moeite met vliegen

Gestart door ciske, maart 07, 2008, 17:13:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciske

Hoi allemaal.

ik ga straks met ciske naar de dierenarts. hij heeft sinds vandaag moeite met vliegen. kan nie eens meer van de bank naar de kooi komen. ik vertrouw het dus niet dus neem ik hem mee naar de dierenarts.

zal hier mijn ervaringen posten met die arts. alleen 1 vraag.

mijn andere parkiet toont geen ziekte verschijnselen. is het verstandig haar ook mee te nemen? of kan ik haar beter even thuis laten.

Gr bas

Caradow

Laat Ciska maar thuis en neem alleen Ciske mee. Is hij niet heel erg in de rui? dat kan het vliegen behoorlijk verminderen, als hij een paar pennen telgelijk kwijt is.
Goed dat je in ieder geval even naar de da gaat. Laten we hopen dat het een zware rui is en niet iets ernstigs.

Mocht er wel iets aan de hand zijn, vertel dan dat je Ciska ook nog hebt, mogelijk dat je haar dan gelijk meebehandeld.

Succes en laat je even weten hoe het afloopt? ;)

ciske

tuurlijk dat ik laat weten hoe het afloopt en wat mijn ervaringen zijn met die dierenarts. heb ze in ieder geval al even gebeld en uitgelegd van hoe en wat, en gelijk even gevraagd of ze vaker vogels behandelen.

ben nu bezig de kleine kooi klaar te maken. denk dat ik ciska ook mee neem voor de nagels, die zijn volgens mij ook wat aan de lange kant.

Gr, Bas

ciske

hoi ben weer terug van de dierenarts.

ze heeft ciske onderzocht. met haar vleugels is niets aan de hand. maar ze vond het borstje van ciske wel hard, en dacht aan luchtzak mijt. daarvoor heeft ze hem wat gegeven. is het met een paar dagen niet beter dan moet ik weer komen en gaat ze meer onderzoek doen.

Gr Bas

Mars

Rare sitiuatie, even afwachten dan maar.

Houdt je ons op de hoogte?

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

ik houd jullie zeker op de hoogte
alleen ken de dierenartsenpraktijken niet hier in assen, en er zit geen vogelarts
dus had ze van te voren even gebeld met de vraag of ze ook wel eens grasparkieten behandelden. en dat deden ze maar als ik de praktijk zag....

heb zo mijn twijfels.

ziet de praktijk van een dierenarts die ook vogels behandeld er anders uit als die van een gewone dierenarts?

gr, bas

roha

Naar mijn wete ziet het er hetzelfde uit, alleen natuurlijk ingericht naar smaak van degene die er werken.

Caradow

Ja, dat maakt op zich niet uit, hoe de inrichting eruit ziet. Ja bij mijn Da hangen ook posters over pellets en staan er vaak wat gaaien achter de balie... Het is maar net waar de interesse van de arts ligt.

en mijn vogels worden altijd gewoon op de grote behandeltafel gezet ;)


Mars

Als het nu niet helpt, of je vertrouwd het niet, zou je eventueel naar Hooimeijer kunnen gaan.
Assen-Meppel is best te doen en dan heb je een goede vogelarts.

Maar inderdaad, aan de inrichting kun je het niet zien.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

hier was de kamer volgens mij nie op vogels berekend. want mijn meiske ontsnapte en is 2 keer tegen de ramen aan gevlogen.

meppel... ben nie zo happig op meppel... aan die plaats zelf heb ik slechte herrinneringen, en wil bepaalde mensen dan niet tegen komen :S

gr, bas

Mars

Ik denk dat je je voor de zorg voor je parkietje maar niet moet laten lijden door gevoelens bij een plaats ;)
Er is in dit land een handjevol mensen dat zich met recht vogelarts mag noemen en Hooimeijer is daar een van. Vooral bij vage klachten als niet kunnen vliegen zou ik graag een deskundig arts naar mijn parkiet laten kijken. Of de arts die je geraadpleegt hebt dat is weet ik niet, maar Hooimeijer is er in ieder geval wel eentje.
Dus vandaar de tip, je moet maar even zien wat je er mee doet ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

heb je volkomen gelijk in mars :)

als ik in groningen geen vogelarts, die aangeraden wordt op dit forum, vind ga ik naar dr hooimeier maandag. neem ze dan niet allebei mee maar alleen ciske.

want mijn jochie heeft hulp nodig. als dit niet helpt ga ik daarheen.

Gr, Bas


ciske

Sorry dat ik zo lang heb gewacht met jullie op de hoogte stellen. maar dat kwam even door mijn eigen omstandigheden. maar het probleem is niet duidelijk te zien, maar er is een probleem met 1 van de vleugels. die is beschadigd. Hoe dat gekomen is niet met zekerheid te zeggen maar mijn vermoeden is dat het door mijn dametje komt. die bijt hem soms wel eens in de vleugel.

ik heb ze nu dus uit elkaar gehaald. laat ze alleen samen vliegen als ik er bij ben. voor de rest zitten ze uit elkaar.

hebben jullie een id van hoe ik dit kan voorkomen?

Hij probeerd nu wel eens wat te vliegen maar lukt nog niet. waarschijnlijk komt het wel weer in orde.

Gr, Bas


Safrena

Hey Bas

Ben je naar een vogelarts geweest met jouw parkietje???

Het kan inderdaad zijn dat de vleugel beschadigd, en niet kan vliegen
Maar ook een vitamine tekort kan een oorzaak zijn dat parkietjes moeilijk of niet kunnen vliegen

Vele groetjes en hopelijk kan Ciske snel weer prima vliegen

Yushi

Hey Bas,

Ik vind je verhaal erg herkenbaar!! Ik heb ook een mannetje (yuna) en een meisje (dushi) en yuna kan sinds kort ook niet meer vliegen. Hij is nu iets meer als 1.5 jaar en mijn meisje bijna een jaar denk ik. We hadden yuna eerst, en toen kon hij wel vliegen, maar niet heel goed, hij vloog zo van zijn kooi tot de living en daar ging hij dan wat zitten en dan vloog hij ook nog terug, maar meer kon hij niet, nooit gekunnen trouwens. Toen het meisje erbij kwam zaten ze dus samen in een kooitje en na een maand of 3-4 kwamen we thuis op een avond en we haalden ze uit het kooitje en het mannetje storte gewoon neer, probeerde nog een keer te springen, maar hij kon dus niet meer vliegen   :o. Ik was toen best in paniek want we hebben nooit geweten hoe het kwam.  Ik ben diezelfde avond nog naar de DA geweest en hij bleek niet ernstig te hebben, zijn vleugel was niet gebroken maar waarschijnlijk zwaar gekneusd, kon je dus niets aan doen. Dan heeft hij iets gekregen tegen de pijn en kheb hem een tijdje apart gezet. En beetje bij beetje ging het weer wat beter en na een week of 2 kon hij weer zijn oude 10 metertjes vliegen. Nu een 3-4 maand later gaat het steeds slechter als die 2 samen zitten. Als er moet gegeten worden duwt dushi yuna altijd weg, ookal heeft ze net gegeten en heeft ze dus geen honger, ze kan het NOOIT verdragen als yuna nog maar 1 zaadje pikt. Ook als yuna gewoon lief doet kan dushi soms uit het niets uithalen naar yuna en dan pikt ze hem heel hard in zijn vleugel. Of ook als yuna gewoon rustig niets doet en naast haar zit dan pikt ze hem ook, echt zielig om te zien hoor soms  :(. Ook 's avonds als we naar boven gaan en het licht uit doen dan komt dushi yuna ALTIJD van zijn schommel duwen. Ze hebben elk een schommel, maar dushi vindt het altijd leuk om even nog snel te wisselen, omdat die schommel van yuna toch altijd een heel stuk beter is dan die van haar he  ;).  Ongeveer 4 weken geleden ging het steeds slechter met yuna, hij kon niet meer vliegen. En toch had hij geen uiterlijke tekenen van verwondingen, geen veren te kort. Hij was gewoon erg zwak. Toen rond hetzelfde moment werd dushi ziek (had hoestaanvallen enzo). Dus bennek gelijk naar de DA geweest, bleek ze een keelontsteking te hebben en moesten ze apart omwille van medicijnen. Toen kon yuna dus lekker rustig eten EN slapen en het ventje was na enkele dagen al wat fitter. Vliegen kan hij niet meer, nu nog steeds niet. Ondanks dat hij al 4 weken alleen zit. Hij beeft ook vaak en heeft soms last van een piepende ademhaling. Omdat het nu nog steeds niet beter gaat met dushi en dus ook niet met yuna ben ik gisteren naar de DA geweest. Maar er blijkt op het eerste zicht met beiden niets aan de hand.
Ben nu bezig met overstappen op pellets (mag volgens de DA mijn beesjes niet zo verwennen, ze moeten hun eten zelf vinden en eten  ::), want ik geef het hen teveel voorgeschoteld) in de hoop dat dat zeker voor yuna een uitkomst biedt, dat hij tenminste weer kan vliegen. Want kvind het best erg dat hij niet meekan als dushi vliegt  :(. Hij probeert het altijd maar dan valt hij steeds op de grond.

Dus voorlopig blijven ze bij mij ook apart, overdag zitten ze samen, maar als ze willen eten is het elk apart en slapen is ook elk apart. Of als ik zie dat dushi yuna pikt dan haal ik yuna meestal ook wel even weg, tot dushi is afgekoeld. Ik weet ook niet hoe het te voorkomen dat dushi zo vijandig doet naar yuna, want soms zijn ze beste maatjes hoor. En ze kunnen elkaar heus niet missen :(.
Ben toch wel blij dat ik niet de enige ben met dat probleem...

Groetjes
Jolien

Safrena

#15
Hey Jolien

Als ik jouw verhaal goed gelezen hebt, haal jij Yuna weg uit zijn kooi, als Dushi hem pikt

Eigenlijk is dit fout
Je starft Yuna ermee, dat hij gepikt word, en beloond Dushi dat zij haar mannetje pikt, ergens moedig je haar aan.
In principe zou je dus Dushi iedere keer ze pikt uit de kooi moeten halen en haar apart gaan zetten, zonder ook maar iets tegen haar te zeggen, haar volledig negeren.

soms kan dit wel helpen, als je het zo zou doen, ik had een meisje dat heel erg dominant was, en altijd aan de veren en staart trok van mijn andere meisje
Ik nam iedere keer mijn meisje dat aan de veren trok uit haar kooi en zette haar even apart in een andere kooi zonder ook maar iets tegen haar te zeggen, en haar in die kooi te negeren. Na een tijdje heeft ze nooit meer gemeen aan de veren en staart van mijn andere lieverd getrokken, en zijn ze altijd goede vriendjes geweest.

Er is een mogelijkheid dat Yuna niet goed kan vliegen door een vitamine tekort, omdat je zelf schreef dat hij niet mocht eten van Dushi.
Zou dit toch een keer voorleggen aan een vogelarts of dierenarts met kennis van vogeltjes.

Ik vind het trouwens een hele gekke uitspraak van jouw dierenarts dat je je diertjes teveel verwend, dat ze zelf hun eten moeten vinden  :-\
Het is toch normaal dat je een goede zaadmengeling of pellets altijd in een bakje doet, net als al de rest goed zichtbaar hangt
Onze parkietjes leven niet in de vrije natuur en zullen dat in principe ook nooit doen, vind het dus echt heel raar. :-X

Vele groetjes

Yushi

Hey Safrena,

Het is niet zo dat ik yuna elke keer weghaal uit het kot als dushi hem pikt hoor. Ik zei dat inderdaad in mijn vorige post, maar tis niet zo dat ik dat elke keer doe hoor. Het is niet zo dat dushi dat echt associeert van 'als ik pik dan gaat yuna toch lekker weg'. Want ik denk eigenlijk wel dat dat een straf voor haar is. Yuna die trekt hem dat niet aan in welk huisje hij zit, hij heeft een huisje van zichzelf en ik heb een huisje voor samen. Yuna is een kooitjes vogel, en die voelt zich dus enkel goed in zijn huisje.
Dushi daarentegen wil altijd zoveel mogelijk uit het huisje, en als ze derin zit wil ze dat het deurtje open staat. Als ze bijvoorbeeld om 12 uur smiddags nog niet uit het huisje gemogen is dan begint ze heel wild te vliegen naar alle kanten van haar huisje, net zolang tot ze deruit mag. Nu meestal komt het zover niet hoor, watn ze mogen beiden bijna de hele dag buiten hun kooitje zitten als ze dat willen. Dushi kan het ook niet hebben dat ze niet aan yuna kan, ze wil altijd met alle geweld samen zijn met hem. Als ze niet aan hem kan begint ze allerlei bochten te maken (hangt soms ondersteboven in een hoekje van haar kooi om zo dicht mogelijk bij yuna te zijn). Dus als het zo is dat ze yuna pikt (bijvoorbeeld als ze het die dag al een paar keer gedaan heeft) en ik zie het dan neem ik yuna en doe het deurtje van dushi dicht. En dan reageer ik niet op dushi hoor. Maar ik zeg het, ik doe dat niet altijd en eerder uitzonderlijk. Meestal pikt ze hem ook als ze op mijn arm zitten ofzo, of als ze bovenop het kooitje zitten, of als dushi mij bijt, dan doe ik haar in haar huisje, deurtje dicht, en draai me om en ga weg.
Maar eigenlijk heb ik niet echt een methode om haar te straffen of het af te leren. Kheb best veel geprobeerd om het haar af te leren. (int begin boos kijken en niets zeggen, op der bekje tikken, 'neen' zeggen, der in der huisje steken, ... ) Het helpt allemaal niet. Maar het is ook wel zo dat dushi onvoorspelbaar bijtgedrag heeft. Ze heeft dagen dat ze me constant bijt, en ze heeft dagen waarin ze heel lief is. Daarom dat ik niet goed weet wa tik der mee aanmoet. Nuja mij stoort het niet erg meer, ben het beetje gewoon geworden bij haar, ik zie der daarom niet minder graag hoor. Kvind het gewoon soms zielig voor yuna omdat hij hem echt niet verweerd. Hij doet alleen maar lief tegen dushi, ookal krijgt hij pikken. Dushi bijt zelf zijn staart kapot!!!!  :o . En dan kan yuna niet weg en dan zit hij zo zielig te roepen tot we hem helpen  :(, heel zijn staart is al vermassakreerd  ???.

Wat de DA betreft, hij kent wel degelijk iets van vogels hoor. Hij heeft er zelf ook heel veel, dus hij kan ook zeker uit ervaring spreken, ook wat die verwennerij betreft. Ik heb dat niet echt uitgelegd maar tis gewoon zo dat ik met die pellets nogal wat probeer om ze dat toch te laten eten (pletten en op een spiegeltje legge, op een bordje leggen , uit me hand laten eten,... ) want ze eten het dus NIET uit hun bakje in het huisje. Dus daarom dat ik allerlei trucjes probeer. En de DA bedoelde, je moet niet zoveel proberen, gewoon bakje in huisje geven en ze zullen het wel vinden als ze honger hebben. En als ze niet willen dan is dat hun probleem. Natuurlijk bedoelde hij niet dat ik ze moet laten verhongeren he :p en hij zei ook dat het normaal was dat ik ze zo verwen, alle mensen doen dat met hun huisdieren. Maar hij vertelde dat ze maar zelf moeten zorgen dat ze hun eten vinden, omdat ze niet zo kieskeurig moeten zijn. Pas als ze echt niet meer eten of echt veel vermageren ofzo, moest ik pas wat meer toegeven, snapje?

Hopelijk is het nu wat duidelijker  ::).

Groetjes
Jolien