help nagels knippen

Gestart door charissa1985, februari 08, 2008, 13:51:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

charissa1985

Hallo,

Mijn parkiet Rokko moet nodig zijn nagels geknipt hebben hihi tenminste dat denk ik ze zijn best aan de lange kant en ook een beetje krom.hij zit er zelf ook aldoor aan..dus heb ik een afspraak gemaakt met de dierenarts. Alleen die heb ik vandaag moeten afbellen omdat ik Rokko niet uit zijn kooi krijg! :o hijs niet handtam ja hij kan zaadjes er vanaf eten en met 1pootje op mijn hand maar toch altijd 1 pootje nog veilig op zijn stokje en als ik hem dan een beetje dwing dan gaat ie me pikken whaha (niet pijnlijk hoor)Of vliegt hij naar zijn andere stokje..maar ik heb best een hele grote kooi waar ie ook in kan vliegen..maar krijg hem gewoon niet te pakken en ga ook niet achter hem aan zitten want daar wordt ie niet rustiger op..maar hij moet echt met zijn nagels heen..
Hebben jullie miss tips hoe ik hem wel veilig naar de dierenarts kan brengen? de dierenarts had namelijk geen tips  :( en ik kan niet die hele kooi en al meenemen die past niet in de auto.
Alvast bedankt!

Groetjes Charissa

Sonja

Hoi Charissa,

Tja....er zit niets anders op dan hem toch te pakken.
Je kunt de stokjes/speeltjes er eens uithalen, dat scheelt al een ietsje.
En pak hem resoluut, maar voorzichtig. Als je aarzelt, merkt je parkietje dat ook.

Succes!

Groetjes, Sonja.

charissa1985

Hey Sonja!

Bedankt voor je reactie, ik zou dat vanavond is even proberen ;D hoop dat het gaat lukken vind het toch best eng haha..maar gaat vast goed komen..

Ik had nog een andere dierenarts gebeld en die zei dat ik het met een netje moest proberen..maar dat lijkt me niet zo veilig..

groetjes
Charissa

sterkeroy

Haal alle spullen uit de kooi waar die op kan zitten of hangen
Pak dan een theedoek en je kan hem pakken.

Je parkiet blijft dan ook een stuk rustiger ;)

mvg

Ilse*

#4
Persoonlijk vind ik een theedoek geen goed plan :-\
Ik denk dat je parkietje hier nog banger van zal worden. Bovendien kunnen de nageltjes aan de doek blijven hangen.
Wat wel zou kunnen helpen is een donkere doek gedeeltelijk over de kooi te leggen. Hierdoor zal je parkietje wat rustiger worden en kun je hem voorzichtig pakken.
Als je parkietje is overgebracht in een transportkooitje, laat hem dan rustig bijkomen en geef hem een klein stukje trosgierst, of zoiets als beloning :)

Groetjes, Ilse

sterkeroy

Eerlijk gezegt vind ik dit echt het stomste idee,
Met de hand pakken!!  >:(
Je parkietje heeft vertrouwen in je.
Hij at een paar zaadjes uit je hand. Dit is toch een
teken dat die iets vertrouwen in je hebt.
Je gaat hem nu met je hand opjagen.
Het vertrouwen verdwijnt.

Ik zelf doe het altijd met een theedoek.
Dit heeft nooit invloed gehad in het vertrouwen.

Sonja

Hoi Sterkeroy,

We blijven wel een beetje beleefd.

Ilse geeft gewoon een (overigens heel goed) advies, daar hoef je niet zo gepikeerd op te reageren.

Het gebeurt vaker dat een parkietje met de hand gepakt moet worden, soms is het nodig, zoals in dit geval.
Met het vertrouwen komt het echt wel weer goed. Ook daar geeft Ilse zelfs nog tips voor.
Het is dus allesbehalve een "stom idee", maar een waardevol advies.

Met een theedoek zie je niet goed wat je doet, je zou het parkietje kunnen bezeren. En de nageltjes zouden er inderdaad in vast kunnen komen te zitten. Zeker in dit geval, waarbij het parkietje toch al te lange nageltjes heeft.

Groetjes, Sonja.

sterkeroy

Dit is niet noodzakelijk met de hand.
Je moet een parkiet niet met de hand pakken
als dit niet nodig is.
Ik ben hier gewoon zwaar op tegen.
Je hebt nog verschillende dingen.

Als jullie er op tegen zijn met een theedoek
dan kan je volgens jullie een vogel ook niet
vangen met een netje.
Daar kan de nagels ook in blijven haken.

Ik doe het zelf altijd al zo en het werkt.
Ik heb wel altijd mazena bij de hand.
Mocht de nagel er aan blijven haken.
Stop ik ze pootje in de mazena.
Dan stopt het bloeden.
Daarna in lauw water het er weer afhalen.

Mvg

Sonja

Hoi sterkeroy,

Je schrijft het zelf al:
Als het niet nodig is moet je een parkiet niet met de hand pakken.

Dat klopt.

Maar als het wel nodig is, moet je hem wel met de hand pakken.

Vogels vangen met een netje vind ik ook geen goed idee.

Je geeft bovendien zelf al toe dat soms de nageltjes erin blijven haken.
Dan heeft je parkietje een bloedend nageltje, en dus pijn....

Beter is dus om dat te voorkomen. En dat kan als je je parkietje niet op de manier vastpakt zoals jij doet.

Groetjes, Sonja.

sterkeroy

Ieder heeft ze eigen manier(A)

Maarjah ik vind dit niet iets noodzakelijk
om met de hand te pakken.

Een ander manier is dan een bak in de kooi te zetten
Alle stokjes en speeltjes eruit.
Lange sliert trosgierst in het bakje.
Als de parkiet in het bakje aan de trosgierst
zit dan kan je snel een deksel er op doen.

Dan SNEL de parkiet in een transportkooitje
Dit moet snel omdat ik niet weet of er gaatjes
in het bakje zit i.v.m de zuurstof

Jacko

@Roy,

Ik doe het ook bijna altijd met een netje, vlindernetje.

@Sonja,
Ik heb over het 'netje' al eens een berichtje gezet op 't forum.
Een vlindernetje is juist een heel goed alternatief als je je vogeltje niet op wilt pakken met je hand, tenzij het niet anders kan.
Als je een vlindernetje koopt heb je echt maar een hele kleine kans dat een nageltje in het netje blijft zitten. Bij mij is dat nog niet gebeurd.
Ze worden er niet gestrest van, wat je niet zou denken. Maar het werkt zeker weten.
Als je vogeltje los is in de kamer is het erg rottig om je vogeltje te vangen met een theedoek en met de hand is bijna onmogelijk tenzij ze ergens gaat zitten. Met een netje kun je de vogel zo uit de lucht scheppen.

Vriendelijke groet.

Ilse*

Hoi sterkeroy,

Iedereen heeft inderdaad zijn eigen manier.

Het vastpakken van een parkietje met een theedoek, is voor een parkietje net zo eng en vaak nog veel enger dan vastpakken met de hand.

En dat je parkietje vast kan komen te zitten in de theedoek, waardoor hij een bloednagel kan krijgen, dat heb ik er echt niet voor over en dat risico wil ik niet eens nemen!

Dit is ons advies, maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier.

Groetjes, Ilse

Safrena

Hey sterkeroy

Ten eerste wil ik even zeggen dat we hier op het forum altijd netjes en beleefd blijven tegen elkaar, en elkaar mening respecteren

Een parkietje neem je het beste zo weinig mogelijk met de hand, tenzij het om medische reden, of voor nageltjes knippen moet

Met een theedoek, of netje of zoals je net schrijft is geen veilige manier om het te doen
Je gaf zelf al aan in een van je vorige berichten dat je altijd wel bloem bij de hand hebt mocht hij zich pijn doen aan zijn nageltje door de doek of het netje

Dan kun je misschien toch even nadenken dat deze manieren niet zonder gevaar zijn.
Als je je parkietje met de hand pakt, vermijd je deze risico's. Het enige risico dat je hebt is dat jouw parkietje in jous hand gaat bijten.
Bovendien zijn parkietjes wel hele slimme diertjes hoor, en als jij ze alleen maar met de hand pakt als het echt nodig is, begrijpen zij heel goed dat je ze wil helpen, en zal ook het vertouwen niet zo snel weg zijn.
Ja hij zal misschien wel een keer boos worden, maar met een paar lieve woordjes en een lekker stukje trosgierst of groentje of fruit, vergeet ie dat al snel en zijn jullie weer de beste vriendjes

Verder kan ik je alleen nog maar zeggen dat ik me dus aansluit bij Ilse en Sonja

Vele groetjes

Milo-Pixel

Ik zelf heb het helemaal niet op netjes, theedoeken etc... Als ik zie hoe eng mijn meisjes nieuwe dingen vinden, dus bijvoorbeeld een theedoek, dan moet ik er niet aan denken een van de twee daar mee te pakken.. zeker niet bij de risico's.

Ik moest op mijn werk ooit een kakariki vangen, dus mijn baas gaf mij een netje. Ookal was ik het er niet mee eens, ik moet natuurlijk wel luisteren. Ik heb het netje gebruikt, maar dat was meteen de laatste keer! De vogel was zeer gestrest, haalde piepend adem door de angst, wilde afzetten met de pootjes waardoor de nageltjes dus in het netje gingen zitten.. Ik heb de vogel er meteen met mijn handen uit gehaald, ookal zei mijn baas dat een net het veiligste was.

Ik vind het dus helemaal niet veilig, ik zou gewoon met je handen doen. Als je parkietje merkt dat je hem geen pijn doet, vinden ze het meestal al minder erg. Met het tam maken komt het echt wel goed!

Jacko

@Milo

Wil even toevoegen dat dit maar een eenmalig iets is.
Deze 'techniek' gebruiken wij al een hele tijd bij onze vogeltjes en werkt super.
Overigens heb je het hier over een kakariki, kan ook wat verschil in zitten.

Nogmaals, ieder heeft zijn eigen techniek en ik vind dit de prettigste.
Jammer als anderen dit niet goed vinden maar dat moeten zij weten  8)

Groetjes

charissa1985

#15
Nou dat was een sensatie haha
ik heb een doek over de kooi gedaan toen dachtik doe ik even wat voer op mijn hand dan komt ie daar op af geen idee ook...ik draai me om naar de kooi en ja hoor Rokko los! de eerste x voor hem uit de kooi...hij vloog natuurlijk tegen mijn gordijnen dus ook gelijk tegen het raam wel blij dat ik de gordijnen dicht had..ik in lichte paniek ben eerst maar gewoon rustig gaan zitten
toen me kamer uitgegaan om mijn stress uit te roken haha :D ik terug zat ie achter zijn kooi bij zijn spiegel en hij had een coördinatie probleem hij snapte niet dat zijn kooi meerdere kanten had dus na een poosje heb ik voer op me hand gedaan en kwam ie op af maar toen ik bewoog hing hij snel weer op de tralies toen heb ik hem gewoon gepakt haha hoop gegil natuurlijk maar hij wist eruit te kruipen want ik was bang dat ik hem zou pletten dus hij weer vliegen maar gelukkig wist hij zijn weg eindelijk terug zijn kooi in te vliegen...heb even met hem gepraat en wat trosgierst op mijn hand gedaan en gelukkig geen trauma van mijn hand..ik laat hem nu maar even met rust denk ik probeer het later wel weer...wat jullie...

groetjes

Egel007

Het is natuurlijk nooit slim je vogeltje alleen te laten, terwijl jij iets anders én ergens anders aan het doen bent. Hij kan zo tegen riskante objecten aanvliegen of gaan knagen aan fatale voorwerpen zoals elektrische stroomdraden. Bovendien kan hij dingen kapot knagen, zoals bijvoorbeeld de knopjes van een afstandsbediening. Blijf daarom altijd bij je vogeltje wanneer hij los is en dus uit de kooi vrij rondvliegt.

Natuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen manier om in dit soort voorvallen je parkietje te "vangen". Sommigen hebben handtamme parkietjes die ze zo van het ene kooitje naar het transportkooitje kunnen laten vliegen, maar er zijn ook parkietjes die hier moeilijker over doen zoals in jouw geval. De handige methode's zijn al wel genoemd, denk ik zo.
Met het vastpakken (of vastpakken met een theedoek) ben ik ook niet zo gevleid, maar als het niet anders kan, dan moet het maar. Ook met een netje lijkt me het niet verstandig. Maarja, die dierenarts zal geen jaar blijven wachten. :D

Groetjes en succes nog! ;)

charissa1985

@Egel007

Nou niet dat ik veel van die parkietjes af weet maar 1 ding weet ik denk ik wel zeker..dat als ze per ongeluk los komen dat niet het eerste wat bij ze op komt is om aan dingen te gaan lopen knagen,denk dat ze dan gewoon de groote van je kamer gaan ontdekken enzo en niet om meteen op stroomdraden ect te gaan kangen..lijkt me trouwens ook niet handig dat je stroomdraden in je kamer hebt hangen zoiets werk je toch af om het zo vogel vriendelijk mogelijk te maken..dat is wel iets waar ik op let..wil al heel lang dat ie in me kamer rond mag vliegen...alleen hij doet het nooit..dus wees maar gerust mijn kamer is vogel vriendelijk. ;D

Dolce

Citaat van: sterkeroy op februari 09, 2008, 18:37:57
Eerlijk gezegt vind ik dit echt het stomste idee,
Met de hand pakken!!  >:(
Je parkietje heeft vertrouwen in je.


Hoe denk je dat een dierenarts het vogeltje pakt als hij zijn nageltjes moet knippen?
verder ben ik het eens met de 'meerderheid'..... geen theedoek of net, gewoon met de hand maar alleen als het echt moet...

roha

Een tip die ik net kreeg van mijn VA: Je kan het best de kamer waar ze verblijven zo donker mogelijk maken, dan blijven ze veel rustiger zitten en kan je ze beter pakken, doe het wel resoluut.
Kan je het overdag niet zo donker krijgen, dan kun je het best 's avonds wanneer het donker is (de lampen uit) je parkietje pakken uit de kooi en in een kleine kooi stoppen. Zo zijn ze de volgende dag al een beetje gewend aan het kleine kooitje kan de parkiet rustig eten en drinken en zijn ze ook iets minder gestrest bij de vogelarts.

Mandy

#20
Ik zou zeggen, probeer het eerst eens met zandhulzen! Daar slijten de nagels ook van, ik hab ook al 8 jaar parkieten maar nog nooit 1 nagel geknipt, ook moet je verschillende diktes van zit stokken in je kooi hebben, zodat je ook de spiertjes traint..

Wil het echt niet dan wel met een theedoek, je hand moet een vertrouwd iets zijn en als je voorzichtig de oogjes afdekt, blijven ze ook nog eens rustig, daarna moet je hem rustig terugzetten en zelf weer in de kooi laten springen zodat ie denkt: Heej mag er zelf uit komen, en dan is ie ook niet zo verschrikt. Werkt bij mij altijd! Maar ik haal ze er alleen uit met een theedoek wanneer het echt nodig is en anders niet...



Dergelijke zandhulsjes zijn erg slecht voor de pootjes! De ze dus niet gebruiken. Vergelijk het met op blote voeten over grof schuurpapier schrapen. Gr Caradow

charissa1985

Ik heb een blauw ding gekocht die je aan de kooi kan schroeven.. daar kunnen ze hun nagels en snavels aan doen..en het werkt!!!
scheeld weer een hoop stress natuurlijk :d:d

bedankt allermaal!
groetjes Charissa

Mandy

Dergelijke zandhulsjes zijn erg slecht voor de pootjes! De ze dus niet gebruiken. Vergelijk het met op blote voeten over grof schuurpapier schrapen. Gr Caradow

Ben ik het niet mee eens. Zoals ik al zei: Ik doe dit al 8 jaar, ze hebben er geen enkele moeite mee en vinden dit zelfs heerlijk voor hun snaveltje... Je moet het dan natuurlijk ook niet op alle stokken doen, hebben ze ook nog zelf te keuze...




Moppers

Nog even inhaken op het pakken met de hand, een theedoek of een netje.
Als ik een vogel moet pakken, doe ik dat ook met een theedoek. Uiteraard pak ik een vogel enkel en alleen vast als het echt noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor het toedienen van medicatie wat niet mogelijk is zonder vastpakken.

Ik gebruik een theedoek omdat het mij met de hand gewoon niet lukt. Met de hand moet ik lang achter de vogel aanzitten, wat veel stress oplevert, en grijp ik vaak mis, nog meer stress, etc. Met een theedoek heb ik een groter oppervlak, en ik heb op deze manier de vogel in 1 keer te pakken.
Vastgehouden worden is altijd stressvol. Ik zorg er zowieso altijd voor dat ik een lichte en effen theedoek gebruik, want een donkere doek of een met een print is angstaanjagender. Niet dat een lichte theedoek niet eng is, maar wel een stukje minder.

Daarnaast heb ik met een theedoek ook een veel beter grip op het diertje. Met de blote hand ben ik bang de vogel of te strak vast te houden, of te losjes waardoor hij kan ontglippen. Met een theedoek heb ik dat niet, en kan ik snel te werk gaan waardoor de vogel weer snel terug kan in zijn kooi.

Ik heb het zelden meegemaakt dat een nageltje in de doek bleef hangen. Wanneer dat wel het geval was, kon ik het nageltje weer veilig bevrijden door voorzichtig te werk te gaan. Een bloedend nageltje is me nog nooit overkomen.
Een netje zou ik nooit gebruiken, omdat de kans op verstrikking vele malen groter is. Dan haal je het nageltje niet zomaar even los. Daarnaast heeft een netje stevige randen. Je vingers (met of zonder theedoek) kun je verplaatsen als je voelt dat dat nodig is, die randen niet, en daar kan je makkelijk de vogel mee bezeren of zelfs verwonden.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je beter een theedoek kan gebruiken dan de blote hand. Ik wil hiermee zeggen dat het pakken met een theedoek voor mij (en daarmee ook voor de vogel) een betere, effectievere en snellere methode is dan met de blote hand. Met een theedoek ben ik zo klaar, met de blote hand loop ik alleen maar te stuntelen. Het is dus niet altijd zo dat een bepaalde methode waar de voorkeur voor geldt de beste is voor iedereen.

Jacko

@mandy.
Go Girl. Ik ben het met je eens. Zelf kreeg ik ook het commentaar dat die dingen niet goed voor de pootjes zijn maar heb er nog geen problemen mee gehad. Dus ik blijf ze ook gewoon gebruiken.

@Moppers.
Vind dat je goeie standpunten heb om een theedoek te gebruiken. Ik probeer zelf om m'n vogels zo min mogelijk met de hand te pakken en vind't dat een theedoek eigenlijk wel een goed alternatief is. Ikzelf gebruik vaak een netje, maar dan vooral om ze gemakkelijk uit de lucht te scheppen, vooral bij jongen. Ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad maar gebruik em ook niet erg vaak. 'k ga zo even teruglezen wat ik zelf over dat netje heb gezet.

Groet

Belleo

Het is vrij logisch dat je parkiet gaat schreeuwen als je hem of haar pakt omdat die het niet gewent is. Mijn eigen parkiet pak ik meestal met de hand als madame die terug wil in der kooitje. Heb niet zo'n goede ervaring met wat voor doek dan ook. Als ze dat ding zien is ze al snel gevlogen. Als de vogel bij je zit en rustig is kan ik der gewoon zonder probleen oppaken. Vaak als je der snel terug zet heeft ze niet eens in de gaten dat je der oppakt en blijft ze gewoon 'hangen' in je hand totdat het te lang duurt natuurlijk.

Misschien dat dit ook te maken heeft dat ik mijn beide vogels met de hand heb gevoerd en over het algemeen veel vast heb gehouden als baby maar dat is mijn ervaring.