Ouderdom of ziekte?

Gestart door websurfer, maart 27, 2008, 22:52:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

websurfer

Hoi,
Ik heb een parkiet die zeker een jaar of 15 moet zijn, misschien wel ouder.
De laatste tijd gaat het niet zo goed met hem. Hij was altijd levendig, maar
nu zit hij vaker zielig op zijn stokje.

Het probleem wat hij momenteel heeft. Als hij heeft gepoept blijft zijn ontlasting
aan zijn veren hangen, zo erg dat het steeds meer wordt en er al een flinke klodder
aanhangt. Ik heb de hoop dat het er vanaf valt, maar wat kan ik hiermee doen?

Het andere probleem wat hij heeft, als hij op zijn zitstok zit, hangt de ene vleugel
aan de ene kant over de stok, de andere over de andere kant en het lijkt alsof hij
zijn vleugels niet kan optillen.

Enig idee of er iets aan hem nog te helpen valt of kan het gewoon zijn dat hij
al zo oud is? Ik vind het zo zielig om naar te kijken en weet ook niet wat ik eraan kan
doen? Hij eet en drinkt wel nog gewoon en soms kwetterd hij nog wel, maar lang
niet zoveel als voorheen.

Als iemand enig advies heeft hoor ik het graag, alvast bedankt

Mars

Het advies is: ga naar een goede vogelarts! Natuurlijk kan je parkietje last hebben van ouderdomskwaaltjes, maar het kan ook een (oplosbaar) ziekteverschijnsel zijn. Wacht niet te lang, parkietjes zijn erg kwetsbaar en goed in het verbergen van ziekten!

Lijst met vogelartsen:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=724.0

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Houd wel in je achterhoofd, dat je parkietje aardig op leeftijd is en dat het dus ook heel goed echt ouderdom kan zijn..

websurfer

Hoi,
Mijn ouders denken zelf dat het ouderdom is. Hij is al zeker 15, maar ik denk zelfs ouder want we hebben hem van iemand anders gekregen.
Nu doet hij weer redelijk normaal, althans, zit een beetje leven in. Maar enig idee hoe ik die klodder poep kan weghalen, probeerde het van de week met een stokje, maar het zit aan zijn veertjes vastgeplakt, durf er ook vanaf te trekken, dadelijk trek ik zijn veren mee en heeft hij pijn. En hij protesteerd nogal, je kunt hem niet vastpakken ofzo, en ik heb zijn badje eraan gehangen, maar daar gaat hij niet in. Wat is een andere mogelijkheid, want het is nu al vrij groot wat eraan hangt en ik had hoop dat het er vanzelf af zou vallen, maar dat gebeurt nog niet.

Milo-Pixel

een wattenstaafje met lauw-warm water. Maar ik wil je toch ook echt aanraden om een bezoekje langs een vogelarts te brengen. Het kan heel goed zijn dat het ouderdom is, 15 jaar is al heel wat, maar het kan ook zijn dat hij iets onder de leden heeft wat nog prima te genezen is. Zoals al gezegt, ze zijn een kei in het verbergen van ziek zijn, dus het "er zit weer wat leven in" hoeft niet echt iets te betekenen.

Groetjes, Marit

Safrena

Als de klont echt zo groot is zal een wattenstaafje met lauw water niet genoeg zijn Marit

Websurfer, dan zul je toch je parkietje even moeten vastpakken en zijn poep even in een badje met lauw-warm water dompelen, zodat het zachter word en dan kun je het eraf gaan halen met een wattenstaafje.

Echter doe dit voorzichtig met zo een oud diertje, want dit geeft veel stress

Je kan ook even telefonisch contact opnemen met een vogelarts, om te horen wat het beste is voor een diertje dat al op deze leeftijd is ;)

Vele groetjes