Tweede parkiet dominant

Gestart door rogierlommers, maart 19, 2008, 17:47:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogierlommers

We hebben nu sinds een dik half jaar een tweede mannelijke parkiet, genaamd Henk. De oude parkiet heet Roepie. Beide beestjes zitten goed in hun vleugels en ze zijn vrolijk. Roepie is echter veel en veel tammer dan Henk. Ik denk dat dat komt doordat Roepie 'alleen' is opgevoed en Henk had natuurlijk Ropie als tweede parkiet.

Maar nu het probleem. Henk ik heel erg dominant. Als Roepie uit zijn eetbakje eet, dan loopt Henk ernaartoe om Roepie vervolgens weg te jagen en zelf uit het bakje te eten. Gelukkig hebben we wel voor elke parkiet een eigen eetbakje, dus dan pakt Roepie gewoon Henk's bakje. Maartoch, zojuist een bakje krachtvoer gekocht en weer hetzelfde: Henk jaagt Roepie weg. Wat kan ik doen tegen dit dominante gedrag? Boos aankijken heeft volgens mij niet echt nut. Wat raden jullie mij nog meer aan?

Ook komt Henk niet als we hem roepen. Roepie komt gelijk... sterker nog, Roepie zit het liefst bij ons op de schouder.

Wanneer worden het nu eens vrienden? Soms heb ik het idee dat ze nog steeds elkaar niet echt mogen, zelf niet na dik zes maanden. Komt dit nog goed? En hebben jullie tips?

Caradow

Aan de verstandhouding tussen Henk en Roepie kun je niets veranderen. Ze worden misschien nooit echt goede vrienden, misschien dat dat zich ook nog ontwikkelt..

Aan het wegjagen bij de bakken/dominatieverhaal, daar kun je niets aan veranderen. Dat moet je ook niet willen, het is tenslotte gewoon parkietengedrag.

rogierlommers

Citaat van: Caradow op maart 19, 2008, 18:15:36
Aan de verstandhouding tussen Henk en Roepie kun je niets veranderen. Ze worden misschien nooit echt goede vrienden, misschien dat dat zich ook nog ontwikkelt..

Aan het wegjagen bij de bakken/dominatieverhaal, daar kun je niets aan veranderen. Dat moet je ook niet willen, het is tenslotte gewoon parkietengedrag.

Maar je kunt het ontwikkelen vriendschap ook niet triggeren ofzo?

roha

Je kan wat betreft het voerbakkenverhaal, een derde voerbak ophangen.
Moet je wel de hoeveelheid van het voer verdelen over de 3 bakken, zodat er ook niet te veel eten is.

Moppers

Zijn er ook wel eens momenten dat ze wel goed met elkaar overweg kunnen? Want zodra die er zijn, kan je er wel van uit gaan dat het goed zit tussen die twee.
Parkieten zijn groepsdieren, en in een groep moet een rangorde bepaald worden, dat is een simpele overlevingsstrategie. Dus zelfs tussen parkieten die hardstikke dik met elkaar zijn, wordt regelmatig de rangorde bevestigd. De dominante parkiet laat zien dat hij/zij dominant is, de ander gedraagt zich dan daarnaar. En vaak gebeurt dit bij het eten. Jouw Henk laat zien dat hij de baas is door henk weg te jagen, en Roepie laat zien dat hij dat accepteert door van het bakje weg te gaan.

rogierlommers

#5
Citaat van: Moppers op maart 20, 2008, 22:07:30
Zijn er ook wel eens momenten dat ze wel goed met elkaar overweg kunnen? Want zodra die er zijn, kan je er wel van uit gaan dat het goed zit tussen die twee.
Parkieten zijn groepsdieren, en in een groep moet een rangorde bepaald worden, dat is een simpele overlevingsstrategie. Dus zelfs tussen parkieten die hardstikke dik met elkaar zijn, wordt regelmatig de rangorde bevestigd. De dominante parkiet laat zien dat hij/zij dominant is, de ander gedraagt zich dan daarnaar. En vaak gebeurt dit bij het eten. Jouw Henk laat zien dat hij de baas is door henk weg te jagen, en Roepie laat zien dat hij dat accepteert door van het bakje weg te gaan.

Nouja, ik weet niet precies hoe ik kan zien of het soms goed gaat. Soms zie ik wel dat de 1 de ander opzoekt om 'snel regen zijn snavel aan te tikken', maar de ander reageert daar niet vaak op. Wat is dit eigenlijk voor gedrag? Beide vogels doen dit wel vaker tegen iets glimmends of bijvoorbeeld mijn nagel. Misschien moet ik wachten op het moment dat ze beide 'in zo'n bui zijn' en elkaar op die manie vinden ofzo. Kan dit?

Sorry, "regen" moet natuurlijk "tegen" zijn. Mis ik een edit-knop???

editknop heb je als gebruiker maar een korte tijsd staan.. maar bij deze samengevoegd ;) Gr Caradow

NaOmi_W

Dat bij de etensbak wegjagen moet je niet teveel zorgen om maken, dat is inderdaad de ander even op zijn plaats zetten die blijkbaar niet bovenaan staat. Je hebt al de mogelijkheid gecreëerd dat Ropie een andere keus heeft om te gaan eten.

Hier heb ik een koppel die gek op elkaar is, maar zodra het mannetje bij de etensbakjes is, zijn ze alle 3 allert en voor je het weet zitten zij daar ook, zelfs het vrouwtje jaagt hem dan weg en laat hem maar zelden naast haar eten. Hij wacht dan gewoon weer een rustig moment af, of wordt gevoerd door zijn vrouwtje.

rogierlommers

Citaat van: NaOmi_W op maart 21, 2008, 10:59:57
Dat bij de etensbak wegjagen moet je niet teveel zorgen om maken, dat is inderdaad de ander even op zijn plaats zetten die blijkbaar niet bovenaan staat. Je hebt al de mogelijkheid gecreëerd dat Ropie een andere keus heeft om te gaan eten.

Hier heb ik een koppel die gek op elkaar is, maar zodra het mannetje bij de etensbakjes is, zijn ze alle 3 allert en voor je het weet zitten zij daar ook, zelfs het vrouwtje jaagt hem dan weg en laat hem maar zelden naast haar eten. Hij wacht dan gewoon weer een rustig moment af, of wordt gevoerd door zijn vrouwtje.

Oke, Henk en Roepie zijn beide mannetjes. Hoe kan ik zien of het op sommige momenten wel klikt tussen beide vogels? Ze zijn wel altijd bij elkaar in de buurt te vinden, maar ik zie ze nooit 'kroelen' ofzo. Wel laten beide vogels zichzelf 'krabbelen' over hun kop door mijzelf, maar nooit door de andere vogel zelf.

NaOmi_W

Zolang ze niet constant achter elkaar aan vliegen. Blijkbaar vechten ze ook niet, daar heb je het in ieder geval niet over gehad, dus ze zullen elkaar gewoon tolereren. Dat zie ik hier in de volière ook... er zijn er die niet altijd zin hebben om de ander rustig te laten zitten en dan is het wat gekibbel enzo, maar vechten doen ze niet. De rest van de tijd zijn ze ook gewoon met hun eigen ding bezig en laten de rest met rust.

Zag net trouwens dat het mannetje dat altijd het onderspit delft bij de voerbakken, zich laat voeren door het andere mannetje dat niet aan zijn trekken komt bij zijn vrouwtje (is nog een jong speels ding en nog niet geïnteresseerd in 'volwassen' gedoe), niet dat het er lief aan toe ging, maar tijdens het pikken even wat overdracht van eten  :P

rogierlommers

Citaat van: NaOmi_W op maart 21, 2008, 11:35:46
Zolang ze niet constant achter elkaar aan vliegen. Blijkbaar vechten ze ook niet, daar heb je het in ieder geval niet over gehad, dus ze zullen elkaar gewoon tolereren. Dat zie ik hier in de volière ook... er zijn er die niet altijd zin hebben om de ander rustig te laten zitten en dan is het wat gekibbel enzo, maar vechten doen ze niet. De rest van de tijd zijn ze ook gewoon met hun eigen ding bezig en laten de rest met rust.

Zag net trouwens dat het mannetje dat altijd het onderspit delft bij de voerbakken, zich laat voeren door het andere mannetje dat niet aan zijn trekken komt bij zijn vrouwtje (is nog een jong speels ding en nog niet geïnteresseerd in 'volwassen' gedoe), niet dat het er lief aan toe ging, maar tijdens het pikken even wat overdracht van eten  :P

Soms als de 1 te dicht bij de ander komt, dan gaat er een 'snauw' naartoe. Hier blijft het echter bij. Moet ik mij zorgen gaan maken?

NaOmi_W

Nope ;)

Als ze maar niet serieus gaan vechten

DarkWolf

Ik heb hetzelfde 'probleem' bij mijn 2 parkieten. Sinds eind november heb ik er Bartok bij (deze is ook helemaal niet tam), en Bartok jaagt Falkor altijd weg bij zijn etensbakje. Maar dus ook als ik trosgierst of de bio-box ophang. Ik laat ze doen, in het begin maakte ik de fout dat ik Bartok dan 'wegjoeg', maar nu laat ik ze het zelf 'uitvechten'. Als Bartok Falkor wegjaagt, gaat Falkor gewoon naar het andere bakje. Bij trosgierst ed probeert hij nog mee te eten, maar vaak geeft hij het op en gaat nadat Bartok zijn buikje vol heeft gegeten gaan kijkn of er nog iets over is (niet dus..).
Zolang ze niet vechten tot bloedens toe, laat je ze gewoon doen. Ik moet zeggen dat het hier al gebeterd is tov het begin, nu neemt Falkor meestal het 1e voerbakje en Bartok het 2e.