Wanneer laten vliegen

Gestart door Timmie, maart 02, 2008, 15:20:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timmie

Wanneer kan ik de volgende stappen nemen.. als ik met mijn hand in de kooi ga vindt hij het helemaal niet meer erg en gaat hij met 2 poten gewoon normaal op me vinger zitten met beide poten, wanneer zou ik hem kunnen laten vliegen?.. ik heb mijn parkiet sinds gister ochtend.. en heb hem gister laten wennen en vandaag met mijn hand in de kooi en dat ging al gelijk goed enige tips

Fenixjuh

hoi,
hoe oud is jou parkietje eigenlijk? De meeste vogels zijn echt niet na 1 dagje tam hoor. Meestal zijn ze na een week of twee tam genoeg om los te vliegen. Dit kun je dan het beste in de avond doen, als je parkietje dan niet terug in de kooi wilt, kun je hem in het schemer op je vinger laten stappen, en dan in de kooi doen. Kijk ook even op deze link.

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groetjes!!

Caradow

Jou parkietje lijkt nu heel tam, omdat hij nog heel erg moet wennen aan de nieuwe omgeving, dit duurd een aantal dagen. Daarna zal hij meer initiatief durven nemen, om NIET bij je te komen zitten.

Wanneer hij over anderhalve week nog steeds net zo tam lijkt als nu, dan kun je altijd nog verder kijken. Maar ik zou hem nu toch echt nog niet laten vliegen...

Timmie

mijn pietje is nu 5 weken.. dinsdag is hij 6 weken, ik zeg wel steeds hij maar ik zie nog niet echt of het een mannetje of vrouwtje is aan het dopje bij zijn/haar snavel, de meeste parkietjes eten de eerste dag of eerste 2 dagen niet heb ik gelezen, mijne had daar geen last van die ging gewoon de eerste dag al eten en vrolijke geluidjes maken  :) en de 2 dag in dit huis heb ik mijn hand in de kooi gedaan en was hij amper bang, daarna op me vinger laten zitten en dat gaat nu nog goed.. gewoon dat blijven herhalen of zijn er nog andere oefeningen om hem hand tam te maken ?

Jasmin

Hoi Timmie,
leuk dat je een parkietje hebt ;Den dat hij zo snel tam is.Ik zou hem goed laten wennen aan zijn kooi en hem daarna voorzichtig een uurtje om mee te beginnen per dag laten vliegen.En wat Caradow ook al zei als je hem net hebt is hij een beetje verward door de nieuwe omgeving en springt hij op je vinger.Dat deed mijn parkietje Jacky de eerste dagen ook en daarna niet meer en moest ik echt beginnen met tam maken.Dus ik zou gewoon doorgaan met waar je mee bezig was en nog even een paar daagjes in zijn kooi houden.

groetjes jasmin

Timmie

Ik wacht deze week wel even af of het gedrag verandert, zo niet is ie dan al tam of nog steeds verward?...

Timmie

hoi hoi, tweety heeft eerder gevlogen dan eigenlijk mocht.. ik ging eventjes met me hand erin om hem weer netjes op me vinger te laten zitten dat lukte, en toen ging ik met me hand eruit wou deurtje dicht doen, maar tweety was sneller! ik snel gordijnen dicht enzo zodat hij niet tegen het raam kan vliegen en zijn eerste vlucht vondt hij volgens mij wel spannend, even uitzoeken waar die kan landen en niet hij heeft de hoge kast geprobeert maar dat vondt hij niet zo fijn, toen hing hij onderste boven aan de lampen kap, maarja onderste boven hangt niet zo fijn, en zo dacht tweety ook, op naar de volgende plek. de ventilator aan het plafon oohh wat vondt ie het leuk hij begon geluidjes te maken... maar toen was het leuk en moest hij weer de kooi in, ging redelijk makkelijk hij wou nog niet meteen op me vingers maar ging wel op de achter kant van een plastice ronde lepel zitten (groot formaat lepel) toen heb ik hem rustig naar zijn kooi gebracht en tegen hem gepraat, en toen was zijn avontuurtje voor bij, ik merk wel dat ie nog niet helemaal handtam is dus daar oefen ik nog op voor de rest nog even door oefen voor dat hij kan vliegen ?  :D

Caviaplanet

Mij is altijd verteld dat het beter is de parkiet de eerste maand nog niet te laten vliegen. Niet alleen dat je hem/haar dan eerst tam maakt, maar ook zodat de vogel gewend is aan zijn kooi en weet dat dat zijn huis is en hij/zij zal er makkelijker vanzelf in terug gaan.
Groetjes
Jolanda

Timmie

@Jolanda.
Zoals in al zei in het verhaal, was het een foutje hij was er sneller uit dan ik het deurtje dicht kon doen ;)

Caradow

Jolanda reageert op jou vraagteken, je vraagt zelf eigenlijk of je dus nu nog even doorgaat met tam maken voor je hem laat vliegen..

Timmie

oo in dat geval ga ik hem dus nog door om hem goed tam te maken.. zie dat vraag teken nu pas! sorry Jolanda mijn fout ! :-[

Pete

Hallo,

Ik heb nu al een tijdje twee parkietjes. Eerst één, en na pak m beet een week nog één erbij. Ik vond hun kooi te klein, dus ik heb nu een hele grote kooi. Omdat ik niet veel tijd heb voor de parkieten laat ik ze eigenlijk altijd in de kooi zitten. Toch wil ik ze ook wel een keer los in de kamer laten vliegen maar ik ben bang dat het dan één grote choas wordt. Ik denk dat ze dan overal achter en op gaan zitten en opzich zijn ze verder ook niet tam dus hoe moet ik ze dan ooit terug in de kooi krijgen? En vliegen ze niet vol tegen het raam? Of moet ik de luxaflex daarvoor doen?

Ik verzorg ze verder uiteraard heel goed, en bij mooi weer zet ik ze in de tuin. Maar zoals ik eerder al zei heb ik niet zo heel veel tijd voor ze, en daarom zijn ze ook nog niet tam. Ik had ze niet gepland: die eerste parkiet heb ik min of meer gered van de dood en daarom had in ineens een parkiet... en ik vond het zielig om hem in zijn eentje te laten zitten dus nam ik er nog één bij.. Maar is het echt nodig dat ze eerst hand-tam zijn voordat ik ze in de kamer laat? Of gaan ze bijvoorbeeld zelf wel een keer terug in de kooi omdat ze willen eten en drinken?   

Ik heb trouwens ook een hond, die is helemaal gewend aan de parkieten, zal ze dan ook lief zijn als ze los zijn? Heeft iemand daar ervaring mee (het is een Mechelse herder..).

Ik hoor het graag!

Groetjes Liesbeth

MadameX

he Timmie!

ik heb zelf sinds ander halve week ook een parkietje in huis en de eerste 2 dagen sprong hij zon beetje op me vinger de 3e dag niet meer:O ik vond dat heel jammer:( maar jah er werd mij op het forum hierow verteld dat hij dat meer deed uit angst dat uit tamheid. ik ben nu dus een week verder en het gaat nu al veel beter :) dus net zoals de anderen geef ik je het advies gewoon doorgaan met proberen !!  ::)

hillie

Citaat van: Pete op maart 11, 2008, 23:20:49

Ik heb trouwens ook een hond, die is helemaal gewend aan de parkieten, zal ze dan ook lief zijn als ze los zijn? Heeft iemand daar ervaring mee (het is een Mechelse herder..).




Ik zelf heb geen ervaring met honden en parkieten, maar ik vind dat je altijd goed moet opletten als je parkietjes los vliegen en de hond in de kamer is want je weet nooit of de hond toch een onverwachtse beweging naar de parkietjes doet.
Hoe lief de hond ook is.... :-\
Dus nooit alleen laten de hond en de parkieten los.

groetjes hilde