Samenwonen parkietenfreak en kattenfreak?!

Gestart door smartie, februari 16, 2008, 12:34:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smartie

#20
Citaat van: Mandy op mei 28, 2008, 13:06:27
En voor de diertjes van beide partijen een nieuw en goed huis zoeken dan?!
En samen opnieuw beginnen?!

Voor de diertjes niet echt een goeie oplossing maar het is er 1.....

Het is nog niet zover dat we daadwerkelijk samen gaan wonen. Maar voor de dieren van hem en mij een nieuw goed huis zoeken? En dan samen opnieuw beginnen? NO WAY!

Voor de duidelijkheid: mijn vriend heeft jaren als vrijwilliger in het dierenasiel gewerkt en zou NOOIT van zijn leven dieren wegdoen zonder goede reden (moet wel iets heel heftigs zijn ala zijn katten zouden elkaar tot bloedens toe aanvallen, onze toekomstige baby zou zwaar allergisch moeten zijn en gezondheidsklachten moeten hebben en dan nog weet ik zeker dat hij er moeite mee zou hebben ze af te staan).

Ook ik ben stapeldol op mijn dieren. Vandaar ook de post van dit topic. Ik zou nooit zomaar 'iets' uitproberen. Het gaat om mijn parkieten op wie ik stapeldol ben en niet aan de katten van mijn vriend als speeltjes geef! En mocht het echt niet anders kunnen ter zijner tijd, zie ik het eerder gebeuren dat mijn parkietjes naar mijn ouders gaan waar ik ze nog vaak zal zien en van wie ik weet dat ze daar een super leven zouden krijgen. Alleen kiezen mijn ouders liever bewust voor 1 parkiet: Tito is helemaal op hen gericht, knuffelt en praat er op los en maakt ook niet zo'n herrie (moet je ze eens met zijn 4-en horen als ze allemaal bij elkaar logeren: dan proberen ze boven elkaar uit te komen, zouden mijn ouders gek van worden als dat permanent zo zou zijn denk ik).

Maar ik ben niet bereid om zomaar mijn parkieten weg te doen. Zelfs niet naar mijn ouders. Ja, voor vakantie. Maar IK heb voor ze gekozen, heb zoveel tijd en energie in ze gestoken om ze zo tam te krijgen en zou ze niet willen missen! Wie weet dat we wel wat geduldiger zouden zijn dat mocht er een huisdier sterven met een nieuwe aanschaffen. Maar ze moeten ook weer niet dood gaan omdat ze hun maatje missen. 1 van zijn katten is namelijk al een dagje ouder en krijgt wat gebreken hier en daar. Maar zelfs als die kat zou overlijden is er nog 1 over en dat is nog altijd 1 teveel voor bij parkieten! En het grootste probleem is dat mijn vriend gewoon net zo kattengek is als ik parkietenfreak ben. Denk gewoon dat we beiden het bloed zouden voelen stromen waar het niet gaan mag... als hij geen katten zou hebben of ik geen parkieten...

De tijd zal het leren...

Mandy

Het was maar een idee hoor, tuurlijk doe je ze niet weg... Ze kunnen hemel en aarde bewegen maar als ze aan mijn parkietjes komen dan komen ze ook aan mij...

Was niet aanvallend bedoeld hoor.

BeRzEcKeR

Tja, ik weet natuurlijk niet echt of dit een oplossing is, aangezien dit waarschijnlijk niet altijd het geval gaat zijn, maar ik (allez, ik en m'n zus) heb(ben) 2 katten. Deze zitten meestal binnen, op de vesterbank voor de warme zon, op het aquarium, aan het meegenieten van de warmtelamp...

En in m'n tuin heb ik een volière, met grasparkietjes. Welnu, omdat 1 van die parkietjes echt gepest werd door de andere (tot bloedens toe) heb ik deze apart binnen gezet (wel tegenwoordig met een liefje).

Natuurlijk was ik bang wat Pruts en Mine gingen doen tegenover Gamie. Toen de kooi voor het eerst binnenkwam waren ze beiden naar haar gaan kijken (zeker denkend, wat komt deze binnen doen, en blijft ze niet in de tuin). Maar het bleef ook bij kijken. Urenlang zaten ze naar haar te kijken (niets meer, behalve 1 voorpootje opheffen, om dan weer naar beneden te doen).
En tegenwoordig kunnen ze dit ook nog doen.
Zowel Gamie en Kenny, als Pruts en Mine doen elkaar niets, the 'cat-gang' valt de vogels niet aan, en the 'birdies' kijken soms eens als 1 van de 2 voorbij loopt, maar meestal kijken ze hier niet van op.

Natuurlijk ben ik nog steeds heel voorzichtig, en zal nooit de parkieten uit hun kooi laten met Pruts en/of Mine in de buurt etc. (je weet maar nooit dat hun 'oerinstincten' boven komen)

Dit is denk ik een fantastisch voorbeeld van 'verschillende soorten relaties'. ;D
Maar ik besef dat niet iedereen dit geluk heeft.
Toch denk in dat katten en parkieten zeer goed samen kunnen, mits voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen. (Zoals hier al verschillende zijn beschreven op deze pagina.)

denise-dinki

mijn parkietje en poes zijn hele gooie vrienden :P
maar we laten hem niet los vliegen als de kat in de woonkamer is

Jasmin

Katten en vogels moeten altijd apart van elkaar en het liefst maar 1 van die twee soorten in huis.
Ik dacht ook dat Bambi veilig zat voor mijn katten. Helaas is de kat toch binnen gekomen en heeft Bambi gepakt. http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=17386.msg92031;topicseen#msg92031
Nu zit de kooi vast aan de muur en de deurklink staat naar boven zodat ze er echt niet bij kunnen.

Marjolein90

Hoi!

Een lastig probleem, dat zeker. Ik heb zelf 2 katten en een parkiet, mijn zus heeft ook nog 2 parkieten die hier af en toe zijn.
Bij ons leeft het allemaal prima naast elkaar. Al hebben we toen een van de katten nog een kitten was, wel een ongelukje gehad (zonder gewonden gelukkig).

Je kunt niet van elkaar verwachten dat een de dieren wegdoet, zoals je zelf ook al zegt. Maar als een stel in een aparte kamer moet en de anderen gewoon hun gang kunnen gaan is het ook niet echt eerlijk.
Zolang de dieren nog niet aan elkaar zijn gewend altijd goed opletten. Als de kat obsessief gedrag begint te vertonen en telkens voor de kooi hangt kan je een plantenspuit erbij pakken. Dan heeft hij het snel genoeg afgeleerd (zal trouwens wel even duren, katten zijn eigenwijs).
Als ze aan elkaar zijn gewend zullen de katten waarschijnlijk vrij weinig aandacht aan de parkieten besteden, ze weten dat ze er niet bij kunnen dus de lol is eraf.
Als je de parkieten los laat vliegen kan je de katten even op de gang doen of naar buiten laten. Dat werkt altijd prima. Zolang de een maar niet meer aandacht krijgt dan de ander zodat er geen jaloezie ontstaat.

Het is sowieso altijd uitkijken met katten en vogels bij elkaar. In ieder geval NOOIT de vogels los als de katten in dezelfde kamer zijn. De katten goed in de gate houden als ze zich binnen 2 meter van de kooi bevinden en een plantenspuit in de aanslag houden.
Zodra ze allemaal aan elkaar gewend zijn zal het veel soepeler gaan en er is echt geduld voor nodig. Maar het kan!
Onze katten kijken niet op of om van de parkieten en andersom. We zijn inmiddels ook alweer anderhalf/twee jaar verder.

Ik zou, als je eraan toe komt om samen te wonen, in ieder geval goed overleggen met je partner. Zorgen dat jullie je niet benadeeld voelen omdat de andere zijn/haar dieren hun gang kan laten gaan en de andere zijn/haar dieren moet beperken. Er zal een compromis moeten worden gesloten, dat zeker, en de eerste paar maanden grote oplettendheid.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat jullie eruit komen!

Groetjes Marjolein

Ps. Zie nu dat de laatste reactie al lang geleden is, maar misschien heb je er toch nog wat aan  :-\...

smartie

Hoi Marjolein,

bedankt voor je reactie. Inderdaad waren de laatste reacties al van een tijd geleden, maar een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. We wonen nog niet samen: we hebben ongeveer juni in gedachten en het kan zelfs nog wat uitlopen. Maar ik vind dat je dit probleem niet pas onder ogen moet zien als het zover is. Nu kan je het er ook al over hebben en oplossingen verzinnen en vandaar ook dat ik dit topic geopend heb.

Zowiezo zijn we het erover eens dat de katten mijn huidige logeer/kasten kamer in gebruik zullen nemen. Daar komt de kattenbak, het logeerbed moet weg (anders zal het helemaal kapot gaan en het scheelt weer veel ruimte voor ze). Alleen de kledingkast blijft daar staan en het is de bedoeling dat er een computerplekje komt zodat we niet altijd op elkaars lip hoeven te zitten.

Overdag (terwijl wij werken en niet thuis zijn) blijven de parkieten in de woonkamer, ze worden wel verhuisd naar een hogere plek trouwens. Er komt een haakje op de deur: zekerheid voor alles. De katten mogen alleen in de kattenkamer en evt ook nog in de hal (maar liever hou ik ze in de kamer ivm 'ontsnappen' naar buiten toe en nog een extra hindernis 'deur' met haakje voor de woonkamerdeur bereikt is. Alleen als we thuis zijn mogen ze in de woonkamer komen. Als de parkieten los mogen moeten de katten eerst weer de andere kamer in gewerkt zijn.

Pff, het lijkt me wel een hele onderneming en inderdaad heel veel nadenken voor je iets doet. Zeker in het begin. En er goed over blijven praten zodat er geen irritaties komen over 'jouw dieren' mogen veel meer dan de mijne. En het is nu ook hun huis... blabla... Ben eerlijk gezegd blij dat het nog even duurt wat dit betreft. Op de andere vlakken kan ik niet wachten tot we gewoon saampjes in 1 huis wonen!

budgie83

Heel toevallig dit.....

Ik ( en mijn twee parkieten-vriendjes ) ben sinds Oktober bij mijn vriend ingetrokken, en hij heeft heeft ( je raad het al....) en poes, die op zich best wel een behoorlijk jacht instinct heeft..

We hebben de volgende oplossing bedacht, mijn parkietjes staan `s nachts en `s ochtends op de logeerkamer ( `s ochtends kunnen ze hun vleugeltjes strekken ) en zo tegen/ rond de middag haal ik ze in hun kooitje naar beneden. Ik ben meestal ook klaar met mijn huishouden en ben ik toch beneden ( is wel zo gezellig voor ze ).
Ik ga meestal om 16.00 uur naar mijn werk toe en stuur ik de poes naar boven ( met eten en drinken ) en kunnen mijn parkietjes in de kamer staan. Rond 17.30 is mijn vriend thuis van het werk en is iedereen weer bij elkaar ( behalve ik...)

De poes was in het begin erg nieuwsgierig en vond het erg intressant, maar het nieuwtje is er ondertussen wel vanaf. Ik zou ze overigens never nooit niet onbeheerd bij elkaar laten, en voordat ik ga slapen check ik altijd een stuk of 2x of de poes niet toevallig de logeerkamer in is geglipt :)

Als beide een beetje water bij de wijn doen kan er best wel wat geregeld worden...

Groetjes,
Sabrina

Esmee

Wij hebben ook en kat, maar die is meestal buiten dus daar heb ik niet echt last van.

Als ik er gewoon ben dan laat ik ook mijn deur open, want dan kan ik er gewoon op letten en de kat zo nodig wegsturen, maar als ik er niet ben doe ik altijd de deur dicht (wel op letten dat je ventileert met fijnstof enzo) zodat de kat niet bij de kooi kan als ik er niet ben, daar wil ik echt zicht op hebben.

Gewoon zorgen dat ze niet zondet toezicht bij elkaar kunnen, en een kat kan trouwens wel echt overal bij als hij het echt wil, die van ons is ooit op de hamsterkooi gesprongen (dat ding stond echt HEEL hoog, ik was ook in de veronderstelling dat ze daar niet bij zou kunnen).

snerdje

Ik heb twee parkietjes en nu hebben we sinds twee maanden ook een kat. Niet elke kat heeft het in zich om achter vogels aan te gaan. Dat zei onze fokker. Maar helaas onze kat wel. We kunnen ze dus absoluut niet alleen laten samen!!

Als we thuis zijn staan de vogels bij ons in de woonkamer op een hoge vensterbank waar de kat niet op kan. Af en toe moeten we hem corrigeren omdat hij dan te dichtbij komt. Als we weg gaan zit de kat in de woonkamer en de vogels in een aparte kamer.

Nu dat je er een huisdier bij hebt moet je je aandacht verdelen. Zorg er dus voor dat je vogels geen aandacht te kort komen.

Bij ons gaat de kat even naar de slaapkamer als hij ligt slapen (merkt hij niks van) en dan gaan de vogels los. Als ze er genoeg van hebben en weer in de kooi zitten dan haal ik de kat er weer bij. Aandacht verdelen dus.

Het kan dus wel! Maar je moet er wel moeite voor doen.

Weet je al wat je gaat doen?

succes!