Palmtakjes

Gestart door Audrey, maart 19, 2008, 17:20:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Hallo,

in onze huiskamer ligt op dit moment een palmtakje (een gewoon palmtakje van palmzondag), is dit gevaarlijk voor Croky? Ik heb de zoekfunctie gebruikt en lijst van giftige planten bekeken maar er stond nergens wat ik zocht.

Groetjes

Caradow

Ik heb geen idee wat voor tak je daarmee bedoelt.. Als je de naam van de tak hebt, kun je beter uitzoeken of het ergens in de lisjt voorkomt..

Audrey

Palmtakjes zijn de takjes die je kan laten wijden op palmzondag, dit was vorige zondag. M'n oma brengt er ieder jaar mee en nu ligt die tak hier dus nog, nog geen tijd gehad om hem te verknippen. Maar ik heb 2 foto's getrokken ter verduidelijking.  ;)

[verwijderd door de beheerder]

Toeky/Mika

Palmtakjes of takjes van de buxus zijn giftig, zelfs voor mensen.
Ik zou ze dus zeker niet in het bereik van parkietjes leggen.

Moppers

Is het misschien de maagdenpalm?
Ik weet  niet of dat een voor parkieten giftige plant is. Maar in geval van twijfel is altijd 1 oplossing de beste: niet geven.

Audrey

Wij hebben in de tuin buxushaagjes staan, en het lijkt er wel op maar het is niet hetzelfde. Ik heb eigenlijk geen idee of het de maagdenpalm is die voor palmzondag gebruikt wordt... zal het eens proberen nagaan.

Caradow

er zijn verschillende soorten buxus, google er maar eens op en volgens mij staat deze er tussen

Demelza

Van "geloventhuis.nl":

"De palmtak, meestal buxus, verwijst naar de juichende mensen die langs de weg stonden bij Jezus' intocht in Jeruzalem."

Van "wikipedia.nl"

"En toch is het gebruik van palmtakken in de katholieke kerk al lang bekend. Omdat echte palmbomen niet in noordelijk of noordwestelijk Europa groeien, voelden de mensen in de middeleeuwen zich aangetrokken tot wintergroene en altijdgroene planten. Zij wezen namelijk op het feit dat het leven na en zelfs tijdens de symbolische dood, de winter, verder gaat. Geschikte planten waren hulst, Taxus, maretak en buxus. Vooral buxus kreeg de gebruiksnaam palm"

Safrena

Citaat van: Moppers op maart 20, 2008, 22:11:08
Is het misschien de maagdenpalm?
Ik weet  niet of dat een voor parkieten giftige plant is. Maar in geval van twijfel is altijd 1 oplossing de beste: niet geven.

Hey Ingrid

Neen het is geen maagdenpalm  ;)

Het is "gekorwiekte" buxus, vaak van mensen uit eigen tuin enz, die ze dan mee doen naar de kerk om te laten wijden, zegen met wijwater (heiligwater) en dan krijgt dat de naam "palmtak"  ;)
Vaak word dit gedaan door heel christelijk gelovige mensen  ;)

@Audrey

Persoonlijk zou ik het zeker niet in de buurt van jouw parkietjes hangen. ;)

Vele groetjes

DarkWolf

Hier hing er ook eentje, gelukkig helemaal verdroogt. Bartok heeft daar aan zitten bijten, en toen heb ik hem weggehaald. De nieuwe hangt in de auto.

Audrey

OK, heel erg bedankt voor het advies!  :D