Schurft naast snavel, helpt olie?

Gestart door june, maart 09, 2008, 11:22:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

june

Hallo allemaal,

zojuist viel me op dat mijn parkiet kruimelachtige vlees naast zijn snavel heeft zitten.
Na enige zoektoch naar informatie op internet, wijst het erop dat het scaly face is, schurftmijt.

Heeft iemand hier ervaring hiermee en des te meer het bestrijden ervan? Ik las op diverse sites dat men olie
of vaseline kan gebruiken om het in te smeren en te laten genezen. Iemand ervaring?

Alvast bedankt!
June

Ilse*

Hoi June,

Welkom op het forum! :)

Gelukkig heb ik (nog) geen ervaring met schurftmijt, wel heb ik er het een en ander al over gelezen...

Parkietjes die schurftmijt in een beginstadium hebben kunnen worden behandeld met vaseline (de parfumvrije).
Misschien kun je voor de zekerheid een foto plaatsen, zodat we kunnen zien hoever de schurftmijt al aanwezig is. Want je zegt 'kruimelachtig vlees'.

Je kan ook even langs een vogelarts gaan, deze heeft de juiste medicijntjes voor je parkietje. Soms ook druppels voor in de nek, zodat je je parkietje niet elke dag een paar keer hoeft vast te pakken om zijn snaveltje in te smeren.
Kijk ook eens naar zijn pootjes, zit het daar ook?

Succes en sterkte! :)

Groetjes, Ilse

Safrena

Hey June

Welkom op het forum

Nog even een aanvullig op Ilse haar berichtje
Kijk ook eens op onderstaande link, daar kun je veel meer over schruftmijt en zijn behandeling lezen ;)

http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Vele groetjes

Toeky/Mika

Mijn parkietje Toeky had vorige zomer schurftmijt, omdat wij ook niet wisten wat doen zijn we met haar naar de dierenarts geweest. Hij heeft met een tussentijd van enkele weken 3 maal 1 druppeltje medicatie in haar nekje gedaan, achteraan waar ze zelf niet aan kon. Met deze behandeling was ze volledig genezen en heeft het tot hier toe nog niet terug gehad.