rare ontlasting

Gestart door pruts86, februari 27, 2008, 20:57:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pruts86

Hey iedereen,

Ik heb een vraagje i.v.m. mijn parkietje Coco.
Ik heb hem sinds de zomer. Ik heb altijd voor vers water gezorgd, en veronderstel dat hij er wel gebruik van maakte, maar toch zag ik hem nooit drinken en zag het bakje niet echt minderen.
Sinds een maand ofzo is hij echt héél veel aan het drinken. Ik zie hem 's avonds makkelijk 4 - 5 keer drinken.
Dat is allemaal niet erg, maar nu is zijn ontlasting ook heel anders.
Het is enorm waterachtig. Het ziet nog wel groen, maar is anders als ervoor.
Ervoor was het echt groen-wit en hard altijd en was de kooi makkelijk proper te maken. Het waren echte hoopjes enzo.
Maar nu is de bak iedere keer volledig nat, alsof er water over gegoten is.
Er ligt wel ontlasting in, maar precies minder en veel waterachtiger.
Straks, bijvoorbeeld was ik de kooi aan het zuiver maken, en toen heb ik de bak er volledig onderuit gehaald en was het bovenstel alleen op een kast gezet (met een plaat onder) en op de 5 à 10 min dat ik de kooi aan het zuiver maken was, lag er al een plas water (volledig bleek, juist gewoon water geen oranje urinekleur ofzo) met een beetje ontlasting.
Het valt mij dus echt op dat hij veel meer water lost, dan nog ontlasting.

Is hij nu ziek? Is dit diarree? Kan iemand mij helpen wat ik hieraan kan doen?

Coco ziet er helemaal niet ziek uit, want zijn veertjes zien er nog normaal en zacht uit en 's morgens fluit hij nog wel.

Groetjes



Karen

Caradow

Urine is niet oranje bij parkietjes, dus dat is niet verkeerd ;)

Parkietjes drinken niet veel en op zich is het niet vreemd dat je dat eerder nooit is opgevallen. Dat hij nu ineens wel veel drinkt, kan wijzen op ziekte.
Verder klinkt het niet lekker. Je kan Coco het beste laten nakijken door een (vogel) arts.

pruts86

Ben je zeker dat hij ziek is?
Zijn veertjes zijn thans nog mooi enzo en hij fluit nog.
Hij drinkt wel enorm veel, misschien is er een reden waarom hij meer drinkt en is de ontlasting het gevolg daarvan? Maar wat kan de reden van het vele drinken zijn? Zou hij het nu ineens heel lekker vinden?
Ik heb besloten zijn bakje niet meer dagelijks vol te doen, maar beperkt water te geven.
Wel nog iedere dag, maar bijvoorbeeld maar 1/4de van het bakje, zodat hij natuurlijk niet uitdroogt en nog wel kan drinken, maar niet meer zo uitzonderlijk veel?

Is dit een goede oplossing?

Groetjes


Karen

Caradow

Nee ik ben niet zeker dat hij ziek is.. Ik ben tenslotte geen arts en heb jou parkietje niet onderzocht...

Een parkietje drinkt maar een paar ml per dag, wanneer een parkietje ineens meer gaat drinken en de ontlasting zo waterig is, dan is dat een teken dat er iets niet goed is en dat je parkietje dus mogelijk ziek is..

Minder water geven is geen oplossing. een bezoekje brengen aan een vogelarts of op zijn minst de ontlasting laten onderzoeken wel.

Mars

De reden voor het vele drinken kan een verkeerd bacterie-evenwicht zijn. Coco lijkt dan nu nog niet ziek, maar kan dus wel al een beetje ziek zijn. En hoe eerder je er bij bent...

Door bij de DA langs te gaan kun je ziekte uitsluiten. Een tweede reden van veel drinken kan namelijk een gedragsstoornis zijn, maar daar zou ik in eerste instantie niet aan denken.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

#5
Pruts86: zolang het groene gedeelte nog gevormd is, wordt er niet gesproken van diarree.
Het waterige wat je ziet, heeft vermoedelijk te maken met een verhoogde urineproductie van de vogel.
Nierziekten, leveraandoeningen of suikerziekte kunnen mogelijke oorzaken zijn voor het vele drinken.
Ik zou zeker naar een dierenarts gaan met je vogeltje. Mogelijk krijgt hij een (eiwit beperkt) dieet in geval van nierziekte, of lactulose als hij een leverziekte heeft.


pruts86

Hey iedereen!

Ik heb het nog eens bekeken vandaag en al bij al valt het nog goed mee hoor.
Ik denk zelfs dat hij kerngezond is. Ik heb namelijk wat minder water gegeven, maar 1/3de van het bakje en hij is er direct aan gaan drinken vanmorgen (had hem 1 nachtje geen bakje water gezet), dus ok dat begrijp ik dat hij dorst heeft. Vandaag ben ik ganse dag gaan werken, en toen ik thuis kwam, zag ik dat het bakje niet veel gedaald is. Dus hij heeft niet zo overdreven gedronken, maar gewoon normaal gedronken dan.
En de ontlasting die nu in zijn kooitje ligt, is mooi groen en een hoopje.
Ik veronderstel dat dit dan normaal is? Het is wel enkel groen, wit zie ik er niet in, maar ga het natuurlijk niet vastnemen en analyseren hé, wat ik vertel is wat ik op eerste zicht zie in de ontlasting hé  :D.

Groetjes



Karen

Parkieten-Freak

#7
Als alleen de groene component van de ontlasting aanwezig is, is dit NIET goed. Je dient duidelijk in het midden van het drolletje een "wit gedeelte" te zien.
Als dat niet zo is, dan is er iets mis.

Het s-nachts weghalen van het drinkwater lost het probleem niet op.
Het feit dat jouw vogeltje de voldende ochtend meteen ging drinken, zegt mij al genoeg.
Jouw parkiet laat niet gauw zien dat hij ziek is. Hij (of zij) is het mogelijk wel.
Dus nogmaals mijn advies: ga met je parkietje naar de dierenarts!!!


pruts86

Hallo iedereen,

heb echt verschrikkelijk nieuws!
Ben gisterenavond (vrijdag) met Coco'tje naar de dierenarts gegaan. Hij heeft de ontlasting met een microscoop bekeken, en er waren geen wormpjes, dus dat was goed.
Maar hij had wel een virus waardoor hij ademhalingsproblemen en spijsverteringsproblemen had (vandaar dat vele drinken en de waterige ontlasting).
De dierenarts heeft hem een spuitje gegeven, en mij ook wat medicatie gegeven die ik hem 4 dagen moest geven...
Maar die kans heb ik niet gehad! Vanmorgen lag hij dood in zijn kooitje! Ik vind het verschrikkelijk!
Ik had hem zo graag! Pfff, kan hem maar niet vergeten, mijn lief arm Coco'tje.
Toch alvast bedankt voor jullie raad allemaal, spijtig genoeg is het afgelopen voor mijn lief Coco'tje.

Coco, RIP.  :(

Groetjes



Karen

Caradow

Jammer dat Cocootje het niet gered heeft... zo zie je maar dat ook al denk je dat je grasparkietje kerngezond is, dat er toch wat aan de hand kan zijn, zeker als de ontlasting niet goed is...

Sterkte!

Milo-Pixel

Wat vervelend dat het niet meer heeft mogen baten...

Heel veel sterkte..

Groetjes, Marit

roha


Kleintjes

Ook namens ons heel veel sterkte met dit verlies.

Groetjes, sterkte en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Ilse*

Heel veel sterkte met het verlies van je parkietje :(

Aan de ontlasting kun je vaak zien dat er toch wat mis is met je parkietje, ook al is hij/zij nog zo levendig...
Erg jammer dat het zo heeft moeten aflopen... :(

Sterkte!

Ilse

Diana

Heel veel sterkte met het verlies van jou coco. Het is heel lullig dat het zo heb moeten zijn,de volgende keer toch maar iets eerder aan de bel trekken bij de dierenarts misschien. Ik las dat Caradow het al schreef van ga naar de va dit klikt niet goed. Helaas laten onze parkietjes het niet snel zien dat ze ziek zijn en dus moet je snel handelen als je verandering in de ontlasting zit.  Sterkte verder

hillie

Jeetje wat naar dat die het niet gered heeft.  :(.
Veel sterkte met het verlies er mee.

groetjes hilde