Opgewonden Ari

Gestart door caatje, maart 18, 2008, 12:18:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

caatje

Ari (nu ongeveer 1,5 jaar) is erg aan het veranderen.Hij is een paar keer flink ziek geweest maar lijkt nu echt te zijn opgeknapt.
Helaas is zijn gedrag ook erg veranderd. Hij is alleen maar bezig met zijn eigen spiegelbeeld, in de prullenbak (hebben we al weggedaan), de theepot, de spiegel in de gang, de kraan, de kaarsenstandaard, en owee als wij een kopje thee willen. Dan hangt ie onmiddellijk aan onze vinger.
Hij vrijt er lustig op los met alles wat los en vast zit. Mijn uitgekauwde kauwgumpje (!) misbruikt ie als hij de kans krijgt, soms al om half 8 's ochtends!
Normaal liet ik hem altijd vrij rond vliegen maar nu zit ie regelmatig in de kooi omdat ik de kriebels van hem krijg. Hij is helemaal niet meer gezellig. :(

Ik denk erover om een collegaatje voor aan te schaffen maar ik ben tegelijkertijd bang dat ie haar net zo te grazen neemt als mijn kauwgumpje.
Ik zet hem nu dus regelmatig ' voor straf' in de kooi. Denken jullie dat ie daar iets van leert?
Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Kan dit gedrag tijdelijk zijn? Is een collega verstandig? Heeft straffen zin?
Wie heeft er tips voor me?

Groet Caatje


MadameX

heey,,

zoals jij het gedrag van je parkiet beschrijft denk ik dat ( k ga er vanuit dat t een mannetje is gezien dat je over een hij praat ) hij in de baltsstemming is, hij wil dus paren. hij ziet zijn spiegelbeeld als een soortgenoot waarmee hij kan paren en probeert het dus ook op alles uit. het voor straf in de kooi zetten zal ( denk ik ) niet helpen het gedrag zal na een tijdje wel overgaan maar het komt zekerweten weer terug.

een soortgenootje kopen moet je zelf weten, maar ik denk dat als je nog een mannetje erbij doet ze gaan bijten, en een vrouwtje zal gaan leiden tot jonkies ben ik bang.

dit gedrag zal hij een aantal keren per jaar wel gaan vertonen maar ga dan gewoon door met de dagelijkse routine en hem er uitlaten want het gaat vanzelf over en je wilt wel dat je parkiet voldoende beweging krijgt
nou veel succes  ;) ik hoop dat alles goed gaat  :)  ;D

Kleintjes

Citaat van: MadameX op maart 18, 2008, 13:04:28
heey,,

een soort genootje kopen moet je zelf weten, maar ik denk dat als je nog een mannetje erbij doet ze gaan bijten, en een vrouwtje zal gaan leiden tot jonkies ben ik bang.

Hoihoi,

2 mannetjes bij elkaar is geen probleem hoor. Net als 'n popje bij Ari zetten geen probleem hoeft te zijn. Jongen krijg je (normaal gesproken) alleen als je 'n broedgelegenheid ophangt zoals 'n nestblokje. Er zijn genoeg koppeltjes die uit 2 mannetjes bestaan, kuikens zal je van hen dus nooit krijgen  ;)

Wat Ari's gedrag betreft: Hij lijkt me 'n beetje oversekst. Hij heeft nu 'n mooie leeftijd waarop dit bij veel jonge kereltjes 'n actieve rol gaat spelen. De keuze is aan jou: Mannetje of vrouwtje erbij is geen probleem en dan heeft hij ook de mogelijkheid om te sjansen wat hem uiteindelijk weer kalmeert (dat sjansen vreet energie  ::)). Je kan hem ook alleen houden (wat eigenlijk jammer is aangezien ze groepsdieren zijn) en hem proberen afleiding te bieden in de vorm van speeltjes. Verder kun je niet veel aan dit gesjans doen behalve ermee te  leven en te lachen aangezien ze nog wel eens de meest gekke toeren uithalen.

Ik geniet volop van 't gesjans van de heren, ze krijgen niet altijd 'n reactie van de meiden. Ik heb 2 kereltjes die er wel pap van lusten en de dames hebben niet altijd zin in dat gesjans van hun. Gebeurt ook wel eens dat de kerels door de tralies heen met elkaar zitten te flirten. Lachen, genieten en ja, hun gang laten gaan. Ze zijn niet zo als honden, die kun je afleren overal op te fietsen.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mandy

Je kunt natuurlijk proberen, om hem een kameraadje te geven maar dat wil niet meteen zeggen dat dat gedrag over is.

Ik heb namelijk 4 parkieten, 1 vrouwtje en 3 mannetjes,

1 mannetje heeft een mannetje als partner, maar vind mijn duim het allerbeste, want die voert hij en begint alleen op mijn duim of een punt van een kussen te vrijen. Proberen kun je het natuurlijk altijd!
Het popje heeft daar he-le-maal geen oog voor die is alleen maar bezig om een ander mannetje te pluizen, da's het liefste wat ze doet...Of voor het raam zitten..

De een heeft nou eenmaal meer drang dan een andere parkiet...

roha

Het komt best veel voor dat mannetjes 'oversext' zijn, er zijn zelfs vrouwtjes die aan zelfbevrediging doen.
Dat is de natuur en we zitten nu wel in het broedseizoen, dus de drang zal iets hoger liggen dan buiten het seizoen.
Als je een vriendje of vriendinnetje erbij haalt, wil dat niet direct betekenen dat het gedrag minder wordt, of dat de ander belaagt wordt. Het is ook maar de vraag of ze elkaar aardig vinden.
Hem straffen door hem in z'n kooi te zetten helpt niet, het is een natuurlijke drang en dat moet je gewoon laten gaan.
Ik heb een mannetje gehad en een popje, hij had geen interesse als zodanig in haar en dus waren er wel andere attributen aan de beurt, als hij zichzelf maar zag! Ik moet zeggen dat ik net als Mars er altijd om moest lachen om de capriolen die hij daarvoor uithaalde.




hillie

Hoi Caatje,

Ook ons mannetje heb zo "oversext" gedrag.
En we hebben ook een vrouwtje dus dat doe der niet toe.
Wij kiezen er voor om een broedhokje neer te hangen.
Om te kijken of het over gaat.
Maar die keuze is aan je zelf.

groetjes hilde

caatje

Dank voor jullie reacties, ik heb de kooi inmiddels weer open gezet hoor. :) Hij zat me ook wel erg zielig aan te kijken zo door de tralies heen.....
Hij is erg gewend aan zijn vrijheid.
Wij moeten ook wel vaak lachen als hij 's morgen om half 8 de liefde bedrijft met mijn kauwgompje maar ik vind het niet prettig dat hij zo onderhand mijn hele huis inpikt en tot lustoord omdoopt. Overal pitst hij zaadjes tegenaan en mijn droge, schone(!) vaatdoek moet eraan geloven, of de placemat op tafel waaraan wij zitten te eten, mijn mooie hoogglanskast, bij voorkeur als ik hem net gepoetst heb.... Als hij 'klaar' is neemt hij vaak in zijn vlucht mijn kauwgom mee en kwakt het elders in de kamer neer met alle gevolgen van dien.
Of als we de kamer uitgaan om de voordeur te openen vliegt ie ineens mee en zou hij dus ook naar buiten kunnen vluchten. De grote spiegel in de gang heb ik mede om die reden al verkocht op Marktplaats!
Kleine Ari speelt een hoofdrol hier in huis en dat is niet helemaal de bedoeling.
In ieder geval bedankt voor de tips, ik hoop dat het snel wat rustiger wordt in dat koppie van hem. Over een eventuele collega ga ik nog maar een sgoed nadenken.

Caradow

Ik wil je toch anraden om je kauwgom voor jezelf te houden...

Mandy

Je hebt een heel actief parkietje, dus kun je hem waarschijnlijk ook wel afleiding met bv trosgierst, fruit of toch eventueel een kameraadje!

Ik heb er eentje die moet er niet aandenken da's een stille genieter, Die kijkt het liefst de hele dag voor het raam naar de tuin en eentje die vind dat mijn duim zijn grootste vriend is, maar je laat zelf toe in hoe ver hij kan gaan. Als ik niet wil dat ie mijn duim gaat zitten wippen dan trek ik hem wel weg hoor...

Afleiden da's volgens mij het beste...Constant speeltjes verhangen, houdt ze ook bezig.