Witlof is goed, wat nu?

Gestart door Bliksem, februari 07, 2008, 14:40:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bliksem

Hallo,

Ik had al eerder geprobeerd mijn pietjes fruit te laten eten maar daar moesten ze nooit iets van weten.
Omdat ik veel op het forum had gelezen dat ze van witlof houden heb ik dit net maar eens in de kooi gehangen. En het verbaaste me...maar binnen 5 minuten gingen ze er al aan snuffelen en nu zitten ze er voorzichtig van te eten. Zit er ook een max. aan het geven van witlof?
Nu ze dit dus lekker vinden wil ik met meer groenten expirimenteren. Welke groentes zijn favoriet bij jullie pietjes?

En ik had ook nog een ander vraagje. Namelijk hoeveel zaad (xtravital) mag een pietje per dag hebben? Één maatschepje per dag per vogel?
Ik deed eerst het bakje steeds helemaal vol, en blies het dan elke dag uit. Maar ik heb nu het idee dat ze wel erg veel eten. Ik heb geen zin in zwaargewicht vogels namelijk.
Iemand tips?

Linda.

Egel007

Hey,

ik wist eigenlijk nog niet dat ze het lekker vonden. Had ik het gisteren maar geweten, toen hadden we witlof-ovenschotel op, hahaha! Maarja, laten we het ook eens in de vogelkooi hangen dan. Mijn parkietje eet overigens wel eens een appeltje. We leggen dan gewoon een half doorgesneden appel weg en daar vliegt hij meestal ook direct naartoe. Wel op tijd eruit halen natuurlijk, want ze gaan snel rotten. Maar, of er een maximum aan witlof zit, dat weet ik echter niet...

Mvg, Egeltje. :D

Safrena

Hey Linda

Witlof is inderdaad lekker voor parkietjes, maar een variatie in groentjes is net zo belangrijk

Op de verpakking van xtra-vital staat hoeveel je parkietje mag eten
Dat is een tot max twee schepjes per dag per parkiet

Vele groetje

Sonja

Citaat van: Bliksem op februari 07, 2008, 14:40:44
Zit er ook een max. aan het geven van witlof?

Hoi Linda,

Zelf laat ik groenvoer en/of fruit meestal ongeveer een halfuurtje in de kooi hangen. Ze eten er dan het nodige van, en na een half uurtje haal ik het weer weg.
Op die manier verlept het niet zo, en hebben ze telkens lekker vers groenvoer. ;)

Groetjes, Sonja.

DarkWolf

Witloof en een stukje manadarijn vinden ze hier wel lekker...
Mijn parkietjes krijgen elk 1.5 schep (smorgens 1 schep, savonds een halve en rond 17u geef ik ze ook samen één halve schep omdat ik bezig ben met Bartok tam te maken).

Petr@

Je kunt elke keer weer een ander stukje groente of fruit proberen.Je gaat van zelf zien wat ze lekker vinden en inderdaad na een half uurtje er weer uit halen.Mijn schatjes hebben vandaag voor het eerst ananas gegeten heerlijk vonden ze het :)


Ook ik geef 'smorgen allebei 1 schepje xtravital en in de avond halve schepje erbij na het uit blazen dan.


Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

ani

Onze (jonge) parkiet is ook nogal kieskeurig kwa fruit en groenten. Witlof
hebben we nog niet geprobeerd, maar gaan we zeker eens doen. Gisteren
hebben we een stukje peer geprobeerd en ja hoor, daar at Birdy wat van!
Maar van alles een beetje, het zijn maar kleine diertjes parkieten!

Het beste is inderdaad om groenten en fruit aan te bieden in variatie, en
ook niet in de kooi te laten liggen of tussen de tralies te laten. Anders
gaat het gisten of schimmelen. Maar ja, zowieso de kooi goed en regelmatig
schoonhouden natuurlijk  ;)

Pam

Hallo Linda,

Die twee van mij lusten bijna alles !!! Het enige dat ze niet zo heel erg lekker vinden is bloemkool.
Ik heb tot nu toe gegeven: wortel/broccoli/witlof/koolraap/komkommer/andijvie/sla/mandarijn/peer/appel/banaan Het kan zijn dat ik iets vergeten heb te noemen maar gelukkig lusten ze bij mij een heleboel !!!
Ik moet je wel zeggen dat de manier van eten wel verschilt. Okkie eet echt. Gijs gooit het meeste weg. Hij neemt een hap schut met z'n koppie en weg is het, ergens onder in de kooi of tegen de muur, het is dus een echte smeerpoets. Maar ik denk dat hij toch genoeg vitamientjes binnen krijgt.

Succes met het aanbieden van al het lekkers !!!

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

parkietenl0ver

abrikozen (gedroogd of vers), ananas, appel (zoet), banaan, dadel, druif, maïskolven of blikmaïs, mandarijn, papaja, peer, gewelde rozijnen en krenten, selderie (klein hoeveelheden), sinaasappelpartjes, tomaat, vijg en wortel.

gevonden in mijn parkietenboekje ;)
ik geef ze zelf ook dingen die hier staan ;D

groeten parkietenl0ver :-X

Caradow

bij blikmais moet je wel goed nagaan of er geen zouten of suikers toegevoegd zijn!
Dis is vaak wel het geval.

Egel007

Beter is het om gewone maïskolven te geven dan blikmaïs.
Maar mijn vogeltje houdt niet zo van groenten en fruit.. Moet ik hem dat dan langzaam gaan leren en heeft iemand hier suggestie's voor hoe ik dat het beste kan doen?   

Groetjes!

Sonja

Hoi Egel007,

Deze vraag is al ontzettend vaak gesteld, je kunt het antwoord erop eenvoudig terugvinden met de zoekfunctie:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Groetjes, Sonja.

Mars

dadels hebben wij hier vaak ook nog gezoet he? Dus je meot verse hebben, niet die kleverige...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Egel007

Citaat van: Sonja op februari 10, 2008, 12:25:57
Hoi Egel007,

Deze vraag is al ontzettend vaak gesteld, je kunt het antwoord erop eenvoudig terugvinden met de zoekfunctie:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Groetjes, Sonja.

Hoo, sorry! :D
Hahaha, ik was net zo druk bezig met mijn parkietje dat ik de zoekfunctie was vergeten. Ik ga het meteen eventjes opzoeken. ;)
Bedankt!

Groetjes!

Pam

Heeft iemand al eens bleekselderij gegeven??????
En mogen ze dat wel hebben???

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Parkieten-Freak

Citaat van: Pam op februari 13, 2008, 13:41:05
Heeft iemand al eens bleekselderij gegeven??????
En mogen ze dat wel hebben???

Groeten Pam

Ja, dat mag.
Kijk even hier op de pagina over voeding, daar staat wat vogels NIET mogen hebben


parkietenl0ver

ze mogen toch ook geen avocado ??? dat staat tenminste in mijn boekje :-X

gr
PL0ver

Ilse*

Citaat van: parkietenl0ver op februari 13, 2008, 17:33:37...ze mogen toch ook geen avocado ??? dat staat tenminste in mijn boekje :-X...

Als je de link had gelezen die Parkieten-Freak had meegegeven, dan had je dat ook gelezen ;)

Groetjes, Ilse