Bob en Eeden, haat en liefde.

Gestart door Moppers, maart 05, 2008, 11:54:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Mijn twee kruipermeisjes, Bob en Eeden, vertonen sinds een tijdje raar gedrag. Ik kan er geen wijs uit, vandaar dat ik het hier maar even spui.

Af en toe maken Bob en Eeden ontzettend ruzie. Ze gaan elkaar achterna, pikken elkaar, vliegen elkaar bijna aan. Eeden heeft inmiddels behoorlijke vleugels, en ze kan zich (in ieder geval in de kooi) vliegend goed redeen. Ze kan van stokje naar stokje vliegen, en zal vliegend zich omdraaien etc. Bob heeft inmiddels maar een paar veertjes meer dan in het begin, echt maar 3 ofzo, en kan dus absoluut niet vliegen. Ze kan wel ontzettend hard over de bodem van de kooi rennen, daarbij haalt Eeden het dan weer niet. Ze hebben dus allebei hun manier om van elkaar weg te kunnen komen. Toch is Bob meestal in het nadeel, want als de ruzie op een stokje gebeurt, vliegt Eeden weer terug als ze eraf wordt geduwd, maar Bob valt dan naar beneden.
Gelukkig vloeit er nog geen bloed, anders had ik ze allang uit elkaar gehaald. Maar wat nu dus het vreemde is, is dat ze 10 minuten na zo'n ruzie ontzettend lief voor elkaar zijn: ze poetsen en kroelen elkaar en er wordt flink wat afgesnaveld. Het is dus niet zo dat ze elkaar totaal niet meer kunnen luchten, want anders hadden ze die momenten niet.

Ik heb ook geprobeerd een aanleiding van de ruzies te ontdekken. Maar ik heb niets opgemerkt wat telkens of vaak te horen/zien/ruiken of wat dan ook is als er weer eens een ruzie begint. Het is lijkt me ook geen voerkwestie, ze eten altijd ieder uit een ander bakje, Bob rechts en Eeden links. Alleen als er nog maar een klein beetje voer in het bakje zit dan wil de een de ander nog wel eens wegjagen, maar dat is heel anders dan de ruzies.

Heeft iemand enig waarom ze af en toe zo'n ruzie maken, terwijl ze ook hun knuffelmomenten hebben?
Zou het misschien een heftige manier zijn van rangorde bepalen? Of is het misschien een wilde vorm van spelen? Is dit een van de tekenen dat het langzaam fout gaat tussen die twee? Ik heb echt geen flauwe idee. ???

Fenixjuh

hoi,
ik ken het helemaal. Mijn vogeltjes maken veel ruzie sinds ik er een tweede bij heb gezet, maar omdat ze toch die knuffelmomenten hebben, heb ik ze nooit uit elkaar gehaald.
Ik ben ook wel eens bang, maar ik bemoei me er bewust niet mee, omdat het anders of ik het altijd voor ééntje opneem.
Bij jou is alleen het probleem wat groter, omdat ze bij jou elkaar niet uit de weg kunnen gaan als ze boos zijn. Wat je kan proberen is ze uit elkaar halen na een ruzie, of de kamer verlaten, ik heb bij mij gemerkt dat als ik beneden ben, ik ze altijd liever vind klinken dan wanneer ik in beeld ben. (onder aan de trap, waar je ze goed kan horen)
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
groetjes!!

Milo-Pixel

Zou het misschien kunnen zijn dat Bob eerst de baas was in de rangorde, maar dat Eeden dat nu wil worden omdat zij kan vliegen?? Dat ze zich "hoger" voelt omdat zij dat wel kan en Bob niet? Dat ze daardoor nu de rangorde wil "veranderen"? Ik weet het niet hoor, ik geef maar een ideetje  ::)