Nieuw parkietje

Gestart door Peter62, maart 09, 2008, 15:28:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter62

Eergisteren heb ik een nieuw parkietje opgehaald. Het is een popje met een groen lijfje en geel kopje. Heel apart vind ikzelf. Ik heb echter geen reservekooi dus heb haar meteen bij de anderen gezet, dat leverde gelukkig geen problemen op.
zie foto


 

[verwijderd door de beheerder]

Ilse*

#1
Hoi Peter,

Wat leuk dat je een popje hebt aangeschaft :)
Ik had nog wel even een vraagje, je zegt dat je ze bij de anderen in de kooi hebt gezet.

Hoeveel zitten er nu in de kooi dan? En heb je ook op de geslachten gelet? Nooit meer popjes dan mannetjes mogen in de kooi.

Veel plezier met de nieuwe dame! :)

Groetjes, Ilse


Edit:
In een ander topic van jou las ik dat je al een mannetje (Joepie) en een popje (Trixie) hebt. Ik neem aan dat je hun nog steeds hebt en dat ze bij elkaar in de kooi zitten?
Nu heb je nog een popje erbij gezet... Dit gaat vroeg of laat een keer fout, vooral nu het broedseizoen aanbreekt... En geloof me, ik spreek (helaas) uit ervaring :(
Ik raad je aan om nog een mannetje (en een grotere kooi) aan te schaffen, of om dit popje tijdelijk apart te zetten.

Peter62

CiteerIk neem aan dat je hun nog steeds hebt en dat ze bij elkaar in de kooi zitten?
Ja, dat is juist
Ik maak mij niet zoveel zorgen dat die twee popjes met elkaar gaan vechten. Trixie heeft niet veel belangstelling voor Joepie. Omgekeerd wel maar Trixie laat hem niet toe.

Ilse*

#3
Precies hetzelfde hier ;)
Hier had ook de ene parkiet aandacht voor de ander, maar niet andersom. Tot de derde kwam. Eerst ging alles goed, maar na een paar maanden, wouden de popjes ineens beide het mannetje, terwijl ze daarvoor echt niet naar hem omkeken... :-\ Het was maar goed dat ik thuis was, en ze pikkend en rollebollend over de bodem uit elkaar kon halen... :(

De relaties onderling kunnen zo ineens omslaan, vooral als het straks wat warmer wordt en het broedseizoen echt gaat beginnen.

Ik heb het je nu in ieder geval geadviseerd, en je moet natuurlijk zelf weten wat je ermee doet. Ik neem in ieder geval nooit meer het risico...

Ben je van plan om ze voor altijd met zijn drietjes te houden? Of wil je er over een tijdje nog een man bij halen en een grotere kooi aanschaffen?

Groetjes, Ilse

NaOmi_W

Zoals aangehaald, tegen het broedseizoen gaan ze, als ze dat nog niet hebben gedaan, koppeltjes vormen en dan weet je niet wat je ziet gebeuren... Er wordt vaak gezegd dat mannetjes niet om vrouwtjes vechten, maar zelfs dat gebeurde bij mij, maar aangezien ik 4 parkieten heb, 2 mannetjes en 2 vrouwtjes, kon het verliezende mannetje voor het andere vrouwtje gaan. Als die optie er niet had geweest, had het vechten ik weet niet hoe lang door kunnen gaan... met gevolgen waar je je fantasie op los kunt laten.

De betreffende mannetjes zaten toen al zo'n 4 maanden samen in 1 kooi. Er was zo nu en dan wel wat gekibbel en gepik naar elkaar, maar nooit vechten, tot opeens de hormonen op gingen spelen.

roha

Je hebt de nieuwe parkiet nog maar net, deze parkiet moet nog eerst wennen. Is ze gewend dan zal er opnieuw de rangorde worden bepaald en dan heb je nog het broedseizoen waar de partner wordt bepaald. Ik weet niet of e nieuwe pop nog jong is of al volwassen. Het kan dat best nu nog goed gaan, maar volgend jaar kan het dan wel verkeerd uitpakken.
Ik heb 3 mannen en 3 popjes, waarvan alle 3 de vrouwen naar 1 man toetrekken en 1 popje vormt al een koppel met deze man. De andere 2 mannen zijn meer in elkaar geinteresseerd dan in de dames. Ook hier zetten de dames elkaar wel eens op hun plek terug, gelukkig gaat dat nog redelijk vredig. De dames kunnen ook heel lief met elkaar spelen, maar gaat het om de man, dan zijn ze allemaal erg allert.
Ik zou er zeker op letten en overwegen om nog een man erbij te nemen.
Een even aantal is toch altijd net iets gezelliger voor de parkietjes.

Peter62

Bedankt voor alle reacties  :)

CiteerIk zou er zeker op letten en overwegen om nog een man erbij te nemen.
Een even aantal is toch altijd net iets gezelliger voor de parkietjes.
Bij het kopen van dit parkietje had ik mij niet helemaal gerealiseerd dat een koppel van drie geen ideale situatie is. Ik neem de kans op vechten van de popjes om het mannetje heel serieus.
Het lijkt mij echter beter om op dit moment nog geen mannetje erbij te nemen omdat het poje nog niet is gewend.
Ook vraag ik mij af of mijn kooi wel groot genoeg is voor vier parkieten. Ik heb een kooi van Ferplast, model Corolla maten  59,5 cm x 33,5 cm x 80,5cm. Een grotere kooi bestaat er niet naar mijn weten.

Ingsu

Het zou inderdaad behoorlijk krap worden voor 4 parkieten. Mijn kooi heeft een soortgelijke maat [iets ruimer], en daar zou ik ook niet zo snel 4 vogels inzetten. Bij 4 moet je al snel gaan denken aan een [kamer]volière.

Milo-Pixel

Of misschien een valkparkietenkooi. Die zijn ook erg ruim, als je geen ruimte hebt voor een kamervoliere.

Idske

#9
Citaat van: Milo-Pixel op maart 10, 2008, 16:54:27
Of misschien een valkparkietenkooi. Die zijn ook erg ruim, als je geen ruimte hebt voor een kamervoliere.

Voor zover mij bekend zit tussen de tralies van de valkparkietenkooi teveel ruimte?

Groet Idske.

Edit: ik heb het even opgezocht, er mag max 1 centimeter tussen de tralies zitten van een kooi voor grasjes. Wat is de afstand tussen de tralies bij een valkparkietenkooi?
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Ingsu

1.5 kan volgens mij ook nog net, ik denk dat er wel valkparkietkooien zijn waarbij de tralieafstand ook geschikt is voor grasjes.

Milo-Pixel

Het ligt er maar net aan welke je neemt ;) Ik heb ook een valkparkieten kooi qua maat, maar de tralie afstan is 1,3.. Dus dat is prima voor grasjes. Ik heb trouwens de Lady Medium http://www.bestpetcages.com/images/papegaaienkooien/lady_medium/Lady-Medium-R.jpg .

Groetjes, Marit