man gaat nestkast in bij broedende pop

Gestart door Niels, maart 12, 2008, 21:09:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels

Ik heb een koppel grasparkieten die voor het eerst aan het broeden gaan. het popje heeft in een liggend nestkastje vier eitjes gelegd. Het mannetje zat gezellig op het stokje voor het hokje te keuvelen en alles leek goed te gaan. Tot het mannetje gisteren ineens om overklaarbare redenen het broedhokje inging waar met het broedende popje natuurlijk direct een enorm gevecht begon. Natuurlijk de eitjes allemaal stuk en het mannetje enigszins gehavend. Gelukkig kon ik snel beide vogels uit het broedkastje halen. Nu een dag later is het net of er niets aan de hand is. Het vrouwtje zit alweer in een broedhokje en zal misschien snel weer eitjes gaan leggen. Maar krijg ik dan weer niet hetzelfde? en wie weet hoe dit eigenlijk gekomen is? Ik las elders dat het mannetje nooit in het broedkastje hoort te komen.

Groeten, Niels.

Mars

Heel veel mannetjes komen in het blokje kijken. Over het algemeen wordt dat omschreven als niet normaal.

Ik had hier twee koppels zitten broeden en bij beide ging de man naar binnen. Beide vonden dat niet erg, ook niet toen er al eitjes waren, maar toen er in het ene blokje een kleintje geboren was vond het popje het daar niet goed meer. Gevolg: in totaal 3 kapotte eitjes. in het andere blokje gaat het nog steeds heel goed en mag papa zelfs de kleintjes mee helpen warm te houden en voeden.

Als het niet mag, is het heel vervelend. Want wat doe je er tegen? Voor de gezondheid van je pop zet je de man niet apart. Maar als het de veiligheid van geboren kleintjes bedreigd wel. Kijk het even aan, je popje heeft haar mannetje hard nodig.
Ik had zelf de conclusie getrokken: als de eitjes nog maar net gelegd zijn, zou ik er voor kiezen de eitjes weg te halen. De gezondheid van je oudervogels gaat voor die van de eitjes. Zijn de kleintjes al geboren of staan de eitjes op uitkomen dan is het lastiger.

Overigens ging het bij forumlid Ilse na een eerste 'botsing' in het blok daarna heel goed. Dus kijk het gewoon aan, sommige popjes zijn gewoon heel zenuwachtig voor hun eerste keer.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kevke

hey hallo,

het mannetje hoort normaal gesproken zich pas met det jongen te bemoeien na een aantal weken, dan gaat hij meehelpen de jongen te voeren. bij mij zijn de mannen alleen druk bezig om de poppen te voeren en bemoeien zich nog niet echt met het broedblok (van binnen :-X) . ze zitten dan gewoon voor het broedblok om de pop te voeren die zich bezig houd met het nestblok.

Is het mannetje nu wel rustig en vind er geen ruzie meer plaats tussen de pop en de man? bij zo'n situatie's valt er weinig te doen... alleen als de ruzie's hoog oplopen zou ik ze tog uit elkaar halen, maar zo te zien lijkt mij dat niet het geval. ik hoop dat er snel weer nieuwe eieren in komen en dat de rust snel weder keert 8)

succes nog, kevin...

Safrena

Citaat van: kevke op maart 13, 2008, 15:33:06
...
het mannetje hoort normaal gesproken zich pas met det jongen te bemoeien na een aantal weken, dan gaat hij meehelpen de jongen te voeren. bij mij zijn de mannen alleen druk bezig om de poppen te voeren en bemoeien zich nog niet echt met het broedblok (van binnen :-X) . ze zitten dan gewoon voor het broedblok om de pop te voeren die zich bezig houd met het nestblok.
...

Hey Kevin

Welkom op het forum

Een mannetje gaat inderdaad de eerste week alleen het popje eten gaan geven, maar na een week gaat het mannetje ook de kleintjes gaan mee helpen in het blok  ;)

Vele groetjes

kevke

ow, ja sorry ik ben vergeten hoelang het duurde vorig jaar ;) ik dacht ongeveer 2/3 weken, maar dan heb ik dat mis,

gr. kevin

Niels

De volgende dag heeft de pop weer een ei gelegd. Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en het is bij 1 ei gebleven. Ze broedt wel gewoon en het mannetje heeft zo te zien zijn lesje geleerd. Ik wacht het verder maar gewoon af. als er een jong uitkomt zal het wel een flinke worden ;-)

Groet en bedankt,
Niels.