stop leg

Gestart door lisa78, maart 26, 2008, 00:10:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lisa78

hallo,

mijn parkietje legt nu ongeveer 1 jaar om de zoveel weken een aantal onbevruchte eieren (ze is alleen). In een dierenwinkel vertelde ze mij dat het past stopt als een mannetje een eitje bevrucht en ze zich met dat eitje bezig houdt. Anders zou ze zich dood kunnen leggen. Op internet las ik dat er een prikpil bestaat dat het leggen stopt.

Liever pas ik beide oplossingen niet toe aan mijn vogeltje. Ze is al zo lang alleen, ik wil het haar niet aan doen om haar kooi nu plotseling te delen. En ik weet niet wat voor neveneffecten zo'n prikpil heeft. Zazou is verder kern gezond en kijkt na het leggen van de eieren ook niet meer na ze om.

weet iemand een andere oplossing waar minder stress en medicijnen bij komt kijken?

alvast bedankt.

groetjes Lisa

Sanne

Hoi Lisa,

De optie van het mannetje vind ik eerlijk gezegt een beetje vreemd. Als je je parkietje een nestje wilt laten maken kan je er een mannetje bij nemen. Maar er zijn nog andere opties die je eerst kan proberen om te zorgen dat je popje stopt met eieren leggen.
Haal je de eieren direct weg nadat je vogeltje ze heeft gelegd? Want als je dat doet kan je proberen om ze te laten liggen. Als het goed is gaat je popje dan na het tweede eitje broeden en zal ze stoppen met leggen wanneer het nestje "compleet" is (bijvoorbeeld wanneer er 4 of 6 eitjes ofzo liggen). Wanneer de broedtijd om is (21 dagen of ietsje langer) zal ze vanzelf stoppen met broeden. De kans is groot dat ze dan ook stopt met eieren leggen.
Wat je zoiezo ook kan doen is de daglengte verkorten. Popjes willen een nestje maken wanneer de daglengte ongeveer 14 a 15 uur is. Wanneer je die korter wilt maken kan je dus een doek over de kooi leggen om bijvoorbeeld 20 uur savonds en die er om 8 uur sochtends weer af halen. Dan is de daglengte voor je popje maar 12 uur en dan zal ze minder snel eitjes gaan leggen.
Het leggen van eieren is trouwens wel erg zwaar voor je popje en ik schrik er ook wel van dat ze al zolang eitjes legt. Ik denk dat je er toch het beste aan doet om te zorgen dat ze op korte termijn ophoudt met eitjes leggen. Mocht het niet lukken met de bovenstaande maatregelen dan zou ik toch de prikpil overwegen. Ik weet niet precies wat de bijwerkingen daarvan zijn, maar er is vast wel iemand op 't forum die je dat wel kan vertellen.

Groetjes Sanne

P.S. De kooi delen met een ander parkietje vinden de meeste grasparkietjes alleen maar leuk (mits de kooi groot genoeg is). Het zijn echte groepsdieren en ze hebben dan ook graag een soortgenootje. Meestal levert het ook op oudere leeftijd geen problemen op wanneer ze een soortgenootje krijgen. Je kan zowel een mannetje als een vrouwtje kiezen als soortgenootje voor gezelschap. Maar zorg er wel voor dat je nooit meer vrouwtjes dan mannetjes hebt anders gaan de vrouwtjes vechten om 't mannetje.

lisa78

dank je wel voor je antwoord Sanne.
Ik vond het antwoord van een mannetje er bij ook raar. Daarom heb ik het ook niet gedaan.
Ik heb een aantal keren geprobeerd om de eieren te laten liggen. gewoon om te zien wat ze doet. Ze kijkt er gewoon niet meer naar om, dus waarom ze de eieren legt is mij een raadsel. Ik vind het een goede tip om een doek over haar kooi te doen. Aan de vorm van haar buik kan ik zien dat er binnenkort weer eitjes komen. Als ze de eieren heeft gelegd zal ik het proberen met een doek over de kooi. Mocht ze daarna toch nog eitjes leggen dan zal ik bij de dierenarts vragen hoe het precies zit met de prikpil.
Haar kooi is best groot dus we kunnen er altijd nog over nadenken om haar een vriendje of vriendinnetje te geven. Ik zal dan ook na moeten denken wat beter is, een jonkie of een wat oudere vogel.

groetjes Lisa

Safrena

#3
Hey Lisa

Welkom op het forum

Een mannetje erbij doen als optie is zeker niet raar

Als een popje eitjes blijft leggen, kan dit haar dood betekeken
Dan is een optie om er een mannetje bij te gaan doen en de natuur een keertje zijn gang te laten gaan. Na het paren en bevruchte eitjes leggen, gaat jouw popje dan gaan broeden, en houd het leggen van de eitjes daarmee ook op.

Een prikpil, voor honden en katten heb ik dit inderdaad al gehoord,maar zeker niet voor grasparkietjes.
Wel is een optie om je parkietje een hormonenspuit te laten geven, maar dat gebruik je beste echt als laatste redmiddel, want die spuit kan inderdaad nare gevolgen hebben voor je parkietje.

Wat je eerst kan gaan proberen is om te zelf even te kijken hoe en wat
Haal je de eitjes altijd onmiddelijk weg, doe dat dan liever niet, laat ze liggen, of vervang ze door nepeiren en laat deze dan een 21 dagen liggen
Kijk inderdaad ook eens naar de lichturen. Vaak is het zo dat parkieten eitjes leggen als ze lange lichturen hebben, en dan bedoel ik daarmee 15 à 16 uren per dag, breng deze lichturen terug naar een 12 uren per dag
Mochten deze twee niet helpen zou ik toch echt overwegen om er een volwassen mannetje bij te doen ze ze een keer te laten paren en broeden (als de leeftijd het toelaat max 5jaar)
Als ze ouder is dan 5 jaar, en niks van bovenstaande helpt, pas dan heb je het allerlaatste redmiddel nodig en dat is dus die hormonen spuit

Vele groetjes

lisa78

bedankt Safrena, voor de uitleg. Ik heb nog een paar vraagjes,

1. mag ik de kooi wel schoonhouden en dat ik de eieren daarna weer op dezelfde plek terug leg? of moet ik het zo 21 dagen laten staan? Ze houdt namelijk niet van een vieze kooi en ik begrijp dat volkomen. (ze wordt nogal chagerijnig als ik een dagje later haar kooi schoonmaak :D)

2. als we een volwassen mannetje erbij doen, stoppen ze dan na 1 nestje of zal ze altijd de drang houden om eieren te leggen?

3. Mijn broertje heeft thuis een jonkie (mannetje). Is het een mogelijkheid om op een gegeven moment er voor te kiezen om die twee met elkaar in contact te brengen?

ik wil graag het beste doen voor mijn vogeltje en ben daarom ontzettend blij dat ik hier mijn vragen kan stellen.

alvast bedankt voor jouw antwoord.

groetjes Lisa

Safrena

Hey Lisa

1. Je mag haar kooi schoonhouden
2. yep vaak helpt het dat ze een keer broeden in een broedblok en daarna geen eitjes meer leggen
3. Je mag deze twee in contact brengen, maar dan mag je niet vergeten dat jouw broer zijn mannetje langere tijd zal moeten gaan missen.
    Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen voor een vast vriendje

Vele groetjes

lisa78

Hoi Safrena,

bedankt voor je antwoorden. Het is me nu duidelijk.
Ik wacht deze eitjes af (als ik haar buikje bekijk dan zal het niet lang meer duren) en laat ze 21 dagen liggen. Daarna probeer ik het eerst met een doek over de kooi. Mocht dat niet helpen dan krijgt ze een vriendje en kijk ik natuurlijk op deze forum wat er allemaal moet gebeuren in de kooi.


groetjes Lisa