parkietje aan het hoesten..

Gestart door marlies75, januari 15, 2008, 12:21:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marlies75

Ik heb een vraagje..

Mijn parkietje is meestal sávonds of smorgens aan het kuchen. Of het nu echt hoesten is of dat er iets in zijn keeltje blijft steken weet ik niet precies. Verder is zij helemaal gezond en kwettert vrolijk en vliegt bijna de hele dag door de kamer.. De kooi staat ook niet op de tocht.. Heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt met zijn parkietje?


Siempke

Hoest je parkietje vaak ?
het zou kunnen dat je parkietje ziek is;

Ademhaling
Vogels hebben in hun borst en buik een systeem van luchtzakken die met de longen en het skelet in verbinding staan.
Luchtweginfecties bij vogels zijn zeer ernstig, omdat de infectie zich via de luchtzakjes door het hele lichaam kan verspreiden.
Moeizame ademhaling kan veroorzaakt worden door:

- warm weer
- een infectie
- parasieten
- shock
De symptomen zijn:

- piepende, of luidruchtige ademhaling
- bol zitten
- hoesten
- geen of weinig eetlust
Behandeling:

Zet de vogel op een rustige en warme plaats, 30 - 32°C bij voorkeur in een donkere omgeving. Raadpleeg onmiddellijk een dierenarts; moeizame ademhalig kan wijzen op een levensbedreigende aandoening!

marlies75

Meestal is het sávonds of s'morgens zodra het licht word buiten..  Verder is ze heel levendig, vliegt door de kamer, eet/drinkt goed..

Dus geen symptonen verder..

Mars

Je kunt het beter even laten controleren, want het is geen goed teken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Siempke

het is inderdaad beter als je het eventjes laat controleren, meschien even mee naar de va ?
sorry dat ik niet zo snel andwoorde, was druk met school   ;)

marlies75

Ben inmiddels bij de dieren/vogelarts geweest en die kon niks vinden in zijn keel. Hij denkt dat ie zich verslikt tijdens het eten. maar ik moet het toch wel even in de gaten houden en over 2 weekjes terug komen als het dan nog zo is. Pluk is verder heel gezond en levendig..

Ik hou jullie op de hoogte

marlies75

Plukkie hoest/kucht niet meer.. wat het dus was weet ik niet misschien een koutje.. Ik heb iedere dag wat levertraan korreltjes door het eten gedaan en nu is het dus over..

Groetjes Marlies

Mars

Levertraan korreltjes? Heb je die voorgeschreven gekregen?
Ik heb er nog nooit van gehoord voor parkieten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marlies75

De dierenarts zei dat dat wel kon helpen en die kan je kopen bij de dierenwinkel, het is een zakje van vitakraft en kost ong 0,90 cnt..