Zelf een binnenvoliere bouwen

Gestart door Demelza, januari 22, 2008, 11:41:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Demelza

Tja, ik wil best, maar vinden voor een gelijke prijs doe ik ze niet.

DarkWolf

Even tamelijk offtopic, maar als je voliere een dak heeft dan kun je toch niet boven in je kooi hangen (zoals een schommeltje) omdat er onder het dak geen tralies hangt..Of wel?

Caradow

Citaat van: DarkWolf op januari 27, 2008, 17:22:57
Even tamelijk offtopic, maar als je voliere een dak heeft dan kun je toch niet boven in je kooi hangen (zoals een schommeltje) omdat er onder het dak geen tralies hangt..Of wel?

klopt, ikzelf heb de bovenste helft van de voliere ook vrij kaal en heb zo meer vliegruimte. Schommels en dergelijk speelgoed wat vrij van de kant moet hangen, hangt hier aan de zitstokken en dus wat lager in de voliere. De onderste helft is zeg maar meer klim en speel en het bovenste gedeelte eet/drink/vlieg/badder/(slaap). (wat ook weer als voordeel heeft dat er minder vervuiling is in eet en drinkbakken, doordat er niet boven word gespeeld)

zie hier een voorbeeldje




Moppers

CiteerForpussen zijn nog agressiever dan aga's(naar andere soorten toe), dit lijkt mij dus niet echt een geschikt plan...

Heb jij daar zelf ervaring mee Moppers?

Ik heb zelf nooit sperlingen gehad. Wel hebben we er af en toe een bij de ambulance zitten. En vaak wordt die dan samengevoegd met grasparkieten. Ik heb nog nooit gezien dat dat niet goed ging (en ook als ik er niet ben gaat het goed, anders zou het wel in de communicatiemap geschreven zijn en zouden ze weer gescheiden worden, wat dus nog nooit is gebeurd, in ieder geval niet in de 1,5 jaar dat ik er werk.)

Niet alle volieres met een dak hebben geen boventralies trouwens. Mijn eigen voliere heeft een optioneel dak om er los op te zetten, en heeft dus tralies aan de bovenkant, zodat ze niet kunnen ontsnappen als het dak er niet op zit (ik heb het dak er niet bijgekocht omdat er zonder dak meer lichtinval is). Maar tijdens mijn eigen zoektocht naar een voliere ben ik er wel een paar tegengekomen die een dak hadden, maar daaronder een laag tralies. Ik zou alleen niet meer kunnen zeggen welke dat dan waren.

Demelza

Ik had het een paar dagen geleden met m'n moeder over het bestellen van de volieres en die vond het geen goed plan. 2 van die lange hoge kooien, wat hadden vogels daar nou aan? Een brede kooi hebben ze veel meer aan...

Dus de plannen zijn weer omgegooid. Na wat rond te hebben gezocht op internet ben ik toch alsnog (met wat naberekenen) tot de conclusie gekomen dat zelfbouwen toch goedkoper is. Ik maak nu niet 5 kanten met gaas, maar maar 3 of 4. Wat aardig scheelt in de kosten.

Uiteindelijk kom ik nu op onderdelen uit op 145 euro. Voor datzelfde geld koop ik niet een kooi met dezelfde afmetingen. Het wordt nu een kooi van 220 hoog, 140 of 150 breed en 60 diep.

Daar moet toch aardig wat vogels aardig wat ruimte in hebben. ;)

Ik ben niet iemand die snel van gedachten verandert hoor, lijkt maar zo  :)


Ilse*

Hoi Demelza,

Ik wens je veel succes met het bouwen van de binnenvoliere!
Het kost denk ik aardig wat tijd om dat voor elkaar te krijgen. Je zegt dat het 145 euro zou gaan kosten, ik hoop maar dat dat zo is en dat je niet perongeluk duurder uit bent, door dat er bijvoorbeeld wat mis is gegaan met bouwen, waardoor je extra moet kopen ;)
Dat zou ik zonde vinden, voor al de tijd en energie die je erin steekt!
Petje af, hoor! Ik heb geen geduld om een binnenvoliere te maken :-X
Ik ben benieuwd naar het resultaat! :)

Groetjes, Ilse

Mars

Volgens mij moet het ook best lukken voor dat bedrag, heb je al eens even rondgekeken of je het gaas niete rgens goedkoper kunt kopen. Want ik heb gezien dat er behoorlijke verschillen in kunnen zitten.

Maar wel mooi: een lekker brede volliere! Ze zijn hier al jaloers! (ook op je moeder die lekker meedenkt!)

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Demelza

Hey,

Ik was nog op zoek naar het echte horizontale 'gaas'. Dus niet blokjes, maar waar ook de normale kooien van gemaakt zijn. Maar dat kan ik nergens vinden en dat zal ook wel erg duur zijn. De prijs van het gaas is bij alle bouwmarkten wel gelijk. Ook bij een dierenwinkel online was de prijs gelijk.

Maar mocht je een erg goedkoop adresje weten hoor ik het graag :)

Ik ga waarschijnlijk morgen inkopen doen.

En mocht het uiteindelijk wat duurder uit komen dan is dat ook niet erg, want de maat/inhoud die ik wil kost zo'n 500 euro als je het koopt of laat maken.

Demelza

Ik ben eindelijk echt begonnen aan de bouw van de volière. Ik had al een begin gemaakt met zagen. Meeste hout was al gezagen, maar vandaag verder doorgegaan. We zijn zelfs al zover dat ik jullie een previewtje kan geven:



De verdere foto's en 'how to' beschrijving zijn hier te vinden:
http://www.flickr.com/photos/demelza/sets/72157603968179968/

Demelza

We zijn al een heel eind. Morgen wordt hij hopelijk afgebouwd. Vandaag het gaas zwart geschilderd en vast gemaakt. Morgen puntjes op de i en in elkaar zetten.

Om een ideetje van de kleur van het hout te krijgen:


Ik zal morgen nog wat foto's maken.

Wat prijs betreft zit ik nog onder de 150 euro. Voor de invulling (stokken, speelgoed, etc) zal er nog wel aardig wat bijkomen, maar de kooi op zich dus goedkoper dan hij ooit zal kosten in een winkel.

Jacko

Net even het hele topic gelezen, wat een verhalen :)
Je voilere ziet er trouwens nu al super uit zeg, lekker groot ook. (lijkt wel een Frisia Leningen reclame :D)

Wil heel even terugkomen op het voerbakjes probleem.
Misschien heb ik 't over 't hoofd gezien, maar hoeveel vogels komen in de voilere te zitten?
Wij hebben een paar 'overdekje zwembadjes' gekocht die zowel boven als onder haakjes hebben om aan tralies te bevestigen.
We hebben dus uit het gaaswerk een vierkant gehaald waardoor het zwembadje er net aan de buitenkant in past (het badje hangt dus aan de buitenkant van de voilere met de opening van 't badje naar binnen ( ???)) en ipv waterbak hebben we daar een voerbak van gemaakt. Zo past er genoeg voer in voor de vogels en het plasticen dakje houd't de omhulseltjes binnen (wat dus normaal tegen watergespet zou wezen).

Ik hoop dat je m'n uitleg een beetje snapt, haha ::)

Vr.groet en veel succes! we wachten op 't eindresultaat ;D

Jack

Demelza

#51
Hey Jacko.

Dat is wel een goede tip ja. Ik heb inmiddels een waterbad gevonden (weet niet of dat via dit topic was) die je aan de binnenkant van de kooi kan bevestigen.

Maar had er niet aan gedacht om die als voederbak te gebruiken. Maar heb nu ook gewoon bakjes hangen aan de tralies van de kooi waar ze uit eten. Zijn denk ik kleine waterbakjes maar die gebruik ik dus inderdaad ook voor eten.

De bedoeling is dat er voor nu 6 vogels in komen te zitten. Sally en Bliksem (de 2 grasjes die ik nu al heb), 2 nieuwe grasjes en 2 catharinaparkieten. Ik wil proberen om 4 tamme vogels te krijgen. Het lukt namelijk niet lekker om de Sally en Bliksem tam te krijgen, dus ik dacht als ik nou gewoon tamme vogels erbij doe dan wennen ze er wat makkelijker aan.

M'n aga mag dan in de oude kooi van de grasjes. Want nee, zoals bekend samen vinden ze het niet echt leuk. Zolang er tralies tussen zitten geen probleem, maar out in the open is zo'n aga toch wel eng. (Al doet hij verder niets...)

Jacko

Heb net even met mijn tekenkunsten( ???) een voorbeeldje gemaakt van hoe ik 'm bedoelde en hoe ons 'badje' eruit ziet,
Mijn buurvrouw heeft ook eens grasjes en catharina's bij elkaar gezet en dat liep niet goed af. Dat was maar eenmalig dus ik weet niet hoe het bij anderen is, maar hier ging het niet goed tussen die twee. Misschien hebben anderen daar ook ervaring mee. Wel kun je valk en grasparkieten bij elkaar zetten (wat een hele mooie combinatie is), misschien een beter idee.

De vogels hebben in ieder geval genoeg ruimte, super!  :)
Hoe staat het er nu mee trouwens?

Groetjes

[verwijderd door de beheerder]

Demelza

Catharina's schijnen in het algemeen erg goed met grasjes te kunnen. En bij mij komen ze natuurlijk jong bij elkaar, dus dat zal ook wel helpen.

Jacko

#54
tsja ik weet 't niet. Ik hoop dat het werkt  ;)


Letten we er op dat het hier geen chatten word dames en heren ;) Gr Caradow

Demelza

Voor de liefhebbers, er staan weer 3 nieuwe foto's op m'n flickr account.

Zo op het laatste moment nog extra geld uitgegeven. Toch besloten om voor afwerklatjes te gaan. Eerst gingen we proberen om het in het hout te slaan en het daarbij te laten, maar we hebben het zekere boven het onzekere gekozen. Die moesten ook nog geverfd worden, dus in principe staat alles nu klaar om in elkaar gezet te worden, maar door de vertraging van het verven en de latjes gaat dat waarschijnlijk niet meer vandaag worden. Maar dus toch wel een paar foto'tjes.



Oh en uitgaven zijn dus nu zo'n 180 euro.

DarkWolf

Echt een erg mooie voliere! Ga je ze wel nog terug binnen krijgen? :D
En ook mooie hond op de achtergrond, een Zwitsere Witte Herder toevallig?

Isis


Demelza

Zwitserse Witte Herder inderdaad. Heb er 2 van, zijn zusjes ;)

Net tot een minder prettige conclusie gekomen. We hadden bedacht dat er langs de bodem mooi opstaande randen konden die de 'kooi' op z'n plaats konden houden. Alleen...
We hebben geen rekening ermee gehouden dat hij dan breder wordt en dat hij dan niet meer in het gat kan waar hij moet komen te staan :(

Dus, morgen kijken wat we morgen van die bodem kunnen maken. Helaas zit het met houtlijm en schroeven vast... Dus erg makkelijk los maken is het niet. Ideaal zou namelijk zijn los halen en dan dunner randje erop. Maar ja...

Morgen weer een dag.

Demelza

ARGH!!! Zijn we bijna klaar... Alleen de la moet er nog in... Weer een tegenslag!

Door de keuze van de afwerklatjes past ook de la niet meer en moet er in de zijkant van de la een rand gefreesd worden zodat het weer past... :(

Geen frees in huis, 17 uur dus bouwmarkt dicht, geen kennissen met een frees...

Dus er zit niets anders op dan te wachten op morgen :(

Zal nog wel even foto's maken van hoe ie er nu bij staat. Bijna klaar...