Eerste nest

Gestart door Daan, juni 17, 2008, 13:00:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daan

Mijn parkieten Ajax (niet vernoemd naar de club, maar naar de held uit de Griekse mythologie) & Birdie hebben nu hun eerste nest. Hiervoor waren er ook 2 nesten, maar waren zo allemaal onbevrucht. Komt ook vooral vanwege het vrouwtje (Birdie, de gele op de eerste foto), omdat zij eigenlijk niet echt geïnteresseerd was in het mannetje (Ajax, de groene op de eerste foto).
In totaal 5 eieren, allemaal uitgekomen, maar de 5de is helaas na 1 dag gestorven. Ik denk dat Birdie vergeten was deze te voeden. 5de lag onder de 4 ouderen sinds het was uitgekomen.

Later geen echte problemen gehad. Alleen het mannetje (Ajax) helpt het vrouwtje (Birdie) niet. Birdie staat het echter ook helemaal niet toe; is ook echter zeer dominant. Is meer een haat-haat verhouding tussen die 2. Was ook best wel verast, dat dit nest ook echt in zijn geheel bevrucht was. Als het mannetje altijd interesse toont, wijst het vrouwtje hem altijd resoluut af. Heb het mannetje nu ook in een andere kooi gezet, omdat deze de jonkies lastigvalt wanneer zij even uit het broedhok zijn.

Heb dit forum sinds het eerste eitje uitgekomen is doorgrondig gelezen voor wat tips en de problemen die ik zou kunnen verwachten. Ook wat boeken erover gelezen. Nu hebben de jonkies allen een compleet vederpak en zien de oudste 3 er helemaal volgroeit uit. De kleuren van de jongen had ik totaal niet verwacht. Het zijn nu 2 geelgroene geworden en 2 blauwe (dit niet verwacht, maar ik weet niet hoe gekleurd de grootouders zijn). Toch een paar dingen waar ik een beetje onzeker over ben en meer over wil weten:

1) Wanneer vliegen de jonkies uit het broedhok?
2) Bij welke leeftijd zijn ze al helemaal zelfstandig (eten ze zelf)?
3) Wat is het geslacht van de jonkies? (Zie 2de foto, ik weet dat het rond deze leeftijd nog moeilijk is te zien wat het geslacht is, maar heb al een aantal topics gezien, waar het geslacht min of meer wordt geraden)



[verwijderd door de beheerder]

Mandy

Vanaf 6 weken eten ze zelfstandig, en de het geslacht is eigenlijk pas echt goed te bepalen bij 3 maanden.
Er zijn forummers die aan de hand van kleine aanwijzingen al een beetje kunnen zien wat het geslacht "misschien "wordt. Even afwachten wat hun reactie is.
Ze zijn wel mooi hoor!
Je hebt al een boel informatie gelezen, dus je bent goed bezig. ;D

Tjipie lover

Ohh die 2 blauwe zijn echt mooi hoor.
Maar de andere 2 trouwens ook!!
je zult toch denk ik een duidelijker foto moeten plaatsen voordat het vrij goed geraden kan worden wat het zijn.
Tis echt moeilijk, ik heb ook 2 jonkies van eerste nest Lucky de ene was int begin toch geschat op man maar de neusdop word steeds lichter, naar lichtblauw toe en die heeft wit rond neusgaatjes.
de hele roze-paarse doppen zonder maar iets wit zijn duidelijk mannen.
Dus misschien kun je het zelf dan ook wel zien.

Geniet er nog maar even van, of ga je ze houden??


Groeten van Ank.

Chicowen

Het geslacht vind ik slecht te zien op de foto. De meest linker lijkt witte randjes om de dop te hebben, dat zou wijzen op een pop, maar ik vind de neusdop zelf te paars daarvoor, dus ik zou zeggen een man.
De twee groene lijken mij ook popjes (wit rond neusgaatjes), maar ook dit kan ik niet met zekerheid zeggen.
De blauwe (onder de groene) lijkt mij een man (de neusdop lijkt paars).

Ik kan het van allemaal niet met zekerheid zeggen, een duidelijkere foto zou handig zijn.
Ze zijn wel heel erg schattig allemaal!  :-*
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Safrena

Hey Daan

Welkom op het forum

Citeer1) Wanneer vliegen de jonkies uit het broedhok?
2) Bij welke leeftijd zijn ze al helemaal zelfstandig (eten ze zelf)?
3) Wat is het geslacht van de jonkies? (Zie 2de foto, ik weet dat het rond deze leeftijd nog moeilijk is te zien wat het geslacht is, maar heb al een aantal topics gezien, waar het geslacht min of meer wordt geraden)

Om op je vragen te antwoorden:

1. de kleintjes vliegen uit het blok als ze zo een vier weken zijn, let wel dat je het blok dan nog niet mag weg doen, want dat ze er zelf ook nog met regelmaat in gaan, zo tot ze een zes à zeven weken zijn
2. Grasparkietjes eten helemaal zelfstandig als ze zo een zes à zeven weken zijn.
3. Misschien kun je een keer beter foto's maken van de elk kleintje apart en zijn/haar neusdop, voor we gaan gissen  ;)

Vele groetjes

Daan

bedankt voor de snelle reacties.

Ik ga ze allemaal houden. Niet duidelijk te zien, komt omdat de foto met flits is gemaakt en de voorgrond scherp in beeld is, maar naast deze kooi staat een grote fernplast voliere, die ik vorige week al heb aangeschaft. Het mannetje zit er nu alleen in. Ik wacht eerst totdat de kleine allemaal zelfstandig zijn.
Ik zal de komende dagen een duidelijkere foto maken.