Broeden met parkieten

Gestart door Wehab, februari 13, 2008, 00:20:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wehab

Beste leden,

Ik heb twee parkietjes, Lilo en Keecko, ik had eerst Keecko en ik heb Lilo er later bij gehaald, een vriendin voor keecko  ;) . Ze zijn denk ik een stelletje geworden, omdat ze met elkaar spelen, ze elkaars veren verzorgen maar ze maken ook een soort kus beweging, waarbij ze hevig elkaars mond beproeven. Ik weet niet hoe ik het precies moet zeggen ?

Ik weet niet hoe oud ze zijn. Denkd dat Keecko ouder is als Lilo, omdat hij grijze pootjes heeft en Lilo roze. Is er een manier om te kijken hoe oud ze ongeveer zijn ?

Ze zijn nog niet tam, maar ik hou zielsveel van ze. Omdat ze zo goed met elkaar om gaan, denk ik eraan om ze te laten broeden, natuurlijk is dit niet een zomaar iets, dus heb ik een paar vraagjes.

1. Als ik niets zou doen en gewoon hun gang zal laten gaan, zullen ze vanzelf broeden, omdat ze een koppel zijn, oftewel is het broeden tussen een koppel onvermijdelijk?

2. Ze zitten in een normale kooi, moet ik iets doen om ze te laten broeden?

3. Broeden is een grote verantwoordelijkheid, lijkt me. Er zullen dus na verwachting kleine pietjes komen, die moet ik dus allemaal verzorgen en hier zitten dus kosten aan geboden. Moet ik dan een nieuwe grottere kooi halen ? Doordat er dus meer parkietjes zijn moeten ze tot hoelang bij hun pappie en mammie blijven ? Een voordeel is dus dat het veel gezelliger is. Nadeel ik moet dus vaker kooi verschonen en meer betalen aan voer en onderhoud.

Wat is dus eigenlijk een verstandige keuze als ik niet proces gaat volgen ? Ben namelijk een jongen van 18 en zit nog op school, dus wat ik probeer te zeggen, is dat het een verstandige keuze is als je kijkt naar de voor en nadelen en mijn portomonee als student ?

Dit waren eigenlijk mijn vragen, denk dat ik er nog een paar heb maar daar moet ik nog effe over nadenken.

Ik waardeer jullie reacties :)

Ilse*

#1
Hoi Wehab,

Broeden is niet man + vrouw = kindjes ;)
Er komt nog veel meer bij kijken.

Lees deze link maar eens door: http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php en deze: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=473.0. Hier staat al heel veel informatie in over broeden.

De leeftijd kun je niet zien aan de pootjes. Je kan alleen goed zien of de parkiet nog jong is of als hij zijn jeugdrui al heeft gehad en dus volwassen is. Hebben jouw parkietjes nog streepjes op hun voorhoofd? Al een bruine of donkerblauwe neusdop en al een witte kring om de iris van hun oogjes? Je kan eventueel een foto posten van je vogeltjes, dan kunnen wij zien of ze al de jeugdrui voorbij zijn.

Maar als ik me niet vergis heb je nog niet zolang je vogeltjes. Als je je al goed had ingelezen over het broeden, zou je ook gelezen hebben dat popjes ouder dan 1 jaar moeten zijn en mannetjes ouder dan 10 maanden, alvorens ze mogen broeden.

Nu je vragen:
1) Als je niets zou doen tussen Lilo en Keecko komen er geen jonkies. Dit gebeurd pas als je een nestkastje op gaat hangen aan de kooi. Maar er zijn altijd uitzonderingen onder de damesvogels die vastbesloten zijn om toch eieren te gaan leggen en dan wel op de bodem... ;) Gelukkig komt dit maar heel weinig voor.

2) Als de kooi groot genoeg is, hoef je niets aan de kooi te doen. Groot genoeg is dat ze een stukje kunne vliegen door de kooi en zich kunnen uitrekken zonder speeltjes of tralies daarbij aan te raken. Wel moet er een broedblok aan de kooi worden opgehangen.

3) Wil je alle jonge parkietjes houden? Bovendien kunnen de eitjes onbevrucht zijn, dus er hoeven geen kleintjes te komen. Als je ze allemaal wil houden, kun je maar beter een grotere kooi aanschaffen, een voliere bedoel ik dan. Vergeet niet de dierenartskosten! Hoe meer diertjes je hebt, hoe meer kans op ziekte je hebt.
De leeftijd dat ze bij hun ouders moeten blijven kun je vinden in de link of met de zoekfunctie van dit forum.

Wat een verstandige keuze is? Bezint eer ge begint! Er komt meer bij kijken dan je denkt, en er kan ook een heleboel fout gaan.

Denk alsjeblieft om de leeftijd van je parkietjes, dat je zeker weet dat ze oud en sterk genoeg zijn. Lees voor je begint ook ontzettend veel over broeden, haal ook alvast opfokvoer in huis en zorg dat je genoeg tijd, energie, geld en ruimte hebt voor de jonkies. En ja, broeden kost geld, dus als je student bent, hou dan meer dan genoeg geld achter de hand. Ga van te voren sparen, zodat je ook plotselinge dierenartskosten kan betalen. Broeden is niet alleen leuk kleintjes zien opgroeien, ook voor de (eventuele) nadelen moet je zorg dragen!
Dus denk alsjeblieft twee keer na voor je begint met broeden!

Groetjes, Ilse

Moppers

CiteerOmdat ze zo goed met elkaar om gaan, denk ik eraan om ze te laten broeden,

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar volgens mij haal je wat dingen door elkaar.
Als mensen verliefd zijn, trouwen etc, dan willen veel stellen graag kinderen. Omdat ze van elkaar houden of waarom dan ook.
Bij vogels is dat niet zo. Ze moeten uiteraard wel goed met elkaar overweg kunnen willen ze samen paren en een nestje kunnen grootbrengen, maar je kan het niet andersom stellen. Parkieten hebben niet de behoefte om met dat ene parkietje waar ze zo van houden kleintjes te krijgen puur omdat ze van elkaar houden. Het is een instinct, geen gevoel.

Dus denk heel goed na voordat je besluit je parkieten te laten broeden, niet alleen om de argumenten die Ilse heeft aangedragen, maar ook om de reden dat je gaat kweken. Als je denkt dat het voor hun als verliefd stel prettig is, omdat ze zo verliefd zijn, doe het dan niet. Zonder nageslacht zijn ze net zo gelukkig.

Er is al een overschot aan huisdieren in Nederland. Draag daar niet aan bij door om de verkeerde reden of onjuist geïnformeerd te gaan kweken.

(maar natuurlijk wel goed van je dat je je vragen stelt, want je kunt maar beter van te voren meer dan genoeg informatie verzamelen dan als er eenmaal eitjes zijn verkeerd te werk gaan)

Wehab

Is het eigenlijk verstandig om parkieten te broeden als ze nog niet tam zijn. Ik weet eigenlijk niet hou oud ze ongeveer zijn? Maar ik heb wel foto's gemaakt, misschien dat dat helpt?

Dit is lilo: http://s240.photobucket.com/albums/ff265/Wehab/?action=view&current=Photo-0094-1.jpg

En dit is Keecko: http://s240.photobucket.com/albums/ff265/Wehab/?action=view&current=Photo-0095.jpg

Hopelijk zijn ze goed te zien !

Ilse*

Hoi Wehab,

Keecko is een mannetje en al de jeugdrui voorbij. Lilo is een vrouwtje en ook al een maand of 8.

Vrouwtjes moeten minimaal 1 jaar oud zijn voor ze aan een nestje mogen beginnen. Mannetjes moeten minimaal 10 maanden oud zijn voor ze pappa mogen worden.

Als je niet weet hoe oud je parkietjes zijn, zou ik nog een tijd afwachten, voor je zeker weet dat ze oud genoeg zijn om aan een nestje te beginnen.

Kweken is niet voor de lol, er zitten ontzettend veel nadelen aan en er kan ook zoveel misgaan. Daar moet je ook rekening mee houden.
Als ik jou was, zou ik me nog maar eens goed inlezen over het laten broeden van parkietjes. Het is ingewikkelder dan je denkt en je moet je heel goed voorbereiden :-\

Groetjes, Ilse

Mars

Lilo lijkt me zelfs nog wel wat jonger.. Is haar dopje al bruin? Het lijkt op de foto wel zo, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de foto liggen. Aan haar uitstraling te zien lijkt ze me nog wel wat jonger!

Het is wel het meest handig als je parkieten wat tam zijn. Als je dan nestcontrole doet, dan schrikt mams niet zo en ze zal later meer toelaten dat je de kleintjes even oppakt.

Zoals Ilse al schrijft: lees je eerst nog maar eens goed in en probeer je parkietjes wat tammer te krijgen (dus dat ze aan je gewend zijn), dan kun je altijd nog eens aan broeden beginnen. Maar meestal heb je (het beste) resultaat met vogels die al een tijdje samen zijn en zich helemaal thuis voelen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

#6
Ik sluit me aan bij voorgaande reacties, zolang je niet zeker weet of ze wel oud genoeg zijn, zou ik nog een tijdje wachten.
Voordat ik mijn parkietjes liet broeden, heb ik een mapje gemaakt met daarin allemaal sites en informatie over broeden dat ik op de computer heb gemaakt(en dat hopelijk nog steeds mooi in een bestand op de computer staat, moest je interesse hebben). Er staat zowat alles in over handopfok met de verschillende handopfokvoedingen, broeden, de risico's van broeden etc.
Ik heb dan ook al het nodige bij de dierenwinkel gehaald op voorhand(denk maar aan een extra kooi, handopfokvoer(als dit nodig moest zijn), extra eivoer, extra kalkstenen, enz). Ik ben in een broedseizoen begonnen met hierover na te denken en op te zoeken, pas in het midden van het broedseizoen érna heb ik nestjes gehad.
Het is echt niet iets waar je zomaar mee begint, ik zou ook nog graag een nestje hebben maar de gedachte dat er risico's zijn als legnood enzo vind ik erg eng en doen me toch wat twijfelen of ik er nog eens aan begin. Natuurlijk is het ook belangrijk om een goede thuis te hebben voor de babyparkietjes die komen.

Eerlijk gezegd, zou ik als ik pas parkietjes binnen had, me eerst eens erop toeleggen om ze tam te maken voordat ik aan een nestje zou gaan denken. Dan kan je er iets zekerder van zijn dat het niet zomaar impulsiviteit is dat je een nestje wilt nemen.
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

Citaat van: Wehab op februari 17, 2008, 16:07:34
Is het eigenlijk verstandig om parkieten te broeden als ze nog niet tam zijn. Ik weet eigenlijk niet hou oud ze ongeveer zijn? Maar ik heb wel foto's gemaakt, misschien dat dat helpt?
...

Hey Wehab

Ik zal even heel eerlijk met je zijn ;)
Als je niet weet hoe oud je parkietjes zijn, en als je twijfeld of het financieel haalbaar is voor je, dan kun je beter de keuze gaan maken om jou parkietjes niet te laten broeden ;)

Dat parkietjes nu tam zijn of niet maakt niet zoveel uit voor het broeden op zichzelf. Wel maakt het een verschil als je nest controle doet. Tamme parkietjes zullen daar beter mee om kunnen gaan dan niet tamme parkietjes.

Vele groetjes

Caradow

Hoi Wehab,

Ik wil je toch mijn mening ook even geven. Als ik kijk naar hoe lang je nu parkietjes hebt en hoe weinig ervaring je hebt met parkietjes, dan wil ik je dringend afraden om te gaan broeden/kweken. Je hetb nog enorm veel te leren, alleen al over de basisbehoeften van de vogeltjes, dat een stap verder gaan richting kweker een hele grote stap te ver is. Zorg nu eerst maar eens dat je dit jaar hele vele meer leert over je parkietjes, dan kun je in het voorjaar van 2009, het volgende broedseizoen, altijd nog eens kijken of je wilt kweken.

Gr Caradow