roosvicee geprobeerd. Zo blij dat ze XtraVital wel at, dus later met een afbouwschema gaan proberen haar over te zetten. En tuurlijk vraagt dat wat doorzettingsvermogen en wat angst (eet ze wel genoeg?). In het afbouwschema zaten ook dagen met alleen 100% pellets, waarna weer dagen kwamen met mengsel.

Uiteindelijk won bij mijne koninklijke Pino de honger van haar koppigheid om alleen de lekkere dingen te eten. Toch volhouden dus! Bij Lucky, die ik later kocht, ging het toch wel makkelijker. Hij was een vondeling en had alleen zaad gegeten, maar zien eten doet eten. En redelijk snel kreeg ik hem over op pellets. Nu eten ze beiden pellets, met natuurlijk aanvulling van fruit/groente/stukje kaas of ei of brood elke dag. En heel soms krijgen ze een klein stukje trosgierst of een keer voor de verandering een schepje Xtravital ipv pellets. Pino valt dan meteen aan of ze in weken niet gegeten heeft! Maar geef ik het volgende eetmoment weer gewoon pellets dan wordt er weer gewoon gegeten wat de pot schaft. Ze weten dat het lekkere iets incidenteels is. Het zijn echt super intelligente beestjes!

Maaruh, ik begrijp dat je van Renate (Caradow) al een overzet-schema hebt gehad? Anders kan ik die van mij er nog wel bij zoeken... Het is een kwestie van goed je parkiet in de gaten houden, maar ook niet te snel zwichten voor het agressieve gedrag (schreeuwen om zaad, bijten, pellets uit de bak gooien, etc.). De aanhouder wint!!

Safrena

Hey

Meer en meer hoor ik over pellets, het lijkt wel een rage te worden  :D
Echter sluit ik me graag aan bij de woorden van Parkietenfreak

Pellets is een gezonde voeding, dat is een feit, maar het is geen garantie dat jouw parkietjes daardoor gezonder zijn of niet ziek kunnen worden
Daarnaast hebben jullie ook al een keertje gedacht wat het inwendig doet met je diertje.

Parkietjes hebben namelijk een krop, een kliermaag en een spiermaag, dit hebben ze om zaadjes te gaan eten zoals ze ook in de natuur doen
de zaadjes worden in de krop geweekt, om zo door te gaan naar de kliermaag waar de zaadjes met een aantal verteringssappen worden gemend, om dan later weer door te gaan naar de spiermaag waar de zaadjes uiteindelijk fijn worden gemalen om uteindelijk zo naar de darmpjes enz gebracht te worden
Bij pellets is dit net meer nodig, omdat het al zachte voeding is en dus worden krop, klier en spiermaag eigenlijk een beetje overbodig, waardoor deze helemaal lui worden, bijna geen werking meer hebben.

Vele vogelartsen zijn voorstander van pellets ook mijn vogelarts, maar heel veel kwekers zijn er tegenstander van om bovenstaande reden ;)
Ik zelf zal dan ook niet over stappen op pellets, hier krijgen ze als hoofdvoeding hun zaadjes, en hebben ze wel pellets ter beschikking staan.

Kijk mijn vogelarts heeft me altijd al verteld: als jouw parkietje een heel goed gevarieerde voeding heeft, een goede zaadmengeling, eivoer, groentjes en fruit, tuinkruiden, gekiemde zaadjes enz, en niet kan gaan snacken dan heeft je parkietje ook een volwaardige voeding.

Wat ik uiteindelijk bedoel, het is geen ramp als jouw parkietje niet wil overstappen op pellets, als je hem een goed gevarieerde voeding heeft, doe je je diertje ook niks tekort. ;)


Vele groetjes

willemc650

Hallo,

ik ben ook aan het proberen de overstap te maken, dit omdat de vogeltjes weigeren zaad te eten als er bijv krachtvoer of iets anders door gedaan is.

ik gebruik onderstaand schema.

http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Library/Versele-Laga/Documents/HtmBib/PGH/NutriBird101.jsp

ik zit nu de 1e dag zonder zaad, dus alleen pallets... ze zijn wat luidruchtiger, en als ik binnen kom gaan ze allemaal bij de voederbak zitten. soms proberen ze 1 korreltje, om vervolgens onder luid protest weer boven in de kooi te gaan zitten.

Groet,

Willem

Caradow

Welke manier of welk schema je ook gebruikt, altijd goed ontlasting en gewicht (en uiteraard gedrag) goed observeren.

Succes!