Engelse grasparkiet deens bont

Gestart door Mireille, februari 16, 2008, 14:11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mireille

Ik ben nog steeds wachtende op een stel nieuwe grasparkietjes toen ik gisteren een advertentie op markplaats voorbij zag komen.
De man kweekt grasparkieten onderandere in deens bont.
Daar had hij nu geen jongen van, maar er zaten er wel een aantal te broeden.
Ik mag vrijblijvend komen kijken zodra de jongen oud genoeg zijn .
Hij besteed ook veel aandacht aan zijn parkieten dus ze zullen redelijk mensen gewend zijn.
Nou wilde ik eigenlijk een grasparkiet, maar engelse verschillen volgens mij niks met gewone grasparkietjes behalve in hun grote
Nou zou ik graag dus 2 bontjes willen, al is dat natuurlijk geen must, maar het zou leuk zijn.
Nou weet ik hoe mijn oude bonte grasparkiet eruit zag, maar ik kan eigenlijk nergens op internet duidelijke foto's of uitleg vinden van hoe deens bont er nou uitziet

Ingrid

Deens bont is recessief bont ;). Recessief bont dateert van 1932, toen een parkiet met deze kleurslag werd tentoongesteld in Kopenhagen, vandaar ook de benaming Deens bont.
Mijn Blizzard is een voorbeeld van een recessief bonte parkiet. Natuurlijk zijn ze er ook in andere kleuren ;)

Mireille

met dat antwoord kwam ie ook, maar waarin verschillen ze nou van gewone bonte grasparkieten.
Ik moet zeggen ik kreeg net een mailtje van hem.
Voor zijn gewone parkieten vraagt ie 7.50 euro en voor zijn deense bonten 17.50 euro.
Is dat prijsverschil niet een beetje groot?

Ingrid

Hoe bedoel je gewone bonte parkieten? Je hebt dominant en recessief bonte, die hebben ook wel de benamingen Hollands, Australisch of Deens bont meegekregen omdat die kleurslag voor het eerst in het betreffende land zijn gezien. Bont is dus een kleurslag, net als een opaline witvleugel, wildkleur, etc. de parkietjes zijn gewoon parkietjes ;). Waarom hij voor Deens bonte meer vraagt, geen idee. Ik denk dat hij misschien Deens bont een interessante benaming vindt en daarmee de prijs opdrijft? Maar dat is een gedachtenspinsel van mij, je zou dat hem zelf moeten vragen. Mijn Blizzard was in aanschaf net zo duur als andere parkietjes.

hillie

Hoi Mireille,

Ik weet niet of er aan die Deense bonten nog meer bijzonderheden zitten.
Maar ik vind het prijs verschil wel erg veel ja.
Maar de keuze is aan jouw als je dat er voor over hebt.
Succes met je keuze.

groeten hilde

Ilse*

#5
Misschien is Deens (recessief) bont moeilijker te kweken, dat hij er daarom meer geld voor vraagt? ??? De naam van de parkietjes zegt het al... recessief bont, waarschijnlijk is die kleurslag dan dus ook recessief overdraagbaar (dat er weinig kans is dat deze kleurslag over wordt gebracht van ouder op kind).
Het is toch zo dat recessief bonte parkietjes minder tekening op zijn vleugels en minder kleur op zijn buikje heeft dan dominant bonte parkietjes? ???
Ik ben helemaal weg van bonte parkietjes :-*

Groetjes, Ilse

Mireille

Het geld is voor mij niet het probleem, ik wil gewoon een paar parkietjes waar ik een klik mee voel.
Mijn vorige parkiet was geel met een groen vlek op de rug en de buik.
De man komt wel eerlijk op mij over.
Zijn reden van het prijsverschil mailde die me net terug

Deens bont is een zeldzame bont mutatie in de kleuren geel/groen met zwarte vlekken of wit/blauw met zwarte vlekken.

Ingrid

Euhm is niet een zeldzame mutatie hoor ;). Lees hier meer over de kleurstandaarden in de dominant en recessief bonte kleurslag:
http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/grasparkieten.pdf (vanaf blz 30)

Mireille

Hij mailde me net dat zijn schoonouders hebben besloten nog even te wachten met parkietjes, dus als ik wilde mocht ik komen kijken naar de 2 deense bonten die voor hun bestemd waren.
Ze zijn nu 2 รก 3 weken oud en geel met groene rug en zwarte vlekken.
Morgen gaat ie proberen een foto van hun kleur te maken.
Het kriebelt toch wel, zo snel had ik niet verwacht nieuwe maatjes te vinden, dus misschien dat ik toch ga kijken...
Iemand een foto van hoe zo'n kleur deens bonte er uit zou zien, ik kan niet echt een plaatje vinden hier of via google

Diana

#9
Citaat van: Ingrid op februari 16, 2008, 14:55:19
Euhm is niet een zeldzame mutatie hoor ;). Lees hier meer over de kleurstandaarden in de dominant en recessief bonte kleurslag:
http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/grasparkieten.pdf (vanaf blz 30)

Kan het kloppen dat deze link niet verder gaat dan pag. 34 ??? Was net zo lekker aan het lezen lol.

inderdaad niet meer dan 34 bladzijden

Mireille

volgens de man was deens bont recessief, ik ben er vandaag wezen kijken.
Hier een foto van de deens bonte waarvan die gele hier zeker heen komt zodra die is uitgevlogen, de blauwe ook misschien




Mars

Zo te zien beide mooie ventjes. De gele in ieder geval, de blauwe is de foto net iets te veel van opzij.

Laat ze straks wel even een weekje langer bij hun ouders zitten. Dus haal ze op zijn vroegst met 7 weken op als dat kan.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mireille

ik heb wel een foto van voren van die blauwe, maar ik weet niet of ik hier zoveel foto's mag plaatsen?
Ik dacht eigenlijk dat die gele een dame was omdat ze een wat wittig randje om de neusgaatjes lijkt te hebben.
Maar ik ben absoluut geen expert, dus ik kan heel goed fout zitten.
Ze gaan pas bij de man weg als ze volledig zelfstandig kunnen eten, dus pas met 7 a 8 weken oud

toch nog even een foto van de blauwe, verwijder maar als het niet mag


Mars

Nee, hoor twee mooie mannen. De doppen zijn mooi paars.
En er is niet echt sprake van een wit randje, teminste, tenzij ik me vergis.

Maar misschien dat iemand anders daar anders over denkt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Twee ventjes, ik zie niks van wit rond de neus gaatjes. Die wit bonte is leuk zeg  :-* Die gele ook, maar die witte vind ik echt super!

Groetjes, Marit

Diana

Mireille,

wat een lieverdjes zeg ik vind die wit met vlauwe echt een droppie :-*. Nou aanleiding van het gokke bij mijn jonge koko zeg ik ook dan maar 2 mannetjes.

Audrey

 :-*Hoe schattig, zo'n jonge parkietjes, dan besef ik hoe mijn Croky al 'gegroeid' is.

Ik vind dat Croky wel lijkt op die eerste, zou Croky ook Deens bont zijn? Ik heb al eens gekeken bij de kleurslagen, maar ik twijfelde tussen een drietal soorten  :) De kweker zei alleszins dat hij een heel mooie kleur heeft die niet erg veel voorkomt. Voor mij is hij de knapste vogel natuurlijk  :-*

(dat geel op de eerste foto is een papieren sterretje  :P)


[verwijderd door de beheerder]

Milo-Pixel

#17
Nee, dit is geen deens bont. Ik zou eerder denken aan de kleurslag witmasker grijs of eventueel witmasker Cinnamon grijs, maar dat kan ik niet goed zien.... Misschien dat anderen nog suggesties hebben?