erfelijke ziekten

Gestart door hanna, januari 26, 2008, 15:41:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanna

hallo!

op school hebben we een opdracht gekregen om te gaan kweken met grasparkieten. daarbij moeten we veel informatie vinden over allerlei dingen, zoals erfelijke ziekten.
mijn vraag is dus welke erfelijke ziekten zijn er allemaal bij de grasparkieten en wat de ziekte inhoud.
hopelijk weten jullie hier wat vanaf!
alvast bedankt!!
groeten van mij!

Safrena

Hanna

Welkom op het fourm

kijk eens op onderstaande links daar zul je al heel wat info vinden over erfelijkheid

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11488.0

Vele groetjes

hanna

:Ddankje! er staat veel informatie op maar het nou net niet over erfelijke ziekten.
weet iemand iets of veel over erfelijke ziekten, zou je me kunnen helpen?
alvast bedankt!;)

Mars

#3
Als ik zo nadenk kan ik er eigenlijk geen bedenken. Wel kun je natuurlijk denken aan het zwakker worden van de soort door te veel aan doorkweek en inteelt. Hierdoor treedt een algemene zwakke gezondheid op en komen bijvoorbeeld ruiproblemen veel voor.

Verder zijn er natuurlijk veel uiterlijke factoren die erfelijk zijn, maar die kun je dan weer geen ziekten noemen.

Ik heb net even voor je gegoogled en het enige dat ik dan tegen kom is dat kruipersziekte erfelijk zou zijn: dat is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt(ik ben het daar niet mee eens), over het algemeen wordt toch echt aangenomen dat er hier sprake is van een virus dat bij jonge vogels tot uiting komt en waarbij de jongen het ook kunnen krijgen als de ouders niet besmet zijn, maar bijvoorbeeld andere vogels in de groep wel.

Groetjes Marcia
Toch nog een toevoeging:

Misschien zou je eens kunnen informeren bij een echte kweker die bijvoorbeeld meedoet aan vogelshows ed, dus eens informeren bij een vogelvereniging. Op dit forum zijn wel veel mensen aanwezig die wel eens een nestje hebben gehad, maar echte 'kwekers' zijn we over het algemeen niet.

De kanttekening die ik alvast bij eventuele aangebrachte ziektes of afwijkingen door zo'n kweker kan geven is: is er daadwerkelijk sprake van een ziekte of is er sprake van het niet voldoen aan de eisen. Ook zou je kunnen informeren waar dat soort erfelijke ziektes vandaan komen, of hij of zij daar een beeld van heeft (wanneer treedt het op).

groetjes Marcia

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hanna

Ha super dankje voor de informatie!! ::) :D
groetjes mij!

Parkieten-Freak

#5
Beetje aparte opdracht om erfelijke ziektes bij grasparkieten te gaan onderzoeken.
Problemen die ontstaan door erfelijke aandoeningen bij vogels zijn er natuurlijk wel, maar vogels lijden meer aan (en door) problemen die zijn ontstaan tengevolge van de gebrekkige kennis en deskundigheid van de verzorger.

Maar goed, wat betreft erfelijke aandoeningen: elke ziekte die generatie op generatie wordt doorgegeven ten tengevolge van een genetische afwijking, is er één.
Let wel: bij een genetische aandoening is het niet altijd automatisch een kwestie van erfelijkheid. Soms gaat het om een nieuwe mutatie- of chromosoomafwijking die de oudervogels helemaal niet hadden.
Een mooi voorbeeld van een erfelijke aandoening bij vogels (dus ook grasparkieten) lijkt me albinisme (inclusief alle problemen die bij albinisme voorkomen).


Moppers

Het polyomavirus (kruipersziekte) is ook erfelijk, toch?
Voor zover ik heb begrepen kan een babyparkietje op twee manieren besmet worden: nadat hij uit het ei is gekomen (dus net als alle andere vogels het virus aan elkaar doorgeven), of voordat hij uit het ei komt. Dan is het dus met de genen van de ouders meegekomen.
Of is deze 'pre-natale' vorm gewoon een andere vorm van besmetting? (of heb ik hem zelf gewoon nog niet helemaal door wat betreft overdraging van het virus?)

Parkieten-Freak

#7
Op zich wordt kruipersziekte niet veroorzaakt door een overdraagbaar foutje in het DNA, maar door een virus dat van buitenaf komt en opnieuw verspreid wordt via veerstof, uitwerpselen, huidschilfers en mogelijk ook via het broedei.
Wat betreft het broedei kan ik eigenlijk alleen maar gissen hoe de infectie dan tot stand komt. De eierschaal is op zich permeabel (doorlaatbaar) voor "lucht", en mogelijk dat er via de lucht virusdeeltjes het ei binnenkomen. Daarom denk ik dat deze pre-natale vorm van besmetting niet van genetische aard is. 


Demelza

Citaat van: Moppers op januari 30, 2008, 11:14:07Dan is het dus met de genen van de ouders meegekomen.

Dat hoeft niet per se. Ik weet niet hoe precies (en kan het ook niet vinden op internet), maar buiten door de lucht, kan het misschien ook zitten in het materiaal waar de eischaal mee wordt gemaakt?

Dit is zijn trouwens wel interressante links:
http://www.dierenziekenhuisdrachten.nl/html/polyoma.html
http://www.vogelproblemen.nl/Broedst.%20Kruipersziekte.htm
http://www.hobbyvogels.nl/ziekten1/kruipersziekte.htm

Parkieten-Freak

Citaat van: Demelza op januari 30, 2008, 20:30:02

Dit is zijn trouwens wel interessante links:
http://www.dierenziekenhuisdrachten.nl/html/polyoma.html
http://www.vogelproblemen.nl/Broedst.%20Kruipersziekte.htm
http://www.hobbyvogels.nl/ziekten1/kruipersziekte.htm

Het artikel onder de eerste link lijkt een exacte kopie te zijn van het artikel dat bij Dierenkliniek de Toren staat.
Bij de laatste link staat mijns inziens geen goede informatie. Kruipersziekte wordt niet veroorzaakt door slechte voeding maar door een virus.


roha

Daar zat ik ook aan te denken dat het in het materiaal van het ei en waar de voedingstoffen in zitten, das ook gemaakt door de moeder.
Het lijkt me net als bij het HIV-virus, ook overdraagbaar op het kind wat in de moeder zit en niet genetisch bepaald is.

Parkieten-Freak

#11
Citaat van: roha op januari 30, 2008, 20:59:51
Daar zat ik ook aan te denken dat het in het materiaal van het ei en waar de voedingstoffen in zitten, das ook gemaakt door de moeder.
Het lijkt me net als bij het HIV-virus, ook overdraagbaar op het kind wat in de moeder zit en niet genetisch bepaald is.

Het feit dat een moeder haar kind kan besmetten met HIV, maakt inderdaad van HIV nog geen erfelijke ziekte ook al wordt het kind voor de geboorte geïnfecteerd.
Een erfelijke aandoening is een ziekte of aandoening die van generatie op generatie kan worden doorgegeven door een afwijking in de genen.
Bij kruipersziekte is dat niet het geval.


hanna

woow super bedankt voor de antwoorden! hier zou ik wel wat mee kunnen doen!:D ::)

Ingrid

Citaat van: Parkieten-Freak op januari 30, 2008, 20:57:10
Het artikel onder de eerste link lijkt een exacte kopie te zijn van het artikel dat bij Dierenkliniek de Toren staat.

Dierenziekenhuis Drachten is onderdeel van dierenkliniek de Toren ;). Anton Beijer heeft de locatie onlangs geopend.

Parkieten-Freak

Citaat van: Ingrid op januari 30, 2008, 21:27:05
Dierenziekenhuis Drachten is onderdeel van dierenkliniek de Toren ;). Anton Beijer heeft de locatie onlangs geopend.

Ow.... :-X dat wist ik niet......  :o 8) :P
Bedankt Ingrid!  ;)


Mars

Over kruipersziekte:

Het is ook zo dat de ouders niet perse drager hoeven te zijn, maar dat andere vogels het virus over kunnen dragen. Immers: je kunt jarenlang een vogelbestand hebben dat nooit last heeft van kruipertjes, er hoeft maar een vogel van buitenaf bij gezet te worden die het wel heeft en diverse nestjes kunnen kruipertjes voortbrengen. In dat geval heeft het dus weinig te maken met genetische overdraagbaarheid.
Wat wel een genetisch verhaal is: grasjes schijnen er vatbaarder voor te zijn dan andere soorten door dat het soort in de loop der jaren zwakker is geworden door de vele inteelt.

groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

CiteerHet lijkt me net als bij het HIV-virus, ook overdraagbaar op het kind wat in de moeder zit en niet genetisch bepaald is.
Misschien een beetje off-topic, maar de HIV besmetting van moeder na kind vindt pas plaats tijdens de geboorte. De placenta houdt het virus tegen, pas als het kind tijdens de geboorte direct met vruchtwater, bloed of andere lichaamssappen in aanraking komt, is het kind besmet.
Een beetje te vergelijken met een baby grasparkietje die tijdens het uit het ei komen in aanraking komt met het polyomavirus.