Malibu

Gestart door Malibu, februari 17, 2008, 15:52:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Malibu

Ik heb (helaas) geen vragen op het moment, omdat ik de hele site al van onder tot boven doorgespit heb voor tips  ;) maar omdat ik toch even wil laten weten dat ik nu ook forumlid ben (en omdat ik Malibu aan jullie wil voorstellen) heb ik toch even een topic geopend, ik hoop niet dat dat dat een probleem is..?

Ik ben Cathy, 20 jaar en woon in Spijkenisse... Na een paar mega onsubtiele hints heb ik van mijn vriend een jong parkietje gekregen toen we 4 jaar een relatie hadden... Ik heb hem (ik vermoed dat het een mannetje is omdat de neusdop een blauwe glans vertoond) Malibu gedoopt... Hij voelt zich na twee weekjes al helemaal thuis in zijn kooitje. Ik heb een spiegeltje, badje en belletje voor hem gekocht en de originele stokjes vervangen voor een soort kronkelbouwsysteem van stokjes (Flex heet het en het is van Ferplast ;))... In de afgelopen twee weken heb ik zoveel mogelijk de tips van de site gevolgd, hem laten wennen aan mijn hand, trosgierst gevoerd, mijn vinger voorgehouden etc... Hij is nog niet tam en kijkt nog steeds een beetje wantrouwig naar mijn hand, beetje mijn eigen schuld ook denk ik, want de tweede dag was hij ontsnapt toen ik zijn spiegeltje ophing en in paniek heb ik hem gevangen... Maar ach, daar komt hij vast nog wel overheen ;)...
Vandaag was hij weer ontsnapt omdat ik het deurtje open had laten staan (wat ik overigens wel vaker doe, normaal blijft hij netjes zitten) en mijn vriend de kooi nietsvermoedend ergens anders wilde zetten. Malibu schrok en vloog ervandoor, gelukkig is hij gekortwiekt, dus vloog hij niet meteen het hele huis door... Ik heb hem even rustig door de kamer laten lopen, vervolgens de kooi in de buurt gezet, maar hij leek het wel prima te vinden het randje van de krantenbak  :P dus op een gegeven moment de kooi netjes voor gehouden en hups, daar zat hij al weer op zijn vertrouwde plekje...
Ik heb trouwens nog iets grappigs meegemaakt, het valt waarschijnlijk in het niet bij de verhalen die jullie hebben, aangezien jullie al langer ervaring zullen hebben met jullie parkieten, maar ik vond het wel leuk. Ik werd gebeld door mijn vriend omdat hij thuiskwam en de kooi nog openstond, die was ik dus vergeten dicht te doen. Maar niks aan de hand, kleine Maulibu zat gewoon op zijn favoriete plekje bij het spiegeltje. 's Avonds keek ik naar de kooi en zie ik dat er boven op een tralie een klein vogelpoepje zit... Nu snappen jullie zelf ook wel dat parkieten hun behoefte niet naar boven schieten, dus waarschijnlijk is de kleine donder toch gewoon uit zijn kooi geweest, naar boven geklommen en mooi weer terug zijn kooi in voor mijn vriend thuis kwam ::)...
Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat de kleurslag benaming is voor mijn parkietje? Kan iemand mij dat vertellen aan de hand van onderstaande foto's?

Liefs Cathy



Milo-Pixel

#1
Hoi Cathy,

Welkom op het forum. Goed dat je al flink aan het lezen bent om te leren over grasparkietjes! Het zijn gezellige diertjes die echt maatjes met je kunnen worden. Jou parkietje vind ik toch echt een popje, aangezien de neusdop toch duidelijk witte randen om de neusgaatjes heeft. En dat jij erbij zegt dat ze een blauwe glans heeft, is het nog duidelijker een popje. Een jong mannetje heeft een diep paarse neusdop zonder wit om de neusgaatjes.

Dat ze nog niet tam is, is ook nog niet zo gek. Alles is nieuw, en je hebt haar nog maar twee weekjes.

Citaat van: Malibu op februari 17, 2008, 15:52:16
Vandaag was hij weer ontsnapt omdat ik het deurtje open had laten staan (wat ik overigens wel vaker doe, normaal blijft hij netjes zitten) en mijn vriend de kooi nietsvermoedend ergens anders wilde zetten. Malibu schrok en vloog ervandoor, gelukkig is hij gekortwiekt, dus vloog hij niet meteen het hele huis door...

CiteerIk werd gebeld door mijn vriend omdat hij thuiskwam en de kooi nog openstond, die was ik dus vergeten dicht te doen. Maar niks aan de hand, kleine Maulibu zat gewoon op zijn favoriete plekje bij het spiegeltje. 's Avonds keek ik naar de kooi en zie ik dat er boven op een tralie een klein vogelpoepje zit...

Je kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat je parkietje wel netjes blijft zitten als je het deurtje open laat staan ;) Maar dan heb je dat weer geleerd voor de volgende keer: Controleer altijd het deurtje. Zeker als je niet thuis bent, er kan van alles gebeuren!!

Over kortwieken staat heel veel op het forum. Ikzelf ben tegen kortwieken (uitzonderingen daargelaten). Waarom heb je hem laten kortwieken? Kortwieken om het beter tam te krijgen ben ik het al helemaal niet mee eens omdat je dan je parkietje dwingt niet weg te kunnen vliegen. Zo zal je niet het vertrouwen van je kleine vriendje krijgen.

De kleurslag is, voor zover ik kan zien: geelmasker (type weet ik niet) grijsvleugel hemelsblauw. Maar ik zou nog even afwachten wat de anderen zeggen.

Ik raad je aan om nog veel te lezen en te leren over grasparkieten, en heb je vragen? dan mag je ze altijd stellen. Ook raad ik je de zoekfunctie van  het forum aan, er zullen al heel wat vragen beantwoord zijn.

Groetjes, Marit

Malibu

Het is ook niet zo dat het deurtje altijd open staat hoor, maar nu staat de kooi recht voor mijn neus op het bureau en dan steek ik af en toe mijn hand ik de kooi ;) die ene keer dat ik hem de hele dag open liet staan was gewoon een domme fout, ik kon me ook echt niet meer herinneren dat ik hem open had laten staan, was er zelfs van overtuigd dat ik hem had dichtgedaan, maar je hebt gelijk van je fouten moet je leren ;)...
Wat dat neusdopje betreft, ik heb een boek gehaald over grasparkieten en daarin staat dat bij popjes de neusdop bruin is... Ik heb er verder ook geen verstand van hoor, maar ik zal even overtypen wat er letterlijk in het boek staat:

Bij mannetjes is de washuid boven de snavel, de neusdop, blauw van kleur en bij de popjes is de neusdop bruin. Dat geldt voor de zogenaamde volkleuren (volledig gepigmenteerde vogels). De neusdoppen zijn anders gekleurd bij bepaalde bontvormen en de ino's. Bij lutino's en albino's is de neuskleur van de man vleeskleurig en van de pop bruin. Bij recessief (Deens) bont is de neusdop van de man roze4 met een blauwe waas en die van de pop bruin. Zie voor meer kleurslagen het hoofdstuk Mutaties.

Als ik dan bij Mutaties kijk staat er bij geelmasker type 1 (type 2 is zeegroen zie ik nu ;)) ook weer dat de neusdop van de pop bruin is en van het mannetje blauw...

En over dat kortwieken, ik dacht dat dat het slimste was, omdat ik liever heb dat hij eerst een beetje went voor hij gaat rondvliegen, maar ik had al besloten dat het eenmalig is, zodra ze weer aangegroeid zijn laat ik ze weer in volle glorie zitten hoor ;)... Maar je zou inderdaad gelijk kunnen hebben hoor, ik zou het ook niet leuk vinden als ze even mijn benen af zouden knippen, zelfs niet als ze weer aangroeien ;)

Milo-Pixel

#3
De neusdop verkleurd inderdaad bij een man naar blauw, en bij een popje altijd naar bruin. Maar als ze jong zijn, zoals bij jou parkietje het geval is, is de neusdop nog niet verkleurd naar de volwassen staat.

Bij een jong popje is het van wit tot lichtblauw met witte randen om de neusgaatjes en bij een mannetje een egale diep paarse kleur zonder witte randen om de neusgaatjes. Dit kan natuurlijk wel een beetje variëren. Na een tijd gaat de neusdop verkleuren naar de volwassen kleur. Bruin voor een pop, blauw voor een man dus (bij man uitzondering bij ino's en bont). Bij een popje blijft de neusdop van tijd tot tijd verkleuren door de hormonen. De neusdop kan dus van bruin, naar lichtblauw / creme-wit gaan en na een tijd weer naar bruin.

Groetjes, Marit

Mars

Zoals Marit al schrijft: pas bij oudere popjes is de neusdop bruin. Tot een maand of acht zal hij blauwig zijn, maar als er witte ringetjes om de gaatjes zitten, is het toch echt een popje.

Met de kleurslag ben ik het wel eens. Maar het gele maskertje zou best wel eens type II kunnen zijn, dat mengt zich dan straks wat meer met de veertjes van het borstje. je foto is wat te onduidelijk om dat nu te kunnen zien. Na de eerste rui (3a 4 maanden oud) wordt dat vanzelf duidelijk en dal het mogelijk wat meer groening worden op het borstje en dan ook wat gelig in de vleugels.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Malibu

Okeej dan heeft mijn konijntje Pepper dus geen broertje maar een zusje ;) ach ja, zal ze ook vast wel goed vinden :P... Als het nu maar niet net zo'n donder word als mij konijn want dan heb ik 2 beesten die ongelofelijk ondeugend zijn hahaha!
Maar even een vraagje... Mijn vriend en ik zijn sinds vorige week uit elkaar, tja 1 week nadat we onze 4-jarige relatie gevierd hebben... Alles verloop in principe vriendschappelijk enzo en ik mag op de logeerkamer blijven zolang ik niks anders heb, maar als ik straks alleen woon, met mijn konijne-en parkietekind ;) denken jullie dat het dan slim is om er een parkietje bij te doen? Ik zit namelijk weleens op school van 8.15 tot 17.15 en normaal dan was mijn vriend eerder thuis dan ik... Maar ik wilde eerst ook een 2e konijntje nemen, alleen liet mijn konijn dat niet toe omdat ze vreselijk jaloers bleek te zijn en dus haar kamer van 2 bij 3 niet wilde delen :o ze viel het arme beest gewoon aan! Ik heb toen een ontzettend lief konijntje met pijn in mijn hart terug moeten brengen en ik wil niet hetzelfde probleem met een parkietje, want ik sluit zo'n beest meteen in mijn hart... Reageren parkieten meestal goed op een ander parkietje?

Mars

Als je er een mannetje bij koopt levert dat meestal geen probleem op. Twee popjes kan wel eens wat lastiger zijn, maar gaat vaak ook wel goed.
(overigens is dat mogelijk ook het probleem bij je konijn geweest, maar dan andersom, dat je twee mannen had ;))

groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Malibu

#7
Nee dat was niet het geval, ik heb een vrouwtje dat andere konijntje was een mannetje... In eerste instantie na wat gesnuffel liet Pepper haar kopje zakken en boog ze zeg maar door haar voorpootjes wat een teken van nederigheid is tussen konijntjes... Maar toen kleine Charlie begon te snuffelen aan Peppers knuffels sprongen haar ogen wagenwijd open en beet ze arme Charlie zo in zijn ruggetje! Arm beest  :(... Pure jaloezie dus, ze wilde gewoon haar spulletjes niet delen, misschien zag ze die knuffels als haar kinderen ofzo... Ik kan zelf trouwens wel zonder problemen aan die knuffels komen hoor ;) mij heeft ze nooit gebeten...

Ik ben trouwens wel erg trots op het moment want Malibu knarst op het moment aan één stuk door  ;D


Dit begint hier meer en meer op chatten te lijken
chatten doen we niet hier op het forum
Maar chatten doen we namelijk in de chatroom ;)
gr Safrena