Pipo plotseling kaal...?

Gestart door Susanne32, februari 28, 2008, 20:41:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ilse*

Susanne, wat ziet je ventje er toch uit zeg... :o
Gelukkig weet je nu wat het is!
Hopenlijk is de mijt snel weg en heeft hij weer snel een mooie kuif :)

Sterkte!

Groetjes, Ilse

Susanne32

#21
Hallo,

De dierenarts vermoedde dat (eitjes van...) de mijten in het voer hebben gezeten... Ook Caradow geeft aan dat het via de spullen (speeltjes / voer) uit de dierenwinkel kan zijn overgebracht... Tja, zeker weten doe je 't niet. Maar... hoe kom je er af is de grote vraag...

Gisteren heeft Pipo nog een dag apart gezeten, toen hebben de andere vogels het medicijn gekregen. Vanmorgen heb ik hem weer gezellig bij zijn vriendjes gezet, hij was dolgelukkig... De pennen groeien gelukkig goed door, ik verwacht dat hij a.s. week weer een koppie met veertjes heeft...  ::)

De vraag blijft natuurlijk: zijn alle vogels na de behandeling mijt-vrij? Laten we het hopen... In ieder geval moet ik deze behandeling nog 2x keer herhalen, gedurende 1 dag, met een week pauze ertussen...

Wordt vervolgd...


Jetske

Je zegt dat de mijten misschien in het voer zaten. Was dit dan voer dat los in bakken zat of is het voorverpakt zoals xtravital?

Susanne32

Hoi,

Ik heb vaak voer los uit bakken, een speciaal mengsel met van-alles-en-nog-wat. Ter afwisseling gebruik ik soms een tijdje ExtraVital en onlangs ook iets voorverpakts uit de Vogelkelder geprobeerd.

Zou niet weten of je meer kans loopt met voer uit open bakken of voorverpakt, want lijkt me dat dat ook eens in losse bakken heeft gezeten... Maar denk dat (eitjes van) mijten wel meer kans maken in voer wat in bakken zit dan in luchtdicht verpakt voer...

Maar zoveel verstand heb ik er niet van. Misschien dat iemand anders hier een goed antwoord op heeft...?

Mars

Voor de hygiene wil ik je echt aanraden om voorverpakt voer te nemen. Als ik hier zo zie: heel vaak vullen ze de bakjes van de vogels in de winkels ook gewoon uit de open bak. Bovendien heeft ander ongedierte meer kans zo en is de versheid minder.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Susanne32

Hallo,

Even een update...

Het lijkt goed met Pipo te gaan; hij krijgt een nieuwe kuif! (zie foto)

Hij heeft nog wel veel jeuk, maar m.n. waar de nieuwe veren doorkomen, en dat lijkt me vrij normaal.

Morgen ga ik de behandeling met het medicijn nog een dag herhalen en de voliere grondig reinigen.

En dan maar hopen dat het mijt-probleem is opgelost...


[verwijderd door de beheerder]

Jacko

Super zeg!
Z'n grote kuif is al een heel end opgeschoten

Succes nog

Petr@

Dat ziet er weer toppie uit zeg ;D


Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Milo-Pixel

Zo, dat ziet er een stuk beter uit !  ;D

Fenixjuh

wow  :)
gelukkig een hele verbetering!!!  ;D

roha

Echt wel wow, wat gaat dat snel zeg!!

Hopen dat ze nu ook niet weer op een of andere manier bij je in huis komen, die mijten.

Groetjes van hier!!

Hanneke

hillie

Hij is echt het mannetje weer die pipo van je.
En nu hopen dat het zo blijft.

groetjes hilde

Toeky/Mika

Toen onze Toeky ook plots schurftmijt had, haar bekje was aangetast, zei onze dierenarts dat de eitjes van de mijt soms via schelpenzand enzo via dierenwinkels verspreid worden, die verpakkingen zijn ook niet luchtdicht verpakt. Volgens hem zag hij die mijt met periodes meer voorkomen... en kenden de dierenwinkels het probleem  ;)