Speelboom

Gestart door Egel007, februari 07, 2008, 14:28:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Egel007

Goeiendag!

Ik weet niet precies of ik dit topic juist heb geplaatst. Ik heb ook al gezocht naar een alternatief topic, maar daar vond ik niet terug wat ik graag wilde weten, dus vandaar mijn nieuwe topic.

Ik zit met een probleempje. Mijn regenboogparkietje Jaco is niet zo heel erg tam en wilt niet zo graag uit z'n kooitje. Dat komt wellicht omdat er dus in mijn kamer niet veel te doen is, en omdat hij een tijd lang niet uit de kooi mocht omdat hij beneden heeft gestaan. Nou, nu wil ik dat hij voortaan graag uit z'n kooitje komt, dus wil ik wel wat doen voor hem. Ik wil graag een speelboom maken. Ik heb al wel een klein idee, maar nog niet precies. Ik maak wel een vooraanzicht-tekening met MS Paint direct die ik hier bij mijn post zal zetten. Dan weten jullie wat mijn idee ongeveer is. Zou het helpen om een speelboom voor hem te maken, zodat hij liever uit zijn kooitje komt? Hij is al wel wat ouder.

Maar, nu wil ik dus wel een speelboom maken. Maar hoe maak ik die precies? Voor de grote dikke palen met stokjes eraan, koop je die in de dierenwinkel of kun je die zelf ook maken, etc? Staat er misschien een soort tutorial op internet over hoe je een speelboom kunt maken? Alvast bedankt natuurlijk!

- De schetsen komen zo -

Mvg, Egeltje. ;)

Safrena

Hey Egeltje

Welkom op het forum

Hier op het forum zul je al heel wat info vinden over het maken van een speelboom, speeltuin

Ook op onderstaande links kun je voorbeelden ezn zien van speelbomen en speeltuinen

http://www.parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

http://www.parkietenfreak.nl/a-roxy_pretpark.php

Vele groetjes

Egel007

Harstikke bedankt, Safrena! ;)
Groeten, Egel007!

Egel007

Sorry voor de dubbelpost, maar ik kwam net té laat met mijn volgende vraag (en hoop ik ook de laatste vraag). Dus nogmaals, sorry.

Maar kan het kwaad als ik het hout waarmee ik mijn speelboompje wil maken bij de Karwei, Praxis, etc. ga halen? In ieder geval, bij een bouwwinkel. Aangezien mijn parkiet ook graag aan het hout knabbelt, wil ik niet dat hij ziek wordt ofzo. Dus kan het kwaad?

Alvast bedankt! ;)

Caradow

Nee hoor, je kunt gerust onbehandeld hout gebruiken. Als het maar niet behandeld is met lak, impregneer oid

Egel007

Oké, bedankt! Dan schuif ik alvast wat geld opzij om morgen voldoende hout te gaan halen! ;) Dankjewel.
En bevestigen jullie dan de kleine houtjes aan de grote paal met spijkers/schroeven?
Ik zit er nog over te denken of mijn parkietje er dan niet aan gaat zitten enzo.
Nouja, in ieder geval; harstikke bedankt!
Groetjes!

Caradow

Ik ben persoonlijk geen voorstander van schroeven en spijkers, ik zou zelf eerder gaan voor deuvels of bevestigingen met touw (zoals de padvinders)
Maar je kan altijd spijkers gebruiken, ik zou ze dan wel goed laten verzinken in het hout en niet uit laten steken!

Demelza

Waarom geen lak? Ik zag namelijk bij de bouwmarkt een lak die geschikt is voor kinderspeelgoed. Ik neem aan dat hij dan ook geschikt is voor iets voor parkieten?

Deniese

De lak lijkt me niet geschikt. Misschien is het voor kinderen wel veilig maar je parkiet kan er echt stukjes afknagen en zo'n kleine hoeveelheid lak is al erg schadelijk voor je parkietje.

gewoon onbehandeld laten dus ;)

Egel007

Ja, ik ben ook van plan morgen wat ongelakt hout bij de Karwei te gaan halen. Maar ik blijf alsnog met een probleem zitten. Ik weet niet precies welke dikte ik nodig heb voor de zitstokjes, en ik weet ook niet hoe ik ze zal gaan bevestigen aan de "hoofdpaal". Voorgaand iemand postte om het touw of deuvels te doen, maar met touw krijg je weer zo'n rommelig effect uiteindelijk en hoe ik dat met deuvels wil gaan doen. Pfoeh. Hoe krijg ik die deuvels in hemelsnaam in de zitstokjes? Moet ik eerst een gat in zo'n dun stokje boren?
Sorry voor mijn onhandigheid, maar ik ben nou eenmaal nog niet zo'n expert op het gebied van doe-het-zelf.

(Ik wil trouwens gewoon een lange vierkante balk als "hoofdpaal/-palen" maken, waarbij ik de hoeken onscherp schuur en de bovenkant wat minder scherp schuur. Dat maakt het wellicht allemaal wat minder ingewikkeld om de ronde zitstokjes eraan te bevestigen. Want mijn spijkers lijkt me dit inderdaad niet zo'n succes, dus dan eventueel met deuvels?)

Groeten!

ciske

voor deuvels moet je inderdaad er een gat in boren, het liefste net iets kleiner als de deuvel is maar wel zo groot dat je ze er met de hamer in kunt slaan ;).

ook is het mischien een id, een gat door en door boren en dan een zitstokje er helemaal doorheen te steken.

Gr, Bas

Safrena

Citaat van: ciske op februari 08, 2008, 00:21:47
voor deuvels moet je inderdaad er een gat in boren, het liefste net iets kleiner als de deuvel is maar wel zo groot dat je ze er met de hamer in kunt slaan ;).

ook is het mischien een id, een gat door en door boren en dan een zitstokje er helemaal doorheen te steken.

Gr, Bas

Hey Egel007

Hier is de speeltuin half om half

Hier en daar hebben we gaten helemaal door en door geboort en zo de zitstokken erin gezet
De gaten zijn maar net gepast zodat ze zitstokken netjes vast blijven zitten

En dan hebben we ook gaten tot half de balk geboord, inderdaad ies kleiner dan de zit stokken zodat je ze er met de hamer moet inslaan en zo helemaal stevig vast komen te zitten

Je kan ook met touw aan het werk gaan ;)

@Demelza

Je kan inderdaad veel beter met natuur hout gaan werken, is veel veigliger.
Ook al is lak veilig voor kinderen, die kinderen gaan niet elke dag een paar uren aan het houd zitten bijten.

Vele groetjes

Egel007

Allereerst natuurlijk harstikke bedankt voor alle tips en antwoorden op mijn vragen!
Vandaag ga ik naar de Karwei voor onbehandeld hout (gelukkig betaald pa dat... :P). We kopen ook voor deuvels voor als we denken dat we ze toch nog ergens voor nodig hebben. Vervolgens nog even langs de dierenwinkel voor extra speeltjes, etc.
Ik denk trouwens dat ik gewoon door boor, zodat je de zitstok gewoon in de "hoofdpaal" kunt slaan met de hamer. ;)
Lijkt me steviger dan de deuvels. Maarja, nogmaals; Harstikke Bedankt!
Wanneer ik nog problemen heb, dan zien jullie het hier wel weer!  :D

Groetjes!