Clickertraining

Gestart door Demelza, januari 27, 2008, 17:25:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

animallovertje

clicker kan je gewoon bij een dierenwinkel kopen. ze liggen bij de honden spullen.
volgens mij kunnen ze gewoon bij oudere parkieten gebruikt worden, maar ik weet niet of het handig is om er 4 parkieten tegelijk mee te trainen. je moet namelijk, om de clicker aan te leren, 1 x klikken en dan gelijk iets lekkers geven, en dat gaat wel lastig met 4 parkieten.. maar misschien kan je ze apart trainen?

ibi

Ik wil graag de multiclicker kopen, kan je de toon afstellen, dus voor elke parkiet een andere click ;)

Moet hier even naar opzoek.

Danielle

#42
Een hele oude topic en ik zelf ben ook al heel lang hier niet meer geweest (het gaat nog steeds goed met Sammie en Sjimmie)

Ik heb me in de clickertraining verdiept en ben al een tijdje bezig om mijn 4 valkparkieten en 2 grasparkieten te trainen. Zag dat nog niemand heeft geschreven hoe de training is verlopen.

Ik vind het zelf een hele leuke manier om je vogels weer een uitdaging te geven en om zelf ook veel met je vogels bezig te kunnen zijn. Merk nu met de training dat ik bijna elke avond ze allemaal 1 op 1 contact geef en dat ze zelf ook veel minder verveeld zijn (wat zich uit in minder hard fluiten/schreeuwen).
Voor mij geeft deze training me ieder geval energie (wat mijn vogels uiteraard aanvoelen)  ;D .

Het is geen enkel probleem om meerdere vogels te trainen en je hebt maar 1 clicker nodig. Ze weten precies dat als je met 1 vogel aan het trainen bent dat de click voor die vogel bedoeld is. Dan reageren de andere er niet op. Er treedt hier absoluut geen verwarring in op.

Met mijn grasparkieten ben ik nog wat bij de basis (lekkers laten eten, click = iets lekkers), omdat ze niet zo tam zijn. Maar ook bij hen heb ik het idee dat ze hier slim genoeg voor zijn. Mijn valkparkieten raken heel enthousiast en geven aan te willen trainen. Zo begin ik altijd op 1 vaste plek (op de stoel) en ze vliegen hier heen en kunnen dan niet wachten tot ik begin. Heel grappig is te merken dat de concentratie bij iedere vogel anders is en je moet ook stoppen als ze nog enthousiast zijn. Wat me verbaasd is dat ze heel snel oppikken en slimmer zijn dan ik had verwacht. Daarom denk ik dat deze training wel heel goed is, omdat ze op deze manier de uitdaging krijgen die ze nodig hebben en je dit (de intelligentie van vogels) snel over het hoofd ziet bij vogels.
Het is wel heel belangrijk om de stappen zo klein te houden dat de vogel zich niet gefrustreerd hoeft te voelen en ze nooit dwingen.

Als je van plan bent om de training te doen moet je eerst echt het boek lezen, want het is heel anders dan bij een hond of kat en je moet niet zelf invullingen gaan maken.

Ik ben wel heel benieuwd of ik mijn grasjes op deze manier tam ga krijgen. Dit laat ik jullie nog weten (dat zou echt een mijlpaal zijn)
Eigenlijk doe je het zelfde als het stappenplan van tam maken (verleiden met trosgierst en is het sleutelwoord geduld, geduld en nog eens geduld).
Voor mij geeft deze training echter weer de motivatie om weer met het tam worden bezig te zijn, want had het eigenlijk al lang opgegeven bij mijn graspatkieten. Was al lang blij dat Simmie niet meer bang voor me is als ik bij de kooi sta, mijn hand in de kooi doe, dat hij heel af en toe uit de kooi komt en ik hem met heel veel geduld via een stok weer terug krijg.   

Hoe dan ook, het is manier om op een positieve manier veel met je vogel bezig te zijn  :) .

Groetjes van Danielle

Pippin

Leuk dit, omdat ik zelf ook clickertraining gedaan heb met honden (en een beetje mijn paard), wil ik heel graag kijken hoe het met grasparkieten gaat. Gelukkig houden ze alle vier van trosgierst... :)

Polemia

#44
Citaat van: Danielle op december 07, 2011, 23:28:45
Met mijn grasparkieten ben ik nog wat bij de basis (lekkers laten eten, click = iets lekkers), omdat ze niet zo tam zijn. Maar ook bij hen heb ik het idee dat ze hier slim genoeg voor zijn. Mijn valkparkieten raken heel enthousiast en geven aan te willen trainen. Zo begin ik altijd op 1 vaste plek (op de stoel) en ze vliegen hier heen en kunnen dan niet wachten tot ik begin. Heel grappig is te merken dat de concentratie bij iedere vogel anders is en je moet ook stoppen als ze nog enthousiast zijn. Wat me verbaasd is dat ze heel snel oppikken en slimmer zijn dan ik had verwacht. Daarom denk ik dat deze training wel heel goed is, omdat ze op deze manier de uitdaging krijgen die ze nodig hebben en je dit (de intelligentie van vogels) snel over het hoofd ziet bij vogels.
Het is wel heel belangrijk om de stappen zo klein te houden dat de vogel zich niet gefrustreerd hoeft te voelen en ze nooit dwingen.
Ik wil zelf ook met mijn grasjes ct gaan doen maar is dat dan moeilijk?? En waar koop je dat boek??

gr Polemia

Danielle

Het boek is niet vertaald in het Nederlands.
Het eerste boek is er zowel in het Engels als in het Duits:
http://www.annsworld.de/clickertraining/

Het tweede boek alleen nog in het Duits:
http://www.annsworld.de/mehr-clickertraining/

Niet goedkoop, maar wel een heel mooi boek in goede kwaliteit en plaatjes. Het tweede is nog een stuk dikker, daarom ook het prijsverschil.

Moeilijk is het niet, maar geduld is zeker nodig en je moet het zelf leuk vinden en er tijd in willen stoppen.



Nadine

#46
Citaat van: DarkWolf op januari 27, 2008, 19:28:34
Ach waarom niet, er zijn zoveel mensen die hun parkietje leren draaien of een pootje geven.

Ik werk in Ouwehand dierenpark op de afdeling edutainment dat houd in dat we voorstellingen geven met (getrainde dieren) om hiermee wat meer ervaring om op te doen ben ik thuis aan de slag gegaan met mijn grasparkiet, Iemo. Die kan dus inderdaad draaien linksom, draaien rechtsom linkerpoot geven en rechter poot geven en naar me hand springen zonder te vliegen (dus echt springen.), dit laatste is nog in training

Dit heb ik hem geleerd met clicker training maar in principe komt het op hetzelfde neer als belonen met trosgierst, alleen op het moment dat hij doet wat jij zegt klik je gelijk gevolgd door trosgierst waardoor hij de clicker gaat zien als beloning, waardoor je hem dus op de precieze seconde na kunt belonen, altijd gevolgd door wat lekkers! er zijn dieren waarbij je uiteindelijk het lekkers weg kunt laten, zoals bijvoorbeeld papegaaien en honden, maar ik weet niet of het bij een grasparkiet ook zo effectief is, dus ik doe het zelf niet.

Hier een filmpje van Iemo;
http://youtu.be/0rBWAX6ROEM

Wat betreft de opmerkingen dat het niet nodig is om het met je grasparkiet te doen, vind ik ieder zijn eigen mening en ieder zijn eigen keuze. Iemo vind het heel erg leuk om nieuwe dingen te leren, pootje geven kon hij met een uur, draaien met 2 uurtjes training, de perfectie kwam later, vooral 's ochtends doet hij heel erg goed mee! dit filmpje is later in de avond gemaakt, dan heeft hij zijn buikje al rond gegeten en is zijn motivatie een stuk minder.. Het is hier ook geen moeten  ;D

Dit filmpje is een maand geleden gemaakt en in de ochtend je zit dat hij dan een stuk actiever meedoet;
http://www.youtube.com/watch?v=6fB81_EflFA

En Iemo ziet er slecht uit, ik weet het, hij is vreselijk in de rui, daar krijgt hij momenteel ook extra voer voor, en die dikke buik is een ontsteking van het vetweefsel van een oude val, hiermee zijn we bij de VA geweest en hij heeft er geen last van, dit om eventuele opmerkingen te voorkomen  ;)


Ik hoop dat je hier wat mee kunt! ;D ;D

PS. ik lees net over een boek, ik heb dit zonder boek gedaan, alleen met mijn eigen ervaringen, ook al zal dit bij de 1 wel lukken en bij de ander niet.

Maartje

Wat een leuke filmpjes!

Nu ben ik vooral bekend met clickeren bij paarden, maar is het niet de bedoeling dat je op den duur de clicker zelf de beloning laat zijn. Om ze met die clicker het signaal te geven: dat doe je reuze goed! Je bent het beste pietje van de hele wereld!

Dan zou je op den duur toch het belonen steeds onregelmatiger kunnen gaan geven en op den duur weg kunnen laten? Zo heb ik het tenminste altijd begrepen. Op den duur geef je op elke 10 clicks bijvoorbeeld nog maar 1 voertje.

Ik vind het een leuk idee... heb hier nog een oude clicker liggen en zodra Uiltje niet meer bang is om voer van me aan te nemen wil ik het zeker gaan proberen!

grasparkietjes

Wat leuk zeg :D ben wat wijzer geworden dankzij jullie allen. Meteen opgezocht wat een clicker is en nog niet eens zo duur!
Misschien iets om later aan te beginnen...

Valerie

Clickertraining vind ik over het algemeen belachelijk. Om het bij grasparkieten te gaan gebruiken is wel heel raar.  ???
Ik geef dan net liever een beloning door middel van trosgierst. Het maakt mij ook niet uit of ik er dan langer mee bezig ben, de ene pikt het sneller op als de anders.

Overigens bij honden vind ik het ook onzin, heb altijd honden met de stem getraint en luisteren allen perfect.  ;D Kost wat meer tijd en moeite soms, maar dat maakt het juist zo leuk. :)

Pippin

Vroeger toen clickers alleen nog maar die metalen kikkertjes waren gaf ik les in hondentraining op de stem. En ja, dat lukt en ik heb er altijd veel plezier aan gehad dat een hond (en later paard) deed wat ik wilde.

Mijn laatste twee honden heb ik met de clicker getraind, na eerst na een goede cursus clickertraining te hebben gevolgd. Ik vind het geweldig en een dier iets nieuws aanleren gaat in ieder geval bij mij een stuk makkelijker. Bij kennissen laatst een hond wat bijgestuurd die uit de opvang kwam en in zijn eerste levensjaar totaal geen leiding had gekregen. Mijn eigen honden mogen onder geen voorwaarde bij mij opspringen en dat accepteer ik ook van geen andere hond. Binnen 5 minuten had hij het door. Dat was me uiteindelijk op de oude methode ook wel gelukt, maar niet zo gemakkelijk; ook voor de hond.

Binnenkort komt er voor mij een papegaai, en die wordt ook getraind met clicker en target stick. Dat doe ik voor mezelf en het dier, en niet voor iemand die naar me zit te kijken. Mijn  dochtertjes zijn al begonnen met een target stick voor parkietjes te maken, en binnenkort (lees: als het dooit ;)  ) gaan we spullen kopen om een tafelstandaard te maken. Als mensen en dieren er plezier in een activiteit hebben is in mijn ogen niets belachelijk.

Ook grasparkietjes horen tot de papegaaienfamilie, en zijn slimmer dan een (ik noem maar een voorbeeld) koolmeesje; wanneer clickertraining voorkomt dat deze minipapegaaitjes zich vervelen, en daarbij zorgt voor een betere band met de mens, leg me dan eens uit wat daar "belachelijk" en "raar" aan is.

Let wel, ik dwing niemand clickertraing te volgen; dat is een eigen keuze. Wel kan ik mbt tot honden zeggen dat ik me tegenwoordig dooderger aan niet luisterende honden. Ik heb ook een paard, en in de paardenwereld tel je bijna niet mee als je geen jack russel terriër hebt. Daar vinden ook heel veel mensen het belachelijk om met een jack de basisgehoorzaamheid te trainen. Totdat ze als laatste redmiddel toch naar een hondenschool gaan. Op de mijne werden jackies dan ook steevast jack russelterroristen genoemd... ;)

Marielle14

Wat grappig!
Ik clicker met mijn hond en bij mijn kat gebruik ik 'Yes' als clickerwoord... Met mijn konijn heb ik ook een tijdje geclickerd en met een target gewerkt.
Clickeren met een vogel lijkt me wel een uitdaging. Hun doen alles nog sneller dan bijv. hond, kat..
Ik begrijp vogelgedrag ook niet zo goed, dus voor mij zou het niets zijn.....

Marielle14

Citaat van: Nadine op december 09, 2011, 19:20:34

Dit filmpje is een maand geleden gemaakt en in de ochtend je zit dat hij dan een stuk actiever meedoet;
http://www.youtube.com/watch?v=6fB81_EflFA


Hihi, ... 'Poot' is in het begin zijn rechter pootje en 'andere poot' zijn linker.... Later zeg je 'poot' (bij 'andere poot') en geeft hij perrongelijk een goed (jij clickt nl.) pootje, daarna wil jij zijn andere pootje, en zeg je 'andere poot'  terwijl deze poot eerst 'poot' heette....
Heel knap dus dat hij het woordje 'poot' en 'andere poot' uit elkaar kan houden!!  :D

Neptunus

#53
Leuk topic.
Ik clicker met mijn honden , en mijn honden vinden dit heerlijk om te doen .
Zelf vind ik het ook enorm leuk om te doen .
Bij de vogels nog nooit toegepast, maar ik zit hier wel aan te denken omdat we binnenkort een nieuwe vogel erbij krijgen en dit schijnt een beetje een moeilijk vogeltje te zijn.
We zullen zien , en dit topic ga ik in de gaten houden .

Vogellied

Leuk!! Ik ga ook maar eens beginnen en dat boek lezen als ik het nog ergens op internet kan vinden, maar dan wel eerst een andere clicker halen, die van mij is niet regelbaar, en anders staat de hond zo nog niet begrijpend onder de kooi ;)

locar

ik gebruik de clicker bij mijn grasparkieten konijnen en cavia
hij is heel handig  ;)

lovesbudgies

Ik heb het een tijdje met een van mijn tamme vogeltjes gedaan. Hij vond het geweldig, werd helemaal wild als hij de spulletjes zag.
Het is een hele leuke en positieve manier om tijd met je vogeltje door te brengen.

DobbyFloppy

Ik heb 2 clickers thuis.
Ik heb het wel eens gedaan met een tam valkje, ze snapt het wel maar ze weet ook goed dat het erom gaat dat ze wat lekkers krijgt als ze het goed doet. Idee is dat zo een klikje positief wordt beschouwt door hem vervolgens ook met wat lekkers te belonen. Als je positief goed zo zegt werkt het ook we zonder clicker ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

vechtdalval

Wat leuk dat er een clickertopic is hier. Zelf gebruik ik wel clickertraining, vrij fanatiek ook... met honden (ik geef hier cursussen in), paarden en in mindere mate met parkieten.

Graag help ik meteen een paar misverstanden uit de wereld. De click is een token, net als geld dat is voor een mens. Als je één, twee of vijf keer niets krijgt voor een euro in de winkel is dat misschien niet zo erg, maar na een bepaald aantal keren stop je met proberen en verliest de euro zijn waarde. Met de clicker is het net zo  :).

Zo zijn er trainers die de primaire bekrachtiger (voer of iets anders leuks) weglaten na een tijdje, maar dat doen ze niet zomaar. Wel is het namelijk zo dat een gedraging die aangeleerd is met de clicker voor het dier bekend, prettig en dus leuk wordt als het vaak bekrachtigd is. Dat betekent dat een favoriete gedraging óók een beloning kan zijn na een click, het hoeft niet altijd voer te zijn!

Verder werkt een stemgeluid met hetzelfde principe, maar heeft onderzoek aangetoond dat een kort scherp geluid het beste werkt als markeerder van gedrag.

En o ja, zo ver men heeft kunnen ontdekken is in principe elke gedraging die een dier fysiek kan vertonen 'on cue' te zetten met de clicker. Wisten jullie bijvoorbeeld dat er ook valkeniers zijn die met clickertraining (of eigenlijk fluittraining) hun vogels kunnen sturen in de lucht? De mogelijkheden met parkieten zijn eindeloos, ik vind clickertraining met parkieten dus zeker niet belachelijk!!!  :D