Jaloers gedrag

Gestart door Evelien, februari 22, 2008, 10:23:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Evelien

Hallo allemaal,

Wij hebben 2 parkietjes. Nube hebben we ongeveer anderhalf jaar en Sora nu ongeveer een jaartje. Sora is behoorlijk jaloers op Nube. Als Nube bij een van ons op de schouder zit of bij ons zit te kroelen (of soms gewoon maar over tafel loopt) dan moet Sora precies op die plek zitten/staan/lopen waar Nube is en pikt ze naar Nube.
Als Sora Nube wegjaagt als hij bij ons zit, dan negeren we Sora altijd en sturen haar dan ook weg (zonder iets tegen haar te zeggen). Kunnen we nog iets doen om dit gedrag van Sora minder te laten worden? Of moeten ze dit onderling uitvechten. Dit gedrag is al ruim een half jaar aan de gang, en het lijkt alleen maar erger te worden!

Bedankt voor de tips!!

hillie

Hoi Evelien,

Ik vraag me af of het echt jaloers gedrag is. :-\
Als ik bij onze parkieten kijkt wil het vrouwtje ook overal zijn waar het mannetje is.
en volgens mij is dat geen jaloers gedrag maar erg volgzaam gedrag.
Of is het bij jou anders...
veel plezier met je parkietjes.

groeten hilde

Petr@

Ja popjes zijn nu eenmaal feller dan mannetjes.Het gebeurt hier ook.Maar ik bemoei me er nooit mee.Tenzij het echt vechten is.Ik denk ook dat je Sora niet moet weg sturen.Dan maak je een beetje onderscheid denk ik.Laat ze het maar onderling uitzoeken.Neem aan dat ze elkaar ook wel aardig vinden?



Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Evelien

Bedankt voor jullie reacties. Onze parkietjes vinden elkaar heel erg aardig! Ze vechten nooit, soms wat pikken naar elkaar als de een de ander irriteert, maar nooit tot verwondingen aan toe.
Misschien scheelt het ook wel dat het 2 mannetjes zijn en de een gewoon wat dominanter is dan de ander? Wij dachten namelijk met Sora een vrouwtje gekocht te hebben, maar na een jaar heeft Sora nog steeds een blauwe neusdop!!  :D

Moppers

Het klinkt als het bepalen wie er de baas is. Of meer het laten weten dat Sora nog steeds de baas is, want het bewijzen van dominantie blijft altijd een beetje.
Het is natuurlijk gedrag, wat door ongeveer alle groepsdieren, dus ook parkietjes, wordt vertoond. Je kunt het denk ik het beste gewoon negeren.