s nachts help me

Gestart door bb-matie, april 02, 2008, 19:38:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bb-matie

 :(schrik nu voor de tweede keer wakker in de nacht 1 van me 2 vogeltjes zijn onrustig of hij valt van ze stokkie af ofzo is net of ie bang is ? wat ken ik het beste doen voor ze altijdt licht of nie eerst zei iemandt 10 domnker op ze minst maar is al 2 de keer dat ik zo wakker schrik is toch niks ergs met hem please :(

Demelza

Heb je een doek over de kooi liggen? De hele dag licht lijkt mij niet goed nee.

Caradow

Je kunt zorgen dat er snachts een klein nachtlampje brand, dan hebben ze net een beetje licht om zich te kunnen orienteren :)

Als je een nachtlampje gebruikt, geen doek over de kooi, anders helpt het niet ;)

bb-matie

ik denk datje gelijk heb zijn nog kleine beestjes ga lampie fikse denk hopelijk helpt het :D

Moppers

Ik moet wel héél erg mijn best doen om hier iets uit te begrijpen. Zou je misschien iets duidelijk taalgebruik willen hanteren?

Mars

Ik heb het hier ook wel eens en dan heeft het een 'duidelijke' oorzaak, maar meestal is het een orientatieding.
Zo hebben bepaalde soorten -lutino's, albino's- een verminderd zicht en kunnen ze dus nachtblind zijn. Een lampje kan daarbij helpen.

Als je bijvoorbeeld een doek over de kooi hebt, kun je deze er over weg laten of wat minder ver er over doen. Ook een minder donkere doek wil wel helpen. Helemaal weg laten kies ik persoonlijk niet voor: het wordt tenslotte zomer en dan is het al heeeel vroeg licht (en dus parkietenopstaantijd).

Een lichtje is zeker uit te proberen en ga anders eens na of het bijvoorbeeld voorkomt in ruiperiodes ofzo.

PS: wil je proberen je berichtje in compleet helder Nederlands te schrijven? Dit leest zo lastig... Dan is het voor iedereen leesbaar.


Hihi tegelijk met Moppers, misschien zijn het de ouden van dagen (ben 25)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

Citaat van: bb-matie op april 02, 2008, 19:56:34
ik denk datje gelijk heb zijn nog kleine beestjes ga lampie fikse denk hopelijk helpt het :D

vertaling: ik denk dat je gelijk hebt. het zijn nog kleine beestjes. ga voor een lampje zorgen, hopelijk helpt het :D

Mars

Citaat van: ciske op april 02, 2008, 23:03:25
vertaling: ik denk dat je gelijk hebt. het zijn nog kleine beestjes. ga voor een lampje zorgen, hopelijk helpt het :D

Daar gaat het niet om, dat snap je zelf toch ook wel?
In de forumregels staat beschreven dat we dingen niet in msn taal schrijven. Of in welke taal anders dan Nederlands. In het eerste berichtje moeten we er allemaal n-en, t-s, punten, komma's, hoofdletters enz. bij bedenken. Als je advies wilt hebben, kun je dat hier vragen, maar dan wel in een beetje leesbare taal. Anders zal het advies snel uitblijven denk ik ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Deniese

Mijn speedy heeft het ook dat hij soms snachts van zijn stokje afvalt. Maar ik heb gemerkt dat dit meestal gebeurt als hij flink aan het ruien is! Ik denk zelf dat hij dan kriebel heeft en dan perongeluk vn zijn stokje afvalt.

In die tijd heb ik snachts een klein lampje aan maar dan ook gewoon een doek over de kooi.(met de achterkant van de kooi dan zonder de doek)

Ik hoop dat het gaat werken!
Succes :)

Mars

Dat is hier dus ook het geval: hier ontstaat 's nachts paniek in de kooi als Quint aan het einde van de rui zit en hij last van bloedpennen heeft.
Een echte verklaring is daar niet voor, maar ik vermoed dat hij er aan zit te plukken en dan van de stok af valt ofzo.

Daarom is het goed om eens in de gaten te houden, wanneer die ellende 's nachts gebeurt. Of dat inderdaad met de rui te maken heeft, of gewoon altijd gebeurt, omdat een van de parkietjes bijvoorbeeld een beetje nachtblind is.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mandy

Kan het ook zijn dat het parkietje uit een dierenwinkel komt en dus vaak door inteelt rare trekjes heeft?! Want vaak zijn deze vogeltjes doorgefokt.. toch? Of heb ik dat helemaal mis?!

Ik heb dat ook ooit gehad met een parkietje, totale paniek 's nachts!Het was er maar 1 die dat deed maar de anderen werden natuurlijk ook onrustig...
Terwijl de woonkamer vrij goed verlicht was door straatlantaarns...


Milo-Pixel

Citaat van: Mandy op april 04, 2008, 10:26:01
Kan het ook zijn dat het parkietje uit een dierenwinkel komt en dus vaak door inteelt rare trekjes heeft?! Want vaak zijn deze vogeltjes doorgefokt.. toch? Of heb ik dat helemaal mis?!

Dit licht er denk ik maar net aan welke dierenwinkel het is. Ik werk zelf ook in een dierenwinkel, maar wij proberen dus altijd via kwekers grasparkietjes te krijgen, en niet van groothandels. Dan heb je dit dus veel minder. Dan nog kan je er niet helemaal vanuit gaan omdat je het toch niet na kan kijken hoe ze gekweekt zijn, maar het is wel veel betrouwbaarder dan van een groothandel. En of ze van inteelt extra schrikreacties krijgen.... dat vraag ik me af.

Groetjes, Marit

Mandy

En of ze van inteelt extra schrikreacties krijgen.... dat vraag ik me af @ Milo-Pixel....

Ik bedoel eigenlijk, dan kunnen ze toch iets meer afwijkingen of afwijkend gedrag vertonen. Want totale paniek is volgens mij niet echt normaal toch?!

Maar je hebt gelijk, niet iedere dierenwinkel ziet de diertjes als product, maar ik vind wel dat er daar nog te weinig winkels van zijn....


Mars

Nou, die parkietjes raken gewoon vanuit hun slaap of in het donker uit evenwicht. Dan vallen ze, vervolgens valt hun maatje ook. Ze zijn geschrokken en dan kan het er wild aan toe gaan.

Om dat nu aan inteelt toe te wijzen. Nou ja, je kunt dus wel zeggen: albino's die 's nachts weinig zien, zijn vaak het resultaat van te veel kruisingen met andere albino's. En ook mijn Quintje die vreselijk veel last heeft van bloedpennen, tja, dat komt in de natuur natuurlijk weinig voor. Dus de kern is wel: er is te veel doorgekweekt met onze vogeltjes.

De vraag is natuurlijk of juist heel veel kwekers die niet in grote groepen kweken niet er ook voor zorgen dat de soort minder sterk wordt. En dan heb ik het nog niet eens over tentoonstellingkwekers ;) Wat gewoon een belangrijke regel is: kijk goed waar je je vogels koopt. Ik ben bij kwekers binnen geweest, nou daar wil ik liever niet mijn parkietje vandaan hebben ;)

Maar we gaan wel heel erg off-topic?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Mandy op april 04, 2008, 11:15:49
En of ze van inteelt extra schrikreacties krijgen.... dat vraag ik me af @ Milo-Pixel....

Ik bedoel eigenlijk, dan kunnen ze toch iets meer afwijkingen of afwijkend gedrag vertonen. Want totale paniek is volgens mij niet echt normaal toch?!

Maar je hebt gelijk, niet iedere dierenwinkel ziet de diertjes als product, maar ik vind wel dat er daar nog te weinig winkels van zijn....



Hey Mandy

Neen inteelt heeft niks te maken mt het feit als een parkietje schirkachtig is
Ik heb een inteelt lutino popje gehad, en zij is nooit ergens van geschroken

Vaak ligt dit gewoon aan het feit van het karatertje van het parkietje en hoeveel ze gewoon zijn.

Vele groetjes

Moppers

Er gaat ineens een lichtje bij me branden. Mijn parkietje Moppie was zeer waarschijnlijk ook een gevalletje inteelt. Ze was op meerdere vlakken apart, een beetje autistisch zeiden we altijd. En zij viel dus ook regelmatig van haar stokje als het donker was. Ook als ik het licht uitdeed en ze zat niet op tijd op haar vaste slaapplekje (tegen de tralies aan) dan kon je er op wachten en plop, dan lag ze weer op de bodem van de kooi. Zo ook wel eens als ze al sliep. Ze raakte daar nooit van in paniek gelukkig, maar klauterde weer omhoog en ging weer verder slapen.
Maar het zou heel goed kunnen dat dit ook werd veroorzaakt door haar inteelt.