Zelf een binnenvoliere bouwen

Gestart door Demelza, januari 22, 2008, 11:41:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Forpussen zijn nog agressiever dan aga's(naar andere soorten toe), dit lijkt mij dus niet echt een geschikt plan...

Heb jij daar zelf ervaring mee Moppers?

Demelza

Citaat van: Moppers op januari 25, 2008, 13:04:13
Maar ik lees ook dat je als de buren gaan klagen, de vogels door wil geven aan anderen.

Dat zeg ik heel stoer hoor, maar uiteindelijk wil ik dat toch niet. Ben er inmiddels achter dat ik hier maar aan 1 kant buren heb (ok, dat wist ik al) en dat die hun zolder als zolder gebruiken, dus dat mag geen probleem worden.
Maar je hebt gelijk, ik had er nog niet bij stilgestaan. Maar voorlopig is het eerste wat er misschien bij komt een aga. Gaat die 3 dan goed (nee, niet samen ;) ) dan ga ik eens denken aan verdere adoptie.

Ben vandaag bij 4 animals gaan kijken naar de Roseicollis, wat ik over die zaak dacht en wat ik ook op sommige fora had gelezen is helaas niet verandert door m'n bezoek. Daarbij was het idee dat ze daar tamme aga's hadden, maar de aga's die ik gezien heb schokken net zo hard van mensen als de vogels die ik bij andere dierenwinkels heb gezien. Dus als het een aga wordt dan wordt het een handtamme bij een kweker vandaan.

Over de rotzooi, dan heb ik toch nog best redelijk opgevoede vogels, of ze kunnen gewoon goed mikken. Want ik heb nog nooit poep buiten de kooi gevonden. Wel kilo's zaadschilletjes. En dan heb ik nog van die halfdichte bakjes...

Ik ga toch voor de horizontale scheiding. De vogels hebben genoeg licht en zoals ik al zei, het is maar alleen in het geval van een noodoplossing. Heb me nu ook al zitten bedenken dat als ik echt aan meerdere vogels ga, dat ik die dan niet allemaal bij dezelfde persoon kan neerzetten. Dus waarschijnlijk gaat de aga dan naar m'n nicht en de grasjes naar m'n tante. Dat hoop ik tenminste :) Gelukkig ga ik niet vaak en meestal niet lang op vakantie.

Douchegordijn is inderdaad wel een leuk idee als ik een mooie kan vinden.

@Naomi:
Een kant en klare is inderdaad makkelijker, maar zoals je zelft al zegt, veel kleiner en het past ook niet zo perfect in m'n kamer als deze die ik nu wil gaan maken. Ik heb namelijk precies een hoek waar ik eigenlijk qua inrichting niet zoveel mee kan. Er staat nu een aquarium, maar die is veel te klein voor die hoek. Dus ik ga het aquarium verplaatsen en dan is de voliere precies pas voor die hoek. En tja, ik vind het leuk om te klussen, dus dan is het een 'kleine' moeite.

Caradow

NOOIT bij 4Animals kopen... Daar liever ook niet naartoe gaan als je zelf vogels hebt. Er worden daar ernstig zieke vogels verkocht.
4Animals is net als Dennis papegaaien een plek waar je niet wilt zijn voor vogels...

Demelza

Tja, dat las is inderdaad overal. Maar ik weet ook dat alleen de slechte reacties hun weg vinden naar internet. Maar wat 4 animals betreft ben ik het met je eens, helaas.

Caradow

Citaat van: Demelza op januari 26, 2008, 10:08:29
Maar ik weet ook dat alleen de slechte reacties hun weg vinden naar internet.

Dat ben ik niet met je eens.. Als je op de fora van kromsnavelliefhebbers rondkijkt, zul je ook zien dat er handelaren zeer hoog aangeschreven staan, zoals Dieca en Lorre&co.

Maar goed, dat gaat verder te ver offtopic, in ieder geval veel succes met je zelfbouw.. ben erg benieuwd naar het eindresultaat en eerlijk gezegt ook naar de uiteindelijke kosten, want gevoelsmatig zeg ik nog steeds dat een voliere kopen wel eens goedkoper zou kunnen zijn ;)

Demelza

Vandaag zal ik meer weten over de kosten. Straks even naar de Gamma ;)

Om nog even te reageren op de forpussen, lijken me inderdaad ook leuke vogels, maar ben gevallen voor de Roseicollis, heb inmiddels een boekje van "Over dieren" gehaald om me wat in te lezen.

En dan de laatste zin off topic:
Ok, niet alleen de slechte reacties, maar als het 25% positief is en 75% negatief, dan is het veel. Je eigen ervaring is toch altijd het beste.

Demelza

Uitgerekend, en ja, inderdaad. Kopen is even duur.

Ik kom totaal (incl acryl) uit op 167,64 euro
Excl acryl is het zo'n 45 euro minder.

Dan is nu dus de vraag waar kan ik voor ongeveer dezelfde prijs, liefste niet duurder dan 150 euro, een voliere vinden?
Kooiengigant.nl en koopjeshalrenswoude heb ik al gevonden. Zijn er nog meer sites/winkels die bekend staan voor goede maar goedkope binnenvolieres? (Of ga ik nu teveel off topic?)

Caradow

Kooiengigant heeft degelijke en voordelige volieres, die staat ook goed aangeschreven.

Ook zou je via marktplaats tegen een mooie voliere aan kunnen lopen, maar dan moet je net geluk hebben en wel goed controleren voor je koopt of het niet te versleten is..

Demelza

Ok, ik heb de keuze kunnen beperken tot 3 kooien:
Deze weet ik niet zeker of hij gaat passen, kost 149 +20 euro verzendkosten. Dat hangt af van hoeveel het dak aan de achterkant uitsteekt. En deze kan je niet splitsen:
http://www.kooiengigant.nl/vogelvolieres/TENERIFA%207.jpg
Dit is gewoon een simpele kooi, dan de 178 variant voor 59,95 +20 euro verzendkosten. Daar zou ik er dan 2 van nemen. Dan zijn ze net iets te breed voor de plek waar hij komt te staan, maar dat stoort niet echt.
http://www.kooiengigant.nl/vogelvolieres/TENERIFA%20405.jpg
Deze is eigenlijk mijn favoriet, kost 169 euro met 10 euro verzendkosten. Maar ja, wel duur en eigenlijk 30cm teveel m'n kamer in. En de scheidingsmuur zou ik moeten vervangen voor een dichte muur:
http://www.kooiengigant.nl/kooien/TENERIFA%2015%20DUBBEL.jpg

Wie heeft er ervaring met een van deze kooien?

Caradow

Jou favoriet heeft alleen grote deruen, dat is niet echt praktisch ivm ontsnappingsgevaar wanneer jij in de kooi moet zijn.
jou tweede optie die je oemde, persoonlijk heb ik bij deze kooien altijd het idee dat het niet echt stevig is, maar heb er gene ervaring mee, dus kan het niet zeggen. De eerste optie is ene mlooie voliere. Hij kan inderdaad niet gesplitst worden, maar in hoeverre is dat echt belangrijk voor jou. De aga of forpus zou toch soweiso apart in een kooi komen?
Als alternatief voor de eerst genoemde voliere zou ik deze link willen geven. Formaten en prijs zijn gelijk, alleen zou de kwaliteit beter zijn van deze. Helaas staat er bij de door jou gekozen geen verdere informatie over materiaal ed.. Waarschijnlijk heb je hier niet voor gekozen ivm het lichte traliewerk en dat jou keuze zwarte tralies heeft..

http://www.kooiengigant.nl/view.php?image=vogelvolieres/TENERFA%2004.jpg&file=TENERFA%2004.jpg


roha

Wat mij opvalt is dat al deze volieres de tralies verticaal hebben.

Caradow

Citaat van: roha op januari 27, 2008, 11:35:27
Wat mij opvalt is dat al deze volieres de tralies verticaal hebben.

Er zijn maar heel weinig volieres met horizontale tralies. Wel is het zo dat er in een voliere meer gefladderd word van stok naar stok dan geklommen. Dat maakt naar mijn mening de noodzaak voor horizontralies wel iets minder...

Demelza

#32
Citaat van: roha op januari 27, 2008, 11:35:27
Wat mij opvalt is dat al deze volieres de tralies verticaal hebben.
Dat is waar ja... Weet je dat ik daar niet eens naar had gekeken? Maar buiten wat Caradow zegt over vliegen, het schijnt dat vogels ook vrij snel aan verticale spijlen kunnen wennen. De kooi waar ze nu in zitten is half horizontaal, half vertikaal. En ook met vertikaal kunnen ze goed omgaan.

Ja, in principe wilde ik de aga in de oude kooi van de grasjes doen. Maar de reden dat ik een grotere kooi voor ze wil is dat ik zo'n kleine kooi (ongeveer deze maat: http://www.kooiengigant.nl/kooien/1721%20WIT.jpg) best wel zielig. Dus ben er inmiddels wel meer voor geworden om ze inderdaad allebei een grote kooi te geven.

Caradow, wat vind jij van die laatste optie van me? Ken je die?

Je hebt trouwens gelijk, wat ik mooi vind aan die eerste is dat hij helemaal zwart is. Jij weet toevallig niet of dat dak ook aan de achterkant uitsteekt?

Deze kwam ik ook nog tegen. Deze heeft wel horizontale spijlen: http://www.koopjeshalrenswoude.nl/full846990_a.jpg
Maar ja, weer niet op te splitsen.

roha

Ikk denk dat het dak wel uitsteekt en dan dat stuk wat er aan de zijkant/voorkant ook overheen steekt.

Caradow

De laatste optie van jou is hele mooi, maar heeft alleen grote deuren... wat lastig kan zijn mbt ontsnappingen ;)

Mars

CiteerJe hebt trouwens gelijk, wat ik mooi vind aan die eerste is dat hij helemaal zwart is. Jij weet toevallig niet of dat dak ook aan de achterkant uitsteekt?

je kunt ze even een mailtje sturen, misschien geven ze je er antwoord op.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Je mag er vanuit gaan dat het dak ook aan de achterkant uitsteekt...

Ikzelf vind het wel een voordeel omdat je hem met het dak tegen de muur kunt zetten en ze dan toch vanuit de kooi niet bij de muur kunnen komen

Mars

#37
En de muur wordt wat minder vies  :D

Mensen
Let op dat dit hier geen chatten word  ;)
gr Safrena
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Demelza

Citaat van: Caradow op januari 27, 2008, 14:29:51Ikzelf vind het wel een voordeel omdat je hem met het dak tegen de muur kunt zetten en ze dan toch vanuit de kooi niet bij de muur kunnen komen

Klopt. Ben ik met je eens. Alleen, aan de linkerkant van de kooi steekt een stukje aanrecht uit en in dat gat moet hij dus wel passen. En dat is dus 63cm. Dus dat gaat niet passen.

Niemand ervaring met die kooi van 59,95? Want daar hebben ze wel het meeste ruimte in. Ik zal wel zorgen dat er genoeg klim materiaal in de kooi zit zodat ze naar volle lust kunnen klimmen (ivm de verticale tralies).

NaOmi_W

Citaat van: Caradow op januari 27, 2008, 11:41:16
Er zijn maar heel weinig volieres met horizontale tralies. Wel is het zo dat er in een voliere meer gefladderd word van stok naar stok dan geklommen. Dat maakt naar mijn mening de noodzaak voor horizontralies wel iets minder...

Ben ik het niet echt mee eens eigenlijk. mijn volière hier heeft horizontale tralies en er wordt net zoveel langs de tralies op en neer geklommen als van stok naar stok gehopt. Maar misschien dat dat bij iedereen verschilt. Zelf zou ik toch proberen om een volière te zoeken met in ieder geval aan 2 kanten horizontale tralies, maar dat is mijn mening :)