Voorstellen + enkele vraagjes

Gestart door Jesco, maart 07, 2008, 21:23:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jesco

Hallo allemaal,

ik ben Fabian, nieuw hier op dit forum en heb me zojuist geregistreerd. Twee weken geleden heb ik, nadat ik me goed ingelezen heb, een grasparkietje gekocht bij een hobbykweker. De parkiet was toen 7 weken oud. Inmiddels is met de nodige aandacht de parkiet al redelijk tam geworden en komt gemakkelijk op mijn hand zitten, zowel binnen als buiten de kooi. Ik heb een grote kooi gekocht ("Jerney" van kooiengigant 76cm*45cm*80cm) waar de parkiet nu nog alleen inzit. Inmiddels heb ik een afspraak om over een week of 3 een tweede parkietje erbij te halen, die nu ong. 4 weken oud is, bij dezelfde kweker. Deze ga ik dan eerst even apart zetten in een tweede kooi die ik al gekocht heb (Ferplast Rekord 4). Als deze parkiet dan met een beetje geduld ook redelijk tam is ga ik ze proberen samen te zetten in de grotere kooi.

Kunnen jullie aangeven hoe de kleur van mijn parkiet heet, en vaststellen of het een man of pop is. Naar mijn weten is het een man, maar wellicht kunnen jullie mij daarover uitsluitsel geven. De parkiet is nu dus ong. 9 weken.



[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Fabian

Welkom op het forum

Wat een mooi parkietje heb je daar, qau kleuren lijkt hij heel erg op mijn meisje Belle
En marcia heeft me ooit verteld welke kleurenslag ze was, maar dat ben ik alweer half vergeten, benhalve dat het een bont parkietje geelmasker type 2
Maar daar zal zij jou wel iets meer over kunnen zeggen

Wel kan ik jou zeggen dat dit lieverdje inderdaad een prachtig mannetje is

Vele groetjes

Ilse*

Hoi Fabian,

Ik sluit me aan bij Safrena, een heel mooi mannetje :-*
Wel wou ik nog even toevoegen dat ik het heel goed van je vindt dat je je zo goed hebt ingelezen ;D
Ook dat je het tweede parkietje eerst apart zet in een andere kooi en dat je zo'n mooie grote kooi hebt aangeschaft :) Daar zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen ;)

Veel plezier met je parkietje en je aanstaande parkietje!

Groetjes, Ilse

Jesco

#3
Bedankt voor jullie reacties! Als ik dieren neem wil ik het wel goed doen, dus niet in zo'n lullig kooitje. Overigens is die kooi van kooiengigant maar 40 euro inclusief verzenden. Dat is denk nog goedkoper, of net zo duur als een veelal kleinere "duur merk" kooi. De tweede parkiet wordt een popje. De kweker waar ik contact mee heb heeft een albino, en een witte met klein beetje blauw erin. Verwacht nog wat foto's via de mail en zal denk nog langsgaan van te voren, om te kiezen welke parkietje het word. Het geslacht en exacte kleur zijn nu ook nog niet echt met zekerheid vast te stellen dus blijft allemaal nog even afwachten.

Foto's mogen alleen geplaatst worden ter verduidelijking van een vraag of antwoord. Wanneer je toch graag foto's wilt laten zien, kan dat in het fotoalbum: http://album.parkietenweb.nl/index.php. Gr Caradow


Mars

Grijsvleugel-hemelsblauw-geelmasker type II

Grijsvleugel vanwege de grijze tekening op de vleugel. Hemelsblauw vanwege de lichte kleur blauw, die mengt met de kleur geel van het masker waardoor je parkietje ook wat groenig lijkt. Het doorlopen van de kleur geel van het maskertje in de rest van het lichaam (op vleugels en borst), noem je een type II masker.Aangezien het om een jong ventje gaat, zuklen de kleuren nog wat intensiever worden waarschijnlijk en zal het geel zeker nog wat meer gaan mengen met de rest van de veertjes.

En, het is gewoon een man hoor, daar is geen twijfel over mogelijk.

Voor je keuze: als je de ouders van de albino kunt zien en de vogel heeft geen albinomoeder dan is het een popje. Anders is het afwachten, maar de kans op een albinoman is vrij klein, tenzij er bewust op gekweekt wordt (waarbij je liever niet kiest voor een albinootje waarbij beide  ouders albino zijn ivm erfelijkheidsproblemen als slecht zicht).
Van de wie met een beetje blauw is weinig te zeggen, maar aangezien je een man hebt, maakt het weinig uit wat voor geslacht je er bij haalt.

Mooie vogels allemaal ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jesco

Citaat van: Mars op maart 07, 2008, 23:07:17
Grijsvleugel-hemelsblauw-geelmasker type II

Grijsvleugel vanwege de grijze tekening op de vleugel. Hemelsblauw vanwege de lichte kleur blauw, die mengt met de kleur geel van het masker waardoor je parkietje ook wat groenig lijkt. Het doorlopen van de kleur geel van het maskertje in de rest van het lichaam (op vleugels en borst), noem je een type II masker.Aangezien het om een jong ventje gaat, zuklen de kleuren nog wat intensiever worden waarschijnlijk en zal het geel zeker nog wat meer gaan mengen met de rest van de veertjes.

En, het is gewoon een man hoor, daar is geen twijfel over mogelijk.

Voor je keuze: als je de ouders van de albino kunt zien en de vogel heeft geen albinomoeder dan is het een popje. Anders is het afwachten, maar de kans op een albinoman is vrij klein, tenzij er bewust op gekweekt wordt (waarbij je liever niet kiest voor een albinootje waarbij beide  ouders albino zijn ivm erfelijkheidsproblemen als slecht zicht).
Van de wie met een beetje blauw is weinig te zeggen, maar aangezien je een man hebt, maakt het weinig uit wat voor geslacht je er bij haalt.

Mooie vogels allemaal ;)

Bedankt voor je uitleg Mars, dit wilde ik al een tijde weten! Ik moet zeggen dat het op het eerste gezicht meer naar lichtgroen neigt als naar blauw, maar dan een hele zachte kleur groen. Maar inderdaad zie ik soms als het licht er op een bepaalde manier opvalt dat het een beetje blauwig is. Wat bedoel je precies met het doorlopen van de kleur van het maskertje? Dat die kleur geel terugkomt op de vleugels? Volgens mij loopt het niet echt over van zijn koppie naar vleugels maar zit er een randje groenig tussen (in zijn nek zeg maar). Zijn buikje is in ieder geval die groenige kleur. Ook zijn rug is dezelfde groenige kleur. Of bedoel je met borst het stukje onder zijn snavel?

Even op de zaken vooruitlopend en fantaserend, stel dat die albino een popje blijkt en na verloop van tijd gaat mijn parkiet paren met de albino pop. Is er dan iets zinnigs te zeggen over de kleuren van de jongen? Is er dan genetisch 50% kans dat de jongen ook albino worden of iets dergelijks? Of bijvoorbeeld als ik die wit-blauwe pop zou nemen. Ik heb ergens gelezen dat bepaalde kleuren andere kleuren zouden overheersen maar weet verder vrijwel niets van kleurvererving af.

Mars

#6
Over de kleurslag. Zoals ik al schrijf is je parkietje blauw en niet groen ;)
het groene komt vande mengeling van geel met blauw (zoals je vroeger ook geel met blauw mengde en dan groen kreeg). Had je parkietje geen geel masker type II gehad, dan zag je geen geel terug in de vleugels en geen groen in het borstje.

Als je bij je parkietje kijkt helemaal onderaan het buikje, bij het achterwerkje om het zo maar te zeggen, dan zul je daar de kleur blauw terug zien komen.

Enne, om over kleurslagen bij broeden te beginnen lijkt me hier niet op zijn plaats, dan moeten ze eerst maar eens wat ouder zijn (een jaar). Heel kort: als je graag witte vogels wilt kweken (want daar doel je een beetje op, volgens mij), dan heb je meer kans met de albino dan met de witte. Maar persoonlijk vind ik zo'n witte met een beetje blauw specialer dan een albino  :D
Je weet wel zeker dat ze straks niet van dezelfde ouders komen, he? Wel even navragen ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jesco

Citaat van: Mars op maart 08, 2008, 12:15:08
Over de kleurslag. Zoals ik al schrijf is je parkietje blauw en niet groen ;)
het groene komt vande mengeling van geel met blauw (zoals je vroeger ook geel met blauw mengde en dan groen kreeg). Had je parkietje geen geel masker type II gehad, dan zag je geen geel terug in de vleugels en geen groen in het borstje.

Als je bij je parkietje kijkt helemaal onderaan het buikje, bij het achterwerkje om het zo maar te zeggen, dan zul je daar de kleur blauw terug zien komen.

Enne, om over kleurslagen bij broeden te beginnen lijkt me hier niet op zijn plaats, dan moeten ze eerst maar eens wat ouder zijn (een jaar). Heel kort: als je graag witte vogels wilt kweken (want daar doel je een beetje op, volgens mij), dan heb je meer kans met de albino dan met de witte. Maar persoonlijk vind ik zo'n witte met een beetje blauw specialer dan een albino  :D
Je weet wel zeker dat ze straks niet van dezelfde ouders komen, he? Wel even navragen ;)

Voor wat betreft het kweken, ik doel niet specifiek op witte vogels hoor. Het lijkt mij leuk om na verloop van tijd een nestje te hebben maar ook al broeden ze niet vind ik het ook best. Wil in ieder geval een tweede parkiet erbij die wit is of wit met blauw dan, omdat me dat mooi lijkt bij mijn mannetje die ik nu heb. Ik vroeg het meer omdat ik me afvroeg of albinisme een soort erfelijkheid is die direct van (één van de) de ouder(s) meegekregen wordt, of dat het ook voor kan komen bij twee niet-albino ouders. Ze komen overigens niet van dezelfde ouders hoor, dat had ik inderdaad al nagevraagd, maar bedankt voor de tip in ieder geval.

Mars

#8
Ok, dan even een uitleg.

Je krijgt als parkietje van je mama en je papa een kleurgen mee. Dat is de basiskleur van je verenpakje. Stel je papa geeft je groen mee en je mama blauw dan ben je groen van kleur want groen is dominant. Wel heb je dan nog een blauw gen in je genen en dat kun je dan ook doorgeven aan je kindertjes (als het aan het nieuwe vogeltje ligt is dan 50% van de kids blauw en 50% groen) en dan is het natuurlijk afwachten wat het andere parkietje voor genen aan haar kids doorgeeft.

Nu is het met albino's zo dat het albino-gen aan het X-chromosoom vastzit. Een popje heeft een X chromosoom en een Y chromosoom en een albinopopje heeft dus nooit albino op haar Y chromosoom. Dit betekent dat een popje maar 1 albino-gen nodig heeft om albino te zijn Dus het kan zijn dat er uit een nestje van een gewone mama (die nooit albino-gen kan hebben, want dan was ze albino) en een gewone papa toch een albinootje komt. Papa heeft dan een onzichtbaar albino-gen (split voor albino noemen we dat). Dit albinootje is altijd een popje.

Een mannetje heeft twee X-chromosomen (eentje van zijn moeder en eentje van zijn vader). Als hij dus albino er uit wil zien, dan heeft hij twee albino-genen nodig. Dit betekent dat zijn mama in ieder geval albino moet zijn en zijn vader in ieder geval een verborgen albinogen moet hebben.

Snap je het zo een beetje? Naast albino werken nog een aantal eigenschappen zo: de lutino en creme-ino, maar bijvoorbeeld ook de opaline factor.

groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jesco

Nadat ik 'm een paar keer opnieuw had gelezen begrijp ik het (volgens mij :) ). Dus bijvoorbeeld als een parkietje groen is, kan hij bijvoorbeeld ook over een blauw-gen beschikken. Deze kan hij dus ook doorgeven aan zijn kinderen, net als het groene gen. Waarbij de kleur die het mannetje doorgeeft dominant is aan de kleur die het vrouwtje doorgeeft. Bedankt voor je uitleg, ook het verhaal rond het albino gedeelte is me nu duidelijk! Een vrouwtje kan dus nooit een albino-gen dragen zonder zelf albino te zijn, omdat ze maar 1 x-gen heeft. Een mannetje kan dat wel omdat hij naast bijv. een blauw-gen ook een albino-gen heeft (maar blauw is bijv.). Klopt dat wat ik zeg? Dan snap ik je  ;)

Groeten

Mars

ja, volgens mij snap je mij. :)

Alleen misschien dit zinnetje niet?:
CiteerDeze kan hij dus ook doorgeven aan zijn kinderen, net als het groene gen. Waarbij de kleur die het mannetje doorgeeft dominant is aan de kleur die het vrouwtje doorgeeft.
het maakt niet uit wie de kleur doorgeeft: de dominantie ligt in de kleur. Geeft het popje blauw en de man groen, dan zal groen overheersen. Geeft het mannetje blauw en de pop groen, dan zal groen ook overheersen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jesco

#11
Ok goed dat je het zegt, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen. Anders zou een vrouwtje inderdaad nooit een kleur door kunnen geven, als het door het mannetje "overruled" zou worden. Dus groen gaat boven blauw? Weet je ook van andere kleuren welke elkaar domineren?

En klopt het dan ook dat het X gen bepaald welke kleur het parkietje is, en het Y gen (of het tweede X gen van het mannetje) doorgegeven wordt? Omdat je zegt dat een vrouwtje met 1 X-gen albino altijd een albino is, of denk ik dan verkeerd?

Mars

#12
De variatie in kleuren van parkieten komt meestal vooral door combinaties: Blauwe vogels met een doorlopend geel masker, waardoor ze groen of gedeeltelijk groen lijken. Varianten in kleurtinten...Lichte vleugels, donkere vleugels, met tekening, zonder tekening, tekening in zwart, bruin of grijs, omgekeerde tekening, enz... kijk eens rond op internet.

Eerlijk gezegd ben ik ook nog niet uit elke vorm van dominantie: ik denk dat je wel kunt zeggen dat lichtere kleuren vaker recessief zijn en donkere kleuren dus dominant.

Maar nogmaals: zoek maar eens op internet, ik vind het zelf erg interessant.

Nee, het popje geeft gewoon een X of een Y chromosoom (dat was de jusite term geloof ik) door en bepaald daarmee het geslacht. De man geeft altijd een X chromosoom door, want heeft daar twee van. (Bij mensen is dit dus net andersom he? Mannen hebben een X en een Y chromosoom en vrouwen een dubbele X chromosoom, dus bij ons bepaald de man het geslacht.)
De kleur zit zowel op het X als het Y chromosoom, alleen heb je dus uitzonderingen en dat is dus het geval bij het albino-gen, dat gen is 'geslachtsgebonden' wat dus betekent dat het niet op het Y chromosoom voor komt en je daardoor die aparte vererving krijgt.

Maar normaal is het dus zo: mams geeft een stukje genetisch materiaal mee, paps ook en het dominantste komt tot uiting in de kleur. ht andere is wel aanwezig in de vogel en kan dus wel doorgegeven worden aan de kleintjes.

Groeten Marcia

Berichtjes samengevoegd  ;)
gr Safrena
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..