Jeuk?

Gestart door Audrey, maart 28, 2008, 23:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

De laatste tijd lijkt alsof Croky jeuk heeft. Wij hebben een schouw gemaakt uit een of andere steen en daar schurkt hij zich tegen aan, voor wie de Disneyfilm "Jungle-boek" heeft gezien, het lijkt een beetje op Balou die zich tegen een boom schurkt.
Ook gaat hij dikwijls op de rand van zijn mandje zitten waar zijn speelgoed in zit, meestal is dat met de bedoeling om zo vlug mogelijk àl het speelgoed er uit te gooien, maar ook soms om zijn kopje te wrijven.
Op tafel staat een houten ding, beetje vergelijkbaar met een minischildersezel, en daar gaat hij soms 'liggen' op het schuine stokje en met zijn buikje heen en weer bewegen.
Croky gaat soms op zijn kooi zitten en wrijft zijn kopje over de tralies.
Ik ben bang dat hij zichzelf zal pijn doen door dat gewrijf, vooral over die ruwe steen, dat hij z'n oogjes beschadigt of zo. Want als het inderdaad jeuk is, als mens zou je alles doen om van die jeuk af te raken, dus bij parkietjes is dat waarschijnlijk niet anders.

Daarjuist heb ik een afspraak gemaakt bij de vogelarts, en ik mag morgen langsgaan, maar denken jullie dat Croky ziek is?

Parkieten-Freak

#1
Tja, of Croky ziek is weet ik zo net nog niet.
Vogels kunnen regelmatig met hun kopje tegen een voorwerp schuren als ze in de rui zijn geweest en er nieuwe veertjes gaan groeien.
Het liggen op de stok en daarbij het buikje op en neer bewegen kan bij mannetjesparkieten gewoon sexueel gedrag zijn.
Als je het niet vetrouwt is het natuurlijk altijd goed om even naar de dierenarts te gaan. Deze kan in ieder geval uitsluiten of er sprake is van parasieten.


Caradow

Het klinkt voor mij als heel normaal gedrag in de oren. Het "schurken" tegen tralies, muurtjes stokken enz. Maar als jij echt het gevoel hebt dat het TE veel en TE vaak is, dan moet je zeker even naar ene arts toe voor de zekerheid. Het gaat er soms erg hardhandig aan toe, dat klopt..

Audrey

Ja, de laatste dagen doet hij het wel heel vaak. En ik heb ook de indruk dat hij erg veel slaapt, al kan dat een indruk zijn doordat het vakantie is en ik dus de hele dag bij hem ben, misschien doet hij anders ook wel een voormiddagslaapje hé  :) Ik kan me voorstellen dat een volledige dag spelen/vliegen/wandelen een stuk vermoeiender is dan driekwart dag of een halve dag.  :P

Audrey

#4
We komen net terug van de vogelarts, en er is (voorlopig) niets aan de hand met Croky, hij is enkel seksueel gefrustreerd. Als het echt erg wordt en hij begint heel veel te braken moet hij een hormonenspuit krijgen, maar omdat hij een mannetje is wacht hij liever, eerst afwachten of meer begint te braken. Een vrouwtje zou eitjes leggen en blijven leggen en daardoor doodgaan, maar dit is dus niet het geval. Mocht hij meer paringsgedrag beginnen vertonen moeten we zijn belballetjes wegnemen, maar ik wacht liever nog wat af, hij speelt er zo graag mee  :-* en zo vaak 'paart' hij er nu ook niet mee (misschien 1 keer per 1à2 dagen), en het gaat lang niet altijd gepaard met braken. We gaan wel sommige andere dingen al wegnemen, kwestie van hem niet te stimuleren in z'n gedrag.
We kregen wat apart eivoer mee en ik heb advies gevraagd ivm appelazijn maar dit vindt hij niet nodig omdat Croky niet met andere vogels in contact komt en hij krijgt 6 dagen per maand al vitamientjes (die kregen we de vorige keer mee, toen we gingen om nageltjes te laten knippen) en bovendien smaakt het slecht. En Croky krijgt fleswater (Contrex om precies te zijn, dat draagt zijn voorkeur), in leidingwater kunnen altijd bacterieën zitten maar dat hebben we hier niet.
Over dat eivoer zei hij dat we er een beetje water moeten bijdoen, daar had ik nog niet over gelezen, of ik moet er over gekeken hebben.  :-\
Toen hij zei dat Croky een heel mooi kleurtje heeft en er mooi verzorgd uitziet zag ik Croky zo kijken van 'zie je wel, ik ben een knapperd'  :-* Hij is heel flink geweest, ging direct op de schouder van de vogelarts zitten, en toen hij wat later een ploepje liet vallen kon de dokter dat meteen ook controleren :P al wou ik wel dat hij ook eens babbelde zoals hij het thuis doet.  :D

Caradow

Merk dat ik niet je hele verhaal goed gelezen had..
Ik had alleen het stukje over het met het koppie schuren meegekregen... Dacht eerder dat als er iets aan de hand zou zin, dat het met mijten te maken zou heben, maar had dus het stukje paringsdrang niet gezien ;)

Buiten dat zijn er een aantal opmerkingen die ik toch nog even kwijt wil ;)

Dat Appelazijn niet nodig is omdat hij niet in contact komt met andere vogels is onzin. Het heeft niets met het hebben van meerdere vogels te maken. Ook een alleen gehouden vogel heeft baat bij een goede darmflora. Ik bedoel niet dat je het MOET geven, maar ik ben het niet eens met de beredenering van jou arts.
Daarnaast ben ik er meer voorstander van om via appelazijn natuurlijke vitamines te verschaffen, dan het gebruik van een vitaminepreparaat dat vaak kunstmatig gefabriceerd is. (zoals jij van de arts hebt gekregen) Bedoel je dat de smaak van aangezuurd water slecht is? Als je het goed aanzuurd, volgens de richtlijnen, dan proef je het helemaal niet..

Sommige eivoeren moet je inderdaad een beetje rul maken met wat water. De houdbaarheid word hierdoor wel gelijk minder en dit mag je dus niet te lang laten hangen.

en tot slot, flessenwater is niet per definitie beter dan kraanwater. In de verschillende flessenwaters zit ook erg veel verschil en het is lang niet allemaal zo zuiver als dat men zegt dat het is.

In ieder geval fijn dat Croky verder goed gezond is :)


Safrena

#6
Hey Audrey

Ook ik had niks gelezen over het braken, maar enkel over het schuren van het kopje
Vind het wel heel super van je dat je toch preventief naar de vogelarts bent geweest ;D
Beter een keertje teveel dan een keertje te weinig ;)

Verder wil ik me aansluiten bij Cradow wat betreft de appelazijn
Ook mijn lieverdjes krijgen hier water uit flessen, maar hier word het merk wel afgewisseld. Want in het ene merk zitten meer mineralen dan in het andere enz. Echter drie keer per week,( nu vier keer per week) krijgen ze hier ook appelazijn in hun drinkwater.
Kijjk maar eens op onderstaande links over het aan zuren van het drinkwater  ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php

http://www.safrenas-parkietjes.nl/Appelazijn.htm

En ook ik ben zeker geen voorstander van die vitamine preparaten, met uitzondering als het echt nodig zou zijn, door medische reden.
Ik kies ook veel liever de natuurlijke manier van vitaminen, door appelazijn en groentjes en fruit bij hun voeding te geven

Vind het heel fijn dat Croky helemaal in orde is  ;)

Vele groetjes

hillie

Hoi Andrey,

Wat goed dat naar de va geweest bent.
Beter 1 keer te veel dan een keer te laat.
Ook hier is het mannetje toont het sexueel gedrag.
We hebben al een vrouwtje er bij gedaan en een broedhok opgehangen.
Maar niks help het blijft het zelfde.
Is het tijd van het jaar hè ::)
Succes er mee.

groetjes hilde