Ik verkeerd of hij verkeerd??

Gestart door MadameX, maart 09, 2008, 17:02:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MadameX

Hallo, ik ben Claudia en ben 15 jaar, ik ben nieuw op deze site.

ik heb ong 2 a 3 weken geleden een ziek parkietje in huis gehaald, aangezien hij zelf niet kon eten hadden wij hem gevoerd en aangezien hij het anderhalve week lang heeft gered waren we behoorlijk aan hem gehecht.

wij houden zelf grasparkieten in een volière een aangezien we nog een nestje jongen hadden ( waarvan al een paar uitgevlogen ) wilde ik er daarvan graag weer een in huis.

parkietje in de gaten gehouden en ik zag ja die is 3 dagen geleden uitgevlogen en eet voor het eerst ( dat ik zag ) zelfstandig. die halen we er uit. gecheckt of hij gezond was, en ja hoor hij kwam in huis. eerste dag helemaal met rust gelaten alleen heel veel tegen gepraat. 2e dag mijn hand in de kooi hij sprong er zonder aarzelen op. 3e dag zelfde liedje. 4e dag ging alweer wat minder. 5e dag hij sprong wat ik ook deed niet meer op mijn hand, en zodra ik dichterbij hem kom springt hij naar een ander stokje. hij rent als een gek over de bodem en krijst dan.

mijn vader en moeder zeggen dat ik hem noooit meer tam zal krijgen. aangezien ik de moed niet opgeef ben ik met een stoel voor z'n kooi gaan zitten tegen hem praten mijn hand naast hem op de bodem gelegd en hij rende er over heen. toen werd hij wat rustiger en keek hij naar mij. goh dacht ik hij is misschien toch al wel tammer dan ik dacht. en zo ineens vliegt hij door de opening van de kooi en bleef hangen in mijn vest. ik probeerde voorzichtig of hij wilde loslaten waarop hij door de kamer begon te vliegen. ik mijn broertje erbij gehaald van let even op dat hij niet tussen een deur komt. maar hij loopt op hem af waarop de parkiet tegen het raam vloog. mijn broertje pakte hem en zette hem weer in de kooi. ik heb nu mijn zwarte jas over de kooi gelegd zodat hij rustig word. maar hoe moet ik hem nu tam krijgen. :(

ciske

je bent pas net begonnen. dat hij zo op je hand kwam was meer van angst.

kijk eens hier op deze pagina http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

staan een boel nuttige tips op over tam maken.

mijn ervaring is dat je een hele hoop geduld nodig hebt. ik heb er 2,5 mnd over gedaan om mijn popje tam te krijgen.

Gr, Bas

MadameX

ik heb dan nog een vraagje kan het kwaad dat hij tegen het raam vloog? hij heeft nu toch niet zoveel stress dat hij dood kan gaan?

Ilse*

#3
Hoi Claudia,

Welkom op het forum! :)

Allereerst moet je je parkietje de eerste dagen rust geven. Laat hem eens wennen aan zijn kooi en nieuwe omgeving, ook moet hij nu bijkomen van dat hij tegen het raam is gevlogen (heeft hij geen evenwichtsstoornissen er van over gehouden of wat anders?)

Over een paar dagen kun je weer je hand in de kooi doen, en als hij gaat fladderen, niet terugtrekken. Een paar keer per dag voor de kooi gaan zitten en gewoon alleen je hand in de kooi steken. Schrikt hij daar niet meer van, dan kun je voorzichtig je hand richting je parkietje bewegen (evt. trosgierst in je hand). Oefen dit meerder keren per dag, maar niet te lang achter elkaar.

Je parkietje kan je echt nog wel tam maken, hoor! Daar hoef je niet bang voor te zijn :) Heb geduld, want het kan een aantal weken (tot maanden) duren, voor je parkietje echt tam is.

Succes! :)
En hou je parkietje goed in de gaten, omdat hij tegen het raam is gevlogen... Je kan beter een donkere doek over de kooi leggen, of de kooi in een donkere kamer zetten. Gun je parkietje eerst maar even wat rust en verwen hem maar met een stukje trosgierst.

Groetjes, Ilse

MadameX

oke dank jullie wel voor jullie reactie, ik heb mijn zwarte jas over zijn kooi gelegd wel zo dat ik hem vanuit een kiertje in de gaten kan houden, maar volgens mij gaat alles goed, hij at net alweer en vloog nog even, en toen ging hij slapen dus. volgens mij moet het goed komen