Niet Aaien

Gestart door Andy, augustus 02, 2005, 20:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andy

Hallo allemaal

Ik ben nu bezig met mijn Coco tam te maken, we hebben hem nu 4 dagen, en was 8 weken toen we hem kregen. Hij komt al op mijn vinger zitten als ik mijn vinger voorhou, maar als ik een keer wil aaien, wanneer hij op zijn stokje zit, dan klimt hij op mijn vinger. Hoe kan ik voorkomen dat hij op mijn vinger gaat zitten, en dat ik hem alleen maar kan aaien?

Ook als hij op mijn vinger zit, dan heeft hij nog wel eens de neiging om gauw op zijn schommeltje te springen, en heeft dan niet zoveel aandacht meer voor mij, moet ik dan het schommeltje eruit halen als ik weer met mijn hand in de kooi ga?

Groetjes, Andy en Coco

Parkieten-Freak

Nee, je moet niet het schommeltje weghalen, maar geduld hebben.
En vooral zachtjes en lief tegen hem praten als je met hem oefent.
Hij moet wennen en vertrouwen in jou krijgen, en dat duurt eventjes.
Wees gerust, het komt allemaal goed. Blijf oefenen en er komt een moment dat de vogel rustig op je vinger blijft zitten!


Sonja

#2
Hoi Andy,

De meeste parkietjes gaan, als je voorzichtig met je vinger tegen zijn buikje gaat, over op je vinger.
Je kunt je parkietje alleen aaien, als hij daar zelf ook zin in heeft, anders kun je het beter niet doen. Sommige parkietjes worden graag gekriebeld, anderen wat minder, of helemaal niet.
De meeste parkieten willen liever niet dat je ze over hun buikje of rug aait. Ook aan hun staart mag je meestal niet komen. :P
Het beste kun je wachten tot je parkiet zelf aangeeft dat hij wel 'in' is, voor een knuffelpartijtje. Wanneer dat het geval is, zet hij zijn kopveertjes op, en draait zijn kopje precies zo, dat je hem aait, waar hij dat het liefste heeft.  :)
Maar je hebt hem pas 4 dagen, dus geduld is een schone zaak!
Het schommeltje zou ik niet weghalen, daar begint hij net aan te wennen, en blijkbaar zit hij er graag op.
Geef hem de tijd, en blijf oefenen. Bied hem bv een stukje trosgierst aan, uit de hand, en kijk of hij uit je hand wil eten. Zo kun je steeds een klein beetje verder gaan.

Voor meer informatie over tam maken, kun je hier eens kijken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Succes!

Groetjes, Sonja.

Sorry, Anneke, je was net iets eerder met je antwoord.... :)

Andy

Bedankt voor de snelle reacties!

Oooh ik dacht altijd dat als een parkiet zijn kopveren opzette, dat hij dan boos/kwaad was en je hem beter met rust kon laten.

Uit de hand eten doet hij wel, vooral trosgierst haha, als er een stukje trosgierst langskomt is het zo weg  :P Daar is hij dol op.

Mijn vader zegt ook, dat als je hem op je vinger hebt laten zitten, en je haalt je hand weer uit de kooi, dat je hem dan een tijdje met rust moet laten, om bij te komen ofzo.

En we hebben nou gisteren een speeltje gekocht voor hem (zo'n sliert waarhij in kan hangen met een belletje onderin) en hij zegt dat hij eerst helemaal handtam moet zijn voordat je het belletje erin kan hangen. Is dat waar? Want ik vind het soms best wel zielig dat hij de hele dag alleen maar in zijn schommeltje of op een stokje zit en niks te doen heeft.

Groetjes,

Andy en Coco

Carla

Laat je parkietje maar lekker spelen. Je parkiet moet heus niet handtam zijn vooraleer hij speelgoes mag hebben.

Het is zoals Sonja al zei : De enen parkiet houst ervan om geaaid te worden en de andere niet. Tommy vond het hhel fijn om in z'n nekje gestreeld te worden hij kwam zelfs dichterbij en hield z'n kopje opvoorhand al schuin om te zeggen 'kom ier mag je strelen.
Terwijl Nitro het fijner vindt om z'n buikje te laten strelen , hij vindt het eng in z'n nekje.

Biedt je parkietje zoveel mogelijk verschillend speelgoed aan, je merk dan wel wat hij leuk vindt en wat niet.
Gun hem ook de tijd om aan het nieuwe speelgoed te wennen.

jessay

Mijn valkparkiet houd er absoluut niet van om op haar borst of onder haar buikje geaait te worden. meestal zet ze dan haar koot op mijn hand.

maar het kopje en de nek mag ik met liefde kriebelen .........

gr jess