Leeftijd vs man/popje

Gestart door Kristi, november 09, 2007, 11:04:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristi

Hoi allen,

Ik heb het forum even afgelopen maar ik kan niks vinden.
Ik heb 4 jonkies in het nest die gezond lijken en goed gevoed worden door mams en paps.  :-*

Ik las dat je nooit meer popjes dan mannetjes in zelfde kooi mag houden,
kan iemand mij vertellen op welke leeftijd ik zien kan of het een popje of een mannetje is?
Ik had eigenlijk graag alle jonkies gehouden (ik heb er de plaats voor) maar wil natuurlijk wel vrede in huis houden.  ;)

Ps.: mams en paps zijn gek van wit brood (niet te zacht en niet te hard), dit is toch goede alternatieve voeding he tijdens het broeden? Ze krijgen ook hun xtravital hoor :)  :-X




Meltjuh

Hey Kristi,

Bij een mannetje kleurt de neusdop sneller dan bij het popje. De neusdop van een mannetje verkleurt ongeveer na 5 maanden. Die van een popje meestal pas na 8 maanden en soms pas na een jaar.

Je kan beter voor bruin brood kiezen wat een beetje droog is geworden. Daarnaast moeten ze wel extra mineralen en calcium geven.
Je kan beter geen groenvoer geven als de jongen net uit zijn gekomen. Wacht daar mee tot de jongen uitgevlogen zijn.


Mars

Zoals Mel al schrijft: de definitieve kleur komt pas na een aantal maanden, maar vaak kun je vanaf een week of zes wel al gaan raden. Soms is het dan al met vrij veel zekerheid te zien, soms is het wat gokken.
Dus als ze straks wat ouder zijn, kun je eens fotootjes plaatsen, dan kunnen we ons best eens doen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kristi

Toppie  ;D

Mja kan nu al wel eens een foto plaatsen maar daar kom je niet veel verder mee denk ik  :D
Oudste 15dagen - 13 dagen - 11 dagen - 8dagen  :-*

maraboerboom

Is er nog een andere manier om het geslacht te bepalen? Wij hebben namelijk parkieten op latere leeftijd gekocht, maar ik heb geen idee of het mannetjes of popjes zijn? :S

Safrena

Hey maraboerboom

Welkom op het forum

Je kan aan de kleur neusdop zien of je een mannetje of popje hebt

Een mannetje heeft een mooie fel blauwe neusdop, of bij ino en bonte veerkleuren is de neusdop lila/paarse
Een popje heeft altijd een bruine neusdop, die kan afwisselen door de hormonen van normaal bruin naar donker bruin of lichtblauw met wet tot zelfs wit. Echter word die atlijd weer netjes bruin

Ook kun je door dna onderzoek het geslacht laten bepalen

Vele groetjes

maraboerboom

Dan lijkt het erop dat we 2 popjes hebben. Ik ga vanaf nu proberen om ze tam te maken, maar ze zijn nog erg schuw. Op mijn werk hebben we wel een parkiet die erg nieuwsgierig is, en op je hand komt zitten. Dus ben benieuwd of dat thuis ook gaat lukken!