Speeltjes ophangen... -->

Gestart door Kleintjes, maart 26, 2008, 23:53:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Met sisaltouw?

Binnenkort ga ik de nieuwe kooi van de Kleintjes inrichten. Ze krijgen dan de beschikking over 'n riante villa van 't welbekende merk Ferplast. Is wel 2e hands maar dat mag niet deren. Is heel goed schoongemaakt (had zelfs rode handen van 't hete, ondanks de huishoudhandschoenen!!) en heeft nu enkele dagen in de serre staan drogen.

Heb alleen 1 probleem nu: Ik heb veel speeltjes die nu aan de bovenkant van de kooi hangen, waar laat ik die?? Ik dacht zelf aan 't ophangen van die speeltjes aan de zitstokken met behulp van sisal-touw. Uiteraard geen lussen en geen lange eindjes (verstrikkings- en verstikkings- gevaar). Is dat 'n goede oplossing? Sisal touw is ongevaarlijk zover ik weet en mits goed geknoopt zijn de eindjes (minimale eindjes dan) geen gevaar. Iemand nog andere suggesties en of tips? Ik lees ze graag.

Weet iemand toevallig of je de lade van de Ferplast kamervoliere's los kunt bestellen?

Groethes en liefs van ons aan jullie

ps Als de kooi klaar is plaats ik foto's in m'n album, dat laat ik nog wel even weten  ;)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Wat betreft de lade van Ferplast: die kun je als het goed is los bestellen bij een dierenwinkel die Ferplast verkoopt.
Zelf heb ik pas een complete nieuwe bak (met lade) voor een Ferplast kooi besteld, dat was geen enkel probleem.
Wel even de maat opnemen, die stond bij mij op de onderkant de lade.

Sisaltouw lijkt me prima om speeltjes op te hangen en zeker op de manier zoals jij het van plan bent om te doen..  :)
Succes!


Kleintjes

Hoihoi,

dank voor je antwoord  ;D

Dan ga ik binnenkort maar eens beginnen aan 't meubilair voor de bengels, mits Silly niet begint met leggen. Dan laat ik haar en Tweety nog even in de gewone kooi zitten.

Oja, als ik ze bij elkaar zet en 't gaat goed, moet ik dan voor alle veiligheid 'n 2e blokje ophangen, al wil ik GEEN kleintjes van Mini? Nu heb ik alleen 'n blokje voor Silly. Ik wil graag proberen nog 1 keer 'n echt nestje te krijgen met haar omdat ze nu bijna 5 is. Tot welke leeftijd mogen ze eigenlijk nestjes hebben? Ze heeft voor haar 5e al eens gelegd, dus dat moet goed zitten.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Safrena

Hey Maartje

Je kan de sisaltouw ook gaan vlechten voor je er speeltjes enz mee ophangt, zo hebben ze dubbel plezier en kunnen ze dus ook lekker in het touw gaan hangen ;)

Je zit momenteel met ook met kruipertjes in huis, zitten die in dezelfde ruimte als jouw andere parkietjes?
Dan zou ik het zeker niet gaan doen, want de risico's op besmetting van het kruipersvirus zijn er dan nog wel

Je mag tot 5 jaar met een normale grasparkieten popje een nestje hebben
Met een Engelse grasparkieten popje mag het tot 3 jaar

Vele groetjes

DarkWolf

Of scoubidou'en :D Duurt wel wat langer dan gewoon vlechten, maar het duurt ook een stuk langer voor ze dat gesloopt hebben (hier toch).

Kleintjes

Citaat van: Safrena op maart 27, 2008, 11:50:29
Hey Maartje

Je zit momenteel met ook met kruipertjes in huis, zitten die in dezelfde ruimte als jouw andere parkietjes?
Dan zou ik het zeker niet gaan doen, want de risico's op besmetting van het kruipersvirus zijn er dan nog wel

Vele groetjes

Ehmm Nancy? Zover ik me kan herinneren heb ik geen kruipers hoor, kamikaze-piloten ja maar geen kruipertjes  ??? ::)

Dit jaar is dus 't enige jaar dat Silly nog 'n nestje mag... Goed om te weten.
Maar hoe los ik dat op als ze straks bij elkaar zitten (zijn dan 2 koppels en van Mini gelieve geen kuikens). Zal ik Silly uit voorzorg dan nog met Tweety apart laten (beter gezegd de volière nog even laten staan voor wat ie is)?

Sisal kan je ook vlechten inderdaad, is alleen lastiger dan om de haakjes van de speeltjes er door te krijgen hahahaha. Wel 'n goed idee!!!

@DarkWolf: Scoubidou is erg leuk, ben ik met je eens (doe 't zelf ook nog wel eens hihihi) maar is niet geschikt voor parkietjes omdat 't plastic is. Vele zachte plastic soorten worden hard in de maag en dat kan allerlei nare gevolgen hebben. Ook zijn sommige van die Scoubidou-draadjes bewerkt met 'n giftige stof (ja ja, ze zijn nog steeds te vinden vreemd genoeg). Lijkt me niet erg verstandig om grasjes aan plastic te laten knabbelen dat niet vogel-veilig is.

@Anneke: Ik heb hier bij de Pet's Place gevraagd of de bodem-la van de kamervoliere los te krijgen is maar (zoals verwacht) beweerde Heer Onzin (om 't netjes te houden  ;) ) dat 't niet mogelijk is. Ik denk dat ik ferplast nu binnenkort ga mailen of 't mogelijk is dat ik de la apart bestel en wat de kosten dan zijn. Of zou ik de la eventueel via 'n andere zaak kunnen bestellen?

In elk geval: Ik houd jullie op de hoogte en plaats foto's in 't album als Operatie Volière geslaagd is  ;D

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Caradow

Citaat van: Kleintjes op maart 27, 2008, 21:50:09
Ehmm Nancy? Zover ik me kan herinneren heb ik geen kruipers hoor, kamikaze-piloten ja maar geen kruipertjes  ??? ::)

Volgens mij is Nancy in de war met Moppers ;)



Citaat van: Kleintjes op maart 27, 2008, 21:50:09
@DarkWolf: Scoubidou is erg leuk, ben ik met je eens (doe 't zelf ook nog wel eens hihihi) maar is niet geschikt voor parkietjes omdat 't plastic is. Vele zachte plastic soorten worden hard in de maag en dat kan allerlei nare gevolgen hebben. Ook zijn sommige van die Scoubidou-draadjes bewerkt met 'n giftige stof (ja ja, ze zijn nog steeds te vinden vreemd genoeg). Lijkt me niet erg verstandig om grasjes aan plastic te laten knabbelen dat niet vogel-veilig is.

Je kunt ook scoubidouen met sisal ;)

Verder zou ik als je alleen Silly een nestje ewil laten doen, haar apart houden van de anderen.


DarkWolf

Ik scoubidou met witte katoenen draden :)

Safrena

Citaat van: Kleintjes op maart 27, 2008, 21:50:09
Ehmm Nancy? Zover ik me kan herinneren heb ik geen kruipers hoor, kamikaze-piloten ja maar geen kruipertjes  ??? ::)

Citaat van: Caradow op maart 27, 2008, 22:18:16
Volgens mij is Nancy in de war met Moppers ;)

Hey Maartje

Owjeetje sorry, inderdaad heb me vergist, het is Moppers die kruipertjes heeft en niet jij. Oeps, mijn excuses

Verder sluit ik me aan bij Renate om Silly samen met haar ventje apart te zetten als je alleen met haar een nestje wil ;)

Vele groetjes


roha

Hoi Maartje,

Hou het wel goed in de gaten, als je speeltjes hangt aan het sisal touw. Hier knagen ze het zo kapot (maakt niet uit hoe dik t is als ze er hun zinnen op hebben gezet, dan is het zo door), met als gevolg dat de speeltjes met een harde knal op de bodem belanden, schrikken geblazen dus voor ze! (of nog ergere gevolgen).
Succes!


Moppers

Ik heb inderdaad kruipertjes, maar ik zal nooit gaan kweken, kruipers of niet.

He maar is er niet een website van ferplast waarop je onderdelen kan bestellen?
Wat je ook kan doen om de speeltjes op te hangen is een lang stuk sisal touw over de breedte (of lengte) van de kooi spannen. Daar kan je dan weer de speeltjes aan ophangen. Met ophangen aan zitstokjes worden ze erg snel ondergepoept, en vooral als ze met sisaltouw zijn bevestigd is het niet makkelijk loshalen als je ze moet schoonmaken. Op een stuk sisaltouw door de kooi heen zullen ze minder snel gaan zitten, vooral niet als het dun touw is en als ze vanaf de zitstokjes gewoon bij de speeltjes kunnen.

roha

Citaat van: Moppers op maart 28, 2008, 15:59:57
Op een stuk sisaltouw door de kooi heen zullen ze minder snel gaan zitten, vooral niet als het dun touw is en als ze vanaf de zitstokjes gewoon bij de speeltjes kunnen.

Ook dan gaan ze nog op het dunne sisal touwtje (zeker als het het hoogste punt in de voliere is) zitten, of t nou wiebelt of niet!   ;)

Kleintjes

Hoihoi,

nou..Mini klimt op alles wat wiebelt, zelfs de rasterballetjes zijn niet veilig en als of dat wiebelen nog niet genoeg gaat ze ook nog ondersteboven eraan hangen te fladderen  :P

Silly zal een dezer dagen wel 't 1e eitje krijgen, haar achterkant hangt nu over de stok als ze zit. Kontje past gewoon niet meer op de stok hihihi, ze heeft (even bot gezegd hihi) 'n dikke reet. Rond als 'n tonnetje en begint langzaam ook iets te verkleuren (licht blauwig schijnsel ent als afgelopen winter). Mocht ze echt aan de leg gaan, dan houd ik ze voorlopig alle 4 nog even in de gewone kooien tot de kleintjes oud genoeg zijn en zonder blok kunnen, dan kan ik ze namelijk (mochten er kleintjes komen) in de andere kooi(en) houden tot ze eventueel verhuizen.

Knagen valt hier wel mee. Silly heeft liever hout om aan te knabbelen en Mini liefst haren (en daar trekt ze soms met geweld aan tot ze 'n haar uitgetrokken heeft). Silly maakt overigens echte kunstwerkjes van de houtjes (Houtjes van Vitakraft knabbelsticks), zouden die iets waard zijn??  ;)

Ik houd jullie op de hoogte en zodra er bij Silly iets is gebeurd open i 'n nieuw topic zodat we 't allemaal overzichtelijk houden en de voortgang kunne volgen  :D

Groetjes en liefs van ons aan jullie

ps De volière is de Ferplast Aria. Spotgoedkoop 2e-handsje  :D
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Even 'n kleine update met betrekking tot de la van de volière.

Ben vandaag bij m'n ouders geweest en heb 't erover gehad dat ik de la niet los kon bestellen (alsdus Harry van de lokale Pet's Place). M'n vader is erg handig en ik vertelde hem wat ik eigenlijk 't liefst zou willen. Ik hem verteld dat ik 't liefste de originele la had en dat ik anders 'n la ging maken van (onbewerkt) hout en opstaande randjes (latjes of kleine plintjes). Pa gaat de garage in, komt even later terug en vraagt of 'k even mee ga de garage in. Hebben we dus vanmiddag samen 'n la gemaakt van hout met opstaande plintjes (tegen 't eruitvallen van rommel). Dus: De volière is nu voorzien van la, home-made nog wel  ;D. Bodem is triplex, daarop dus plintjes (of wat daar op lijkt in elk geval).

Zal binnenkort eens 'n foto plaatsen, wellicht 'n nuttige tip voor iemand die zelf 'n volière heeft of dezelfde als wij hebben en in de toekomst kan de la kapot gaan en dan is er bij voorbaat al ;n tip om die te vervangen. Daarbij heb ik bewust hout gekozen omdat dit veilig is EN makkelijk te vervangen (mochten er vreetgrage grasjes zijn die graag alles knagen).

Groetjes en liefs van ons aan jullie

(foto's volgen)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Handig hoor, zo'n vader. Mogen mensen die je tip gaan gebruiken die dan ook lenen? ;)

Kleintjes

Hahahaha,

ik denk niet dat pap voor iedereen zoiets gaat maken, hoewel hij dan wel 'n hobby heeft (naast de pc, de hond, de motor en mam  ;) ).
Ik kan iedereen wel (indien nodig) 'n beschrijving geven van hoe we 't gemaakt hebben. Eigenlijk vrij simpel en 'n beetje creatief denken is handig. 't Heeft ons eigenlijk niks gekost omdat alle gebruikte spullen in de garage lagen. Ik denk dat als je alles moet kopen je tussen de 5 en 10 euro kwijt zal zijn (ook beetje afhankelijk van waar je 't koopt en welk materiaal), dus erg duur is dat zelf-bouw-projektje niet  :)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses