Advies gevraagd! [staartwippende parkiet]

Gestart door Ingsu, december 18, 2007, 18:54:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingsu

Hoi allemaal,

ik maak me nogal zorgen om mijn parkietje [Ichuu]. Mijn vorige parkietje is zoals jullie misschien wel weten ernstig ziek geweest en hieraan overleden. Hij was met mijn huidige parkietje niet echt in aanraking gekomen, ik heb al z'n speeltjes goed ontsmet en gewassen alvorens ze aan Ichuu te geven. Een paar weken terug heb ik Ichuu verplaatst naar mijn kamer, het is hier wel iets kouder dan in de rest van het huis en ze was op dat moment nog in de rui ook. Dus al met al, wel wat gestress voor haar! Het viel me toen pas echt op dat ze met haar staartje wipt, niet voortdurend en volgens mij ook niet tegelijk met haar ademhaling, maar ze heeft dit nog nooit eerder gedaan en we hebben haar al bijna 2 jaar. En soms zit ze wat boller dan normaal. Nu kan ik me dat in de rui en nieuwe omgeving goed voorstellen, maar het staartwippen snap ik niet?
Vandaag een week geleden ben ik dus maar met mijn schatje naar de dierenarts geweest omdat het me niet lekker zat. Ze is bekeken, onderzocht, etc. Er was niks opmerkelijks te vinden, ze was goed op gewicht en had geen enkele problemen met de ademhaling, haar uithoudingsvermogen is namelijk perfect! [Ja, ze was ontsnapt daar...  :-[]. De arts zei dat, mocht het staartwippen niet overgaan, ik terug kon komen voor een ab voor door het water. Maar ik wil haar geen medicijntjes geven als er eigenlijk geen ziekte aangetoond is [dat zou je bij mensen ook niet doen, toch?]. Ook heb ik haar ongeveer een maand geleden behandeld met vaseline omdat ze beginnende schurftmijt had, en de dokter zei dat het prima genezen was en verder geen probleem meer kan zijn. Verder eet ze goed, drinkt ze goed, is actief en kwebbelt lekker, slaapt op 1 pootje, haar poepjes zien er prima uit. Ohja, msschien ook belangrijk punt: Ik heb sinds ongeveer een weekje ook een nieuwe babyparkiet, die staat in dezelfde kamer, maar in een andere kooi. Ze is helemaal opgeleefd sinds hij er is, omdat ze al heel lang alleen is en daar eigenlik niet tegenkan. ze willen héél graag naar elkaar toe, vooral Ichuu probeert steeds te ontsnappen. Daarom vind ik het wel heel belangrijk om te weten dat Ichuu verder niks heeft, voor ik ze bij elkaar zet.

Ze is verder een heel schuw en bangig diertje, dus denken jullie dat het gewoon alle nieuwe ervaringen zijn, of dat er meer aan de hand is?

Ik hoor heel graag wat jullie denken dat er aan de hand is! ^_^

Groetjes,
Inge [& Ichuu en Baby]

Parkieten-Freak

#1
Inge, dit is een hele moeilijke vraag.
Staartwippen zal vaak duiden op ademhalingsproblemen, maar dit hoeft inderdaad niet altijd zo te zijn.
Mijn grasparkiet doet het af en toe ook wel eens.
Als Croky het doet, dan zit hij meestal op 1 poot een beetje te dutten. Op het moment dat ik hem aandacht geef verdwijnt het staartwippen meteen.
Ik weet ook niet waarom hij het doet. Misschien heeft het iets met "evenwicht bewaren" te maken? Geen idee.
Als jouw dierenarts onderzoek heeft gedaan en niets kan vinden dan zou ik het even aankijken mits je parkietje niet continue staartwipt. Als dat wel zo is dan wordt het een ander verhaal en zou ik zeker terug gaan naar de dierenarts voor nader onderzoek.


Ingsu

Hey,

dankjewel voor je antwoord! ^_^ Volgens mij doet ze het inderdaad alleen als ze even rust. Het grootste deel van de dag is ze druk in de weer en dan doet ze het geloof ik niet [meer?], maar aan de andere kant is het dan juist heel lastig te zien, dus het kan best zijn dat ze het wel altijd heeft. 's Nachts doet ze het soms ook, maar 's ochtends dan niet meer en vooral als ik in de buurt kom [ze is nogal bang voor me  :(] dan wordt het nog erger.

Mijn vorige vogeltje had dit dus ook, daarom dat ik er ook best van geschrokken ben het nu bij Ichuu te zien. Hij had een aandoening aan z'n luchtwegen. Maar het lijkt me niet dat Ichuu het ook heeft, want ze kan ruim 10 minuten in de lucht blijven, terwijl Tottie [mijn vorige parkietje] niet eens 30 seconden in de lucht kon blijven. Nu zegt dit natuurlijk nog niks, maargoed... (A)

Vraagje nog, als jouw parkiet dit doet, kan het dan bijvoorbeeld ook een hele middag/avond duren en hoe regelmatig komt het voor?

Groetjes!

Parkieten-Freak

Croky doet het maar af en toe. Soms doet hij het weken niet en dan weer een dagdeel wel, er is geen pijl op te trekken. Het is overigens ook weer niet zo dat hij heel heftig staartwipt. Het is gewoon iets meer dan normaal.
Ik hou Croky overigens wel in de gaten als hij het doet, je weet immers maar nooit.  ;)


Ingsu

Ja dat snap ik, zou ik ook doen! ^_^ Ik kijk het denk ik nog eventjes aan en als het niet verbeterd ga ik terug naar de dierenarts. Ik zet denk ik voor de zekerheid maar even de warmtelamp aan, ze zit nu toch wel bol... :(

MaestroNL

Citaat van: Ingsu op december 18, 2007, 22:33:15
Ja dat snap ik, zou ik ook doen! ^_^ Ik kijk het denk ik nog eventjes aan en als het niet verbeterd ga ik terug naar de dierenarts. Ik zet denk ik voor de zekerheid maar even de warmtelamp aan, ze zit nu toch wel bol... :(

Hoe gaat het nu met Ichuu? Want het zou toch wel sneu zijn voor beiden als haar nieuwe vriendje niet bij haar in de kooi mag 1 dezer dagen....

Ingsu

Het lijkt nu wel beter te gaan. Ze zit weer mooi strak [maar dat is wel onder de warmtelamp], alles lijkt verder goed te gaan. We gaan de vogeltjes dit weekend bij elkaar zetten! ^_^ [want Ichuu lijkt er echt onder te lijden dat ze zo alleen is, en haar nieuwe vriendje zo dichtbij is, maar ze hem toch niet kan zien.. :(]

MaestroNL

Citaat van: Ingsu op december 20, 2007, 17:48:40
Het lijkt nu wel beter te gaan. Ze zit weer mooi strak [maar dat is wel onder de warmtelamp], alles lijkt verder goed te gaan. We gaan de vogeltjes dit weekend bij elkaar zetten! ^_^ [want Ichuu lijkt er echt onder te lijden dat ze zo alleen is, en haar nieuwe vriendje zo dichtbij is, maar ze hem toch niet kan zien.. :(]

En? Zitten ze al gezellig bij elkaar?

Ingsu

Ja, ik wilde je vanmiddag de foto's sturen. Ze zijn heel schattig samen! ^_^

Ingsu

Hoi allemaal,

ik was er niet gerust op dat Ichuu nog steeds bleef wippen en naar mijn idee werd het ook erger [maar dat kan ook mijn zenuwen zijn], dus ik heb deze week de ontlasting laten onderzoeken en ze hadden geen bacteriën, gisten, wormpjes, parasieten of andere enge dingen gevonden in haar ontlasting, maar door het staartwippen dachten ze aan een longzakinfectie, maar dat is niet te achterhalen via de ontlasting [alleen via een röntgenfoto, maar ik denk niet dat Ichuu daar sterk genoeg voor is.

De arts [Anton Beijer] raadde me aan dat als Ichuu ook soms bol zit het verstandig is om haar ook te testen op papegaaienziekte, mocht ik die beslissing nemen dan kan ik maandag/dinsdag de poepjes opsturen.

Ik heb wat symptomen opgezocht van de papegaaienziekte [het meeste komt van dit forum/website, de rest uit kranten en websites van vogelartsen], dit vond ik:
-een zieke vogel is ook meteen echt ernstig ziek
-minder actief/ apatische houding
-diaree [soms met gele tot neongroene poepjes]
-er komt vaak slijm uit de neus
-er kan oogontsteking optreden
-kortademigheid en problemen/ infecties aan de luchtwegen
-dier overlijd binnen enkele dagen wanneer geen behandeling geboden wordt

Kan iemand mij vertellen of er iets aan de lijstje niet klopt of dat er meer symptomen zijn?

Want Ichuu zit [naar mijn idee] niet bol, alleen als ze een dutje doet, ze is niet erg actief, maar dat is ze nooit echt geweest, ze komt niet ernstig ziek over [maar ik weet dat dat bij vogels niks hoeft te zeggen], ze heeft goede poepjes, geen slijm uit neusdoppen of ogen en ze heeft het staartwippen nu toch al ruim 2 maanden, dus ik denk daarbij eerder aan een "gewone" luchtweginfectie dan aan papegaaienziekte.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! ^_^
Groetjes,
Inge

Mars

De omschrijving die jij geeft is er een voor papegaaien. Over papegaaienziekte bij grasjes is minder bekend, maar wat ik er van heb begrepen (van bijvoorbeeld Beijer en v.d Horst) heeft die wat minder opvallendere kenmerken en kan deze meer sluimerend zijn, het kan zelfs na jaren nog beven komen. Dus het even controleren voor de zekerheid kan geen kwaad.

Vooral de ontlasting kan daarbij een teken zijn, een slechte ademhaling (dus kortademig) en eventueel ook ontstekingen aan het oog.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingsu

Ah, ontzettend bedankt! ^_^ Ik had voor mezelf vanmiddag al besloten het te laten testen, nadat ik het berichtje plaatste, want er moet IETS gedaan worden. Dus ik zal volgende week nog wel eventjes posten wat de uitslag daarvan is!

MaestroNL

Citaat van: Ingsu op januari 18, 2008, 00:39:55
Ah, ontzettend bedankt! ^_^ Ik had voor mezelf vanmiddag al besloten het te laten testen, nadat ik het berichtje plaatste, want er moet IETS gedaan worden. Dus ik zal volgende week nog wel eventjes posten wat de uitslag daarvan is!

En? Heb je de uitslag al binnen?

Ingsu

Citaat van: MaestroNL op februari 03, 2008, 10:21:43
En? Heb je de uitslag al binnen?

Ja, hij zei dat Ichuu ook geen papegaaienziekte heeft, gelukkig! En ik vroeg wat het dan wel kon zijn, en hij zei dat een longontsteking vrijwel onmogelijk was aangezien ze er al zo lang last van had [dus dat ze al dood zou zijn geweest], maar dat het zeer waarschijnlijk gewoon een kwaaltje is dat wel weer over gaat. Zolang ze goed eten en niet bol zitten was er volgens hem niks aan de hand. Ben echt blij dat te horen! ^_^ Het gaat ook echt heel goed met ze, spelen de hele dag enzo, echt ontzettend schattig! : D

MaestroNL

Nou dat is dan goed nieuws  :) Wel in de gaten blijven houden maar niet om je continu zorgen over te moeten maken. Geniet maar met volle teugen van die 2 bengeltjes  :D

Ingsu

Het gaat met de dag beter, dus ik begin me al minder zorgen te maken... ;)