Psychologen in de zaal ?

Gestart door Krimi, maart 21, 2008, 19:07:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Krimi

Beste,

Situatie is als volgt.

Had een nest met 4 jongen, 2 popjes 2 mannetjes
Die zitten in apparte voliere omdat mams lief de kids continue aanviel.

Mams was zo gigantisch gestressed toen het broedhok eruit ging dat ik uit wanhoop het hok heb teruggeplaatst.
Tja dus een 2de leg, gelukkig maar 1 jong dat ging goed totdat het op eigen houtje kon vliegen, toen viel mams
ook die kleine aan. Heb gelukkig die kleine bij de kleintjes uit het eerste nest kunnen plaatsen zonder problemen.

Tot heden ging alles goed en vlogen de kids samen met paps lekker in de kamer rond, maar sinds kort vallen de jongen
voor een of andere reden de vader aan. Zodra hij opvliegt vliegen de 5 jongen naar hem toe en vliegen heel dichtbij
en zodra hij ergens zit gaan ze zitten pikken en vechten.

De jonge uit eerste nest zijn ongeveer 6 maanden.
Nogal frustrerend daar paps altijd voor de kids opkwam toen mams weer eens ging flippen.

Iemand een idee waar dit gedrag vandaan komt en hoe ik dit zou kunnen verbeteren ?  ???

Mvg Krimi


Safrena

Hey Krimi

welkom op het forum

Tja, waarom doen de kleintjes nu zo tegen paps, daar kan ik je jammer genoeg niet meteen een antwoord op gegeven

Wel zou ik je graag de raad geven om paps in de kooi te houden bij mams, en niet meer bij de kleintjes
Laat de kleintjes apart vliegen, en daarna pas mams en paps lekker vliegen

Dit om preventief problemen te voorkomen

Vele groetjes

Krimi

Hoi Safrena en bedankt voor de vlugge reply

Paps en mams zitten samen in de kooi hoor.

En we proberen ze ook afzonderlijk te laten vliegen, ik heb zelfs een 2 de 'tralies' rond de kooi moeten bouwen zodat ze niet meer in de pootjes van de kleintjes bijt want die gingen altijd kijken hoe het bij mams en paps is.
Ik denk dat misschien tot na hun pubertijd het beter is ze inderdaad appart te laten vliegen al vind ik het wel jammer  ???

roha

Ik denk juist dat de rangorde al bepaald wordt.
Parkieten denken niet zoals mensen, van Hey, das mijn papa en die beschermde me altijd als mama aan het stressen was, nu moet ik lief doen tegen papa.
Is het echt pikken en vechten dat de veren rondwarrelen en verwondingen, want dan heb je serieus een probleem, maar wat ik al zei het is nu al rangorde bepalen.

Je wilt alle parkieten dus het liefst bij elkaar houden in 1 kooi, begrijp ik.
Denk je er wel aan dat je dan geen broedhok op kan hangen, i.v.m. inteelt.

En begrijp ik goed dat het popje (mams) nu helemaal niet meer vliegt.
Ik zou ze toch samen laten vliegen.

Krimi

Mams hoppelt meer rond en die vliegt enkel als ik voorbij kom, dan springt ze op mijn schouder. (ze wordt ook al een dagje ouder)

En ze vechten behoorlijk heftig maar niet tot bloedens toe, alleen mams bijt door met bloedende pootjes tot gevolg (maar dat probleem hebben we opgelost met dubbele tralies te plaatsen).
Broedhok komt er zowiezo niet meer in  ??? dus inteelt zou geen probleem mogen zijn.

Tja, Ik ben aan het proberen met de happy shouwer spuit om dat vechten af te leren, zodra ze beginnen te vechten dan krijgen ze een koude douche en dan is alles weer rustig voor een uurtje. Ik weet het niet hoor, de aanhouder wint ?
Volgens mij kan dit geen kwaad, zo worden ze in ieder geval voldoende gewassen  ::)
Maar of het goed is en of het zal werken , tja ...


Caradow

Dit heeft dus helemaal geen zin... Je kunt natuurlijk gedrag niet bedwingen met een spuit water of wat dan ook. Als er zo heftig gevochten word, dan moet je ze uit elkaar halen. Bij elkaar houden en straffen voor natuurlijk gedrag werkt niet en is totaal nutteloos.

Wat bedoel je met mams word al een dagje ouder.. Er word afgeraden om met een pop ouder dan 5 jaar nog te broeden, als je je daaraan hebt gehouden, ne je pop is hooguit 5, dan is dat zeker niet oud..

Weet je wel zeker dat je evenveel mannen als poppen hebt? Ik zou eerder denk dat je meer poppen hebt en dat zou gelijk verklaren waarom er zoveel problemen zijn nu.

Daarnaast is er dan mogelijk nog een ruimte probleem.. Hoe groot is de voliere waar ze in zitten, hebben ze wel genoeg truimte met zijn allen..

Ik zou persoonlijk overwegen om toch een aantal vogels weg te doen en da eens kijken hoe het er voor staat..

Ow en nog 1 opmerking over de happy shower spuit..  Begruik liever geowion kraanwater om je vogels te douchen.. er zittenveel stoffen in het goedje dat bij af en toe gebruik niet veel kwaad kan, maar wat zeker bij regelmatig gebruik de vetlaag van de veren aantast.

roha

Ik sluit me aan bij de tekst van Caradow.
Natuurlijk instinct kun je niet afleren, op geen enkele manier.
Misschien dat je jezelf de vraag moet stellen:
Wat wil ik eigenlijk met deze parkieten, wat heb ik voor ogen, wil ik ze allemaal houden en hoe wil ik dat het liefst? Jouw wenselijke situatie en dan beoordelen wat wenselijke situatie is voor de parkieten. Op welke manier leven de parkieten het prettigst en wat moet ik daarvoor doen om dat te realiseren.