Jong en oud bij elkaar?

Gestart door Dolce, maart 12, 2008, 20:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dolce

Ik heb een parkietje van ongeveer 7 jaar. Ze had vroeger een vriendje maar die is overleden nog voor ik haar kreeg.

Nu wil ik er graag een jonkie bij, mijn vraag is of dat samen wel goed gaat jong en oud?

Of ik dan een jongen of een meisje moet nemen? dit is een vrouwtje.

En ze is nu een beetje tam, ze eet op mijn hand, ik kan haar aaien en kusjes geven. Heeft het invloed op haar tamheid of is er juist een kans dat ze nog tammer word als ik die kleine dan ook tam maak??

Jacko

Hallo Dolce.

Ik dénk dat er in principe geen problemen zullen ontstaan tussen een jong en oud parkietje.
Als jouw parkietje een vrouwtje is zou ik gaan voor een mannetje, op den duur geeft dat minder probleempjes dan bij 2 vrouwtjes.
Meestal word een parkietje iets minder tam als er een nieuweling bij komt maar dit is lang niet altijd zo.

Ik vind trouwens dat als je je parkietje kusjes mag geven en vooral haar aaien dat ze dan echt goed tam is, die van mij laat dat echt niet toe ;)

Groet, Jack

Dolce

O gelukkig maar, want ik dacht altijd dat ze alleen tam was als ze op je hand kwam uit zichzelf. Bij mij alleen als er eten op ligt.
Verder kan ik haar ALTIJD over haar buikje aaien, ze bijt dan niet en kusjes geven kan ook gewoon. Dat vind ik gelukkig al wel een hele vooruitgang als ik het vergelijk met hoe ze in het begin was, haha.


Jacko

Je kan heel veel opvattingen hebben van tam.
't is heel goed dat ze je toelaat haar te aaien, vooraal doordat ze denkt dat jouw vinger geen kwaad kan.
Wel blijven doen trouwens zodat je haar vertrouwen steeds meer wint.
Die van mij (foto) is ook heel tam maar laat zich absoluut niet aaien, ieder parkietje is anders eh.

groetjes,
Jack

Ingsu

Hey Ing,

mijn vorige parkietje [Wladi] was ook al wat ouder toen ik Ichuu erbij kreeg, en dat ging ook altijd goed. Het maakt volgens mijn in principe niet uit hoe oud ze zijn.

Soms worden parkietjes wat minder tam als je er een 2e bij haalt, aangezien ze dan niet alleen maar met jou "omgaan", maar ook met hun nieuwe vriendje. Maar als je ze allebei gewoon veel aandacht blijft geven kunnen ze goed tam worden allebei : )

Liefs,
Inge

Dolce

Oke ing, bedankt,  ja want het lijkt me gewoon zo leuk een pietje erbij !
Als je een hele jonge neemt, zijn die veel makkelijker tam te maken toch.. Maar is het voor die jonge dan niet zo dat die minder tam word dan als ik die alleen / apart zou hebben?
En wat als Dolce niet tegen zijn nieuwe vriendje kan? Wat als ze elkaar niet mogen?

Jacko

Het is ook leuk, een kleintje erbij. Maar je moet wel de pro's en con's weten.
't klopt dat jongere parkietjes makkelijker tam te maken zijn. Je moet wel goed weten dat je niet een parkietje moet nemen jonger dan 7 á 8 weken.
Als je wilt dat ze beide tam worden/blijven zal je het kleintje eerst ergens apart zetten en hem (aardig) tam maken. Pas dan kun je de twee kooitjes naast elkaar zetten en kijken of ze nieuwsgierig naar elkaar zijn. In principe zal mannetje+vrouwtje niet veel problemen geven, alles heeft tijd nodig, en gun ze dit ook.

Veel succes, groet
Jack.

Ingsu

Je hebt natuurlijk altijd het risico dat ze niet met elkaar overweg kunnen. Misschien worden het beste vriendjes, misschien zullen ze elkaar hoogstens tolereren, maar volgens mij is de kans dat ze écht niet met elkaar overweg kunnen en gaan vechten, niet zo groot. Dus ik denk dat het voor jouw parkietje goed zal zijn als je er eentje bij neemt [in verband met school en je vriend, je bent natuurlijk niet altijd thuis en dan zit Dolce ook maar zo alleen]. Zoals Jacko al zei, eerst het kleintje even apart zetten en tam[mer] maken, dan zul je denk ik geen problemen hebben! ^_^

Dan is het voor jou natuurlijk ook ontzettend leuk als je straks 2 tamme vogeltjes hebt! ;)

Trouwens, als je echt heel erg ongerust bent over dat ze elkaar niet mogen, je kunt ook een kweker zoeken die het vogeltje terug wilt nemen als het echt niet klikt en dat je dan een andere krijgt. Alleen moet je dan wel zien hoe je dat gaan doen met tammaken, lijkt me zonde van de moeite om een tamgemaakt parkietje in te ruilen [oeh, wat klinkt dat grof zeg! :( Maar zo is het wel...]

Succes! Laat nog maar weten wat je hebt besloten!

Mo

Hoi,

Het hoeft niets uit te maken hoor of je oud en jong bij elkaar zet. Het worden vriendjes of niet, dat ligt niet aan de leeftijd van het vogeltje, maar of ze elkaar leuk vinden ja of de nee. Ik zelf heb in november een kleintje erbij gehaald, omdat Elmo's vriendje was overleden. Mijn Elmo is heel tam en nu dit kleintje erbij is, is ie nog net zo tam. Het nieuwe vogeltje is ondertussen ook een vriendinnetje van hem geworden, maar ik blijf nog steeds zijn grootste vriendin. Buiten de kooi komt ie gelijk naar me toe om met me te knuffelen en tegen me te praten, wat er voor zorgt dat het kleintje ook naar mij toe komt. Zo spelen ze met elkaar, maar ook rustig ieders alleen. Zo wordt de jongste ook mooi tam. Die kijkt het kunstje af van de oudste. Dus het kan ook zeker voordelen hebben als je een jonge bij een oudere plaatst. Het belangrijkste is dat je je beiden even veel aandacht geeft, zodat ze jou ook als vriendje/vriendinnetje gaan zien. En als je er niet bent en ze zitten in de kooi hebben ze elkaar om mee te spelen.

Groetjes Mo






marianne vermaas

Hoi,

Ik heb verleden jaar weer een parkiet gekocht een vrouwtje en die is lekker tam,nu heb ik een paar weken geleden een jonge parkiet gekocht,een mannetje en eerst apart in een kooi gezet,zo dat ze aan elkaar kunnen wennen en coco proberen tam te maken,maar op het laatst had hij meer erg in Manky dan in mij,dus bij elkaar gezet.nu kom hij wel op mijn hand zitten als ik tros giers heb dat ziet hij van manky,zo leren ze toch een hoop van elkaar,als hij tam is kan ik ze laten vliegen in de kamer,maar nog even geduld,dat is weleens moeilijk .Ze kunnen heel goed met elkaar opschieten.maar ik zal toch niet twee vrouwtjes bij elkaar zetten,dat gaat soms niet goed,heb ik in het verleden ervaren,die moest ik apart houden.groetjes Marian ;)

Mandy

Hoi,

Ik heb ook vier parkieten van +1 tot +5 jaar.... Ze leren inderdaad van elkaar of ze nou jong of oud zijn... Het handige is wel... De jongere doen de ouderen al snel na, ook qua losvliegen, dat is mijn ervaring.....
Altijd leuk om te zien!